Moderator: Moderafo's
groenrondballetje schreef:Onderstaand stuk schreef ik voor de hoeksteenkrant van Jongerencentrum Bodegraven
Riska schreef:Het stoort mij om de een of andere reden wanneer God met "je" en "jou" wordt aangesproken. Ik ervaar het als een gebrek aan eerbied, ik kan het niet helpen.
Mijn kinderen zeggen "je" en "jou" tegen mij, tegen hun vader, tegen vrienden. Maar het grappige is dat ze bijna automatisch "u" zeggen als ze bij hun ooms en tantes komen (die allemaal stukken ouder zijn dan zij, daar zitten bijna twee generaties tussen) en bij bepaalde mensen als predikant of arts... Dat heb ik ze niet geleerd, ze doen het gewoon. Het getuigt van respect.
En dat getuigt het voor mij als God wordt aangesproken met "U". Iets in me wordt negatief geraakt als er "je" en "jou" gebruikt wordt, ik kan het niet helpen...
Riska
Christa schreef:Ik denk dat het de reden is dat het vroeger Gij was. Dat klonk heel statig. En de refo-cultuur houdt enorm van tradities en wil deze niet opgeven. Nu spreekt er eerbied uit, maar dat kan toch ook met jij en je? Ik zie niet direct een probleem. Maar velen wel, ik denk dat men de traditie niet op wil geven en zegt dan dat het oneerbiedig is om God met je en jij aan te spreken.
Marnix schreef:Ik denk dat het heel erg cultuurgebonden is.... en dat daarom een duitser het "du" niet onbeleefd vindt en een Nederlander het "jij" wel.
jas schreef:Marnix schreef:Ik denk dat het heel erg cultuurgebonden is.... en dat daarom een duitser het "du" niet onbeleefd vindt en een Nederlander het "jij" wel.
Dat komt omdat Duitsers zich als het herrenvolk beschouwen. En God is geen duitser, dus lager in rang.
Jeronimuz schreef:jas schreef:Marnix schreef:Ik denk dat het heel erg cultuurgebonden is.... en dat daarom een duitser het "du" niet onbeleefd vindt en een Nederlander het "jij" wel.
Dat komt omdat Duitsers zich als het herrenvolk beschouwen. En God is geen duitser, dus lager in rang.
Dit is een beetje jammer....
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten