God bestuurt de zonden wel, maar werkt ze niet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 19 nov 2004 13:20

jas schreef:
Marnix schreef:Dat bevestigt mijn idee alleen maar dat het kwade niet van God komt... maar dat Hij het wel kan gebruiken om mensen te straffen (Israel) en dat Hij mensen erdoor wil laten leren (Job)

Maar het bewijst ook dat het alleen kan gebeuren als Hij het toelaat. Dus niet tegen Zijn wil.

God kan alles toelaten en tegenhouden. Maar het is niet Gods wil dat wij zondigen. Dit is onze eigen vrije wil, die bestuurd wordt door de duivel.
En god laat de duivel, tot op zekere hoogte vij. (denk aan de geschiedenis van Job)
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 nov 2004 16:15

de_bisschop schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Dat bevestigt mijn idee alleen maar dat het kwade niet van God komt... maar dat Hij het wel kan gebruiken om mensen te straffen (Israel) en dat Hij mensen erdoor wil laten leren (Job)

Maar het bewijst ook dat het alleen kan gebeuren als Hij het toelaat. Dus niet tegen Zijn wil.

God kan alles toelaten en tegenhouden. Maar het is niet Gods wil dat wij zondigen. Dit is onze eigen vrije wil, die bestuurd wordt door de duivel.
En god laat de duivel, tot op zekere hoogte vij. (denk aan de geschiedenis van Job)

Ja dat klopt. Eén kleinigheidje. Je zegt "onze eigen vrije wil, die bestuurd wordt door de duivel". Ik zeg hier altijd dat wij geen vrije wil hebben, maar een knechtelijke. Ik begrijp dat jij dat ook vindt, vandaar dat er een tegenstrijdigheid in je formulering zit. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:28

jas schreef:

Ehm, zonden gebeuren in die zin onder Gods wil dat Hij de vrije wil van de mens, de mogelijkheid tot het maken van een keuze voor het goede of voor het kwade, belangrijker vindt dan het feit dat er geen zonde gebeurt. God had in die zin de zondeval kunnen voorkomen door mensen als robots te scheppen, zonder vrije wil. Dat wilde God niet... dus schiep Hij de mens met een vrije wil.... en daar maakte de mens misbruik van.... Omdat God die vrije wil zo belangrijk vindt liet Hij de zonde toe... maar de vrije wil van de mens houdt juist in dat ze ook tegen de wil van God in kunnen gaan... en dat gebeurde bij de zondeval. Uit de opdracht om niet van de boom te eten wordt duidelijk dat God de zonde niet wil... de mens heeft echter vrije wil en gaat tegen Gods wil in. God laat de zonde wel toe maar Hij wil het niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2004 16:30

jas schreef:
de_bisschop schreef:
jas schreef:

Ja dat klopt. Eén kleinigheidje. Je zegt "onze eigen vrije wil, die bestuurd wordt door de duivel". Ik zeg hier altijd dat wij geen vrije wil hebben, maar een knechtelijke. Ik begrijp dat jij dat ook vindt, vandaar dat er een tegenstrijdigheid in je formulering zit. :wink:

Of we nu nog een vrije wil hebben laat ik in het midden. Zo niet, dan:

Hadden we in het paradijs wel een vrije wil, God wilde dat we zelf konden kiezen en Hij wilde dat we goed zouden kiezen. De zondeval was tegen Zijn wil.

Als er nu zonde gebeurt is dat ook niet Gods wil, het is namelijk weer een gevolg van de zondeval die God niet gewild heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 nov 2004 17:37

Ik zou haast zeggen :lezen jullie met elkaar eens het Bijbels dagboekje:de kracht van hunne kracht. En dan deze maand.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 19 nov 2004 18:49

volgens de chat

wij kunnen niet meer niet zondigen

in het in het paradijs hadden wij het vermogen om te kunnen niet zondigen

snap je dat? wij kunnen niet meer zonder zonden
in het paradijs konden wij dat wel
maar dat hebben we zelf verknoeit
dus met onze vrije wil hebben wij gekozen om te zondigen

ik weet ook niet hoe ik het duidelijker moet zeggen
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 12:19

Ja, maar ik mis toch nog wat fasen...

Dus als je vanavond weer in de chat bent heb je bij deze interessante gespreksvragen:

Fase 1: Paradijs

Lijkt me duidelijk.... we hadden daar vrij wil en dus de mogelijkheid om tegen de zonde te kiezen (niet zondigen)

Fase 2 moet je denk ik onderverdelen.

- Voor het leven en sterven van Christus en de komst van de Heilige Geest.

En logisch dan ook de fase daarna.

Die 3e fase lijkt me interessant aangezien wij daarin leven.

Wat betekende Jezus sterven voor de zonde en de uitstorting van de Geest voor de mensen op aarde? Wat voor invloed heeft het feit dat Jezus de kloof tussen God overbrugde voor de keuzes die wij kunnen maken? Wat veranderde er? En wat wil deze conclusie zeggen over of God de zonden wil en werkt (hoe was dat in het paradijs, in fase 2 en in fase 3?)

Joepie, die lees ik ook :) Van dominee Wesseling toch, over de DL? Zijn wel goede stukjes maar ja, dominee Wesseling rules :D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 nov 2004 15:01

Marnix schreef:

Hoe kom je aan dat onderscheid? De Bijbel maakt dat onderscheid niet hoor. In Hebr. 11:26 lezen we al van Mozes; "Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2004 15:40

joepie schreef:Ik zou haast zeggen :lezen jullie met elkaar eens het Bijbels dagboekje:de kracht van hunne kracht. En dan deze maand.

En wat staat daar dan wel voor interessants in dat je met ons wilt delen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 nov 2004 17:27

Ach het is wel interessant hoewel ik het niet zo op dit onderwerp van toepassing vind... het gaat over de Dordtse Leerregels... dus over zonde, verlossing, uitverkiezing, vrije wil etcetera. Overigens heet het boekje al jaren anders Joepie... Kracht voor elke dag.

Petra
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Petra » 23 nov 2004 23:26

jas schreef:
de_bisschop schreef:
jas schreef:

God heeft de kop van satan, dat net als Adam een gevallen schepsel is, al vermorzeld. Je ziet dus dat álles wat de duivel werkt om ons van God af te houden, de Heere Zelf ten goede keert. God bestuurt alle dingen. En werkt alles naar Zijn raad.
Aan de ene kant roept dat vragen op. Aan de andere kant ligt daar de troost van Christus'bloed
Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 nov 2004 00:38

jas schreef:
Marnix schreef:

Hoe kom je aan dat onderscheid? De Bijbel maakt dat onderscheid niet hoor. In Hebr. 11:26 lezen we al van Mozes; "Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons".

Wat dacht je van het oude en nieuwe verbond.... Christus heeft het nieuwe verbond ingesteld, aldus Hebreeen 8-10. Voor de komstvan de Geest en na de komst... zit nog al een verschil tussen de tijd daarvoor en de tijd daarna.

Terug naar “Archief”