Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:En wie is M. Henry dan? En hoe onderbouwt hij dit?
Volgens mij is eeuwig niet: Zonder tijd. Volgens mij is eeuwig: Zonder eind.
Aragorn schreef:alex leusink schreef:Als er geen eind aan komt, is het volstrekt zinloos om nog te gaan tellen.
Dan valt er zelfs niks te tellen, alleen tijd is te tellen omdat het eindig is.
Marnix schreef: Alles kost tijd, ik denk dat dat daar niet anders is... maar je hebt eindeloos de tijd ervoor... de tijd zorgt er niet meer voor druk of zo... zo zie ik het.
Marnix schreef:Aragorn schreef:alex leusink schreef:Als er geen eind aan komt, is het volstrekt zinloos om nog te gaan tellen.
Dan valt er zelfs niks te tellen, alleen tijd is te tellen omdat het eindig is.
Okeej... dan noemen we het geen tijd meer... maar ik denk dat er wel tijd is maar geen tijdsbesef omdat er geen eind aan de tijd komt. Daarom is rekenen in uren, minuten en seconden helemaal niet nodig... maar ik denk dat dingen er nog wel tijd kosten... als ik ergens heen ga dan moet ik daar naartoe bewegen en dat kost toch tijd?Alles kost tijd, ik denk dat dat daar niet anders is... maar je hebt eindeloos de tijd ervoor... de tijd zorgt er niet meer voor druk of zo... zo zie ik het.
Aragorn schreef:In dat geval zou de eeuwigheid gewoon een oneindig verlengstuk van de tijd zijn, dat geloof ik toch niet. De eeuwigheid is bijvoorbeeld ook nu, in een parelelle dimensie ofzo, waar God is. Er zou dan geen principieel verschil tussen God's daden en gedachten en de onze zijn, want ook God zou dan gebonden zijn aan causaliteiten en chronologische volgorde. En dat schijnt toch niet het geval te zijn, want God is eeuwig en alomtegenwoordig.
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef:In dat geval zou de eeuwigheid gewoon een oneindig verlengstuk van de tijd zijn, dat geloof ik toch niet. De eeuwigheid is bijvoorbeeld ook nu, in een parelelle dimensie ofzo, waar God is. Er zou dan geen principieel verschil tussen God's daden en gedachten en de onze zijn, want ook God zou dan gebonden zijn aan causaliteiten en chronologische volgorde. En dat schijnt toch niet het geval te zijn, want God is eeuwig en alomtegenwoordig.
Met de schepping en nog meer later met de incarnatie is de tijd de eeuwigheid binnen gekomen en heeft daar grote veranderingen aangebracht. In de bijbel lijkt het wel of de tijd heerst over de eeuwigheid. God handelt en reageert en wordt geboren en sterft en staat op. De Eeuwige is dus weldegelijk tijdsveranderlijk.
Aragorn schreef:Klopt, dwz: de Eeuwige zoals Hij Zich manifesteert in de tijd. God, in de Persoon van Jezus, was gebonden aan tijd, werd geboren en stierf, omdat God in Jezus de tijd binnenkwam. Maar toen Jezus stierf bleef God in de hemel wel in leven. De tijd heeft denk ik wel grote invloed op de eeuwigheid ja, maar of de tijd over de eeuwigheid heerst..? Dat lijkt me weer een beetje ver gaan, maar je klinkt alsof je je erin verdiept hebt, dus ik hoor het graag.
Maja de Bij schreef:Marnix schreef: Alles kost tijd, ik denk dat dat daar niet anders is... maar je hebt eindeloos de tijd ervoor... de tijd zorgt er niet meer voor druk of zo... zo zie ik het.
Even concreet dan maar, vieren we in de eeuwigheid nog onze verjaardag?
caprice schreef:Hoe versta je dan 'van eeuwigheid tot in eeuwigheid'? God is van de nooit begonnen eeuwigheid. Was er toen al tijd? Volgens mij niet, want als je het scheppingsverhaal leest heeft God dáár de tijd geschapen, dag en nacht. De mens heeft die dagen en weken nog netjes verdeeld in uren, minuten en seconden, en in maanden, jaren en eeuwen.
Waarom zou de tijd er eerst níet zijn ván eeuwigheid, en wél tót in eeuwigheid.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten