Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 14 nov 2004 18:56

Dit is gewoon de originele reformatorische leer die gelukkig nog in een aantal kerken geleerd wordt. Maar wel steeds minder. In geen geval is het iets wat ik zelf uitgedacht heb. Ik ben niet iemand die poogt het wiel opnieuw uit te vinden.

oke begrijpelijk omdat je er mee opgegroeid bent waarschijnlijk maar ben je het vanuit je eigen standpunt daar mee eens of neem je het maar klakeloos over ? Dat heeft nisk met het wiel opnieuw uitvinden te maken maar meer met nakijken,veriferen voor jezelf of jij dat ook vindt.

Dat maakt het zo leuk hier, iedereen is verschillend en wie zegt dat mijn geloof. visie de enige ware is , mischien is die van een ander wel de ware, zo leer je in ieder geval relativeren en goed nadenken wat me overigens niet zegt dat ik maar meteen naar een andere kerk ga maar de diversiteit hier houdt je wel scherp.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 nov 2004 21:20

Marnix schreef:Klopt.

Mijn standpunt nog even kort uiteengezet:

- Het begint bij God
- Zonder God is de mens zondig en verloren
- Zonder God zou dat ook zo blijven
- God wil in mensen aan het werk (niemand kan tot God komen tenzij de Vader hem trekke)
- Als God aan mensen trekt krijgt de mens pas weer de mogelijkheid om te kiezen (bijbelse oproepen tot bekering)
- Mensen kunnen als God hen trekt 2 kanten op
- Als mensen geloven komt dit door God en de keuze van mensen, maar die keuze is alleen door Gods werk (offer van Jezus, raken van mensen) mogelijk
- Als mensen gered worden is dit dus puur aan God te danken, als mensen verloren gaan is dit dus niet Gods wil.

Ik kan er een heel eind in mee, maar het we verschillen op het 6e punt waar jij schrijft dat mensen 2 kanten op kunnen als God hen trekt. Mijn overtuiging is, dat de mens aanvankelijk tegen werkt, maar door
Gods Geest gewillig gemaakt wordt en daarna meewerkt. Hij kan dus a.h.w. niet tegen kiezen. Vandaar dat ik zeg dat de bekering onwederstandelijk is. Mooi woord hè?
Overigens vraag ik me wel af of we weer niet helemaal van het onderwerp af zijn wat de topic opener voor ogen stond.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 15 nov 2004 09:09

Allereerst mijn verontschuldigingen dat ik niet eerder heb gereageerd, in verband met omstandigheden! Ik zal proberen dat nu enigszins goed te maken :wink:.

jas schreef:Beste Raptor, je roep om reformatie juich ik van harte toe. Ik heb alleen wat vragen/bedenkingen bij de uitvoering (inhoudelijk) en de wijze waarop die reformatie uitgevoerd kan worden.

Laat ik voorop stellen dat het voor mij ook (nog) niet helemaal helder is hoe dit precies vorm te geven. Ik denk dat ik zelf hier niet de juiste persoon voor ben, maar misschien mogen mijn en andere ideeën hieraan wel bijdragen.

jas schreef:Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt reformeren. Alleen uiterlijk, of ook qua leer terug naar de Reformatie? (zou ik zeer toejuichen). Er zitten ook wel wat tegenstrijdigheden in je oproep. Als je bijv. stelt; waarom elkaar met vertalingen om de oren slaan, terwijl we allemaal dezelfde God en dezelfde Bijbel hebben, ga je toch voorbij aan een paar niet onbelangrijke details. Als we elkaar met vertalingen om de oren slaan, zegt dit eigenlijk al zoveel, dat we niet dezelfde Bijbel hebben. Begrijp je wat ik bedoel? Daarom moet je goed weten hoe je die reformatie gestalte zou willen geven.

Ik heb slechts kort wat willen aanstippen, daarom zal het ook wat vluchtig overgekomen zijn. Voorop gesteld is het voor mij dat we wel weer kunnen praten over verschillen, maar dat lost niets op. Voorbeelden genoeg in het verleden... Als ik het over dezelfde Bijbel heb, bedoel ik hiermee de grondtekst. Deze staat vast en is voor iedereen hetzelfde. Dat er verschillende vertalingen zijn dat kan wezen, maar de grond en basis is diezelfde grondtekst!

jas schreef:Wat betreft je opmerking dat we teveel Roomse trekjes hebben, dat is wel een compliment voor de Roomse Kerk. Dat is nl. de enige kerk ter wereld waar de eenheid in leer zo goed bewaard is gebleven. Dus wat dat betreft hadden we wel wat meer Roomse trekjes mogen hebben.

Mee eens, maar ik hoop dat u het oneens bent met het grootste gedeelte van de inhoud van die leer! We kunnen ook veel leren van de Islam, maar daarmee wil ik nog niet beweren dat we meer invloeden ervan zouden moeten hebben...

jas schreef:Wat de ambten in de kerk betreft, ik heb het nog eens nagekeken, maar zo onbijbels is het echt niet hoor. In 1 Tim.3:1 staat het ambt van opzieners beschreven, dat zijn in zekere zin de ouderlingen die moeten o.a. toezien op de juistheid van de verkondiging. In vers 8 het ambt van diaken. In 1 Kor. 13:28 wordt dit het regeerambt genoemd. Wat betreft de predikanten, deze worden herders en leraars genoemd, wat we kunnen lezen in Efeze 4:11. Ik begrijp dus niet goed welke kant je daarmee op wilt. Bovendien, als het een goed werkend systeem is, wat is er dan mis mee? Het is in elk geval niet lijnrecht tegen de Bijbel in. Dat te stellen zou te ver gaan.

Ook dit was slechts even aanstippen. Ik twijfel ook niet aan de ambten op zich! Toch blijf ik ervan overtuigd dat de ambten anders moeten worden ingevuld dan op de manier zoals nu beoefend, zeker gezien de teksten die u noemt. Maar dat is misschien persoonlijk, en daar ging het mij juist niet om. Dan verzanden we weer in verschillen...
Toch nog even een opmerking over het systeem. Vindt u het niet zo dat het ambt van diaken ondergesneeuwd wordt? Misschien is dit niet overal zo, maar mijn indruk is wel dat het bijna overal zo is. Een diaken was (en is) erg belangrijk in de Bijbel, denk maar aan bijv. Filippus.

jas schreef:Wat je zegt over kleding, daar kan ik me gedeeltelijk in vinden. Het wordt wel erg werelds tegenwoordig. Je kunt echter ook niet de Joodse cultuur van die tijd 1 op 1 op de onze projecteren.

Waarom niet? Maakt het er volgens mij wel gemakkelijker op! Joden in
Nederland gedragen zich toch ook niet zoals wij?

jas schreef:Mijn vrouw draagt lange broeken, maar dat zijn toch typisch vrouwenbroeken. Ik zou er in elk geval niet graag in rondlopen. Dus het argument dat een broek mannenkleding is, gaat al niet op. (gaf je zelf ook eigenlijk al aan).

jas schreef:Ik denk dat een reformatie heel goed zou zijn, maar dan vooral m.b.t. de geloofsleer. Want juist die vind ik erg verduisterd in onze tijd. Ik ben dan ook benieuwd hoe je daar over denkt.

Natuurlijk ben ik het met u eens, een oproep tot Reformatie zou niet kunnen zonder dat de leer daarin betrokken wordt! Dat heb ik ook zeker niet zo bedoeld, en daar ben ik ook erg voor. Binnen de Gereformeerde Gemeenten is het zo dat zij zich erg richten op de Nadere Reformatie. Nogmaals, we hebben veel te danken hieraan. Maar als je er eerlijk naar kijkt, zie je toch veel verschil tussen de Nadere Reformatie, de vroegchristelijke kerk en de Reformatie. In de tijd van de Nadere Reformatie was er al weer een groot verval richting (o.a.) de algemene verzoeningsleer. Dit wouden enkele predikanten (terecht) niet, daarom hebben ze een 'verrechtsing' ingezet. Helaas (voor ons) is dit veel verder doorgeslagen dan dat Reformatoren als Calvijn dit ooit bedoeld hebben. Vandaar ook de soms wat sombere stemming in deze kerken (zowel qua leer als qua uiterlijk!). Misschien wat kort door de bocht, maar volgens mij komt het hier toch wel zo ongeveer op neer...

jas schreef:Dan nog een praktisch probleempje. Stel nou dat je hier iedereen mee krijgt, is dan de reformatie een feit denk je? Nee, zeker niet. Je zult dus op de één of andere manier een beweging op gang moeten brengen die naar kerkenraden, classis en/of synode toe een duidelijke boodschap kan overbrengen. Anders ben ik bang, dat het zal uitmonden in, weer, een nieuw kerkverbandje. Nieuw-Oudgereformeerde Gemeente Binnen Buitenverband in Nederland. o.i.d.

Leuk gevonden dat laatste :) ! Maar nee, dat is zeker niet datgene wat ik voor ogen heb. Los van alles: ik kan me simpel weg niet voorstellen dat er mensen zijn die hierop tegen zijn. Dat zie ik als krampachtig vasthouden van wat je zelf hebt, en niet de eer van God op het oog hebben! Ik heb deze topic mede geopend om mensen hun ideeën te laten weten, dus bij deze een nieuwe oproep :wink: !
Is een handtekeningenaktie een idee? Een beetje simpel, maar het kan misschien een begin zijn om wat los te maken bij de 'leidinggevenden' als ze zien dat er veel animo voor is...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 15 nov 2004 09:22

Cisca schreef:Dank voor je eerlijkheid, laat ik je eerst vertellen, dat ik niet geloof, anderen weten dat al wel, jij misschien ook, omdat je eerder meegelezen hebt, maar toch maar voor alle duidelijkheid.
Als ik je berichten lees, en goed begrijp, zou het moeten kunnen, dat er eigenlijk maar één kerk is, met als uitgangspunt de bijbel.
Lijkt me een goed idee, al die regeltjes en dogma's die er allemaal door mensen bijgemaakt zijn, maken het er niet duidelijker en leefbaarder op, ook komt die verdeeldheid ongeloofwaardig over, het was zeker niet de belangrijkste reden voor mij, om het voor gezien te houden, maar heeft wel een heel kleine rol gespeeld.
Daarbij komt, dat veel (ik ga niet generaliseren, Aragorn :wink: ) kerken zijn ontstaan, door meningsverschillen, en/of een onderlinge machtsstrijd, en het eigenlijke uitgangspunt niet eens altijd in het geding was.

Jammer dat je niet gelooft, maar ik vind het altijd wel treffend dat er dan wel eerlijk en verfrissend tegen aan gekeken wordt! Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het volledig met je uiteenzetting eens ben. Ik kan er niet genoeg op blijven hameren: al die onderlinge verdeeldheid dient GEEN hoger doel (tot eer van God), maar een zeer laag doel (tot eer van de duivel). Daarom kan ik ook niet begrijpen waarom verschillende kerkverbanden niet hun eigen mening overboord zetten en gaan kijken naar wat hun samen kan binden. In de tijd van Paulus was het al precies zo. De één was voor Apollos, de ander voor Cefas en weer een ander voor Paulus. Aardige mensen, waar je veel van kon (en kan) leren. Maar het was niet de bedoeling: want het draait om Christus! Maar misschien is er iemand die mij dit kan uitleggen?

Raptor

Berichtdoor Raptor » 15 nov 2004 09:41

jas schreef:Dat vind jij geloof ik moeilijk te verteren hè, dat een onwedergeboren mens dood is in zonde en in misdaden en totaal onbekwaam is tot enig goed?

Ik weet dat Marnix hier al een reaktie op heeft gegeven, maar ik wil toch nog even een opmerking plaatsen. De mens is goed geschapen toch? Al ben je nog zo verdorven, God is daar niet de schuldige van! Integendeel, Hij heeft je goed, zelfs zeer goed geschapen... Dat we 'onbekwaam zijn tot enig goed' is natuurlijk wel zo, maar dat heeft toepassing op het geestelijke! Daarom zijn we volgens mij wel in staat om goede werken te doen, alhoewel deze met zonden bevlekt zullen blijven! Dit omdat we nu eenmaal niet meer volmaakt zijn door de zondeval in het paradijs...
Als de Reformatoren en anderen ook dachten dat ze toch niets konden, waren we nu nog steeds Rooms geweest!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 15 nov 2004 09:46

Spons schreef:Dat maakt het zo leuk hier, iedereen is verschillend en wie zegt dat mijn geloof. visie de enige ware is , mischien is die van een ander wel de ware, zo leer je in ieder geval relativeren en goed nadenken wat me overigens niet zegt dat ik maar meteen naar een andere kerk ga maar de diversiteit hier houdt je wel scherp.

Ik ben dit topic juist gestart om te kijken of we de verschillen niet overboord kunnen zetten en te kijken naar wat ons in God bindt! Ik ben er mee eens dat verschillen ons scherp kunnen maken, maar het blijven verschillen en verder doen we er dus niets mee. Dat kan nooit Gods bedoeling zijn... En die verschillen? Dat zie ik als gif van satan!

Raptor

Berichtdoor Raptor » 15 nov 2004 09:50

jas schreef:
Marnix schreef:Klopt.

Mijn standpunt nog even kort uiteengezet:

- Het begint bij God
- Zonder God is de mens zondig en verloren
- Zonder God zou dat ook zo blijven
- God wil in mensen aan het werk (niemand kan tot God komen tenzij de Vader hem trekke)
- Als God aan mensen trekt krijgt de mens pas weer de mogelijkheid om te kiezen (bijbelse oproepen tot bekering)
- Mensen kunnen als God hen trekt 2 kanten op
- Als mensen geloven komt dit door God en de keuze van mensen, maar die keuze is alleen door Gods werk (offer van Jezus, raken van mensen) mogelijk
- Als mensen gered worden is dit dus puur aan God te danken, als mensen verloren gaan is dit dus niet Gods wil.

Ik kan er een heel eind in mee, maar het we verschillen op het 6e punt waar jij schrijft dat mensen 2 kanten op kunnen als God hen trekt. Mijn overtuiging is, dat de mens aanvankelijk tegen werkt, maar door
Gods Geest gewillig gemaakt wordt en daarna meewerkt. Hij kan dus a.h.w. niet tegen kiezen. Vandaar dat ik zeg dat de bekering onwederstandelijk is. Mooi woord hè?
Overigens vraag ik me wel af of we weer niet helemaal van het onderwerp af zijn wat de topic opener voor ogen stond.

Ik denk dat we het qua leer wel kunnen vinden, jas... En wat de topic betreft, ach je geeft het zelf al aan! :wink: (zie ook eerdere reakties van mij...)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 00:55

Tja daarin verschillen we dan van mening ;) Ik ken jou mening maar als ik de bijbel lees denk ik dat mensen wel degelijk kunnen kiezen en wedergeboorte dus niet onwederstandelijk is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 nov 2004 00:56

Marnix schreef:Tja daarin verschillen we dan van mening ;) Ik ken jou mening maar als ik de bijbel lees denk ik dat mensen wel degelijk kunnen kiezen en wedergeboorte dus niet onwederstandelijk is.

Staat er ook niet ergens: hoelang zult gij den Geest wederstaan? ofzoiets.. iig dat je de Geest dus kunt tegenwerken.

Raptor

Berichtdoor Raptor » 16 nov 2004 08:18

Marnix schreef:Tja daarin verschillen we dan van mening ;) Ik ken jou mening maar als ik de bijbel lees denk ik dat mensen wel degelijk kunnen kiezen en wedergeboorte dus niet onwederstandelijk is.

Helaas zullen er altijd verschillen van mening tussen mensen blijven, maar dat is niet onoverkomelijk! Het gaat er om wat het belangrijkste is in ons leven, en dat is God dienen. Hem de eer geven die Hem toekomt! Dan moet het toch wel mogelijk zijn om onze (in Gods ogen!) kleine leerverschillen aan de kant te zetten voor een hoger doel?!? Dat is niet zo moeilijk toch? Althans dat zou het niet moeten zijn...

Raptor

Berichtdoor Raptor » 16 nov 2004 08:22

Aragorn schreef:Staat er ook niet ergens: hoelang zult gij den Geest wederstaan? ofzoiets.. iig dat je de Geest dus kunt tegenwerken.

Wij werken van nature allemaal de Heilige Geest tegen! Maar wat jas (en ik in zijn woorden) volgens mij bedoelde met onwederstandelijk is dat als een mens wedergeboren wordt, hij/zij dan misschien nog wel tegenwerkt, maar dat dat eigenlijk geen zin heeft omdat God het dan toch wel wint. Dus heb je maar één keuze, gewerkt door de Heilige Geest! Erg eenvoudig gezegd, maar volgens mij komt het hier wel op neer...

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 16 nov 2004 12:11

Wat is eigenlijk precies je doel, Raptor? 1 kerk? Of binnen verschillende kerken een beweging? Als je trouwens iets wil bereiken met 1 mening, dan kun je dat wel uit je hoofdzetten. Dar is in dit topic al te merken. Maar wat volgens mij belangrijk is: accepteer elkaars mening!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2004 23:05

Raptor schreef:

Helaas zullen er altijd verschillen van mening tussen mensen blijven, maar dat is niet onoverkomelijk! Het gaat er om wat het belangrijkste is in ons leven, en dat is God dienen. Hem de eer geven die Hem toekomt! Dan moet het toch wel mogelijk zijn om onze (in Gods ogen!) kleine leerverschillen aan de kant te zetten voor een hoger doel?!? Dat is niet zo moeilijk toch? Althans dat zou het niet moeten zijn...

Amen, dat vind ik ook. Helaas geldt dat niet voor iedereen... sommigen gaan zelfs zo ver dat ze het behoud van iemand koppelijk aan zijn/haar kerkkeuze... Voordat inderdaad die meningsverschillen echt de wereld uit zijn bestaat deze wereld niet meer... dan zullen die verschillen met de oude wereld voorbij zijn gegaan... en kunnen we eindelijk met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen... Ik hoop wel dat meer mensen gaan inzien dat het gaat om geloof in Christus en niet om de leer...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 01:22

Marnix schreef:
Raptor schreef:

Amen, dat vind ik ook. Helaas geldt dat niet voor iedereen... sommigen gaan zelfs zo ver dat ze het behoud van iemand koppelijk aan zijn/haar kerkkeuze... Voordat inderdaad die meningsverschillen echt de wereld uit zijn bestaat deze wereld niet meer... dan zullen die verschillen met de oude wereld voorbij zijn gegaan... en kunnen we eindelijk met elkaar samenleven zonder elkaar in de haren te vliegen... Ik hoop wel dat meer mensen gaan inzien dat het gaat om geloof in Christus en niet om de leer...

Toch kun je het geloof in Christus en de leer niet los van elkaar zien. Er is een wisselwerking tussen die 2. Zo zal een baptist op een andere manier in Christus geloven dan ik, en vanuit een andere leer. Het is dus niet hetzelfde geloof.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raptor

Berichtdoor Raptor » 17 nov 2004 08:42

sparow schreef:Wat is eigenlijk precies je doel, Raptor? 1 kerk? Of binnen verschillende kerken een beweging? Als je trouwens iets wil bereiken met 1 mening, dan kun je dat wel uit je hoofdzetten. Dar is in dit topic al te merken. Maar wat volgens mij belangrijk is: accepteer elkaars mening!

Mijn doel? Persoonlijk is dat God dienen met geheel mijn hart. Als het goed is, doe ik dit niet alleen en zijn er veel kerken die ongeveer hetzelfde belijden. Wat ik dus voor ogen heb, is een samengaan van die kerken. We hebben de vorming van de PKN gehad. Goed idee, maar met helaas in mijn ogen teveel pressie, van bovenaf opgelegd. Wat ik denk dat gaat (en moet, waarom niet?) gebeuren, is een samengaan van (grof gezegd) HHK, deel CGK (rond bewaar het pand), GG, OGG, GGiN, deel PKN? (GB). Eén reformatorische kerk, die een schriftuurlijk-bevindelijke prediking heeft. Met maar één doel: samenstaan in de strijdt tegen satan en ter eer van God en het prijzen van Hem! Het heeft in mijn ogen zoveel voordelen... Waarom lukt het dan niet?
Wat me in dit topic opvalt, wordt er slechts gereageerd door 'vaste' forumgangers. Zou het dan toch niet zo leven in de rest van refo-Nederland? Of wacht iedereen maar totdat er eindelijk eens wat gebeurd (wat de meesten van ons waarschijnlijk dus niet mee gaan maken als het zo door gaat)...
Elkaars mening accepteren is leuk, maar niet haalbaar. Als iemand een mening heeft die niet naar Gods Woord is, kan ik die wel respecteren, maar nooit accepteren! Snap je?

Terug naar “Archief”