Allereerst mijn verontschuldigingen dat ik niet eerder heb gereageerd, in verband met omstandigheden! Ik zal proberen dat nu enigszins goed te maken

.
jas schreef:Beste Raptor, je roep om reformatie juich ik van harte toe. Ik heb alleen wat vragen/bedenkingen bij de uitvoering (inhoudelijk) en de wijze waarop die reformatie uitgevoerd kan worden.
Laat ik voorop stellen dat het voor mij ook (nog) niet helemaal helder is hoe dit precies vorm te geven. Ik denk dat ik zelf hier niet de juiste persoon voor ben, maar misschien mogen mijn en andere ideeën hieraan wel bijdragen.
jas schreef:Het is mij niet duidelijk wat je precies wilt reformeren. Alleen uiterlijk, of ook qua leer terug naar de Reformatie? (zou ik zeer toejuichen). Er zitten ook wel wat tegenstrijdigheden in je oproep. Als je bijv. stelt; waarom elkaar met vertalingen om de oren slaan, terwijl we allemaal dezelfde God en dezelfde Bijbel hebben, ga je toch voorbij aan een paar niet onbelangrijke details. Als we elkaar met vertalingen om de oren slaan, zegt dit eigenlijk al zoveel, dat we niet dezelfde Bijbel hebben. Begrijp je wat ik bedoel? Daarom moet je goed weten hoe je die reformatie gestalte zou willen geven.
Ik heb slechts kort wat willen aanstippen, daarom zal het ook wat vluchtig overgekomen zijn. Voorop gesteld is het voor mij dat we wel weer kunnen praten over verschillen, maar dat lost niets op. Voorbeelden genoeg in het verleden... Als ik het over dezelfde Bijbel heb, bedoel ik hiermee de grondtekst. Deze staat vast en is voor iedereen hetzelfde. Dat er verschillende vertalingen zijn dat kan wezen, maar de grond en basis is diezelfde grondtekst!
jas schreef:Wat betreft je opmerking dat we teveel Roomse trekjes hebben, dat is wel een compliment voor de Roomse Kerk. Dat is nl. de enige kerk ter wereld waar de eenheid in leer zo goed bewaard is gebleven. Dus wat dat betreft hadden we wel wat meer Roomse trekjes mogen hebben.
Mee eens, maar ik hoop dat u het oneens bent met het grootste gedeelte van de inhoud van die leer! We kunnen ook veel leren van de Islam, maar daarmee wil ik nog niet beweren dat we meer invloeden ervan zouden moeten hebben...
jas schreef:Wat de ambten in de kerk betreft, ik heb het nog eens nagekeken, maar zo onbijbels is het echt niet hoor. In 1 Tim.3:1 staat het ambt van opzieners beschreven, dat zijn in zekere zin de ouderlingen die moeten o.a. toezien op de juistheid van de verkondiging. In vers 8 het ambt van diaken. In 1 Kor. 13:28 wordt dit het regeerambt genoemd. Wat betreft de predikanten, deze worden herders en leraars genoemd, wat we kunnen lezen in Efeze 4:11. Ik begrijp dus niet goed welke kant je daarmee op wilt. Bovendien, als het een goed werkend systeem is, wat is er dan mis mee? Het is in elk geval niet lijnrecht tegen de Bijbel in. Dat te stellen zou te ver gaan.
Ook dit was slechts even aanstippen. Ik twijfel ook niet aan de ambten op zich! Toch blijf ik ervan overtuigd dat de ambten anders moeten worden ingevuld dan op de manier zoals nu beoefend, zeker gezien de teksten die u noemt. Maar dat is misschien persoonlijk, en daar ging het mij juist niet om. Dan verzanden we weer in verschillen...
Toch nog even een opmerking over het systeem. Vindt u het niet zo dat het ambt van diaken ondergesneeuwd wordt? Misschien is dit niet overal zo, maar mijn indruk is wel dat het bijna overal zo is. Een diaken was (en is) erg belangrijk in de Bijbel, denk maar aan bijv. Filippus.
jas schreef:Wat je zegt over kleding, daar kan ik me gedeeltelijk in vinden. Het wordt wel erg werelds tegenwoordig. Je kunt echter ook niet de Joodse cultuur van die tijd 1 op 1 op de onze projecteren.
Waarom niet? Maakt het er volgens mij wel gemakkelijker op! Joden in
Nederland gedragen zich toch ook niet zoals wij?
jas schreef:Mijn vrouw draagt lange broeken, maar dat zijn toch typisch vrouwenbroeken. Ik zou er in elk geval niet graag in rondlopen. Dus het argument dat een broek mannenkleding is, gaat al niet op. (gaf je zelf ook eigenlijk al aan).
jas schreef:Ik denk dat een reformatie heel goed zou zijn, maar dan vooral m.b.t. de geloofsleer. Want juist die vind ik erg verduisterd in onze tijd. Ik ben dan ook benieuwd hoe je daar over denkt.
Natuurlijk ben ik het met u eens, een oproep tot Reformatie zou niet kunnen zonder dat de leer daarin betrokken wordt! Dat heb ik ook zeker niet zo bedoeld, en daar ben ik ook erg voor. Binnen de Gereformeerde Gemeenten is het zo dat zij zich erg richten op de Nadere Reformatie. Nogmaals, we hebben veel te danken hieraan. Maar als je er eerlijk naar kijkt, zie je toch veel verschil tussen de Nadere Reformatie, de vroegchristelijke kerk en de Reformatie. In de tijd van de Nadere Reformatie was er al weer een groot verval richting (o.a.) de algemene verzoeningsleer. Dit wouden enkele predikanten (terecht) niet, daarom hebben ze een 'verrechtsing' ingezet. Helaas (voor ons) is dit veel verder doorgeslagen dan dat Reformatoren als Calvijn dit ooit bedoeld hebben. Vandaar ook de soms wat sombere stemming in deze kerken (zowel qua leer als qua uiterlijk!). Misschien wat kort door de bocht, maar volgens mij komt het hier toch wel zo ongeveer op neer...
jas schreef:Dan nog een praktisch probleempje. Stel nou dat je hier iedereen mee krijgt, is dan de reformatie een feit denk je? Nee, zeker niet. Je zult dus op de één of andere manier een beweging op gang moeten brengen die naar kerkenraden, classis en/of synode toe een duidelijke boodschap kan overbrengen. Anders ben ik bang, dat het zal uitmonden in, weer, een nieuw kerkverbandje. Nieuw-Oudgereformeerde Gemeente Binnen Buitenverband in Nederland. o.i.d.
Leuk gevonden dat laatste

! Maar nee, dat is zeker niet datgene wat ik voor ogen heb. Los van alles: ik kan me simpel weg niet voorstellen dat er mensen zijn die hierop tegen zijn. Dat zie ik als krampachtig vasthouden van wat je zelf hebt, en niet de eer van God op het oog hebben! Ik heb deze topic mede geopend om mensen hun ideeën te laten weten, dus bij deze een nieuwe oproep

!
Is een handtekeningenaktie een idee? Een beetje simpel, maar het kan misschien een begin zijn om wat los te maken bij de 'leidinggevenden' als ze zien dat er veel animo voor is...