WWJD? Als Hij achter de pc zijn zegje zou kunnen zeggen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 08 nov 2004 13:57

Hoi Jas,..

Dank je voor de aanvulling.
Geknecht door slavernij maar Jezus droeg mijn zonden en maakte mij vrij.
Ik ken de leer van Erasmus niet,..sorry.
Ik heb me nooit verdiept in kerkgeschiedenis, leer wel elke dag bij.

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 14:26

Rafaëlla schreef:Hoi Jas,..

Dank je voor de aanvulling.
Geknecht door slavernij maar Jezus droeg mijn zonden en maakte mij vrij.
Ik ken de leer van Erasmus niet,..sorry.
Ik heb me nooit verdiept in kerkgeschiedenis, leer wel elke dag bij.

God Bless, Rafaëlla

En ik ben weer blij met jou aanvulling en acceptatie. Meestal wordt er heftig tegen de stelling dat een mens geen vrije wil heeft, ingegaan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2004 18:55

Haha sorry Jas, ik had nog geen tijd gehad om te reageren...

Maar goed, er loopt hier al wel ergens een discussie over dus ik zal je opmerkingen niet bijbels proberen te weerleggen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 nov 2004 19:08

jas schreef:
Rafaëlla schreef:Hoi kurtyo,

Ik zie het anders.
Je hebt God, je hebt satan en je hebt de mens.
God is! ( Ik ben)
Satan is een schepsel van God.
De mens is een schepsel van God.
Satan en de mens zijn geschapen om God te dienen.
Satan koos ervoor om tegen God in opstand te komen.

In de bijbel staat wie niet voor God is, is tegen Hem.
De mens heeft een vrije wil gekregen.
De mens kan kiezen voor God of tegen Hem.
De mens kan Gods leiding aanvaarden in zijn/haar leven of niet.

Satans bestaan is afhankelijk van onze medewerking.
Satan is de grote aanklager die dag en nacht ons aan het aanklagen is voor Gods troon ( althans zoals ik het lees in openbaring 12 en 13)
Persoonlijk geloof ik dat als ik in het donker sta en het een kaarsje aansteek dat alles rondom dat kaarsje licht wordt.
Maar als ik er voor kies om het kaarsje uit te blazen dat het donker om mij heen wordt en ik dus niets meer zie.

God Bless, Rafaëlla

Die vrije wil zijn we door de zondeval kwijt geraakt hoor. We hebben nog slechts een wil om satan te dienen. Hij heeft door de val ook recht op ons gekregen en is daarom ook zoals jij stelt onze aanklager. Slechts wedergeboort en een waarachtig geloof in de Heere Jezus Christus geeft ons onze vrije wil weer terug, waarmee wij dan ook vrijwillig God dienen. De leer van de gevallen mens met vrije wil, komt van Erasmus vandaan. Luther schreef een boek tegen zijn leer in, 'De Knechtelijke Wil', waarin hij stelt dat wij idd eigendom zijn van satan, tenzij wij door Gods Geest wederomgeboren worden. Ik hoor hier steeds vaker over die vrije wil, ook in de kerken trouwens. Het is een grote leugenleer dat wij een vrije wil zouden hebben.

ONze wil is niet vrij meer nee, omdat het ook aangetast is door de zonde. Maar daarmee is wat Raffael zegt nog niet fout, of perse afkomstig van de leer van Erasmus.
WAnt hoewel onze wil is aangetast (Het kwade wat ik wil doe ik, het goede wat ik wil doe ik niet) hebben we nog wel onze verantwoording voor de keuzes die we maken. En door Gods genade kunnen we goede dingen kiezen.
Ik kan er nu voor kiezen om de bijbel nooit meer open te doen. Ik kan er nu voor kiezen om niet meer te bidden. Het feit dat ik nog wel trouw bijbel lees en bid, is mijn keuze...maar door Gods genade ben ik in staat die keuze met mijn hart te maken.

Ik kan er nu voor kiezen om alleen uit mezelf te praten (helaas kies ik daar vaak voor, waardoor ik gemene dingen zeg) ik kan er ook voor kiezen om alles wat ik tegen anderen zeg, naast de bijbel te leggen. En zo goede en zachtmoedige dingen te zeggen. Voor dat laatste, om dat iedere keer weer trouw te doen, heb je Gods kracht echt nodig.

Zo zie ik het.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 20:03

meschianza schreef:ONze wil is niet vrij meer nee, omdat het ook aangetast is door de zonde. Maar daarmee is wat Raffael zegt nog niet fout, of perse afkomstig van de leer van Erasmus.
WAnt hoewel onze wil is aangetast (Het kwade wat ik wil doe ik, het goede wat ik wil doe ik niet)
STOP Hier ga je al de mist in. Dit zegt Paulus over zichzelf als wedergeborene. De niet-wedergeborene, daar heb ik het over, en daar ging het volgens mij ook over, heeft geen vrije wil. Heeft wel de verantwoording over wat hij doet, maar kan vanuit zijn natuurstaat alleen tegen God kiezen. Niks aangetaste wil, enkel een wil om satan te dienen, geen sikkepitje goedigheid zit er in de wil van de natuurlijke mens. De mens is in een totale doodstaat als hij niet wedergeboren is.
En nu vanaf hier kun je weer verder reageren.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 08 nov 2004 20:12

jas schreef:
meschianza schreef:ONze wil is niet vrij meer nee, omdat het ook aangetast is door de zonde. Maar daarmee is wat Raffael zegt nog niet fout, of perse afkomstig van de leer van Erasmus.
WAnt hoewel onze wil is aangetast (Het kwade wat ik wil doe ik, het goede wat ik wil doe ik niet)
STOP Hier ga je al de mist in. Dit zegt Paulus over zichzelf als wedergeborene. De niet-wedergeborene, daar heb ik het over, en daar ging het volgens mij ook over, heeft geen vrije wil. Heeft wel de verantwoording over wat hij doet, maar kan vanuit zijn natuurstaat alleen tegen God kiezen. Niks aangetaste wil, enkel een wil om satan te dienen, geen sikkepitje goedigheid zit er in de wil van de natuurlijke mens. De mens is in een totale doodstaat als hij niet wedergeboren is.

o...maar dat begrijp ik eigenlijk niet meer wat Paulus bedoelde...of was hij nog niet wedergeboren toen hij zei: het goede wat ik wil doe ik niet, het kwade wat ik niet wil doe ik?

Over aangetaste wil...iets wat aangetast is door de zonde is niet goed...is dood...staat gelijk aan...
Ik heb altijd begrepen dat bekeerde mensen nog steeds een aangetaste wil hebben zolang ze hier op aarde leven, en God nodig hebben om het goede te doen.

Maar ik wil aankaarten dat mensen wel verantwoordelijk zijn voor de keuze die ze maken. Je kan nooit zeggen: ik ben nu eenmaal onbekeerd dus ik kan er niets aan doen dat ik slechte dingen doe, dat ik lieg, dat ik mn vrouw sla, dat ik kwaadspreek etc...
JE kan er voor kiezen om niet te liegen, niet kwaad te spreken, daar ben je als mens toe instaat. Door de genade van God kunnen mensen kiezen om niet slecht te doen, om bv een ander te helpen, armen brood te geven, goed te spreken van anderen, ook al is zelfs die keuze en de daad van goedheid door de zonden aangetast. Anders zou het een hel op aarde zijn.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 08 nov 2004 20:21

Ik lees ook in de bijbel dat God het willen en het werken in mij bewerkstelligd.

Hoe leg jij dat uit?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 20:45

meschianza schreef:
jas schreef:

o...maar dat begrijp ik eigenlijk niet meer wat Paulus bedoelde...of was hij nog niet wedergeboren toen hij zei: het goede wat ik wil doe ik niet, het kwade wat ik niet wil doe ik?

Over aangetaste wil...iets wat aangetast is door de zonde is niet goed...is dood...staat gelijk aan...
Ik heb altijd begrepen dat bekeerde mensen nog steeds een aangetaste wil hebben zolang ze hier op aarde leven, en God nodig hebben om het goede te doen.

Dit is het beste uit te leggen met 1 Joh. 1:8 en 1 Joh. 3:9.
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen, ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 08 nov 2004 21:20

Hoi Jas,

Ik vind dit mooi uitgelegd.

God Bless, Rafaëlla

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 nov 2004 21:37

Rafaëlla schreef:Hoi Jas,

Ik vind dit mooi uitgelegd.

God Bless, Rafaëlla

Dank God Rafaëlla, ik heb niets van mezelf.

yezz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yezz » 09 nov 2004 08:56

jas zegt:
zouden we het geloven als iemand zei dat hij Jezus was? Zouden we een teken vragen, een wonder? En stel dat hij dat zou geven, zouden we het dan geloven, of zouden we indachtig worden de waarschuwing die Hij gegeven heeft, dat er in het laatste der dagen valse christussen zullen opstaan die grote tekenen en wonderen zullen doen? Hoe zouden we zeker kunnen weten dat Hij het was?

Ik geloof dat iedereen die de Here kent, geleidt wordt door de HG. Ik geloof dat de Trooster in ons is. Zouden wij een teken nodig hebben. Of zou de Trooster ons het duidelijk maken? Want niemand kent de Jezus beter dan de Geest. En niemand kent de Geest beter dan Jezus. Wij zouden weten wanneer Jezus op het forum aanwezig is. Dus wij zouden niet indachtig worden. Of hebben wij allen die in Christus zijn niet de Geest?
Als je hart bitter is, zal suiker in je mond niet helpen

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 13:42

yezz schreef:jas zegt:
zouden we het geloven als iemand zei dat hij Jezus was? Zouden we een teken vragen, een wonder? En stel dat hij dat zou geven, zouden we het dan geloven, of zouden we indachtig worden de waarschuwing die Hij gegeven heeft, dat er in het laatste der dagen valse christussen zullen opstaan die grote tekenen en wonderen zullen doen? Hoe zouden we zeker kunnen weten dat Hij het was?

Ik geloof dat iedereen die de Here kent, geleidt wordt door de HG. Ik geloof dat de Trooster in ons is. Zouden wij een teken nodig hebben. Of zou de Trooster ons het duidelijk maken? Want niemand kent de Jezus beter dan de Geest. En niemand kent de Geest beter dan Jezus. Wij zouden weten wanneer Jezus op het forum aanwezig is. Dus wij zouden niet indachtig worden. Of hebben wij allen die in Christus zijn niet de Geest?

heel goed antwoord Yezz!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 nov 2004 17:52

jas schreef:
meschianza schreef:
jas schreef:

Dit is het beste uit te leggen met 1 Joh. 1:8 en 1 Joh. 3:9.
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen, ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.

Geheel mee eens, de nieuwe mens kan niet zondigen.De oude mens=zonde.Ofwel: na je bekering is er een grote strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
Maar praktisch vertaald vraagt de bijbel, ondanks dat het door onze oude mens vrijwel onmogelijk wordt gemaakt: het goede te doen. In je contact met anderen, in je levenswijze...ook op internet. (rom.12: Wordt van het kwaad niet overwonnen, maar overwint het kwaad om het goede te doen)
Dus dat bedoelde ik, dat ik er nu voor kan kiezen om het goede te doen, ook al beweegt mijn oude mens mij om egoistisch te zijn, kwaad te spreken etc. Door Gods genade ben ik in staat om toch het goede te kunnen doen.
En dat is iets dat je ieder moment moet realiseren, dat er een strijd is. En dat je ieder moment moet denken: wat wilt God dat ik doen zal ipv naar je oude mens te luisteren.
Ik geloof vanuit de bijbel je er niet bij neerleggen dat je wil stuk is door de zonden maar dat je Gods wil probeerd te volgen. God wil die ijver om ZIjn geboden te houden, ook al lukt dat nooit volmaakt hier op aarde, belonen, dat zie je ook bij het volk Israel.

Mee eens?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 nov 2004 20:28

meschianza schreef:Geheel mee eens, de nieuwe mens kan niet zondigen.De oude mens=zonde.Ofwel: na je bekering is er een grote strijd tussen de oude en de nieuwe mens.
Maar praktisch vertaald vraagt de bijbel, ondanks dat het door onze oude mens vrijwel onmogelijk wordt gemaakt: het goede te doen. In je contact met anderen, in je levenswijze...ook op internet. (rom.12: Wordt van het kwaad niet overwonnen, maar overwint het kwaad om het goede te doen)
Dus dat bedoelde ik, dat ik er nu voor kan kiezen om het goede te doen, ook al beweegt mijn oude mens mij om egoistisch te zijn, kwaad te spreken etc. Door Gods genade ben ik in staat om toch het goede te kunnen doen.
En dat is iets dat je ieder moment moet realiseren, dat er een strijd is. En dat je ieder moment moet denken: wat wilt God dat ik doen zal ipv naar je oude mens te luisteren.
Ik geloof vanuit de bijbel je er niet bij neerleggen dat je wil stuk is door de zonden maar dat je Gods wil probeerd te volgen. God wil die ijver om ZIjn geboden te houden, ook al lukt dat nooit volmaakt hier op aarde, belonen, dat zie je ook bij het volk Israel.

Mee eens?

Ik ben het er mee eens, als je dit topic als wedergeborene schrijft. Een natuurlijk onwedergeboren mens kan uit en van zichzelf niet voor God kiezen. Op het moment dat een mens één keer van harte voor God kiest, is hij ook wedergeboren. Het kan niet anders.

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 09 nov 2004 22:35

Als de disscusie begint met eigenlijk de vraag of men vriendelijk met elkaar willen omgaan in de gedachte dat God met je mee kijkt, eindigd de discussie bij pagina drie met een discussie die vrij hard is, met de bijbel gesmeten, over de simpele vraag "heeft de mens de vrije wil". en hoe je het ook wil zeggen. de mens heeft de vrije wil om ja of nee te zeggen. ja of nee tegen de satan als tegen God.

De mens heeft de keuze van wel studeren in de bijbel of niet studeren in de bijbel. of je nu wel of geen christen bent. is niet een kwestie van moeten, maar mogen. het is wel een bepaald gebod van God om keuzes te maken. je kan dus eigenlijk zeggen dat je een gedwongen maar vrije keuzes moet maken.

Vrije wil, kan ik dus niet in één keer zeggen ja of nee. kwestie van hoe je het zit. ik ben misschien het "grijze-gebied-mannentje"

Martin
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Terug naar “Archief”