meschianza schreef:jas schreef:meschianza schreef:ONze wil is niet vrij meer nee, omdat het ook aangetast is door de zonde. Maar daarmee is wat Raffael zegt nog niet fout, of perse afkomstig van de leer van Erasmus.
WAnt hoewel onze wil is aangetast (Het kwade wat ik wil doe ik, het goede wat ik wil doe ik niet)
STOP Hier ga je al de mist in. Dit zegt Paulus over zichzelf als wedergeborene. De niet-wedergeborene, daar heb ik het over, en daar ging het volgens mij ook over, heeft geen vrije wil. Heeft wel de verantwoording over wat hij doet,
maar kan vanuit zijn natuurstaat alleen tegen God kiezen. Niks aangetaste wil, enkel een wil om satan te dienen, geen sikkepitje goedigheid zit er in de wil van de natuurlijke mens. De mens is in een totale doodstaat als hij niet wedergeboren is.
En nu vanaf hier kun je weer verder reageren.
o...maar dat begrijp ik eigenlijk niet meer wat Paulus bedoelde...of was hij nog niet wedergeboren toen hij zei: het goede wat ik wil doe ik niet, het kwade wat ik niet wil doe ik?
Over aangetaste wil...iets wat aangetast is door de zonde is niet goed...is dood...staat gelijk aan...
Ik heb altijd begrepen dat bekeerde mensen nog steeds een aangetaste wil hebben zolang ze hier op aarde leven, en God nodig hebben om het goede te doen.
Dit is het beste uit te leggen met 1 Joh. 1:8 en 1 Joh. 3:9.
in 1 Joh. 1:8 lezen we; "Indien wij zeggen,
dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en
de waarheid is in ons niet".
En in 1 Joh. 2:9 staat: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in Hem, en
hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Je zou zeggen, dit spreekt elkaar toch wel tegen. In het ene vers zegt Joh. dat we ons bedriegen als we geen zonde hebben, en in het andere vers zegt hij dat we niet zondigen,
ja zelfs, dat we niet kunnen zondigen. Het gaat hier natuurlijk duidelijk over de oude en de nieuwe mens die naast elkaar bestaan. De oude mens, uit
Adam, kan alleen maar zondigen, maar de nieuwe mens uit
Christus, kan in het geheel niet zondigen. En het is dat wat ook Paulus bedoelt in de tekst die jij aanhaalt. Dus als een mens wedergeboren is, dan wordt de wil van die mens eenswillend gemaakt met God, nl. niet meer willen zondigen. Er is echter nog steeds een oude mens, die roet in het eten gooit en die de nieuwe mens zal kwellen als een instrument van satan, tot de dood toe.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )