gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 01:21

joepie schreef:Lees nu dat boek maar dan weet je dat je er inderdaad naast zit wat betrefd spreken in tongen. Het woord betekend niets anders dan taal.
En ook die genezing komt wel degelijk voor.

Trouwens wat ik mij afvraag, waarom er altijd met vragen als deze gesproken wordt over de twee gaven en er voorbij gegaan wordt dat er ook staat: ze zullen een adder oppakken en....
In niet één kerk gebeurd dat.
Als je dus wil dat de gaven van de Geest besproken wordt als zijnde niet meer aanwezig. Dan is die zeker nergens aanwezig. En zou het niet zo zijn als de Geest inderdaad aanwezig is bij die zgn. gebedsgenezers en mensen die zeggen dat je eerst in tongen gesproken moet hebben om te weten of de Geest in je is, dat dan toch zeker ook die gaven van de Geest aan wezig zou moeten zijn? Dus ik trek zeer in twijfel dat de gaven waar jij over spreekt wel echt van de Geest zijn.

Waar het mij om gaat:

We maken van het geloof iets doodgewoons... iets nuchters.... prima, dat kan zeker.... maar de bijbel heeft het duidelijk over bijzondere werkingen van de Geest, bijzondere gaven.... Al die bijzondere werkingen gaan we aanpassen aan ons nuchtere denken.... Maken we dus van het geloof niet iets te gewoons? Geloven we nog wel dat de Geest tot bijzondere dingen in staat is en wij door de Geest? Tja we roepen we dat we dat geloven.... maar wordt dat uit de praktijk ook duidelijk of juist niet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 07:41

Even een stukje uit het boekje : meer dan genoeg en dan nog maar een klein stukje van het hoofdstuk over spreken in tongen.

Hemeltaal of Hongaars?

Bij het woord “tongentaal”denken we onder invloed van sommige delen van de pinksterbeweging en verschillende charismatische groepen al gauw aan vreemde,
Onverstaanbare klanken; klanken die losstaan van bestaande, menselijke talen; een aaneenrijging van vreemde geluiden die weinig tot niets te maken hebben met de gewone taal.
Is dat terecht?
Het woord :”tongentaal”is een raar woord. Het is geen goede vertaling van het Griekse woord ‘Glossa’. Glossa betekend zowel tong als taal. Dus moet je vertalen: spreken in talen of speken in tongen. Dat betekend oorspronkelijk previes hetzelfde: spreken in een vreemde taal! Misschien kijk je er vreemd van op’maar ‘spreken in tongen’, dat betekend dus gewoon spreken in een andere dan je eigen taal. Dus, in ons geval, spreken in het Hongaars of – net zo vreemd maar wel veel mooier- het Fries.
Laat je dus niet op het verkeerde been zetten door het woord ‘tongentaal’!

Voor de oorsprong van het spreken in een vreemde taal moeten we naar Handelingen 2, Het hoofdstuk over de uitstorting van de Heilige Geest. Wat gebeurt daar?De apostelen en andere gemeenteleden ontvangen de Heilige Geest. Vervolgens beginnen ze in andere talen te spreken’zoals je Geest hun gaf uit te spreken”. Allerlei buitenlanders die in Jeruzalem aanwezig zijn, horen het. Ze zijn stomverbaasd:……zijn niet al dezen, zie daar spreken Galileeërs? En hoe horen wij hen dan ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? En even verderop weer: wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.”
Wat gebeurt er dus? De Heilige Geest zorgt ervoor dat de leden van Christus jonge gemeente plotseling in andere talen kunnen spreken. Het evangelie klinkt niet maar alleen meer in de taal der joden. Het is ook niet langer bestemd voor alleen de joden. Het Evangelie gaat nu naar alle volken. En het klinkt daarom ook opeens in de talen van die volken.

Het hoofdstuk gaat nog verder. En behandelt ook te teksten die hier aan gehaald worden om daarmee aan te geven dat het spreken in tongen anders bij pinsteren bedoelt wordt dan er later beschreven staat. Maar ook dat is dus niet waar.
Kan er alleen maar op blijven hameren om eerst eens dat boekje te lezen en dan pas hier te gaan discusiëren. Want nu gaat er gediscusiëerd worden over iets wat dus heel anders is dan jullie suggereren.
Dus kun je makkelijk zeggen dat het niet in de kerk meer voorkomt.
Wat dus logisch is omdat het ook niet in de tijd van de Bijbel zo voorkwam.
En als je dan spreekt over de gaven van de Geest, waarom noemt niemand dat het oppakken van een slang? Of het drinken van gif?

Want ook dat staat in de Bijbel: Marcus 16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 05 nov 2004 10:09

joepie schreef:........En als je dan spreekt over de gaven van de Geest, waarom noemt niemand dat het oppakken van een slang? Of het drinken van gif?

Ik ben ervan overtuigd dat de gaven van de Geest dienen voor de opbouw van een gemeente.
Het lijkt mij dat het oppakken van slangen en het drinken van gif op onze situatie in Nederland niet van toepasssing is.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 05 nov 2004 10:19

Geestelijke gaven in de bijbel genoemd:
1 Kor. 12; Rom. 12; Ef. 4; 1Petr.4

Apostelschap
Barmhartigheid
Bemoediging
Besturen
Creatieve Communicatie
Evangelisatie
Gastvrijheid
Geloof
Genezing
Geven
Helpen
Herderschap
Leiderschap
Onderscheiden
Onderwijs
Profetie
Tongen
Handvaardigheid
Vertolking
Voorbede
Wijsheid
Wonderen

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 10:39

Cathy schreef:
joepie schreef:........En als je dan spreekt over de gaven van de Geest, waarom noemt niemand dat het oppakken van een slang? Of het drinken van gif?

Ik ben ervan overtuigd dat de gaven van de Geest dienen voor de opbouw van een gemeente.
Het lijkt mij dat het oppakken van slangen en het drinken van gif op onze situatie in Nederland niet van toepasssing is.

En hoe kom je der bij dat het onverstaanbare gebrabbel wel is?
Of het genezen van zieken?
Dus toch de Geest aan banden leggen?
Waarom zou het niet tot opbouw zijn als iemand een slang kon oppakken zonder dat hij gedood wordt minder niet tot opbouw kunnen zijn?
Is toch een wonder als iemand dat kan, is vast een goede trekker..... :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 nov 2004 14:00

joepie schreef:En hoe kom je der bij dat het onverstaanbare gebrabbel wel is?

Ik ben zelf absoluut niet into tongentaal enzo, maar ik zou toch uitkijken met connotaties als 'onverstaanbaar gebrabbel'. Van de discipelen zeiden ze namelijk ook dat ze 'vol zoete wijns' waren..

Waarom zou het niet tot opbouw zijn als iemand een slang kon oppakken zonder dat hij gedood wordt minder niet tot opbouw kunnen zijn?

Dat zou inderdaad best kunnen ja. Alleen ging het hierbij om het overtuigen van heidenen dat hun tovenarij in het niet viel bij de macht van Jezus. En dat is nu niet meer zo van toepassing, maar het zou idd best kunnen.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 14:10

Aragorn schreef:

Ik ben zelf absoluut niet into tongentaal enzo, maar ik zou toch uitkijken met connotaties als 'onverstaanbaar gebrabbel'. Van de discipelen zeiden ze namelijk ook dat ze 'vol zoete wijns' waren..

Dat zou inderdaad best kunnen ja. Alleen ging het hierbij om het overtuigen van heidenen dat hun tovenarij in het niet viel bij de macht van Jezus. En dat is nu niet meer zo van toepassing, maar het zou idd best kunnen.

Nu dat is toch iets anders. In Marcus staat het volgende:17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Dat wordt namelijk gebruikt door voorstanders van spreken in tongen. Dat als je echt Christen bent dan kun je spreken in tongen want dat staat hier. Maar er staat dus nog meer.
Waarom wordt dat dan niet gezegd?
Dus waarom blijven ze zo hangen bij dat spreken in vreemde talen terwijl er nog meer staat, waar niemand het over heeft, of ook maar meegemaakt.

Rafaëlla
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafaëlla » 05 nov 2004 14:17

Bovendien blijft het een gave van God.
Een kadootje.
Waarom zou God ons een gave geven als wij hem niet nodig hebben.

Stel dat ik ooit in een verre toekomst in China vervolgd ga worden om mijn geloof, gemarteld en geslagen enzo.
Waarom zou God mij nu al gaven geven die ik dan pas nodig heb.
( bijvoorbeeld apostelschap of geloof)

Ik ben ook niet into de tongentaal.
Heb mijn knieen blauw gebeden ervoor, want ik mag me uitstrekken naar de gaven van God.
Maar niet gekregen.
Maakt mij dat minder Christen?

God Bless, Rafaëlla
God grant me the serenity, to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to know the difference.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2004 14:23

joepie schreef:Nu dat is toch iets anders. In Marcus staat het volgende:17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Dat wordt namelijk gebruikt door voorstanders van spreken in tongen. Dat als je echt Christen bent dan kun je spreken in tongen want dat staat hier. Maar er staat dus nog meer.
Dus waarom blijven ze zo hangen bij dat spreken in vreemde talen terwijl er nog meer staat, waar niemand het over heeft, of ook maar meegemaakt.

Alle gaven die Rafaella noemt zijn belangrijk en niemand hier zal dat ontkennen. Maar mijn vraag ging over de gaven die er niet (meer) zijn in de traditionele kerken. Verder staat in de tekst die jij citeert niet dat alle christenen die gaven van tongentaal en genezing hebben. Er staat alleen dat gelovigen die dingen zullen doen, dat betekent niet allemaal. De ene doet dit de ander doet dat, kan je in andere teksten lezen.

Ik word wel een beetje moe van je joepie... Ik lees gewoon de bijbel en die interpretatie uit dat boekje van jou kan me niet zoveel schelen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 nov 2004 15:06

joepie schreef:Nu dat is toch iets anders. In Marcus staat het volgende:17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Tongentaal is positief, verkeerde geesten uitdrijven ook, zelfde geldt voor ziekengenezing.
Slangen opnemen komt voort uit een last hebben van slangen en ze met de blote handen kunnen verwijderen, zie bijv Paulus die de slang gewoon in het vuur mikt, en ook Daniël in de leeuwenkuil. Er zijn ook vandaag Christelijke gemeenten waarbij men als ritueel slangen opneemt om deze tekst te bewijzen, precies zoals jij het bedoeld, ik vind dat een domme en verkeerde interpretatie en eerder op verzoeking van G.d lijken.
Wat betreft gifbekers drinken, daar werden in het verleden veel Christenen toe gedwongen (!) als (martel)doodstraf in vervolgingen. Velen (ik weet niet zeker allemaal) hebben dat overleefd.
..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: gaven van de Geest

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 15:20

Lalage schreef:De laatste tijd loop ik tegen het volgende aan en er was ook een vraag aan een dominee hier op refoweb die hierover ging...

De gaven van de Geest zoals genoemd in het NT (o.a. genezing, tongentaal, uitleg van tongentaal) komen in de traditionele kerken niet (meer) voor. Waarom is dat zo gekomen? Wat vinden jullie ervan? Missen we niet iets?

Deze verschijnselen zullen in het laatste der dagen weer terugkomen, maar niet als gaven van de Geest. De Heere Jezus zegt in Math. 24:24 en 25; "Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderen doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. Ziet, Ik heb het u voorzegd!"
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2004 15:30

jas, je kunt toetsen of iemand vanuit Satanische of Goddelijke kracht werkt door naar Jezus te vragen. Niemand kan zeggen 'Jezus is Heer' en daarbij de duivel dienen.

Maar wil je verder jouw mening toelichten? Denk jij dat tongentaal en genezing niet meer horen voor te komen onder christenen van deze tijd? En waarom zijn ze dan verdwenen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 nov 2004 15:39

Lalage schreef:jas, je kunt toetsen of iemand vanuit Satanische of Goddelijke kracht werkt door naar Jezus te vragen. Niemand kan zeggen 'Jezus is Heer' en daarbij de duivel dienen.

Maar wil je verder jouw mening toelichten? Denk jij dat tongentaal en genezing niet meer horen voor te komen onder christenen van deze tijd? En waarom zijn ze dan verdwenen?
Er is een wereldwijde organisatie in opkomst die grote tekenen en wonderen gaat doen. Dat is de beweging van Maitreya, lees maar eens over hem op internet. De wonderen zullen zo groot zijn, dat de hele aarde in hem zal geloven en zeggen dat hij de christus is.
En er zijn wel kerken waar ze aan tongentaal e.d. doen, met alle goede bedoelingen, maar eerlijk gezegd, ik vind het een chaotisch zooitje en denk niet dat het goed is.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 05 nov 2004 16:12

Of het genezen van zieken?
Dus toch de Geest aan banden leggen?

Waarom vind je dat ik de Geest aan banden leg als ik weiger te geloven dat Hij aan circuskunstjes doet?

G.d bepaalt altijd nog wanneer en waar iets nodig is tot Zijn eer. In Hand 28 was dit nodig.
En dat deze gaven nog steeds kunnen funtioneren lees ik in Joh 14:12: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u , die in Mij gelooft, de werken die Ik doe, zal hij ook doen, en nog groter dan deze......

Maar dat satan ook niet stil zit, zoals jas al aangeeft, mag duidelijk zijn.
Dat is trouwens ook een gave: het onderscheiden van geesten.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2004 17:16

joepie schreef:Even een stukje uit het boekje : meer dan genoeg en dan nog maar een klein stukje van het hoofdstuk over spreken in tongen.

Hemeltaal of Hongaars?

Bij het woord “tongentaal”denken we onder invloed van sommige delen van de pinksterbeweging en verschillende charismatische groepen al gauw aan vreemde,
Onverstaanbare klanken; klanken die losstaan van bestaande, menselijke talen; een aaneenrijging van vreemde geluiden die weinig tot niets te maken hebben met de gewone taal.
Is dat terecht?
Het woord :”tongentaal”is een raar woord. Het is geen goede vertaling van het Griekse woord ‘Glossa’. Glossa betekend zowel tong als taal. Dus moet je vertalen: spreken in talen of speken in tongen. Dat betekend oorspronkelijk previes hetzelfde: spreken in een vreemde taal! Misschien kijk je er vreemd van op’maar ‘spreken in tongen’, dat betekend dus gewoon spreken in een andere dan je eigen taal. Dus, in ons geval, spreken in het Hongaars of – net zo vreemd maar wel veel mooier- het Fries.
Laat je dus niet op het verkeerde been zetten door het woord ‘tongentaal’!

Voor de oorsprong van het spreken in een vreemde taal moeten we naar Handelingen 2, Het hoofdstuk over de uitstorting van de Heilige Geest. Wat gebeurt daar?De apostelen en andere gemeenteleden ontvangen de Heilige Geest. Vervolgens beginnen ze in andere talen te spreken’zoals je Geest hun gaf uit te spreken”. Allerlei buitenlanders die in Jeruzalem aanwezig zijn, horen het. Ze zijn stomverbaasd:……zijn niet al dezen, zie daar spreken Galileeërs? En hoe horen wij hen dan ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? En even verderop weer: wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken.”
Wat gebeurt er dus? De Heilige Geest zorgt ervoor dat de leden van Christus jonge gemeente plotseling in andere talen kunnen spreken. Het evangelie klinkt niet maar alleen meer in de taal der joden. Het is ook niet langer bestemd voor alleen de joden. Het Evangelie gaat nu naar alle volken. En het klinkt daarom ook opeens in de talen van die volken.

Het hoofdstuk gaat nog verder. En behandelt ook te teksten die hier aan gehaald worden om daarmee aan te geven dat het spreken in tongen anders bij pinsteren bedoelt wordt dan er later beschreven staat. Maar ook dat is dus niet waar.
Kan er alleen maar op blijven hameren om eerst eens dat boekje te lezen en dan pas hier te gaan discusiëren. Want nu gaat er gediscusiëerd worden over iets wat dus heel anders is dan jullie suggereren.
Dus kun je makkelijk zeggen dat het niet in de kerk meer voorkomt.
Wat dus logisch is omdat het ook niet in de tijd van de Bijbel zo voorkwam.
En als je dan spreekt over de gaven van de Geest, waarom noemt niemand dat het oppakken van een slang? Of het drinken van gif?

Want ook dat staat in de Bijbel: Marcus 16: 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Bedankt voor de info... ik heb nog wel twijfels adhv 1 kortinthiers 14 enb wat daar over tongentaal staan.... Vraagje, waarom heb je in de laatste zin het "op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden" niet ook vet gedrukt? Ook wel relevant voor deze discussie he?

Zou je nog willen reageren op mijn vorige post?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”