Uitverkiezingprediking

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:08

Als God een mens overgiet met Zijn liefde, dan kan de mens niet anders dan zich bekeren.
nee, dit klopt helaas niet. Een mens kan zich daar tegen verharden.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 17:13

en bij de krachtdadige onwederstandelijke werking van de Heilige Geest dan, die in de mens, buiten de mens om werkt. Oftewel de wedergeboorte: daar komt zoveel liefde bij kijken. Daar zwicht een mens voor. God zegt: Ik wil en zij zullen.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:14

Daar zwicht een mens voor. God zegt: Ik wil en zij zullen
toch is er ook dan een bewuste keuze van het hart, denk ik.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 17:17

die keuze wordt gewerkt. Een mens is dood in zonde in misdaden. De mens heeft in Adam voor de duivel gekozen. In Adam is de hele mensheid verloren. Een mens kiest uit zichzelf nooit. Anders zou je God afhankelijk maken van de mens.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:21

Anders zou je God afhankelijk maken van de mens.
liefde maakt afhankelijk. God kan een mens niet tegen zijn wil dwingen om Hem lief te hebben. Gedwongen liefde is geen liefde.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 07 jan 2003 17:34

dat klopt, God stort in de wedergeboorte liefde uit in de mens en dan komt de mens aan Gods kan te staan. Hij gaat liefhebben wat God liefheeft en haten wat God haat en hij gaat inleven wat een onbekeerd mens zou horen in te leven.

Tenzij dat iemand wederom geboren wordt...
Hierbij blijft de mens volledig passief, dit MOET gewerkt worden door God.

Hiermee kan ik aantonen dat God de touwtjes in handen houdt en niet de mens. Een vrije wil is er sinds Adam niet meer. Adam was het hoofd van het werkverbond, wat hij toen verbroken had. Wij zijn Adams nakomelingen dus hebben wij met hem de band met God gebroken.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 07 jan 2003 17:38

Corne van 't Hof schreef:Een vrije wil is er sinds Adam niet meer.



als de mens dan geen vrije wil heeft, kan hij ook nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de zonden die bedreven zijn. sterker nog, dan zou Jezus ook geen vrije wil hebben gehad (Hij was tenslotte volledig mens), en dan zou Hij ons ook nooit hebben kunnen verlossen. God kan tenslotte geen offer aannemen wat Hij zelf geofferd heeft, en op grond daarvan mensen bevrijden van de straf die zij verdienen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 07 jan 2003 17:51

Hij gaat liefhebben wat God liefheeft en haten wat God haat en hij gaat inleven wat een onbekeerd mens zou horen in te leven.
een onbekeerd mens hoort niks in te leven.
God roept hem op om de zonde na te laten en de wil van Christus te doen(=geloven).

Tenzij dat iemand wederom geboren wordt...
Hierbij blijft de mens volledig passief, dit MOET gewerkt worden door God.
waarom zou deze tekst moeten betekenen dat een mens het lijdende voorwerp is? (passiviteit?). Het kan net zo goed een nuchtere constatering zijn van een feit.
In Christus is er een vrije wil.


Denk hier eens goed overna: welke waarde heeft de liefde als God een mens zou forceren om Hem lief te hebben? Juist de vrijwillige keuze is de oorzaak van God's vreugde. Dwong de vader van de verloren zoon zijn zoon om terug te keren naar huis?

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 07 jan 2003 23:08

Napoleon schreef:

[quote]kan hij ook nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de zonden die bedreven zijn[/quote]

Hierdoor zet je me wel aan het denken wat de vrije wil betreft, maar voor mezelf ben ik er nog niet helemaal uit.

Napoleon schreef ook:

[quote]dan zou Jezus ook geen vrije wil hebben gehad[/quote]

Hier ben ik het niet mee eens. Jezus was wel mens maar hij had niet de efzonden van Adam die wij wel hebben! Jezus is ontvangen van de Heilige Geest, dus mochten wij dan geen vrije wil hebben dan komt dat, naar mijn idee, door de efzonden en die had Jezus niet. Jezus was ook God en zonder zonden dus het is logisch dat Hij wel een vrije wil heeft. Ik weet niet eens of je Zijn wil een 'vrije' wil kan noemen maar eerder de wil van God.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 07 jan 2003 23:39

Missannie:
Jezus was wel mens maar hij had niet de efzonden van Adam die wij wel hebben!


Dus het verlies van de vrije wil is een gevolg van de zondeval.

Als ziekte ook een gevolg van de zondeval is, betekent dat dan ook dat Jezus nooit ziek had kunnen worden?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 nov 2002 11:43
Contacteer:

Re: Uitverkiezingprediking

Berichtdoor Eissenhower » 07 jan 2003 23:57

Corne van 't Hof schreef:Er zijn gemeenten waar 100% voor de uitverkorenen gepreekt wordt.


De Dordtse leerregels zeggen het volgende hierover(Hfst 3 en 4 artikel 8 )
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

Napoleon schreef:Corne van 't Hof schreef:
Een vrije wil is er sinds Adam niet meer.

als de mens dan geen vrije wil heeft, kan hij ook nooit verantwoordelijk worden gesteld voor de zonden die bedreven zijn.

Romeinen 3:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

Napoleon schreef:sterker nog, dan zou Jezus ook geen vrije wil hebben gehad (Hij was tenslotte volledig mens), en dan zou Hij ons ook nooit hebben kunnen verlossen.

Dat is niet waar, aangezien Jezus op de aarde is gekomen om onze zonde weg te nemen. Doordat wij zondig zijn, hebben wij geen vrije wil meer. In Jezus was geen zonde:
1 Johannes 3:5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.

Napoleon schreef:God kan tenslotte geen offer aannemen wat Hij zelf geofferd heeft, en op grond daarvan mensen bevrijden van de straf die zij verdienen.

God heeft het offer van zijn Zoon aanvaard en daar hoeft geen offer meer van ons bij.

Surfer schreef:God kan een mens niet tegen zijn wil dwingen om Hem lief te hebben.

God is toch de almachtige???!!!!!!!!!! Zou God de wil van een mens niet kunnen vernieuwen en veranderen? Hoe zie jij bekeringen van Mannasse en Paulus? Dat ging echt niet vanzelf. Als God de wil vernieuwd wordt het echt geen gedwongen liefde.[/b][/i]
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 15:02

Er staat ook ergens in de Bijbel dat iemand zegt: Ik heb U (God) lief omdat gij mij eerst heeft liefgehad.

De mens is van nature een liefhebber van zichzelf en van de zonde.
En door algemene genade kan een mens nog wel een beetje religieus zijn, of zelfs een hele zware christen worden. Maar zelfs hele zware refo's haten God in het diepst van hun hart.


Wat verstaan jullie onder wedergeboorte?
Is dit zelf te werken, moet je meewerken, kan je dit zelf, of blijft een mens passief. Wat gebeurt er bij de wedergeboorte?

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2003 15:21

Wedergeboren = inwendig vernieuwd door de Geest.

Wat betreft de vrije wil: "Kiest u heden wie gij dienen zult", zegt Josua. "Die dan hun Woord gaarne aannamen, werden gedoopt. En er werden op die dag toegedaan omtrent 3000 zielen", aldus Handelingen 2. Er is dus wel degelijk sprake van een vrije wil en een keuze van de mens. Er zijn nog veel meer argumenten, maar ik heb nu niet de tijd dit uitgebreid uit te werken.

Wat betreft uitverkiezing: wat wij zien van de uitverkiezing zou je 'het lot' kunnen noemen. Als iemand kiest om God te dienen, dan was hij dus uitverkoren, en heeft God het zo geleid. Als een mens zijn hele leven blijft weigeren te geloven, dan was hij (achteraf) blijkbaar niet uitverkoren. Zo simpel ligt het. De tegenstelling 'vrije wil' - 'uitverkiezing' is daarom geen goede tegenstelling. Het kan allebei naast elkaar staan.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 08 jan 2003 15:23

wie begint er met de wedergeboorte: God of de mens?

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 jan 2003 15:52

Corne van 't Hof schreef:wie begint er met de wedergeboorte: God of de mens?


GOD! Van de kant van de mens is het onmogelijk! (er is niemand die God zoekt).

Toch zegt Da Costa; wie moet er beginnen in het werk der zaligheid, u of de Heere? U moet beginnen en u begonnen zijnde zult ervaren dat God in u begonnen is.

En als je dat allemaal sluitend wil krijgen en wil verklaren heb je een probleem.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 126 gasten