Hoe rot is het als je ex met een ander gaat???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 okt 2004 14:50

Shrike schreef:Is een blauwtje ook goed. Mijn vriend loopt nu met iemand waaraan ik het ooit eens aan heb gevraagd. Ach, ik denk altijd: ieder komt altijd wel op z'n plekkie terecht.

Explain?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 okt 2004 15:06

Aragorn schreef:
Lalage schreef:Ook als je hem/haar noooooit meer terug wil, kan het steken om hem/haar met een ander te zien.

Is dat dan wel een soort van afgunst?

Ja, dat is denk ik wel afgunst.
persoonlijk heb ik dat gevoel gelukkig nooit gehad vroeger.
Maar je ziet het wel om je heen, bv gescheiden ouders die dan heel haatdragend tegen de nieuwe man of vrouw van de ex gaan doen. Heel verdrietig voor de kids.
Je moet elkaar accepteren in het leven.
En hopelijk komen mensen wel op hun plekkie terecht, maar bij sommigen duurt dat wel heel erg lang :?

joepie

Berichtdoor joepie » 26 okt 2004 15:15

Ik denk nog steeds dat er helemaal geen verschil zit tussen jaloezie en afgunst. Dat wij er misschien een andere betekenis aan denken te moeten geven wil nog niet zeggen dat het dan ook zo is.
Maar ik kan me voorstellen dat je dus inderdaad jaloers bent als je ex een relatie krijgt met een ander.
Jij dacht tenslotte gelukkig te zijn en te worden met die persoon en nu wordt hij/zij het met een ander. En dat kan gerust wel zeer doen. En maken dat je jaloers bent.
Maar laten we eerlijk zijn, jij wilde of kon niet verder met die persoon.
Dus laat die ander dan gelukkig worden met een ander dan kan jij dat ook.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 okt 2004 15:35

joepie schreef:Ik denk nog steeds dat er helemaal geen verschil zit tussen jaloezie en afgunst. Dat wij er misschien een andere betekenis aan denken te moeten geven wil nog niet zeggen dat het dan ook zo is.
Maar ik kan me voorstellen dat je dus inderdaad jaloers bent als je ex een relatie krijgt met een ander.
Jij dacht tenslotte gelukkig te zijn en te worden met die persoon en nu wordt hij/zij het met een ander. En dat kan gerust wel zeer doen. En maken dat je jaloers bent.

Toch is het pijnlijke gevoel als de ander weer verkering heeft wel iets gecompliceerder dan pure jaloezie. Mijn ex, die toen alweer verkering had, vond het enerzijds leuk toen ik ook weer verkering had maar anderzijds toch ook weer een beetje pijnlijk. En dat heeft niets met jaloezie te maken want zij is nu gelukkiger dan toen.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 okt 2004 15:43

Waar dan mee?

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 26 okt 2004 18:27

joepie schreef:Ik denk nog steeds dat er helemaal geen verschil zit tussen jaloezie en afgunst. Dat wij er misschien een andere betekenis aan denken te moeten geven wil nog niet zeggen dat het dan ook zo is.

Of er nou een verschil tussen jaloezie en afgunst zit of niet....Het zijn beide emoties; dus niet rationeel te benaderen..Als je je ex met een ander ziet kan je wel heel verstandelijk gaan beredeneren dat hij/zij nu gelukkiger is, dat het niet werkte tussen jullie etc. Het vervelende gevoel van jaloezie zal daarmee niet verdwijnen..Ik heb het nu niet over extreme gevallen van jaloezie (haatdragend bijvoorbeeld), maar dit soort dingen kunnen je gewoon een rotgevoel geven.
Word niet overwonnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
(Rom. 12:21)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 okt 2004 00:38

joepie schreef:Waar dan mee?

Hm, gevoel is moeilijk uit te leggen, maar ik waag een poging. :wink: Ik denk iets in de richting van iets moois, iets wat je samen gedeeld hebt, wat definitief over is. Ook al wil je het niet terug, toch is er de herinnering aan het goede en ben je wel elkaars beste vrienden geweest.

Je bent geen computer die in een keer 100% omschakelt. Ook al is er iets nieuws en iets beters; dat wil niet zeggen dat al het oude vergeten, niet meer relevant en verdwenen is.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 27 okt 2004 10:55

Ik denk ook dat het heel lastig is, maar goed als het uit is is het uit en verander je (meestal) nix meer aan. En ook ik zeg, "op ieder potje past een dekseltje" er is echt voor iedereen wel iemand "weggelegd" al kan het soms lang duren of onmogelijk lijken.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2004 08:49

Aragorn schreef:

Hm, gevoel is moeilijk uit te leggen, maar ik waag een poging. :wink: Ik denk iets in de richting van iets moois, iets wat je samen gedeeld hebt, wat definitief over is. Ook al wil je het niet terug, toch is er de herinnering aan het goede en ben je wel elkaars beste vrienden geweest.

Je bent geen computer die in een keer 100% omschakelt. Ook al is er iets nieuws en iets beters; dat wil niet zeggen dat al het oude vergeten, niet meer relevant en verdwenen is.

Maar dat gevoel heeft meer met een soort heimwee naar, te maken dan met jaloezie.
Als je jaloers erop bent, dan wil je dat die ander dat geluk niet met een ander heeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 okt 2004 15:47

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Maar dat gevoel heeft meer met een soort heimwee naar, te maken dan met jaloezie.
Als je jaloers erop bent, dan wil je dat die ander dat geluk niet met een ander heeft.

Ehm, ja, daar heeft het wel een beetje mee te maken ja. Heimwee naar iets dat je eigenlijk toch niet terug wilt. :) Maar dat je geen onverdeeld juichende gevoelens hebt bij de nieuwe verkering van je ex heeft dus idd niet altijd zoveel te maken met jaloezie.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 okt 2004 17:36

Hoe kan je nou weten wat voor gevoel iemand anders heeft? :?
Bij de ene kan het jaloezie zijn, bij de ander afgunst, bij de volgende heimwee, of wat dan ook.
Hoe kan je voor een ander spreken.
Je kan toch niet in iemands hoofd kijken?

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2004 18:40

Mariamagdalena schreef:Hoe kan je nou weten wat voor gevoel iemand anders heeft? :?
Bij de ene kan het jaloezie zijn, bij de ander afgunst, bij de volgende heimwee, of wat dan ook.
Hoe kan je voor een ander spreken.
Je kan toch niet in iemands hoofd kijken?

Zeg ik dat? Jaloezie en afgunst is gewoon hetzelfde.
Ik gaf antwoordt op aragorn.

Viooltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Viooltje » 23 feb 2005 14:07

Lalage schreef:Ook als je hem/haar noooooit meer terug wil, kan het steken om hem/haar met een ander te zien.

Dat ben ik met je eens, je hebt toch iets samen gehad en als je die persoon dan tegen komt denk je toch nog wel van: jammer dat het zo moest gaan ofzo iets...
Vrienden voor vandaag
Vrienden voor morgen
Vrienden zijn door dik en dun,
helpen elkaar zonder zorgen!

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 23 feb 2005 14:30

Viooltje schreef:

Dat ben ik met je eens, je hebt toch iets samen gehad en als je die persoon dan tegen komt denk je toch nog wel van: jammer dat het zo moest gaan ofzo iets...

Zo'n gevoel heb ik nu ook telkens weer helaas, ik heb dan inmiddels al wel een andere vriendin maar het doet mij nog steeds veel pijn als ik soms alleen al de naam of woonplaats lees :cry: :cry: :cry: :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 feb 2005 14:36

Ik snap jou :) dat heb ik toen de eerst tijd ook gehad.. gewoon je hebt wel van haar gehouden
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”