Halloween

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 16 okt 2004 07:59

Het is duidelijk nog steeds een duivels feest.
Het gaat er bij dat feest om griezelen.
Ik heb een keer meegemaakt dat mensen een doodskist met een lijk bij iemand voor de deur hebben gezet. Ik vind dat bepaald niet echt christelijk meer.
Dit soort dingen hoort gewoon bij dat feest, en ik wil niet met dat soort dingen meedoen.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 08:39

Als er een gek is die ter ere van Sinterklaas lijken door de schoorsteen gooit, is Sinterklaas dan ook opeens volslagen uit den boze?

Dat klinkt misschien vergezocht, maar dan het volgende: ik heb gelezen dat er vroeger kruistochten zijn geweest waarbij veel onschuldige mensen zijn vermoord. Die kruistochten zijn onder andere gekomen doordat een monnik zogenaamd van Jezus Christus gehoord had dat dat nodig was. Is het christendom ook gelijk verkeerd? Er zijn overigens nog wel meer gruwelijkheden gebeurd onder de noemer 'God wil het'. Halloween is er niks bij.

Het lijkt me dus dat het erom gaat of je God en je naaste lief hebt, en niet of je alles als een farizeër gaat uitpluizen of het misschien wel 'verkeerd' is.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 okt 2004 13:10

Collateral schreef:Het lijkt me dus dat het erom gaat of je God en je naaste lief hebt, en niet of je alles als een farizeër gaat uitpluizen of het misschien wel 'verkeerd' is.

A] Naastenliefde heeft er even nix mee te maken
B] Onderzoek alle dingen beste Collateral :|
C] Uitpluizen of iets kosjer is was geen speciale eigenschap van Farizeërs, dus die beschuldiging raakt kant nog wal.

Het feestje Halloween is omgeven met griezelen, geesten, zombies en weet ik wat nog meer. Mega in trek in heksenkringen enzenzenz. Ik ben heel erg openminded, maar dat christenen die dit feestje meevieren kan ik niet echt bij.

Collateral schreef:Maar vertel, hoe ben jij zo zeker van het bestaan van de duivel en zijn maten?

Deze vraag verklaard een hoop :roll:
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 13:47

Invincible schreef:
Collateral schreef:Het lijkt me dus dat het erom gaat of je God en je naaste lief hebt, en niet of je alles als een farizeër gaat uitpluizen of het misschien wel 'verkeerd' is.

A] Naastenliefde heeft er even nix mee te maken

Ik ben zelf van mening dat je, wanneer je iets doet zonder dat het ten koste gaat van je naastenliefde, je mag aannemen dat wat je doet goed is. Als je dus op een onschuldige manier aan Halloween mee doet, mag je dus aannemen dat het goed is. Wat mij betreft.

Ik onderzoek veel. Jij zou er ook niet verkeerd aan doen om het een en ander te onderzoeken, dunkt me.

C] Uitpluizen of iets kosjer is was geen speciale eigenschap van Farizeërs, dus die beschuldiging raakt kant nog wal.

Ik heb ook absoluut niet beweerd dat Farizeërs zich bezig hielden met het uitpluizen of iets kosjer is. Wat heeft de (on)reinheid van eten hier eigenlijk mee te maken?
Wat ik bedoelde, is, dat Farizeërs nogal met hun vingertje aan neigden te wijzen wat anderen wel niet 'verkeerd' deden. Maar als je het niet begrijpt, mag je ook het tweede deel van de zin overslaan. De boodschap is dan nog steeds duidelijk.

Het feestje Halloween is omgeven met griezelen, geesten, zombies en weet ik wat nog meer. Mega in trek in heksenkringen enzenzenz. Ik ben heel erg openminded, maar dat christenen die dit feestje meevieren kan ik niet echt bij.

Ik herhaal even het gedeelte van mijn post dat je niet quotte:
Ik schreef:... ik heb gelezen dat er vroeger kruistochten zijn geweest waarbij veel onschuldige mensen zijn vermoord. Die kruistochten zijn onder andere gekomen doordat een monnik zogenaamd van Jezus Christus gehoord had dat dat nodig was. Is het christendom ook gelijk verkeerd? Er zijn overigens nog wel meer gruwelijkheden gebeurd onder de noemer 'God wil het'. Halloween is er niks bij.

Collateral schreef:Maar vertel, hoe ben jij zo zeker van het bestaan van de duivel en zijn maten?

Deze vraag verklaard een hoop :roll:

Die vraag deed ik omdat HereIAm nogal zeker leek van zijn zaak. Ik wilde graag even weten hoe hij er zo zeker van was...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 okt 2004 14:17

Collateral schreef:Ik ben zelf van mening dat je, wanneer je iets doet zonder dat het ten koste gaat van je naastenliefde, je mag aannemen dat wat je doet goed is.

Telt liefde voor G.d niet mee? Ik kan het Hem iig absoluut niet verantwoorden.
Ten tijde dat ik veel contact had met heksen ben ik uitgenodigd eens zo'n 'feestje' mee te maken met meer dan 50 heksen. Ik heb mede om deze reden bedankt.

Collateral schreef:

Ik onderzoek veel. Jij zou er ook niet verkeerd aan doen om het een en ander te onderzoeken, dunkt me.

A] Jij gaf de indruk dat wij niet alles mochten uitpluizen of er iets verkeerds in zat, maar dat zijn wij G.d en elkaar mi verplicht.
B] Heb ik gedaan. En mi absoluut antibijbels.

Collateral schreef:

Ik heb ook absoluut niet beweerd dat Farizeërs zich bezig hielden met het uitpluizen of iets kosjer is. Wat heeft de (on)reinheid van eten hier eigenlijk mee te maken?

Betekenis van kosjer is breder dan voedsel.

Collateral schreef:Wat ik bedoelde, is, dat Farizeërs nogal met hun vingertje aan neigden te wijzen wat anderen wel niet 'verkeerd' deden.

Mogen wij dat dan nooit doen? Je kunt erin overdrijven idd, maar het waarschuwen voor iets is niet verboden, soms ben je het juist verplicht.

Collateral schreef:

Ik herhaal even het gedeelte van mijn post dat je niet quotte:

Dat mag.

Collateral schreef:
Ik schreef:... ik heb gelezen dat er vroeger kruistochten zijn geweest waarbij veel onschuldige mensen zijn vermoord. Die kruistochten zijn onder andere gekomen doordat een monnik zogenaamd van Jezus Christus gehoord had dat dat nodig was. Is het christendom ook gelijk verkeerd? Er zijn overigens nog wel meer gruwelijkheden gebeurd onder de noemer 'God wil het'. Halloween is er niks bij.

Halloween is nog steeds omgeven met foute boel. Dat Halloween van zichzelf niet perse fout is is tot daar aan toe (een discussie appart) maar de manier waarop het vandaag de dag gevierd wordt ben ik zoiezo niet gelukkig mee en dus ben ik tegen Halloween(viering).
En op bepaalde punten ben ik ook tegen het Christendom, maak je geen zorgen :wink:
..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 okt 2004 17:54

Invincible schreef:Telt liefde voor G.d niet mee? Ik kan het Hem iig absoluut niet verantwoorden.

Natuurlijk wel, maar ik denk dat liefde voor God en liefde voor de naaste altijd samen gaan.

Geesten oproepen etc, ok. Maar met een pompoen langs de huizen gaan voor snoep? Is dat ook onbijbels?

Betekenis van kosjer is breder dan voedsel.

De dikke Van Dale legt mij uit dat het betrekking op eten. Maar misschien is de dikke Van Dale niet dik genoeg.

Mogen wij dat dan nooit doen? Je kunt erin overdrijven idd, maar het waarschuwen voor iets is niet verboden, soms ben je het juist verplicht.

Dat mag, maar dan moet je een goede morele rechtvaardiging hebben voor het afwijzen van hetgene waarvoor je waarschuwt.

Collateral schreef:

Halloween is nog steeds omgeven met foute boel. Dat Halloween van zichzelf niet perse fout is is tot daar aan toe (een discussie appart) maar de manier waarop het vandaag de dag gevierd wordt ben ik zoiezo niet gelukkig mee en dus ben ik tegen Halloween(viering).
En op bepaalde punten ben ik ook tegen het Christendom, maak je geen zorgen :wink:

Ok :)

Ik zeg iig niet dat Halloween op zich goed is, maar wat ik bedoel is, dat er onschuldige manieren van Halloween 'vieren' bestaan, en dat het mijns inziens niet nodig is om dat te veroordelen.

Loonatick

Berichtdoor Loonatick » 17 okt 2004 01:13

Collateral schreef:Ik zeg iig niet dat Halloween op zich goed is, maar wat ik bedoel is, dat er onschuldige manieren van Halloween 'vieren' bestaan, en dat het mijns inziens niet nodig is om dat te veroordelen.

Sluit ik me helemaal bij aan.. al die verhalen: ik heb een keer dit gehoord... en bij ons in de gemeente was er dit allemaal blablabla.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 18 okt 2004 08:33

Loonatick schreef:
Collateral schreef:Ik zeg iig niet dat Halloween op zich goed is, maar wat ik bedoel is, dat er onschuldige manieren van Halloween 'vieren' bestaan, en dat het mijns inziens niet nodig is om dat te veroordelen.

Sluit ik me helemaal bij aan.. al die verhalen: ik heb een keer dit gehoord... en bij ons in de gemeente was er dit allemaal blablabla.

ook al vind je het onschuldig, naar mijn idee is het wel flirten met het occulte. als christen kan je daar niet aan mee doen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 08:52

Pivo schreef:
Loonatick schreef:

ook al vind je het onschuldig, naar mijn idee is het wel flirten met het occulte. als christen kan je daar niet aan mee doen!

Nee, ik zie ook helemaal geen reden om echt halloween te gaan vieren. Het heeft niets met onze cultuur te maken en het is alleen leuk voor de commercie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2004 11:53

Ik moet vaststellen dat de argumenten van de 'voorstanders' zwaarder wegen en beter onderbouwd zijn. Ik ben zelf geen voorstander en ook niet echt een tegenstander. Maar sowieso; met ongefundeerde argumenten komen als 'het is occult dus houdt u daar verre van' is natuurlijk erg loos. Verder onderschrijft ik Colleterals reacties. Ondanks dat ik niet echt kan zeggen dat ik voorstander ben. Occultisme is verderfelijk en erg gevaarlijk, absoluut mee eens. Maar kijk uit met alles scharen onder de noemer occult. M.i. moet je dan inderdaad ook consequent zijn. Windekind: vier jij Sinterklaas? De zondag is ook niet bijbels. Kerst komt van de heidenen. Etc.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 okt 2004 22:51

Collateral schreef:

Geesten oproepen etc, ok. Maar met een pompoen langs de huizen gaan voor snoep? Is dat ook onbijbels?

Uiteraard. Alles wat zogezegd niet in de bijbel staat is onbijbels.
De herkomst van die pompoen is ook interessant:

Bron1 schreef:Pompoenen, nu een vast onderdeel van Halloween, zijn een typisch Amerikaanse toevoeging aangezien ze niet bekend waren in Europa. De traditie van de Jack-O’-Lantern komt er wel vandaan. Volgens dit verhaal uit de Ierse folklore was er een man die Jack heette en bekend stond als dronkeman en trickster. Hij zou de duivel ooit in een boom hebben gelokt, waarna hij een kruis op de boom kerfde en daarmee de duivel opsloot in de boom. Jack maakte een deal met de duivel dat hij hem naar beneden zou laten als de duivel hem nooit meer zou verleiden. Volgens het verhaal zou Jack na zijn dood de toegang geweigerd zijn tot de hemel, maar ook tot de hel. In plaats daarvan gaf de duivel hem een enkele gloeiende spaan om zijn weg te vinden in het donker. Jack plaatste die in een uitgeholde biet om hem langer te laten branden. Bij gebrek aan bieten in Amerika, gebruikten de Ieren pompoenen en zo raakten die bij de Halloween traditie betrokken.

Bron2 schreef:De traditie rond de lampion (een Jack-o-lantern in het Engels) komt waarschijnlijk uit een Iers volkslied. Het verhaal gaat dat Jack, een dronkaard en een bedrieger, de duivel had bedrogen en door hem in een boom te laten klimmen. Jack had een kruis op de boom getekend zodat de duivel in de boom gevangen zat . Als de duivel Jack niet meer lastig zou vallen, zou Jack hem weer vrij laten.

Toen Jack dood was, mocht hij niet naar de hemel omdat hij zo slecht was geweest. Maar hij mocht ook niet naar de hel omdat hij de duivel had belazerd. In de plaats daarvoor gaf de duivel hem een enkel gloeiend houtje om zijn weg door het enge duister te verlichten . Het gloeiende houtje zat in een uitgeholde knol om het langer te laten gloeien.

De Ieren gebruikten vroeger knollen als lantaarns.Toen de immigranten in Amerika kwamen, ontdekten ze echter dat pompoenen veel mooier zijn dan knollen om als lantaarn te gebruiken. Dus de lampionnen in Amerika werden uitgeholde pompoenen met een gloeiend lichtje erin.

Er zijn meer bronnen die dit vermelden maar ik denk dat het wel helder is zo en ik gun die pagina's die 'clicks' niet.

Ik zie niet in hoe het vanuit G.d gezien goed zou kunnen zijn. Dit gaat tegen heel de bijbel in. Een mens die het van de duivel wint, niet naar hel of Hemel mag, van de duivel een lantaarn krijgt (de pompoenlantaarn is door de duivel gegeven! dus hoe kun je hier als Christen mee over straat?) en als een zombie rond mag dolen... Foute dieptrieste bagger.

kurtyo schreef:Ik moet vaststellen dat de argumenten van de 'voorstanders' zwaarder wegen en beter onderbouwd zijn. Ik ben zelf geen voorstander en ook niet echt een tegenstander. Maar sowieso; met ongefundeerde argumenten komen als 'het is occult dus houdt u daar verre van' is natuurlijk erg loos. Verder onderschrijft ik Colleterals reacties. Ondanks dat ik niet echt kan zeggen dat ik voorstander ben. Occultisme is verderfelijk en erg gevaarlijk, absoluut mee eens. Maar kijk uit met alles scharen onder de noemer occult. M.i. moet je dan inderdaad ook consequent zijn.

Ik ben er zo van overtuigd dat het foute boel is dat ik er niet echt een roeping voor voel om onderbouwing te zoeken (die pompoencitaten vond ik al teveel werk). Jammer dat de voorstanders daardoor als sterke kant uit de bus komen, wat natuurlijk in zichzelf nix zegt.

Eric.
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 23:00

Ach in zichzelf is er denk ik niet direct iets mis met pompoenen en langs de deuren gaan om snoep. Maar je schiet er weinig mee op en als je serieus halloween gaat vieren begeef je je denk ik toch wel op glad ijs.

Dus waarom zou je?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 okt 2004 23:08

Mag ik morgen met een hakenkruis de straat op? Als soort van geintje? Moet kunnen toch, ik bedoel er toch verder nix mee?
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 okt 2004 23:12

Invincible schreef:Mag ik morgen met een hakenkruis de straat op? Als soort van geintje? Moet kunnen toch, ik bedoel er toch verder nix mee?

Jahoor, jij wel.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 19 okt 2004 11:43

Aragorn schreef:
Pivo schreef:
Loonatick schreef:

Nee, ik zie ook helemaal geen reden om echt halloween te gaan vieren. Het heeft niets met onze cultuur te maken en het is alleen leuk voor de commercie.

juist, we kunnen beter de feesten die echt in onze cultuur thuis horen (sinterklaas bijv.) wat meer stimuleren en zorgen dat er voor sinterklaas geen kerstballen in de winkel hangen enzo. (idee voor nieuw forum?)

Terug naar “Archief”