streven naar theocratie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 15:08

Zolang er een God is, is er theocratie mogelijk, lijkt me.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2004 15:20

Maar zeer onwenselijk. De Bijbel spreekt toch van vrije keuze?

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 12 okt 2004 15:27

Waar?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2004 16:25

Pieter Bel schreef:Zolang er een God is, is er theocratie mogelijk, lijkt me.

Zolang er opportunistische, machtsbeluste en corrupte mensen zijn, is theocratie onmogelijk, lijkt me.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 okt 2004 13:54

En hoewel ik ook opportunistische op macht beluste en corrupte mensen verafschuw: gelukkig. Theocratie lijkt mij zeer onwenselijk. Pure dictatuur.

Je kiest of voor of tegen God, je kunt en mag niet gedwongen worden om voor of tegen te kiezen (reactie op Pieter Bel).

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 okt 2004 14:39

kurtyo schreef:
Je kiest of voor of tegen God, je kunt en mag niet gedwongen worden om voor of tegen te kiezen (reactie op Pieter Bel).

Is dat dan wat een theocratie wil?? Mensen dwingen te geloven?

Overigens wens ik ook geen staat die door dominees of andere geestelijken bestuurd wordt.

Kan iemand mij een definitie van theocratie geven?? Anders heeft het geen zin om er over te discussieren.
Laatst gewijzigd door Tabitha op 14 okt 2004 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 okt 2004 18:26

Theo = God Cratie = regering - Godsregering
Demo = Volk Cratie = regering - Volksregering

ik weet niet of ik het helemaal correct heb vertaald, maar deze strekking heeft het wel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2004 22:09

Tabitha schreef:
kurtyo schreef:

Is dat dan wat een theocratie wil?? Mensen dwingen te geloven?

Overigens ook geen staat die door dominees of andere geestelijken bestuurd worden.

Kan iemand mij een definitie van theocratie geven?? Anders heeft het geen zin om er over te discussieren.

Theocratie is letterlijk idd Godsregering, maar hoe je dat invult kan verschillen. Volgens mij leggen de meeste SGP-ers het uit als: beleid maken volgens de 10 geboden. Daar heb ik geen moeite mee, maar dan is het in feite dus nog een democratie die "toevallig" op dat moment kiest voor christelijk beleid (al kun je dat ook op 100 manieren invullen).

Als je echt God Zelf wilt laten regeren zul je een soort van spreekbuis naar God toe moeten hebben, zoals Mozes in Israel.

En daar ben ik pertinent tegen, 1 Ayatholla is wel genoeg..

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 okt 2004 13:01

De invulling van de SGP lijkt mij niet wenselijk. Sowieso zie ik niet veel heil in een godsregering in deze samenleving. Het zal de stabiliteit niet bevorderen. Daarbij is het haast onmogelijk in te vullen.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2004 17:18

kurtyo schreef:De invulling van de SGP lijkt mij niet wenselijk. Sowieso zie ik niet veel heil in een godsregering in deze samenleving. Het zal de stabiliteit niet bevorderen. Daarbij is het haast onmogelijk in te vullen.

Voor God zijn alle dingen mogelijk, en in een Theocratie regeert God.
Probleem opgelost. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 okt 2004 17:40

dat kan dus misschien pas feitelijk met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2004 17:54

Yael schreef:dat kan dus misschien pas feitelijk met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. 8)

Waarom? Zijn alle mensen bij elkaar dan misschien machtiger dan God?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 18 okt 2004 17:56

caprice schreef:
Yael schreef:dat kan dus misschien pas feitelijk met de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. 8)

Caprice, God reageert toch sowieso? Of een samenleving nou een theocratie heet of niet...
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

caprice

Berichtdoor caprice » 18 okt 2004 17:58

Tabitha schreef:
caprice schreef:

Caprice, God reageert toch sowieso? Of een samenleving nou een theocratie heet of niet...

Ja, maar in ons land dient men God niet. Hij regeert wel, maar als het aan de mens lag bestond God niet. Ons volk wil zijn eigen gang gaan.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 18 okt 2004 18:02

caprice schreef:

Dat zeg ik niet, maar dan zal God echt regeren zonder mis intrepretaties van mensen. Neem nou bv. Bush hoe vaak misbruikt hij God voor slechte doeleinden denk aan de oorlog in Iraq...

Terug naar “Archief”