Orgel spelen in andere gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 08 okt 2004 21:49

Optimatus schreef:Hee, hoe weet jij dat van Pastoor Spaans? *ge鮦teresseerd afwacht*

Dat heeft-ie me zelf verteld :P
Optimatus schreef:En laat ik nou net ingeroosterd zijn om op 31 oktober de dienst in Schoonhoven te begeleiden, waarbij allerheiligen en allerzielen gevierd worden. Schitterend toch, die in elkaar overlopende kerkelijke tradities. Want ook hervormingsdag zal - op mijn verzoek - door de dienstdoend pastoor ruime aandacht krijgen (onder andere met het Lutherlied).

Dat wordt dus Gez. 299 met als tegenstem 401 :wink:
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 22:04

Spaans is echt een pastoor uit een plaatjesboek: baardje, boordje en buikje.

401 is een introïtus, lijkt me moeilijk met de zaligsprekingen. Maar 299 is een Anglican chant... die zijn mooi :)

Wanneer sprak je Ps. Spaans dan? *nieuwsgierig*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 08 okt 2004 22:44

Optimatus schreef:Spaans is echt een pastoor uit een plaatjesboek: baardje, boordje en buikje.

Inderdaad, in dat opzicht onderscheidt hij zich niet echt van een RK pastoor.
Optimatus schreef:401 is een introïtus, lijkt me moeilijk met de zaligsprekingen. Maar 299 is een Anglican chant... die zijn mooi :)

Kom op, 401 is gewoon Ein feste Burg: die speel je met je rechterhand en For all saints met links. Peuleschilletje voor jou :!:
Optimatus schreef:Wanneer sprak je Ps. Spaans dan? *nieuwsgierig*
Gemiddeld één keer per jaar, maar wel zo vaak dat ik gewoon Jaap mag zeggen. Hij zegt ook gewoon SDG tegen mij :D :lol:
~~Soli Deo Gloria~~

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 okt 2004 23:11

SDG schreef:
Optimatus schreef:Spaans is echt een pastoor uit een plaatjesboek: baardje, boordje en buikje.

Inderdaad, in dat opzicht onderscheidt hij zich niet echt van een RK pastoor.

Qua inhoud gelukkig wel. Ik vind hem een heel aangename pastoor - en zingen kan-ie ook al.

SDG schreef:
Optimatus schreef:401 is een introïtus, lijkt me moeilijk met de zaligsprekingen. Maar 299 is een Anglican chant... die zijn mooi :)

Kom op, 401 is gewoon Ein feste Burg: die speel je met je rechterhand en For all saints met links. Peuleschilletje voor jou :!:

Ooow, ik dacht dat je de OKG-nummers bedoelde.

SDG schreef:
Optimatus schreef:Wanneer sprak je Ps. Spaans dan? *nieuwsgierig*
Gemiddeld één keer per jaar, maar wel zo vaak dat ik gewoon Jaap mag zeggen. Hij zegt ook gewoon SDG tegen mij :D :lol:

Ik ken hem uit Schoonhoven.

17 oktober speel ik om 10:00 in Culemborg...
Laatst gewijzigd door Optimatus op 09 okt 2004 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 okt 2004 23:49

joepie schreef:
caprice schreef:
joepie schreef:Heb trouwens ook eens een dienst begeleid met de trompet.
Lukt prima om dan een hele kerk te leiden in het zingen.

Zal best, maar een doorsnee orgel heeft tientallen meer registers dan trompet. :wink:

En daardoor dus tientallen malen te veel herrie? ;-)
Waar het mij om gaat is dat het orgel helemaal niet noodzakelijk is voor de zangkwaliteiten van een gemeente.
Het gaat erom dat de gemeente zingt, en al te vaak gaan we denken dat het de bedoeling dat het orgel speelt en de gemeente ook nog ergens mee mag doen.

Nou, het zingen is er natuurlijk niet om het orgel, het orgel om het zingen. Het is allemaal al lang uitgeprobeerd om andere instrumenten in te zetten, ook piano wordt vaak gebruikt, en het werkt gewoon niet. Het probleem met die instrumenten is dat ze geen draagkracht hebben en geen gemeente kunnen "aanspelen". Daardoor krijgt het een chaotische karakter en dat kan niet de bedoeling zijn. Je mag van mij iets tegen het orgel hebben, maar zolang er geen beter alternatief is doen we het er maar mee. (tot mijn grote vreugde) :D
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 okt 2004 00:09

Ik zie het musiceren als roeping, zoals ook verkondiging een roeping is. Ik speel dan ook met een gerust geweten in andere kerken dan mijn thuiskerk, als er een beroep op me gedaan wordt. God heeft ons ook onze talenten gegeven, en ik ben er van overtuigd dat een ieder de van God ontvangen talenten naar beste vermogen moet gebruiken en dienstbaar stellen. Ja, ook over kerkmuren heen. Ik speel in lutherse, waalse, rk, pkn en christian science diensten. Zonder gewetenswroeging.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2004 06:56

jas schreef:Ik zie het musiceren als roeping, zoals ook verkondiging een roeping is. Ik speel dan ook met een gerust geweten in andere kerken dan mijn thuiskerk, als er een beroep op me gedaan wordt. God heeft ons ook onze talenten gegeven, en ik ben er van overtuigd dat een ieder de van God ontvangen talenten naar beste vermogen moet gebruiken en dienstbaar stellen. Ja, ook over kerkmuren heen. Ik speel in lutherse, waalse, rk, pkn en christian science diensten. Zonder gewetenswroeging.

Op die manier als jij redeneerd ga je weer God aan jou behoeftes aanpassen. Jij hebt van God die talenten gekregen dus MOET je ze wel gebruiken waar JIJ wil. Want ja, je hebt ze nu eenmaal gekregen van Hem. Dus kun je Hem er ook alleen maar mee dienen als je ze zoveel mogelijk gebruikt. Daarmee leg je misschien wel andere talenten die je ongetwijfeld ook hebt gekregen onder de korenmaat.

Ik heb ook van God een talent gekregen. De talent van het voorzien.
Moet ik nu ook maar een praktijk gaan beginnen en mensen de toekomst gaan voorspellen? Heb tenslotte die gave van Hem gekregen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 10:48

Joepie, met excuses, maar je spreidt een gigantisch smal wereldbeeld tentoon. Alsof het heil uitsluitend in je "eigen" gemeente te vinden is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 11:01

wh schreef:En ik ben het er natuurlijk al helemaal niet mee eens als dat ook nog eens een kerk of gemeente is waar je aan een dienst meewerk waar een boodschap word gebracht die niet overeen komt met wat de Bijbel ons leer, dus die dienst in de parochie zou ik maar overslaan :wink:

Ik wacht nog steeds op antwoord op de volgende vraag: waar haal jij de kennis vandaan dat de parochies waar ik zo af en toe speel een onbijbelse leer zouden voorstaan? Geef eens een paar voorbeelden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 okt 2004 11:08

joepie schreef:
jas schreef:Ik zie het musiceren als roeping, zoals ook verkondiging een roeping is. Ik speel dan ook met een gerust geweten in andere kerken dan mijn thuiskerk, als er een beroep op me gedaan wordt. God heeft ons ook onze talenten gegeven, en ik ben er van overtuigd dat een ieder de van God ontvangen talenten naar beste vermogen moet gebruiken en dienstbaar stellen. Ja, ook over kerkmuren heen. Ik speel in lutherse, waalse, rk, pkn en christian science diensten. Zonder gewetenswroeging.

Op die manier als jij redeneerd ga je weer God aan jou behoeftes aanpassen. Jij hebt van God die talenten gekregen dus MOET je ze wel gebruiken waar JIJ wil. Want ja, je hebt ze nu eenmaal gekregen van Hem. Dus kun je Hem er ook alleen maar mee dienen als je ze zoveel mogelijk gebruikt. Daarmee leg je misschien wel andere talenten die je ongetwijfeld ook hebt gekregen onder de korenmaat.

Ik heb ook van God een talent gekregen. De talent van het voorzien.
Moet ik nu ook maar een praktijk gaan beginnen en mensen de toekomst gaan voorspellen? Heb tenslotte die gave van Hem gekregen.

Het spijt me echt voor je, maar mijn roeping ligt niet binnen kerkmuren. Het is juist fantastisch dat door musiceren kerkmuren kunnen verdwijnen.
En ja, ik denk inderdaad dat je ontvangen talenten zoveel mogelijk moet gebruiken en ontplooien. Hoe kom je er bij dat ik daardoor God aan mijn behoeftes aanpas??? Bovendien draai je de zaak om. Ik speel juist waar een behoefte is, dus ik voorzie daarin. Wat is daar mis mee dan? Moeten wij niet dienstbaar zijn aan God en onze naasten?
Het probleem zit hem er zeker in dat ik het ook leuk vind? Het moet een soort offer zijn, iets wat we wel doen maar eigenlijk erg vervelend vinden? Nou, dat is in elk geval mijn theologie niet hoor. Ik dien mijn Heere met blijdschap en zie het als een gunst van Hem dat ik mag spelen.
Wat de andere talenten betreft, die heb ik niet. :cry:

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 okt 2004 11:08

Mijn vriend speelt ook regelmatig elder

hij is organist van de CGK maar wordt ook wel op zondagen gevraagd in de NHK, GKV en evangelische kerken. Ook wordt hij regelmatig gevraagd voor rouwdiensten vanwege zijn kwaliteiten.

niets mis mee denk ik zo.

Hij heeft wel eens een dienst geweigerd omdat hij het niet eens kon zijn met de liturgie en gang van zaken.

Maar over het algemeen moet je elkaar als christenen helpen.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2004 11:09

Optimatus schreef:Joepie, met excuses, maar je spreidt een gigantisch smal wereldbeeld tentoon. Alsof het heil uitsluitend in je "eigen" gemeente te vinden is.

Even terug lezen! Want ik heb niet gezegd dat het heil alleen in je eigen gemeente te vinden is. Als je terug leest zul je dat zien.
Maar als je lid bent van een bepaalde gemeente dan heb je daar de roepstem van God te volgen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 11:12

Vreemd, dat die roepstem mij dan half Nederland doorsleept om de erediensten en vieringen van het H. Avondmaal van orgelmuziek te voorzien.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2004 11:16

Optimatus schreef:Vreemd, dat die roepstem mij dan half Nederland doorsleept om de erediensten en vieringen van het H. Avondmaal van orgelmuziek te voorzien.

Dat bedoel ik dus. Jij zegt dat het Gods roepstem is!
Maar wie zegt dat het ook zo is? En ziet jouw gemeente waar je lid van bent dat ook?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 okt 2004 11:19

Die gemeente vind het uitstekend dat ik het georgel niet beperk tot uitsluitend die gemeente.

Ik heb tot op heden nog steeds geen valide argument voorbij zien komen om mijn toestenliefde uitsluitend in de PKN-Gemeente van Berkenwoude tot uiting te brengen.

Terug naar “Archief”