Alles moet kapot....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 19:47

PeterD schreef:Klaas, waar ik op doelde was dat het me tegen valt hier zo ontzettend veel mensen tegen te komen die zo makkelijk denken de zaligheid te kunnen verdienen.

Het is geen verdienste, wij zijn van onszelf onbekwaam tot enig goed, dus al helemaal niet Jezus aannemen, of zelf tot Jezus gaan. Dat is er echt niet bij! Hij moet ons trekken! Hij zal ons moeten trekken, want van onszelf gaan we echt niet!
nee en jij al helemaal niet1 Jij bent ech tlastig! En dr moet getrokken worden aan jou zeg! Ze kunnen je beter op wieletjes zetten!

Caprice hou op met die rijtjes. Die zijn versteend.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:47

Lees de Dortse Leerregels maar. Genoeg geschreven over de dwalingen van de remonstranten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2004 19:47

nee en jij al helemaal niet1 Jij bent ech tlastig! En dr moet getrokken worden aan jou zeg! Ze kunnen je beter op wieletjes zetten!

hoezo lastig

ps. ben je op oorlogspad :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 19:49

johannes1 schreef:

hoezo lastig

ps. ben je op oorlogspad :mrgreen:
ja sorry hoor. maa rik vind dat zo'n onzinnig geklets. als je weet dat je zo lastig bent, doe er dan wat aan zou ik zeggen. Stelletje masochisten.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 19:49

joris schreef:
PeterD schreef:Klaas, waar ik op doelde was dat het me tegen valt hier zo ontzettend veel mensen tegen te komen die zo makkelijk denken de zaligheid te kunnen verdienen.

Het is geen verdienste, wij zijn van onszelf onbekwaam tot enig goed, dus al helemaal niet Jezus aannemen, of zelf tot Jezus gaan. Dat is er echt niet bij! Hij moet ons trekken! Hij zal ons moeten trekken, want van onszelf gaan we echt niet!

Caprice hou op met die rijtjes. Die zijn versteend.

Je wind je behoorlijk op geloof ik he? Jammer!
En ook jammer dat je er ter zake niet toe doende dingen bijhaalt!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 okt 2004 19:52

Kaw schreef:Bookman, doe je zelf een plezier en ga even een biertje drinken. Je wint je te veel op.

Joris...

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 19:59

joris schreef:Caprice hou op met die rijtjes.

Het was niet tegen iemand persoonlijk, maar gewoon ter kennisgeving in het algemeen.

joris schreef:Die zijn versteend.

Net als het hart van de Remonstranten.

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 20:11

caprice schreef:

Het was niet tegen iemand persoonlijk, maar gewoon ter kennisgeving in het algemeen.

ja sorry caprice. ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk. Maar je hebt er in ieder geval een gedachtebroertje bij hiero.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 okt 2004 20:15

joris schreef:
caprice schreef:

ja sorry caprice. ik heb het ook niet tegen jou persoonlijk. Maar je hebt er in ieder geval een gedachtebroertje bij hiero.

Kun je die zin verduidelijken?
Misschien ben ik dom, maar ik begrijp het niet.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 04 okt 2004 20:16

Lieve mensen,

De reacties hier vallen me over en weer gewoon tegen. Ik mis een toon van respect die er wel op het forum geweest is.

Zoals jullie (kunnen) weten, ben ik geen remonstrant. Ik geloof niet een verkiezing op voorgezien geloof. Maar wel wil ik een open mind hebben en houden naar mijn evangelische broeders en zusters.

Voor beide kampen een vraag, en ik hoop dat representanten van die groep ze willen beantwoorden.

De groep contra remonstranten (Bookman, Caprice, Peter D en Alex Leusink en andere): wat doe je met het gegeven dat de Vader je moet trekken? Natuurlijk is het een Bijbels gegeven dat het zo is. Maar wat doe je er mee? Het valt me op in sommige postings dat er algemeen getreurd wordt over de teloorgang van de rechtse leer. Maar zie je dan niet dat juist in kerken waar deze leer gepreekt wordt, mensen zich bij massa's verontschuldigen (immers ik kan het niet en God moet het doen). Zien jullie dan niet dat hele grote gevaar? Zien jullie ook niet het gevaar om met allerhande rechtzinnige conclusies verloren te kunnen gaan?

De groep evangelischen (oa Joris en andere): jullie geloven in een verkiezing op grond van voorgezien geloof. Denk je dat dat terecht is? Prijs je God nog wel voor je bekering? Zie je nog wel dat het geloof iets is wat God in je gewerkt heeft, zodat je niet anders kon dan zijn liefdesgebod gehoorzamen? Ben je God dan niet dankbaar dat hij wel naar jou heeft willen omzien? En wat is nu de diepste reden dat anderen niet tot geloof komen. Ben jij beter dan zij?

Hopelijk willen jullie op deze vragen ingaan.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 okt 2004 20:27

Happy One schreef:De groep contra remonstranten (Bookman, Caprice, Peter D en Alex Leusink en andere): wat doe je met het gegeven dat de Vader je moet trekken? Natuurlijk is het een Bijbels gegeven dat het zo is. Maar wat doe je er mee? Het valt me op in sommige postings dat er algemeen getreurd wordt over de teloorgang van de rechtse leer. Maar zie je dan niet dat juist in kerken waar deze leer gepreekt wordt, mensen zich bij massa's verontschuldigen (immers ik kan het niet en God moet het doen). Zien jullie dan niet dat hele grote gevaar? Zien jullie ook niet het gevaar om met allerhande rechtzinnige conclusies verloren te kunnen gaan?

God de Vader moet ons inderdaad trekken. "Trek mij, wij zullen U nalopen!" En die tekst (Hooglied 1:4) gaat verder: "De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren"
Dus hieruit blijkt duidelijk dat we het van aonszelf niet kunnen. Er staat ook verder dat de Koning mij daar gebracht heeft. Dus ik ben er niet zelf gekomen. Hij heeft mij gebracht.

Van onszelf, zoals we geboren worden, willen we God eigenlijk helemaal niet dienen. Wij zijn van God afgeweken, en hebben geen zin om Hem na te lopen. Wat God wel doet is ons oproepen tot bekering. Wij hebben wel tot taak om God te zoeken.
Echter kunnen wij nooit tot God komen, tenzij Hij ons leidt. Door onze val in Adam kunnen wij niet tot God terugkeren. Kunnen wij Hem niet echt dienen. Kunnen wij niet zelf tot Hem gaan. Hij vraagt dat wel van ons, en terecht. Wij zijn gevallen. Voor onze val in Adam konden wij het wel, maar nu niet meer.
Eigen schuld dus. En is het dus eigen schuld dat wij Hem niet kunnen nalopen.

Inderdaad is er het gevaar dat er mensen omslaan naar de andere kant: ik kan het niet, God moet het doen, dus leef ik er maar op los. Hier moet uiteraard tegen gewaardschuwd worden, en dat gebeurt ook!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 okt 2004 20:33

Hier verraadt zich je reformatorische achtergrond ;-) Je komt hier best wel veel mensen tegen die moeite hebben met zaken als de uitverkiezing of die daar zelfs helemaal niet (meer) in geloven. Dat jij dat mensen noemt die denken hun zaligheid te kunnen verdienen is echter veel te kort door de bocht. Persoonlijk heb ik veel moeite met de uitverkiezingsleer zoals je die in de DL vindt. Betekent dat dat ik van mening ben dat ik mijn zaligheid verdiend heb? Absoluut niet. Vanuit mezelf is er geen weg tot God. Die weg is er alleen door Jezus Chritus. 100% genade. Ik heb ook de indruk dat veel meer mensen op deze lijn zitten. Ik merk in de praktijk ook dat veel evangelische christenen, ondanks dat ze soms iets anders lijken te zeggen, uiteindelijk grif zullen toegeven dat ze alleen uit genade gered zijn?

Zou een deel van de ergernis (Bookman) en dat tegenvallen ook niet worden weggenomen als je die nuance aanbrengt?

PeterD schreef:Het is geen verdienste, wij zijn van onszelf onbekwaam tot enig goed, dus al helemaal niet Jezus aannemen, of zelf tot Jezus gaan.

Jezus aannemen en tot Jezus gaan zijn 100% bijbelse uitdrukkingen. Dat iemand deze uitdrukkingen gebruikt wil niet per definitie zeggen dat ze niet erkennen dat hun behoud gebaseerd is op genade.

Andere vraag: als je zegt dat de overtuigingen je hier tegenvallen, heb je dan zoiets van: "Jongens, jullie zouden toch beter moeten weten"? Of ervaar je eerder verdriet t.a.v. (in jouw ogen) verdwaalde schapen? En hoe denk je dat e.e.a. te verhelpen is? Zijn reformatorische jongeren nog terug te krijgen bij de 3 formulieren? En zo ja, hoe?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 20:33

De groep evangelischen (oa Joris en andere): jullie geloven in een verkiezing op grond van voorgezien geloof. Denk je dat dat terecht is? Prijs je God nog wel voor je bekering? Zie je nog wel dat het geloof iets is wat God in je gewerkt heeft, zodat je niet anders kon dan zijn liefdesgebod gehoorzamen? Ben je God dan niet dankbaar dat hij wel naar jou heeft willen omzien? En wat is nu de diepste reden dat anderen niet tot geloof komen. Ben jij beter dan zij?

ik eloof in God omdat ik dat zo geleerd heb van mijn ouders. Maar ookomdat ik gemerkt heb dat God regeert in mijn leven. En ik merk dat Hi jmij gebruiken kan omdat ik zijn genade heb aangenomen.En ik merk dat ik meer van God ben gaan leren kennen sinds ik de bijbel weer ben gaan lezen zonder de bril van mijn kerk en gereformeerde opvoeding. Want die blik is zo beperkt heb ik gemerkt. Ik leef nu in vrijheid engniet van iedee dag en van ieder zondag. Omdat ik nu mag leven vanuit de overwinning (ook al zondig ik nog steeds) en niet meer vnauit de belofte. Das zo'n ongelooflijk verschil! Zekerw eten ben ik dankbaar, ik denk vaak aan de bijbeltekst waarin Mozes water uit de rots moet praten. Maar hij slaat erop! En toch krijgt het volk water, maar Mozes worst gestraft.
Ik wil dat Go dmij gebruikt voor zijn koninkrijk, en Hij doet dat! Hij kan met kromme stokken rechte slagen slaan.

waarom anderen niet tot geloof komen? ik denk omdat ze te stubborn zijn om hun eigen protocollen en geloofsmallen overboord te zetten en mee te hobbelen in het spoor van pa en moe. jezus vraagt van ons dat we vader en moeder verlaten en achter Hem aangaan!
Das de uitdaging!

André

Berichtdoor André » 04 okt 2004 20:35

PeterD schreef:Ben nu sinds kort hier aanwezig, maar het valt me echt tegen!

Je hebt hier "gelukkig" geen contract je hoeft zelfs niet eens 2 mnd te blijven. 8)

joris

Berichtdoor joris » 04 okt 2004 20:38

PeterD schreef:
Happy One schreef:De groep contra remonstranten (Bookman, Caprice, Peter D en Alex Leusink en andere): wat doe je met het gegeven dat de Vader je moet trekken? Natuurlijk is het een Bijbels gegeven dat het zo is. Maar wat doe je er mee? Het valt me op in sommige postings dat er algemeen getreurd wordt over de teloorgang van de rechtse leer. Maar zie je dan niet dat juist in kerken waar deze leer gepreekt wordt, mensen zich bij massa's verontschuldigen (immers ik kan het niet en God moet het doen). Zien jullie dan niet dat hele grote gevaar? Zien jullie ook niet het gevaar om met allerhande rechtzinnige conclusies verloren te kunnen gaan?

God de Vader moet ons inderdaad trekken. "Trek mij, wij zullen U nalopen!" En die tekst (Hooglied 1:4) gaat verder: "De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren"
Dus hieruit blijkt duidelijk dat we het van aonszelf niet kunnen. Er staat ook verder dat de Koning mij daar gebracht heeft. Dus ik ben er niet zelf gekomen. Hij heeft mij gebracht.

Van onszelf, zoals we geboren worden, willen we God eigenlijk helemaal niet dienen. Wij zijn van God afgeweken, en hebben geen zin om Hem na te lopen. Wat God wel doet is ons oproepen tot bekering. Wij hebben wel tot taak om God te zoeken.
Echter kunnen wij nooit tot God komen, tenzij Hij ons leidt. Door onze val in Adam kunnen wij niet tot God terugkeren. Kunnen wij Hem niet echt dienen. Kunnen wij niet zelf tot Hem gaan. Hij vraagt dat wel van ons, en terecht. Wij zijn gevallen. Voor onze val in Adam konden wij het wel, maar nu niet meer.
Eigen schuld dus. En is het dus eigen schuld dat wij Hem niet kunnen nalopen.

Inderdaad is er het gevaar dat er mensen omslaan naar de andere kant: ik kan het niet, God moet het doen, dus leef ik er maar op los. Hier moet uiteraard tegen gewaardschuwd worden, en dat gebeurt ook!
klinkt als catechisatielesje. Gaat dit over jou? welke rol speel jij hierin?

Terug naar “Archief”