Happy One schreef:De groep contra remonstranten (Bookman, Caprice, Peter D en Alex Leusink en andere): wat doe je met het gegeven dat de Vader je moet trekken? Natuurlijk is het een Bijbels gegeven dat het zo is. Maar wat doe je er mee? Het valt me op in sommige postings dat er algemeen getreurd wordt over de teloorgang van de rechtse leer. Maar zie je dan niet dat juist in kerken waar deze leer gepreekt wordt, mensen zich bij massa's verontschuldigen (immers ik kan het niet en God moet het doen). Zien jullie dan niet dat hele grote gevaar? Zien jullie ook niet het gevaar om met allerhande rechtzinnige conclusies verloren te kunnen gaan?
God de Vader moet ons inderdaad trekken. "Trek mij, wij zullen U nalopen!" En die tekst (Hooglied 1:4) gaat verder: "De Koning heeft mij gebracht in Zijn binnenkameren"
Dus hieruit blijkt duidelijk dat we het van aonszelf niet kunnen. Er staat ook verder dat de Koning mij daar gebracht heeft. Dus ik ben er niet zelf gekomen. Hij heeft mij gebracht.
Van onszelf, zoals we geboren worden, willen we God eigenlijk helemaal niet dienen. Wij zijn van God afgeweken, en hebben geen zin om Hem na te lopen. Wat God wel doet is ons oproepen tot bekering. Wij hebben wel tot taak om God te zoeken.
Echter kunnen wij nooit tot God komen, tenzij Hij ons leidt. Door onze val in Adam kunnen wij niet tot God terugkeren. Kunnen wij Hem niet echt dienen. Kunnen wij niet zelf tot Hem gaan. Hij vraagt dat wel van ons, en terecht. Wij zijn gevallen. Voor onze val in Adam konden wij het wel, maar nu niet meer.
Eigen schuld dus. En is het dus eigen schuld dat wij Hem niet kunnen nalopen.
Inderdaad is er het gevaar dat er mensen omslaan naar de andere kant: ik kan het niet, God moet het doen, dus leef ik er maar op los. Hier moet uiteraard tegen gewaardschuwd worden, en dat gebeurt ook!