Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Pieter Bel schreef:.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek:
'kinderen der gelovigen zijn zolang als erfgenaam der belofte te beschouwen en te behandelen, totdat uit hun leer of hun leven duidelijk het tegendeel blijkt'
dat is wat ik tegenkwam over dit onderwerp, lastig onderwerp trouwens
Ik denk dat dit niet klopt. Want dan zou er een afval der heiligen zijn. Volgens de laatste tekst die genoemd wordt, 1 Korinthe 7:14, is de ongelovige man heilig door de gelovige vrouw, waarbij onder heilig verstaan wordt, in het uiterlijk verbond heilig. Dus ook de kinderen zijn heilig, maar niet bekeerd. Volgens mij is het zo dat bedoeld wordt dat de gelovige ouders niet moeten twijfelen als overduidelijk blijkt dat hun kind bekeerd is, dat het bekeerd is, omdat ook jonge kinderen bekeerd kunnen zijn. Dus als het ware een steun voor de ouders. Er staat namelijk ook: …niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond… En in het genadeverbond word je niet geboren.
Ik denk niet dat het verhaal van Bavinck afval der heiligen impliceert. Die kinderen worden gehouden heilig te zijn, tot het tegendeel blijkt. Dat wil niet zeggen dat ze het eerst wel zijn maar daarna niet meer, maar dat later kan blijken dat ze het nooit waren.
Als er bedoeld wordt dat ouders niet moeten twijfelen als het toch al overduidelijk bleek lijkt het me een irrelevant punt wat gemaakt wordt.
"Tot het tegendeel bewezen is" is een ander uitgangspunt dan "tot het bewezen is".
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten