alex leusink schreef:Dat de kerken in Nederland alleen bezig zijn elkaar te bestrijden en het leven zuur te maken, en niet een eenheid vormen. Bovendien is er zoveel schuld in de kerken, en ik zie alleen maar verwaandheid. Ze gaan gewoon door in het moderniseren, denkend dat de ongelovigen daar behoefte aan hebben, maar dat is het gewoon niet. Ik heb een familielid die islamitisch was, maar nu christelijk is. Zij gaat naar een behoudende reformatorische kerk, dat spreekt haar aan. Niet de kerken waar niet anders gedaan wordt dan zingen en springen, om het maar eens plat uit te drukken.
De kerken in Nederland zijn niet meer wat ze geweest zijn. En typisch is het wel dat toen men begon met de wereld in de kerk te halen, dat de kerken leegliepen. Toen de veranderingen kwamen aan het begin van de 20e eeuw, zette de secularisatie door. Maar schuldbelijdenis en terugkeren, dat is er niet bij.
Ik vind dat je best mag moderniseren in de kerk, maar dat moet je niet doen om mensen binnen te houden. Het is gebleken dat dat niet zo werkt.
Dat voorbeeld van die moslim die zich bekeerd heeft, is een beetje zwak, want het gaat maar over één persoon. Ik weet van andere bekeerde mensen dat ze het bij ons in de kerk maar een beetje een stijve bedoening vinden. Ze voelen zich er op zich wel thuis, maar ze zouden wel het een en ander aan de kerkdiensten willen veranderen.