oorzaak van secularisatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 05 okt 2004 20:54

Er zijn er velen heb ik gemerkt in het onderwijs die behoefte hebben aan het frontale lesgeven. gewoon, 30 minuten een verhaal waar je lekker aantekeningen kan maken.

God werkt zeker door mensen heen, maar die roept Hij ook zelf, en als je wat kunt doen is dat zeker een roeping. Maar de beste evangelisatie is nog altijd de daad, je praat en je gewaad. Mensen moeten aan je buitenkant kunnen zien dat je de Heere liefhebt.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 05 okt 2004 21:26

alex leusink schreef:God werkt zeker door mensen heen, maar die roept Hij ook zelf, en als je wat kunt doen is dat zeker een roeping. Maar de beste evangelisatie is nog altijd de daad, je praat en je gewaad. Mensen moeten aan je buitenkant kunnen zien dat je de Heere liefhebt.

Nou, laat dat gewaad er maar uit. Mensen hoeven niet aan de buitenkant te kunnen zien dat je de Here dient, maar het moet wel te merken zijn aan je woorden en daden.

Ik denk eigenlijk dat we de secularisatie niet kunnen stoppen. Alleen God kan dat doen. Er is hiervoor ook al opgemerkt dat er een groeiende belangstelling is voor allerlei spirituele zaken. Niet veel mensen zullen hierdoor tot God komen. We moeten zelfs uitkijken dat we die dingen ook niet de kerk binnenhalen.

caprice

Berichtdoor caprice » 05 okt 2004 21:30

Met dat gewaad wordt meer bedoelt dat je er niet werelds bijloopt met merken zoals 'Gsus'. Of zeer zedeloos enige naaktheid vertonen door het dragen van bepaalde kleding waar het mannelijke geslacht verleid dreigt te worden om de zinnelijke lusten te botvieren...

Ik kan dit allemaal wel uiteenzetten, maar volgens mij hebben we dat al eens gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2004 00:48

alex leusink schreef:Er zijn er velen heb ik gemerkt in het onderwijs die behoefte hebben aan het frontale lesgeven. gewoon, 30 minuten een verhaal waar je lekker aantekeningen kan maken.

God werkt zeker door mensen heen, maar die roept Hij ook zelf, en als je wat kunt doen is dat zeker een roeping. Maar de beste evangelisatie is nog altijd de daad, je praat en je gewaad. Mensen moeten aan je buitenkant kunnen zien dat je de Heere liefhebt.

Precies... en dan ligt het er aan hoe je praat...

Neem maar eens een voorbeeld aan Paulus die op de Areopagus een aansprekende vorm koos... Hij begon over de afgodsbeelden die hij in Athene had gezien.. en wekte zo de interesse van veel mensen... want de grieken hielden van religie... "Praat, daad en gewaad" kun je ook uitstralen met andere vormen, sterker nog, als je begrijpelijk praat zullen mensen meer begrijpen van wat je zegt... het heeft du sinvloed op je "praat"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 08:44

Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die onbegrijpelijk praten tegen anderen, maar goed das een ander verhaal. Feit is wel dat de secularisatie deels te wijten is aan de rationalisering, de welvaart, en de gezagscrisis. Maar ook christelijk Nederland heeft schuld, namelijk dat zij niet onder het oordeel gebukt heeft. We hebben niet op de knieën gelegen als het ware voor het behoud van anderen.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 08:57

alex leusink schreef:Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die onbegrijpelijk praten tegen anderen, maar goed das een ander verhaal. Feit is wel dat de secularisatie deels te wijten is aan de rationalisering, de welvaart, en de gezagscrisis. Maar ook christelijk Nederland heeft schuld, namelijk dat zij niet onder het oordeel gebukt heeft. We hebben niet op de knieën gelegen als het ware voor het behoud van anderen.

Wat bedoel je, dat we niet genoeg gebeden hebben of niet genoeg boete hebben gedaan voor het behoud van de ongelovigen??

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 09:07

Dat de kerken in Nederland alleen bezig zijn elkaar te bestrijden en het leven zuur te maken, en niet een eenheid vormen. Bovendien is er zoveel schuld in de kerken, en ik zie alleen maar verwaandheid. Ze gaan gewoon door in het moderniseren, denkend dat de ongelovigen daar behoefte aan hebben, maar dat is het gewoon niet. Ik heb een familielid die islamitisch was, maar nu christelijk is. Zij gaat naar een behoudende reformatorische kerk, dat spreekt haar aan. Niet de kerken waar niet anders gedaan wordt dan zingen en springen, om het maar eens plat uit te drukken.

De kerken in Nederland zijn niet meer wat ze geweest zijn. En typisch is het wel dat toen men begon met de wereld in de kerk te halen, dat de kerken leegliepen. Toen de veranderingen kwamen aan het begin van de 20e eeuw, zette de secularisatie door. Maar schuldbelijdenis en terugkeren, dat is er niet bij.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 09:11

alex leusink schreef:De kerken in Nederland zijn niet meer wat ze geweest zijn.

Dat was in jouw tijd wel anders, hè Alex? :wink:

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 09:21

Wat wil je nu bereiken, Rufi?

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 09:25

Het was maar een plagerijtje. Je praat zo ouwelijk.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 09:29

Dank je wel, het was wel iets wat in mijn hart lag, maar het is in ieder geval voor de gang van zaken wel fijn dat alles wat gepost wordt dus ook niet serieus is en vooral bedoelt om de woorden van een ander te ontkrachten.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 09:36

alex leusink schreef:Dat de kerken in Nederland alleen bezig zijn elkaar te bestrijden en het leven zuur te maken, en niet een eenheid vormen. Bovendien is er zoveel schuld in de kerken, en ik zie alleen maar verwaandheid. Ze gaan gewoon door in het moderniseren, denkend dat de ongelovigen daar behoefte aan hebben, maar dat is het gewoon niet. Ik heb een familielid die islamitisch was, maar nu christelijk is. Zij gaat naar een behoudende reformatorische kerk, dat spreekt haar aan. Niet de kerken waar niet anders gedaan wordt dan zingen en springen, om het maar eens plat uit te drukken.

De kerken in Nederland zijn niet meer wat ze geweest zijn. En typisch is het wel dat toen men begon met de wereld in de kerk te halen, dat de kerken leegliepen. Toen de veranderingen kwamen aan het begin van de 20e eeuw, zette de secularisatie door. Maar schuldbelijdenis en terugkeren, dat is er niet bij.

Ik vind dat je best mag moderniseren in de kerk, maar dat moet je niet doen om mensen binnen te houden. Het is gebleken dat dat niet zo werkt.
Dat voorbeeld van die moslim die zich bekeerd heeft, is een beetje zwak, want het gaat maar over één persoon. Ik weet van andere bekeerde mensen dat ze het bij ons in de kerk maar een beetje een stijve bedoening vinden. Ze voelen zich er op zich wel thuis, maar ze zouden wel het een en ander aan de kerkdiensten willen veranderen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 06 okt 2004 09:43

Maar weet je dat die mensen waar jij het over hebt, ook maar een paar mensen zijn, dus ook een beetje zwak.

'Hoe zullen ze geloven, als het hun niet gepredikt wordt'??? Dat is de kern, de prediking, daar gaat het om.

joris

Berichtdoor joris » 06 okt 2004 10:52

alex leusink schreef:Maar weet je dat die mensen waar jij het over hebt, ook maar een paar mensen zijn, dus ook een beetje zwak.

'Hoe zullen ze geloven, als het hun niet gepredikt wordt'??? Dat is de kern, de prediking, daar gaat het om.
dat is het probleem juist voglens mij. Dat we dneken dat de prediking het middelpunt moet zijn. In de bijbel gaat het vooral over het brengen van offers en lofoffers. Als we als kerken weer gaan loven en prizjen zoals het bedoeld is komen we weer dichter bij God en dichter bij elkaar.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 06 okt 2004 11:01

alex leusink schreef:Maar weet je dat die mensen waar jij het over hebt, ook maar een paar mensen zijn, dus ook een beetje zwak.

Dat weet ik. Ik wil alleen maar aangeven dat het per persoon verschilt.

Terug naar “Archief”