Johanne schreef:Ja, je kan best Geneefse Psalmen enzo gaan zoeken op internet. Maar wie zegt dat de bron betrouwbaar en wetenschappelijk verantwoord is? Ik vind het leuk dat je die link geeft en dat die dominee daar vertelt wat hij ervan weet/vindt. Maar heeft die dominee gelijk? En de rest van die internetbronnen hoe betrouwbaar zijn die. Heb je de betrouwbaarheid en het waarheidsgehalte getoetst?
Want jij blijft aan de hand van 'jouw literatuur' volhouden dat jij gelijk hebt, maar heb je dat wel?
Ik zou ook gelijk kunnen hebben, en dan vele mensen in dit topic met mij.
Ik studeer niet voor niets muziekwetenschappen en lees niet voor niets vakliteratuur. Alleen staat toevallig in al die literatuur ( jij wilt graag een titel horen, dus zal ik er vast een noemen: o.a. Een muziekgeschiedenis der Nederlanden - Hoofdredactie Louis Peter Grijp) dat er wel wereldlijke melodieen in zitten. En ook in mijn colleges word door hoogleraren in de muziekwetenschap (o.a. bovengenoemde Louis Peter Grijp) ditzelfde verteld. En ja die mensen hebben er ontzettend veel onderzoek naar gedaan!
Maar goed, laten we gewoon verder discussieren, we komen er vast wel een keer uit.
Je kunt studeren wat je wilt, dat doe ik ook, maar je hebt toch gewoon ongelijk. Ik heb dacht ik ook aangegeven dat de bewuste misvatting al lang gecorrigeerd is, en er is wel degelijk literatuur genoemd (heb je die al onderzocht?) Gezien de literatuurvermelding en onderbouwing lijkt het me niet uit te maken dat die site van een amateurmusicus is. Waarom reageer je daar niet op? En is er iets mis met amateurmusici? Er zijn er genoeg die voor een beroeps niet onder moeten doen hoor. Trouwens, als jij in je studie dit soort onwaarheden nog steeds moet leren, is het met het muziekonderwijs in Nederland nog triester gesteld dan ik al dacht. Maar ik geef toe, het is gemakkelijker een fout niet te herstellen dan dat wel te doen. Want deze foute opvatting zit zo als een enge ziekte ingebed in de (kerk)muziekwereld, dat hij bijna niet uit te roeien is. Zeker als hij tot op de dag van vandaag nog geleerd wordt. En het is echt net zo fout als wanneer je zou leren dat de aarde plat is als een pannenkoek. (je weet dat ie intussen rond is, hoop ik?

Overigens kan ik me voorstellen dat mr. Grijp jou niet iets anders zal leren dan wat hij zelf in zn boek geschreven heeft. Wel jammer, nu moet die fout misschien nog 400 jaar mee.