Klaas schreef:Riska schreef:In de dienst van de uitvaart van koningin Juliana zei de predikante op een gegeven moment: "God geschiedde in Jezus...", waarmee ze in slechts één uitdrukking helder maakte dat Jezus in Zijn Vader wandelde en handelde en dat Zijn lijden en sterven en opstanding "geschiedde" - een ingreep van God Zelf in deze wereld.
In 1 keer duidelijk? Ik vind de uitdrukking "God geschiedde in Jezus" net zo mooi als cryptisch. Als christen moet ik al raden naar wat zo'n uitdrukking precies wil zeggen. Een buiten-kerkelijk persoon zal werkelijk geen idee hebben waar het over gaat.
Klaas
Sorry, dit moet ik even nader uitleggen. Mijn predikante heeft mij verschillende malen proberen uit te leggen hoe het nou zat met God de Vader, die Zijn Zoon opofferde. Kort door de bocht misschien, maar verder kan ik dat even niet toelichten. Zij zei eigenlijk dit: In Jezus gaf God Zichzelf... ( het is voor mij nog altijd moeilijk te snappen, laat staan uit te leggen). Toen de predikante bij de uitvaart zei: "God geschiedde in Jezus" wist ik ineens wat ze bedoelde. Maar ik ben het met je eens dat het "tale Kanaäns" is en dat het "geschiedde" in de Bijbel voor mij een diepere betekenis heeft gekregen doordat ik ook me zeer verdiept heb in Theologie, dus er iets meer van weet inmiddels...
Riska