Wil God dat alle mensen behouden worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2004 11:03

alex leusink schreef:Als wij naar Hem niet willen luisteren wel ja.

Alex, het staat in de bijbel dat God niet wil dat er mensen verloren gaan... Wil jij dit dan ontkennen?

En hoe kunnen wij naar Hem willen luisteren of niet? We zijn toch uitverkoren... Als je bent uitverkoren wil je luisteren en anders kun je dat helemaal niet... wat valt er dan nog aan te "willen"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 30 sep 2004 11:37

Ik bid voor hen; ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn de uwen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 30 sep 2004 11:46

David schreef:Ik bid voor hen; ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij mij gegeven hebt, want zij zijn de uwen.

Ik vraag me nog steeds af of je dit zo in het algemeen mag stellen.
Dit is een gedeelte uit het hogepriesterlijk gebed (Joh 17:9) en imo dankt en bid Yeshua hier voor zijn discipelen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 30 sep 2004 14:10

In het begin waren we het aardig eens. Alex begon de verkiezing er bij te betrekken. Botst dat met elkaar? In ons Grieks-westerse denken waarschijlijk wel, maar Hebreeuws denkende mensen hebben daar geen probleem mee. In ons denken moet alles kloppen, een tekst uit het Hogepriesterlijk gebed werd aangehaald, dat Jezus niet voor de wereld bidt. Cathy hielp ons op weg om het te begrijpen, dit is een gebed voor zijn discipelen, want later in vers 20 "Ik bid niet alleen voor dezen......"
De Heere heeft ook geen twee willen en toch zegt Hij in 1 Tim. 2:4 "Welke wil dat alle mensen zalig worden....". past dat in een denkschema die de liefde van God beperkt tot de uitverkorenen.
Hier hebben we een probleem waar velen zich over hebben gebogen en met een oplossing kwamen. Kunnen wij mensen met ons beperkte denken hier uit komen. Is Gods Woord hier niet duidelijk over? Hoe is dat nu? Komen we uit bij het denken van Anselmus of bij Karl Barth, er zijn er meer die hier diep over hebben nagedacht. Het is of of, zou het ook en en kunnen zijn?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 15:20

Uit de Bijbel blijkt dat God een wil heeft van besluit, dus actief, en een wil van toelating, dus passief. oftewel een geopenbaarde wil, waarnaar wij moeten leven, en een verborgen wil, die ons niet bekend is en waarnaar wij dus ook niet kunnen leven. Wij kunnen dus ook nooit zeggen dat wij verloren gaan omdat God dat wil want wij weten niet wat Hij over ons besloten heeft. Wij weten wel dat God ons gebiedt in Zijn Zoon Jezus Christus te geloven en dat wij verloren gaan als we dat niet doen. Dat is dus onze opdracht: geloof = behoud. ongeloof=verloren gaan
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 15:24

En wil God dat we in Hem geloven of niet?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 15:28

Klaas schreef:En wil God dat we in Hem geloven of niet?

Klaas

Ja naar Zijn geopenbaarde wil. Maar God heeft niet besloten dat wij allen in Hem geloven, daar zijn bewijzen van want het is zichtbaar dat niet allen geloven.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 15:34

Maar wil God dan niet dat die ongelovige mensen Hem gehoorzamen en geloven?

Klaas

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2004 15:41

volgens die Bijbeltekst wel volgens mij.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 15:41

Huh, welke bijbeltekst?

Klaas

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 30 sep 2004 15:45

1 tim.2:4 wat waarnemer aanhaalde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 15:45

Klaas schreef:Maar wil God dan niet dat die ongelovige mensen Hem gehoorzamen en geloven?

Klaas

nee, kennelijk wil Hij dat niet, want dan zouden ze dat ook doen. "Want wie heeft Zijn wil wederstaan?" Rom. 13: 19.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2004 15:49

Ah, God roept ons dus op tot geloof, maar Hij wil eigenlijk helemaal niet dat we gaan geloven. Mensen die niet geloven zijn dus niet ongehoorzaam maar volgen Gods wil.

Juist.

Klaas

PS Rom.13:19???

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 sep 2004 15:55

alex leusink schreef:
Optimatus schreef:Me dunkt dat het tamelijk stil gaat worden in de hemel en de hel grote overbevolking zal gaan kennen als je dit letterlijk gaat toepassen.

Waarom zouden we hier wat anders, laat staan het tegenovergestelde lezen? Ben jij God om te zeggen dat er meer in de hemel zal zijn dan in de hel? Ben jij degene die tot God moet zeggen 'Wat doet Gij? ' Dat is voor ons verboden terrein, maar Hij zegt wel dat het 'nochtans een schare zal zijn die niemand tellen kan, dus stil zal het er niet zijn! God staat voor Zijn werk in!

Ik ben niet zo'n voorstander van de uitverkiezingsgedachte. Alsof van tevoren alles al bepaald is. Dit ontneemt je namelijk elke verantwoordelijkheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 sep 2004 16:43

Klaas schreef:Ah, God roept ons dus op tot geloof, maar Hij wil eigenlijk helemaal niet dat we gaan geloven. Mensen die niet geloven zijn dus niet ongehoorzaam maar volgen Gods wil.

Juist.

Klaas

PS Rom.13:19???

Nee een fatale vergissing. Want wij weten niet wat Gods besluit over ons is. Dus de leer van der verkiezing ontslaat de mens in het geheel niet van zn verantwoording. Denk niet dat je de eerste bent met dit argument Klaas, het is al honderden jaren geleden door Paulus zelf weerlegd in rom. 9.

Terug naar “Archief”