Avondmaal/Communie in andere kerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2004 08:49

Optimatus schreef:Caprice, ik vind het nogal twijfelachtig dat een tafelwacht het zich zou kunnen permitteren over anderen toezicht te houden terwijl zij, eveneens menselijk, misschien wel dezelfde zonden hebben begaan als alle anderen.

Het gaat dan ook niet over het toezicht over verborgen zonden (dat is onmogelijk), maar over openlijke zonden.

Stel, iemand heeft iemand anders opgelicht (bijv. fraude). Dit is aan het licht gekomen en die persoon heeft daar misschien wel straf van de rechter voor gehad. Tijdens een gesprek met leden van de kerkenraad geeft de betreffende persoon echter aan geen spijt te hebben van zijn daad. Tegelijkertijd wil hij wel aangaan aan het Heilig Avondmaal.

In zo'n overduidelijke situatie lijkt het me geboden om zo iemand de toegang te ontzeggen. Er zijn inderdaad situaties waar dit natuurlijk een stuk moeilijker ligt, (en daar zal men ook voorzichtig te werk gaan, naar ik mag hopen), maar het principe is wat mij betreft duidelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2004 10:13

Maar stel nou dat een kerkenraadslid een dergelijke actie heeft ondernomen en ook geen berouw heeft?

Tenslotte is niets menselijks een kerkenraadslid vreemd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2004 10:24

Optimatus schreef:Maar stel nou dat een kerkenraadslid een dergelijke actie heeft ondernomen en ook geen berouw heeft?

Tenslotte is niets menselijks een kerkenraadslid vreemd.

In dat geval is het duidelijk: gelijke monniken (excusez-le-mot voor een protestantse ambtsdrager :mrgreen: ), gelijke kappen.
In het geval van een ambtsdrager zou dat trouwens niet alleen uitsluiting van het Avondmaal betekenen, maar ook ontzetting uit het ambt.

Een ambtsdrager staat wat dat betreft dus niet boven een "gewoon" gemeentelid. Integendeel, aangezien een ambtsdrager grotere verantwoordelijkheden heeft, zal hij ook die verantwoordelijkheid moeten kunnen dragen.
Laatst gewijzigd door elbert op 27 sep 2004 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2004 10:27

Net schiet me te binnen dat een cesura morem eigenlijk zoiets is als de biecht bij de Roomsen (was Boudewijn daar niet lid? :mrgreen:) .

Vreemd eigenlijk.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 sep 2004 10:43

Er zit toch het nodige verschil tussen biecht en censura morum:

bij de biecht gaat het om belijden van zonden tegenover een priester die dan absolutie verleent.
Bij censura morum gaat het om het volgende (zie bron):

Censura morum betekent letterlijk 'toezicht op de zeden'; de levenswandel. In de week vóór de viering van het Heilig Avondmaal, houdt de kerkenraad censura morum dat erop gericht is na te gaan of er in persoonlijk opzicht of in de gemeente zaken zijn die een rechte viering in de weg kunnen staan. Daarbij wordt ook aan gemeenteleden gelegenheid geboden eventuele bezwaren over belijdenis en wandel van lidmaten der gemeente in te brengen.

Voor een volledig overzicht van censura morum in de Dordtse kerkorde (uit de 17e eeuw), zie deze bron

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2004 12:19

Ik zal niet ontkennen dat er verschillen zijn, maar er is toch een mogelijke deur geïnstalleerd tussen de gelovigen en het Avondmaal.

Ergens vind ik dat erg jammer.

André

Berichtdoor André » 27 sep 2004 12:45

Optimatus schreef:Caprice, ik vind het nogal twijfelachtig dat een tafelwacht het zich zou kunnen permitteren over anderen toezicht te houden terwijl zij, eveneens menselijk, misschien wel dezelfde zonden hebben begaan als alle anderen.

Ik denk dat je meer in termen van herder, leraar, schapen moet denken.
Btw je mag zelf ook je mede kerkgangers aanspreken op hun manier van leven, als je denk dat daar aanleiding toe is.
En als je gesprekspatner er aanleiding toe ziet om jou daarna te onderwijzen (aan de hand van de bijbel) sta je daar zelf uiteraard ook open voor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 14:35

caprice schreef:
taco schreef:als je kerkwachten gaat plaatsen die na moeten gaan iwe er mag meedoen dan wens ik dat soort kerken veel succes. niemand kan in je hart kijken. en ja, grappig om te zeggen, jezus stelde het avondmaal in nog voor zijn kruisiging. zijn discipelen waren in rpincipe ook nog zondaars ;-)

Ik vermoed dat je de tafelwachten bedoelt, maar die zijn er juist niet neergezet om te oordelen over mensen, maar alleen om er toezicht over te houden dat er niemand aangaat die onder de tucht staat of niet recht is in leer en leven. Iemand die in uitbrekende zonden leeft zou anders toch een smet leggen op de reine tafel des Heeren?

Dat is me idd wel duidelijk. Mijn probleem is: Als ik uit een andere kerk dan waar ik vandaan kom het avondmaal wil vieren kunnen de tafelwachten niet controleren of ik "recht ben in leer en leven"... Wat is dan goed? Iedereen die je niet controleren kan weigeren? Lijkt me niet omdat je dan oprechte christenen ook weigert... en omdat je als tafelwacht ook helemaal niet van ieder gemeentelid weet wat hij/zij uitspookt in het dagelijks leven... kortom, op die manier lukt het je niet om de tafel rein te houden. Overigens kun je nooit helemaal voorkomen dat iemand die zondig is aan het avondmaal gaat... Juist daarom legt Paulus de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf.... Zelfbeproeving dus.... Dat wil niet zeggen dat de kerkraad geen toezicht zou mogen houden.... daar waar ze dat kan mag dat, daar waar ze dat niet kan mag ze niet mensen om die reden afwijzen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 27 sep 2004 15:24

Nee, de kerkenraad kan niet alles weten. Maar wat ze niet weten valt dan gewoon onder de verborgen zonde, en als iemand niet aan zou behoren te gaan en toch gaat, dan eet die persoon zich een oordeel. En ontheiligd de tafel.
Maar de persoon die tafelwacht heeft weet wel van de kerkgangers wie er b.v. afgehouden is van het avondmaal. En de kerkenraad zal niet wachten tot het avondmaal is om iemand openlijk van het avondmaal af te houden als iemand wel aan wil gaan maar niet gerechtigd is. Daar zullen ze echt wel zorgvuldig mee omgaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2004 15:33

Mee eens... dat is de eigen verantwoordelijkheid (zelfbeproeving) die Paulus ook bedoelt. Als dus iemand uit een andere kerk aan wil gaan treedt die eigen verantwoordelijkheid ook in werking. Als iemand dan onterecht aan het avondmaal gaat is betreft het dus ook "verborgen zonden"... wel zou de kerkraad, als daar de mogelijkheid voor is, kunnen informeren bij de kerk waar die persoon lid van is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 27 sep 2004 18:00

Lalage schreef:caprice, praat jij irl ook zo? :shock:

:?:

Wat bedoel je? Als je die post erboven bedoelt, zo ben ik gewoon gewend te praten met mijn vriend.
Is er iets vreemds aan dan? :?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 sep 2004 18:03

caprice schreef:
Lalage schreef:caprice, praat jij irl ook zo? :shock:

:?:

Wat bedoel je? Als je die post erboven bedoelt, zo ben ik gewoon gewend te praten met mijn vriend.
Is er iets vreemds aan dan? :?

Misschien voor iemand die, die taal niet zo goed machtig is. :wink:
Voor mensen uit de rechter flank van de Ref. gezindte zijn het mi. geen onbekende klanken/termen. 8)

André

Berichtdoor André » 27 sep 2004 18:14

joepie schreef:........valt dan gewoon onder de verborgen zonde......
Wat zijn verborgen zonden, en waarom zijn die "gewoon"?
joepie schreef:Daar zullen ze echt wel zorgvuldig mee omgaan.

Daar gaan ze idd zorgvuldig mee om, alleen de besluitvorming is "laten we maar het zekere voor het onzekere nemen"

joepie

Berichtdoor joepie » 27 sep 2004 21:22

Andre schreef:
joepie schreef:........valt dan gewoon onder de verborgen zonde......
Wat zijn verborgen zonden, en waarom zijn die "gewoon"?
joepie schreef:Daar zullen ze echt wel zorgvuldig mee omgaan.

Daar gaan ze idd zorgvuldig mee om, alleen de besluitvorming is "laten we maar het zekere voor het onzekere nemen"

Ach, gewoon gewoon. Daar bedoel ik niets speciaals mee.
Maar verborgen zonde is heel gewoon ;-) een zonde die niet openbaar is.
Zo kan iedereen in het verborgene zonde doen die niet openbaar zijn.
Kan er wel diverse opnoemen maar volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 sep 2004 21:36

Van de paus mag je als niet-katholiek niet aan de communie deelnemen. Toen ik met katholieken op vakantie was, hebben we verschillende vieringen gehad. Volgens goed katholiek gebruik ging men daar ook ter communie. Ik heb gevraagd of ik mee mocht doen en kreeg te horen dat dat natuurlijk mocht! Maar goed, die reis werd georganiseerd door Jezuieten en dat is niet de strengste orde.

Terug naar “Archief”