Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 17 sep 2004 21:55

Acire schreef:
Socrates schreef:Dat klopt, en misschien is het resultaat van homeopathie daar wel aan toe te schrijven, wie zal het zeggen... Maar is het daardoor waardeloos?

(je schrijft het overigens correct... al zou ik zelf denk ik een liggend streepje toevoegen tussen 'placebo' en 'effect' ;) )

Ik denk dat de 'werking' van homeopathie idd komt door het placebo-effect. Ik snap ook niet, dat nuchtere hollanders geloven in de werking van een beetje spul waar eigenlijk nix in zit!! Het is niet waardeloos, maar tis eigenlijk gewoon bedriegerij denk ik...
Gelukkig heb ik t niet nodig :mrgreen:

En ja hoor, natuurlijk wordt meteen weer het placebo-effect er bijgehaald. Lekker makkelijk. Nou, ik kan je wel vertellen dat mijn zoontje heel erg geholpen is met homeopatische medicijnen. Toen hij nog maar een paar weken oud was, kreeg hij ernstig eczeem. Hij krabde zich helemaal kapot. Ik ben met hem naar een homeopaat geweest en zij heeft hem medicijnen gegeven. Al binnen een paar weken was het eczeem nagenoeg verdwenen. En kom me nou niet aan met dat placebo-effect bij een kind van een paar maanden.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 17 sep 2004 23:48

Bumblebee schreef:
joepie schreef:Vroeger deden ze dat met levertraan. Tegenwordig met echinaforce.

Inderdaad, en van levertraan is OOK allang aangetoond dat het niet werkzaam, maar zelfs schadelijk is. Gelukkig hoeven we voor schadelijkheid niet bang te zijn met echinaforce, alleen voor schade aan de portomonnee omdat je massa's geld betaald voor een potje oplosmiddel ZONDER echinaforce erin want dat is wegverdund.

En wij doen het gewoon met gezond eten en veel fruit eten. Is lekker en goedkoop.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 sep 2004 01:10

Rufi schreef:
Acire schreef:
Socrates schreef:Dat klopt, en misschien is het resultaat van homeopathie daar wel aan toe te schrijven, wie zal het zeggen... Maar is het daardoor waardeloos?
(je schrijft het overigens correct... al zou ik zelf denk ik een liggend streepje toevoegen tussen 'placebo' en 'effect' ;) )

Ik denk dat de 'werking' van homeopathie idd komt door het placebo-effect. Ik snap ook niet, dat nuchtere hollanders geloven in de werking van een beetje spul waar eigenlijk nix in zit!! Het is niet waardeloos, maar tis eigenlijk gewoon bedriegerij denk ik...

En ja hoor, natuurlijk wordt meteen weer het placebo-effect er bijgehaald. Lekker makkelijk. Nou, ik kan je wel vertellen dat mijn zoontje heel erg geholpen is met homeopatische medicijnen. Toen hij nog maar een paar weken oud was, kreeg hij ernstig eczeem. Hij krabde zich helemaal kapot. Ik ben met hem naar een homeopaat geweest en zij heeft hem medicijnen gegeven. Al binnen een paar weken was het eczeem nagenoeg verdwenen. En kom me nou niet aan met dat placebo-effect bij een kind van een paar maanden.

Het placebo effect werkt zelfs bij dieren; en wat betreft eczeem bij kinderen (eczeem is toevallig mijn onderzoeksgebied) bij mij dochtertje van 4 maanden ging het vanzelf over.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 18 sep 2004 01:11

Rufi schreef:
Acire schreef:

Het placebo effect werkt zelfs bij dieren; en wat betreft eczeem bij kinderen (eczeem is toevallig mijn onderzoeksgebied); meestal gaat dit vanzelf over, net zoals een griepje (elk middel dat je neemt tegen griep zorgt dat het na enkele weken over is :!: )
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 sep 2004 01:17

Alle niet-terminale ziektes gaan over ;) Het gaat er alleen om of je een ziekte sneller weg zou kunnen krijgen met Dr.Vogelwater of penicelline (hoe schrijf je dat eigenlijk).

Bij bij werkt de p.celline niet, sterker nog, ik word er zieker van, terwijl echinaforce (Dr.Vogelwater) de griep bij mij binnen twee, drie dagen van mij afneemt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 18 sep 2004 13:43

groenrondballetje schreef:
Rufi schreef:
Acire schreef:

Het placebo effect werkt zelfs bij dieren; en wat betreft eczeem bij kinderen (eczeem is toevallig mijn onderzoeksgebied) bij mij dochtertje van 4 maanden ging het vanzelf over.

Fijn dat het bij jouw dochtertje vanzelf weer overging. Maar bij ons in de familie ligt het wel even anders. Daar komt constitutioneel eczeem veel voor. Ik merk ook aan mijn zoontje dat hij er gevoelig voor blijft omdat hij af en toe weer een plekje heeft. Mijn man heeft al zijn hele leven heel erg last van eczeem en de reguliere geneeskunde heeft hem nog nooit kunnen helpen. Nu is hij gelukkig ook in behandeling gegaan bij een homeopaat. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij hem een stuk beter kan helpen dan die dokters met hun hormoonzalven.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 19 sep 2004 22:14

Ik zelf heb helemaal niks, maar dan ook echt niks met homeopathie. Ik ben er genoeg mee in aanraking gekomen en heb ook het voorrecht :wink: gehad om een lezing van Dr. A Vogel te mogen volgen :mrgreen: . Die zich overigens helemaal geen arts is. Homeopathie is naar mijn mening een placebo. Homeopatische producten zijn verdunningen en dan zijn ze ook nog zo verdund dat er geen spoortje van het oorspronkeleijke middel terug te vinden is. Ze beginnen met het maken van een oertinctuur. das 1/10 middel en de rest alcohol of een andere vloeistof. Daarna gaan ze door met verdunnen, van de vloeistof die je daar uit krijgt nemen ze weer een 1/10 deel en dat mengen ze dus weer met 9/10 deel vocht... en dat kan zo tot in het oneindige doorgaan...
Reken maar uit hoeveel er naar 100 keer mengen nog in zit... maar dat weerleggen ze dan met dat de werkzame stof een afdruk heeft achtergelaten in de alcohol...
Jaren terug werd dit schudden ook nog onder een bepaalde stand van de maan gedaan... ze dachten dat de maan en zijn schijnsel er een goede invloed op had. Voor mij is dit pure bijgeloof.

Ook in andere alternatieve geneesmiddelen zie ik verder geen heil, ik heb er weinig vertrouwen in en geloof ook niet dat het van God komt of is.

Om even door te gaan op homeopathie gebruik, als ik nu mensen tegen het zere been schop, sorry, maar het kan ook zijn dat je iets op fythotherapeutische basis gebruikt, dat zijn middelen op basis van kruiden en planten extract en niet tot in de Diluten verdund. Daar heb ik wel vertrouwen in. (Voor elke ziekte of aandoening schijnt er ook iets in de natuur te zijn, dat helpt en/of verlichting geeft).
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

André

Berichtdoor André » 19 sep 2004 22:33

En de alcohol zit die er in ter ontsmetting, stel je voor dat je ziek word van de sporen basisprut??

joepie

Berichtdoor joepie » 20 sep 2004 08:07

Ff vraagje: Bij een placebo effect moet de persoon die iets inneemt toch weten dat er iets in genomen wordt tegen een bepaalde kwaal?

Hoe kun je dan spreken van een placebo effect bij baby's of dieren?

Wat ik bleek te hebben was: Addisson Biermer.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 20 sep 2004 09:41

Nou, dan is het maar goed dat je naar een homeopathisch ARTS bent geweest, die ook oog heeft voor de reguliere geneeskunde, en dat je behandeld bent met "gewone" medicatie die de internist ook zou hebben voorgeschreven!

De ziekte van Addison is niet iets wat je met homeopathie wel kunt doen (zoals een verkoudheidje, waar je dus GEEN behandeling voor nodig hebt... dan kun je net zo goed homeopathie nemen, dat is namelijk GEEN behandeling) gelukkig dat het wel "tijdig" ontdekt is!

Placebo-effect werkt zeker ook bij babies en dieren, onder andere door de positieve bekrachtiging van degene die het middel toedient.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 sep 2004 09:49

Wat heeft die positieve bekrachtiging ermee te maken? Is dat niet een beetje homeopatisch? ;-) Als ik het middel maar met voldoende positieve kracht geef dan werkt het?
En als ik dat middel nu eens niet zichtbaar geef?
Dan werkt het dus als ik het maar met voldoende geloof in genezing geef?
Sorry dat vind ik dus nog ongeloofwaardiger dan dat het middel wel zou werken.

Het is trouwens niet de ziekte van Addisson, dat is iets anders dan Addisson Biermer.

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 20 sep 2004 10:11

How can the 'placebo effect' explain homeopathy in animals and babies?

Many people claim that homeopathy works simply because people believe it will. This is known as the placebo effect.

A major part of the placebo effect is the hope and peace-of-mind that you get from doing something you think will be beneficial. This requires the knowledge that the treatment is supposed to help you. Therefore the placebo effect should only work in humans old enough to know what a medicine is.

However, homeopathy is also believed to work on animals and babies. Could the placebo effect also explain this?

The apparent effect of a placebo could also be due to other interventions that occur at the same time - changes in diet for instance, or just increased care and attention.

There could also be a degree of wishful thinking on behalf of the human observer - believing an animal or baby that received the treatment has improved more than it has because of unconscious bias. There might also be an indirect placebo effect - the treatment makes a carer feel more relaxed and this is picked up by an animal or baby.

Because of these possibilities, research (even on animals and babies) can only be convincing if it is 'double blind' and placebo controlled. This means that the researcher mustn't know which subjects have received the test treatment and which have received the placebo.

Bron: Science and Nature website.
In that day the LORD will whistle for flies from the distant streams of Egypt and for Bumblebees from the land of Assyria.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 sep 2004 10:37

En nu in het Nederlands???

Bumblebee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Bumblebee » 20 sep 2004 11:17

Sorry, het is wel lomp om er van uit te gaan dat iedereen dat gewoon leest.

Ik heb het nu druk, misschien vertaal ik het vanmiddag eventjes :)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 sep 2004 12:44

Homeopatie vind ik kwakzalverij.
Ik heb mij er in verdiept en weet hoe het gemaakt wordt. Het wordt alsmaar verdunt en verdunt en er worden spreuken uitgesproken.
Mijn moeder is met mijn oudste zoon vroeger, toen hij een peuter was bij een goed bekend staande homeopaat geweest, die ook huisarts was.
Vele keren het kind kreeg allerlei druppels en korrels.
Nou, ze is er alleen wel 1000 gulden lichter van geworden. Het heeft ook niks geholpen.

Het is ook onzin.
Ik kreeg eens grafitus D4 zalf voor eczeem op mijn voorhoofd.
Dat is vaseline met grafitus D4
Dat was 12,50 per tubetje (guldens )
toen was het een keer op in het weekend en ik kon bij de drogist alleen een tubetje vaseline kopen, van 2 gulden.
Dat hielp precies het zelfde. Dus ik voelde mij een tuttebol en opgelicht.

ik heb er ook veel tv programma's over gezien, en er zijn ook veel gewone artsen die er tegen zijn en het onzin vinden.
ik ook.
Zo beweren voorstanders ervan (homeopathen) dat water een geheugen heeft. Als je dus stof zo vaak verdunt dat er 1 molecuul op een hele oceaan zit, dan zou de rest van het water werken, omdat het een geheugen heeft.
Onzin!
Ik ben het met Bumbelbee eens, het is een placebo effect.

Sorry als ik iemand kwets, dat is absoluut niet de bedoeling. Excuus bij deze.

Terug naar “Archief”