Wat is er mis met Jehova Getuigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Frans » 16 sep 2004 19:16

Bookman schreef:
Rene Z schreef:
Bookman schreef:Ze leren ook dat zielen niet naar de hemel gaan maar op aarde "rusten" tot de dag der wederkomst. Enne ze zeggen zelf nooit in de hemel te komen. Dat was dan ook het enige waar ik het wel mee eens kon worden. Want zolang we de Godheid van God de Heilige Geest loochenen zullen we daar ook nooit terecht komen.

Kun jij adh van de bijbel het tegendeel aantonen? Ik persoonlijk geloof ook niet dat we naar de hemel gaan, op 144000 gezalfden na maar naar de nieuwe aarde (openbaring) .

Groet Rene

Rene,
Je praat idem als JG? Ben je lid van die club? doet er ook niet toe. Lees 1 Thes 4:17. En ik heb altijd begrepen dat de 144.000 een symbolisch getal is. En waarom wil je niet naar de hemel, de hel is ook wat.......... :wink:

Waaruit maak je op dat dat een symbolisch getal is?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 sep 2004 19:19

Frans schreef:Rene,
Je praat idem als JG? Ben je lid van die club? doet er ook niet toe. Lees 1 Thes 4:17. En ik heb altijd begrepen dat de 144.000 een symbolisch getal is. En waarom wil je niet naar de hemel, de hel is ook wat.......... :wink:

Waaruit maak je op dat dat een symbolisch getal is?[/quote]

Het is zo'n mooi rond getal 12 * 12 * 1000. op zich is het getal zelf niet vreemder dan 134785 maar toch zou ik het laatste getal minder snel symbolisch opvatten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 16 sep 2004 19:21

Nee ik ben geen JG, ik lees gewoon de bijbel en dan lees (zie) ik het wel eens anders dan de gevestigde orde. Wat ik overigens wel grappig vind is dat veel mensen commentaar hebben op de JG maar het niet kunnen weerleggen adh van de bijbel.
En wat betreft het naar de hemel gaan:

Openbaring 21
De nieuwe hemel en de nieuwe aarde
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn,

Ik hoop een van die mensen te zijn waarbij God zal wonen.
Hun bloed doctirine is te weerleggen met:

Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield, zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.

Gal 3,13
Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt.

Gal 5,14
Want de gehele wet is in één woord vervuld, in dit: gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Dus de spijswetten en de andere wetten zijn vrijgekocht door Christus, dus ook het tot je nemen van bloed in de vorm van voedsel en transfusie.

En wat betreft het langs de deuren gaan (buiten dat het mogelijk verkeerd vertaald is):

Efeziërs 2
8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme.

Ik ga zelf naar de PKN en wil graag goede bijbel kennis hebben. Als ik met het betreffende familielid praat wil ik goed beslagen ten ijs komen, vandaar mijn vraag.

Groet Rene

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 sep 2004 21:35

Als er staat opgenomen worden dan is dat voor mij duidelijk. Het is niet zo dat ik het niet kan weerleggen. Er staat van verscheidene mensen dat ze werden dat ze werden opgenomen in de hemel.
Maar velen zoeken naar iets nieuws. En daarbij komt is het relevant of dat je in de eeuwigheid God mag groot maken in de hemel of op de aarde?
Voor mij niet.
Het grote belang ligt in Hem eeuwig te verheerlijken.Niet waar.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 17 sep 2004 14:16

De Jehova-getuigen geloven toch dat ZIJ de uitverkoren groep zijn die in de hemel bij God komt en de rest van de wereld (of ze wel of niet geloven doet er niet toe) verloren gaat?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

HenkG
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HenkG » 18 sep 2004 11:34

Het grootste struikelblok van de JG? Dat is, zoals al eerder aangehaald is door anderen, de ontkenning van de godheid van Jezus. Want als dit ontkend wordt, zal ook zijn offer aan het kruis en opstanding uit de dood als verzoeningsmiddel tussen mens en God ontkend moeten worden. En hoe worden we dan gered van ons zondige bestaan? Hoe wordt dan de belofte van God aan Eva (Gen 3) gerealiseerd?

De hoeksteen door de bouwlieden veracht, zal hen tot steen des aanstoots zijn!
JHWH - Ik ben

Ik ben Henk -Zijn beeltenis

meboy

Berichtdoor meboy » 19 sep 2004 22:58

Rene Z schreef:
Bookman schreef:Ze leren ook dat zielen niet naar de hemel gaan maar op aarde "rusten" tot de dag der wederkomst. Enne ze zeggen zelf nooit in de hemel te komen. Dat was dan ook het enige waar ik het wel mee eens kon worden. Want zolang we de Godheid van God de Heilige Geest loochenen zullen we daar ook nooit terecht komen.

Kun jij adh van de bijbel het tegendeel aantonen? Ik persoonlijk geloof ook niet dat we naar de hemel gaan, op 144000 gezalfden na maar naar de nieuwe aarde (openbaring) .

Groet Rene

Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis; heden zult gij met mij in het paradijs zijn... (JG hebben dit trouwens vertaald met; heden zegt Jezus; gij zult met mij in het paradijs zijn).

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 20 sep 2004 08:29

[quote="meboy
Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis; heden zult gij met mij in het paradijs zijn... (JG hebben dit trouwens vertaald met; heden zegt Jezus; gij zult met mij in het paradijs zijn).[/quote]

Misschien klopt dit ook wel, want er moet eerst een nieuwe hemel en aarde komen (vlgs openbaring) voordat wij daar kunnen zijn. Dus waar zijn we dan in de tussentijd? Dat is dan de volgende vraag.

Groet Rene

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2004 09:22

Rene Z schreef:
meboy schreef:Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis; heden zult gij met mij in het paradijs zijn... (JG hebben dit trouwens vertaald met; heden zegt Jezus; gij zult met mij in het paradijs zijn).

Misschien klopt dit ook wel, want er moet eerst een nieuwe hemel en aarde komen (vlgs openbaring) voordat wij daar kunnen zijn. Dus waar zijn we dan in de tussentijd? Dat is dan de volgende vraag.

Groet Rene

Nou nee, de woordvolgorde is dusdanig dat er staat: voorwaar zeg ik u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn (je zou er eens een Griekse brontekst bij moeten nemen, dat kan bijv. hier).

Zie ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus in Lukas 16: Lazarus wordt door de engelen naar de hemel gebracht, in de schoot van Abraham en de rijke man slaat zijn ogen op in de hel. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de broers van de rijke man nog op de aarde zijn (vers 27 en 28 ).
Ook is duidelijk dat het lichaam in het graf blijft liggen (dat kun je door opgraving controleren :wink: ). Blijkbaar is alleen de ziel in de hemel of in de hel. Zie ook bijv. Openbaring 6:9.
Blijkbaar komen op de jongste dag ziel en lichaam weer bij elkaar, hoewel we bij het lichaam dan aan een veranderd (hemels) lichaam moeten denken (1 Kor. 15:42 e.v.). In dit gedeelte, dat over de opstanding gaat, wordt primair over het lichaam gesproken.

De ziel is dus bij het sterven ofwel in de hemel of in het dodenrijk, het lichaam ligt in het graf tot de jongste dag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 20 sep 2004 10:47

elbert schreef:
Nou nee, de woordvolgorde is dusdanig dat er staat: voorwaar zeg ik u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn (je zou er eens een Griekse brontekst bij moeten nemen, dat kan bijv. hier).

Ik heb de griekse grondtekst ook, maar hierin worden geen komma's geplaats dus is maar net hoe je er tegen aankijkt. Bovendien bestaat het paradijs niet meer en komt dit pas terug op de nieuwe aarde.

Zie ook de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus in Lukas 16: Lazarus wordt door de engelen naar de hemel gebracht, in de schoot van Abraham en de rijke man slaat zijn ogen op in de hel. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de broers van de rijke man nog op de aarde zijn (vers 27 en 28 ).

Moet je dit stuk letterlijk nemen? Of als een soort beeld verhaal (spot)?

Ook is duidelijk dat het lichaam in het graf blijft liggen (dat kun je door opgraving controleren :wink: ). Blijkbaar is alleen de ziel in de hemel of in de hel. Zie ook bijv. Openbaring 6:9.

Hoe verklaar je dan het stuk waar wordt gesproken over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde na de dag des oordeels? Want daarna ga je pas naar de hemel of het paradijs.

Blijkbaar komen op de jongste dag ziel en lichaam weer bij elkaar, hoewel we bij het lichaam dan aan een veranderd (hemels) lichaam moeten denken (1 Kor. 15:42 e.v.). In dit gedeelte, dat over de opstanding gaat, wordt primair over het lichaam gesproken.

De ziel is dus bij het sterven ofwel in de hemel of in het dodenrijk, het lichaam ligt in het graf tot de jongste dag.

Ik geloof persoonlijk dat je "ziel" opgeslagen word bij God op het moment dat je sterft, en na de dag des oordeels in je nieuwe lichaam wordt "geplaatst". Dus eigenlijk ga je toch naar de hemel :?
Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp maar wel intersant om over na te denken.

Groet Rene

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 sep 2004 11:37

Rene Z schreef:
elbert schreef:Nou nee, de woordvolgorde is dusdanig dat er staat: voorwaar zeg ik u, heden zult gij met mij in het paradijs zijn (je zou er eens een Griekse brontekst bij moeten nemen, dat kan bijv. hier).

Ik heb de griekse grondtekst ook, maar hierin worden geen komma's geplaats dus is maar net hoe je er tegen aankijkt. Bovendien bestaat het paradijs niet meer en komt dit pas terug op de nieuwe aarde.

Met het paradijs wordt hier de hemel bedoeld. Dit kun je ook opmaken uit 2 Kor. 12:4, waar Paulus het erover heeft dat hij tot in de derde hemel is opgetrokken geweest en in 1 adem noemt hij dan het paradijs. De term 3e hemel slaat op de hemel waar God en de engelen wonen en dus ook de zielen van de heiligen, de 1e hemel slaat op de wolkenhemel en de 2e hemel op de sterrenhemel (dit alles volgens de kanttekeningen van de statenvertaling tenminste).

Rene Z schreef:

Moet je dit stuk letterlijk nemen? Of als een soort beeld verhaal (spot)?

De personen zijn niet letterlijk genomen, maar verder zou ik het niet als een beeldverhaal opvatten. Ik zie daar ook geen reden toe. Jezus spreekt hier over de hemel en de hel en aangezien geen mens die toen op de aarde leefde daarnaartoe was geweest, lijkt het me overbodig dat Hij hier in beeldspraak zou spreken. Dit verhaal lijkt me een waarschuwing om niet in de hel terecht te komen.

Rene Z schreef:

Hoe verklaar je dan het stuk waar wordt gesproken over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde na de dag des oordeels? Want daarna ga je pas naar de hemel of het paradijs.

Dan zal inderdaad alles volkomen zijn, de aarde zal nieuw zijn en de hemel ook. Tot die tijd is alles onvolkomen: de Gemeente van God is nog niet vol en ook op de aarde heerst nog de zonde. Dat zal pas achter de rug zijn op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Dit sluit echter het verblijven van de ziel bij God voor die tijd niet uit. Vandaar ook dat Paulus ernaar verlangt om ontbonden te worden en met Christus te zijn, want dat is het beste (Fil. 1:23). Als de ziel bijv. zou slapen tot de jongste dag (de zieleslaap, wat o.a. de Jehova's getuigen en adventisten leren), dan had Paulus dit nooit mogen verlangen. Toch was zijn verlangen blijkbaar gegrond en daarmee hebben we de zieleslaap te verwerpen.

Rene Z schreef:

Ik geloof persoonlijk dat je "ziel" opgeslagen word bij God op het moment dat je sterft, en na de dag des oordeels in je nieuwe lichaam wordt "geplaatst". Dus eigenlijk ga je toch naar de hemel :?
Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp maar wel intersant om over na te denken.

Groet Rene

Als je met het "opgeslagen" zijn bij God bedoelt, dat de ziel bij Hem leeft, dan zijn we het eens. Ook van Abraham, Isaak en Jakob wordt gezegd dat zij voor Hem leven (Mark. 12:27, Luk. 20:38 ).

Overigens is dit wel een moeilijk onderwerp inderdaad. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:43

Als je wil weten wat er mis is met Jehova's-getuigen moet je eens aan een Jehova-getuige te volgende vraag stellen:

Wat is er mis met mij?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 00:32

Ik wacht nou al jááááren totdat er eens een Jehova Getuige aanbelt bij ons ... maar nee hoor... hier komen ze niet... ik ben oprecht echt heel nieuwgierig naar wat ze nou te vertellen hebben.

(is dit off-topic?)

meboy

Berichtdoor meboy » 21 sep 2004 22:42

Ik heb ze na 4 jaar net aan de deur gehad; een uitermate vriendelijk gesprek op uitnodiging; ik had behoorlijk gestudeerd en ik was helemaal voorbereid... het punt is men laat je helemaal leegpraten zonder dat er tegengas komt, men knikt alleen ja. Je moet actief zelf het verschil in ja knikken en de officiele leer van de organisatie blootleggen (het is heel verwarrend als je tegengas verwacht en men knikt slechts met je mee); toen ik dat deed werden het gesprek abrupt afgesloten.

Op mijn eenvoudige en overigens zeer beleefde vraag of men mij uit kon leggen waarom de organisatie betrouwbaar was terwijl ik ze al mijn verzamelde feiten liet zien (7 keer de ondergang van de wereld voorspeld en fouten in wachttoren publikaties die elkaar tegenspraken en die de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de miskleunen bij de volgelingen neerlegt). Werdt het gesprek onderbroken en vertrok men.

Er was achteraf geen sprake van gesprek; van enige diepgang was ook geen sprake; ik heb geprobeerd van hart tot hart te spreken maar het werd me simpelweg onmogelijk gemaakt. In de gang hebben we nog even nagesproken: ik vroeg hen waarom men niet gewoon de bijbel nasprak in het voorspellen van de einddatum, daarmee zou immers de leegloop van 1975 voorkomen zijn geworden: het antwoord was dat de mensen die in 1975 vertrokken waren (omdat de eindtijd duidelijk niet aanwezig was) een te groot punt maakten van die datum; Jezus zei immers dat de ure niet bekend was...

Met andere woorden; degenen die de JG verlieten maakten een te groot punt van de voorspelling! De mensen leven in een totaal verstoord wereldbeeld.

Mijn tip zou zijn; behandel ze als je broeder of je zuster maar wees op je hoede voor de organisatie; op internet zijn talloze artikelen te vinden over leerstellingen e.d. bereid je goed voor en laat het alternatief zien. Behandel ze respectvol maar heb niet de illusie dat je erdoor komt; het is alsof je tegen een robot zit te praten, heel vreemd.

David
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor David » 23 sep 2004 08:38

parsifal schreef:
Frans schreef:Rene,

Waaruit maak je op dat dat een symbolisch getal is?

Hoi Parsifal,

Ik maak uit het volgende op dat het getal 144.000 symbolisch is:

Openbaring 7:4 En ik hoorde het getal van hen, die verzegeld waren: honderdvierenveertigduizend (uit de stammen van Israel)

9 Daarna zag ik, en zie, een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle volk en stammen en natiën en talen

Johannes hoort een getal en daarna ziet hij wat hij gehoord heeft.
De 144.000 uit alle stammen staan symbool voor een grote schare die niemand tellen kan uit alle volk stammen en natien en talen.

David ;)

Terug naar “Archief”