Zijn mense die t evangelie nognooit hebben gehoord verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 18:41

ze worden afgerekend op het feit dat ze gezondigd hebben.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 31 aug 2004 19:05

Stel dat God Zijn Zoon niet aan de wereld gegeven zou hebben.....?? Dan zouden niemand zalig worden en allemaal naar de hel gaan.

Nu heeft Hij Zijn Zoon gegeven en kunnen we door een geloof in Hem zalig worden. Ja, en als we dan nooit van die Zoon gehoord hebben??

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 31 aug 2004 19:12

sparow schreef:Nu heeft Hij Zijn Zoon gegeven en kunnen we door een geloof in Hem zalig worden. Ja, en als we dan nooit van die Zoon gehoord hebben??

Zullen we dat aan God overlaten? Misschien is Zijn genade groter dan wij ons kunnen voorstellen. Maar gij strijd gij om in te gaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 31 aug 2004 20:57

graankorrel schreef:ze worden afgerekend op het feit dat ze gezondigd hebben.

Met andere woorden: Een baby van een paar uur, een paar weken oud, die overlijdt, heeft gezondigd en zal dus eeuwig pijn lijden in de hel.
Ik zei al: dat mag je vinden, maar besef wel wat de consequenties zijn van je aannamen en uitspraken.
En niet met onzinverhalen komen over 'gelovige ouders' en 'aan God overlaten', dit is een fundamenteel probleem en een van de hoofdredenen voor mij om het (orthodox)-christelijk geloof af te wijzen. Het mensbeeld dat hiervan het gevolg is, voor het overgrote deel geschapen om een rotleven te hebben en vervolgens voor eeuwig gestraft te worden, spreekt mij niet zo aan.
The proof of the pudding is in the eating.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 01 sep 2004 07:49

Zijn genade nog groter? Kan dat? Ok, stel dat, maar dan nog steeds niet buiten Zijn Zoon om!

Ok, we nemen aan dat die mensen, die nooit het evangelie gehoord hebben automatisch naar de hemel gaan. Dan had Paulus van mij wel met zijn evangelie in Jeruzalem mogen blijven! Dan had Christus Zijn discipelen van mij niet de opdracht hoeven geven, om het evangelie te verkondigen aan alle mensen en te dopen. (En dan staat er: Die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.) Dan hadden wij hier in nu Europa het evangelie niet gehad en dan zou iedereen naar de hemel gaan. Dan was de hemel veeeel voller.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 01 sep 2004 07:53

DireStraits schreef:
graankorrel schreef:ze worden afgerekend op het feit dat ze gezondigd hebben.

Met andere woorden: Een baby van een paar uur, een paar weken oud, die overlijdt, heeft gezondigd en zal dus eeuwig pijn lijden in de hel.
Ik zei al: dat mag je vinden, maar besef wel wat de consequenties zijn van je aannamen en uitspraken.
En niet met onzinverhalen komen over 'gelovige ouders' en 'aan God overlaten', dit is een fundamenteel probleem en een van de hoofdredenen voor mij om het (orthodox)-christelijk geloof af te wijzen. Het mensbeeld dat hiervan het gevolg is, voor het overgrote deel geschapen om een rotleven te hebben en vervolgens voor eeuwig gestraft te worden, spreekt mij niet zo aan.

Het gaat er niet om of het ons aanspreekt of niet.
Dat ik elke dag een dagje ouder word, spreekt mij ook niet zo aan, maar ik moet het er maar mee doen..

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 01 sep 2004 07:58

sparow schreef:Zijn genade nog groter? Kan dat? Ok, stel dat, maar dan nog steeds niet buiten Zijn Zoon om!

Ok, we nemen aan dat die mensen, die nooit het evangelie gehoord hebben automatisch naar de hemel gaan. Dan had Paulus van mij wel met zijn evangelie in Jeruzalem mogen blijven! Dan had Christus Zijn discipelen van mij niet de opdracht hoeven geven, om het evangelie te verkondigen aan alle mensen en te dopen. (En dan staat er: Die gelooft zal hebben en gedoopt zal zijn, die zal zalig worden.) Dan hadden wij hier in nu Europa het evangelie niet gehad en dan zou iedereen naar de hemel gaan. Dan was de hemel veeeel voller.

Dit hele verhaal doet er niet toe. Het gaat er niet om of dan vervolgens iedereen naar de hemel gaat en dat het daar dan wellicht een beetje op de Kalverstraat begint te lijken. Het gaat erom: aanvaard jij dat er mensen zijn die niet van God gehoord hebben en vervolgens naar de hel gaan? Stel dat je moeder, je opa of iemand anders die je lief is, ergens geleefd heeft waar hij/zij nooit van God heeft gehoord. Wat zal er volgens jou met diegene gebeuren?
The proof of the pudding is in the eating.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2004 08:03

sparow schreef:Zijn genade nog groter? Kan dat? Ok, stel dat, maar dan nog steeds niet buiten Zijn Zoon om!

Als het naar de hemel gaan het enige doel van de mens is, dan zou je redenering misschien nog opgaan ook. Maar er is zoveel meer. Er is geen redding buiten Christus om en voor jou en mij is er geen redding zonder geloof (wij weten ervan) maar over hen die er nooit van gehoord hebben? Zij missen in ieder geval de redding en het eeuwige leven hier op aarde. Dat is erg genoeg.

Vaya con Dios,

parsifal

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 01 sep 2004 08:13

Nee, naar de hemel gaan is niet ons doel. Ons doel is God te dienen. En laten we nu net dat doel missen. Maar wat ik er mee zeggen wil, is dat dan het evangelie nutteloos zou zijn, omdat we anders toch wel zalig zouden zijn.

Wat ik geloof is dat God Zijn Zoon gezonden heeft opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leeft.

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 08:33

DireStraits schreef:Er wordt hier ernstig om de hete brij heengedraaid.
De vraag is: ga je naar de hel als je nog nooit van God gehoord hebt?
Als je daar 'ja' op zegt, dan moet je wel beseffen wat dat betekent voor je wereld- en mensbeeld: het 'zijn' van mens op zich is dan al voldoende om voor eeuwig naar de hel te worden verwezen. Dan kan je ook geen onderscheid maken tussen volwassenen of kinderen, want beiden hebben ze niet de kans gekregen om in God te gaan geloven en worden ze afgerekend op het enkele feit dat ze geboren zijn en bestaan.

Zou jij het een geruststellende gedachte vinden om te weten "hoe" God dit gaat "oplossen"?
Als het antw. ja is, moet je misschien even bij jezelf nagaan wat voor jou het woord geloven inhoudt?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 sep 2004 08:46

sparow schreef:Nee, naar de hemel gaan is niet ons doel. Ons doel is God te dienen. En laten we nu net dat doel missen. Maar wat ik er mee zeggen wil, is dat dan het evangelie nutteloos zou zijn, omdat we anders toch wel zalig zouden zijn.

Wat ik geloof is dat God Zijn Zoon gezonden heeft opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leeft.

dat geloof ik ook. Maar over diegenen die niet hebben kunnen geloven laat ik het oordeel aan God over. En ondertussen doet dit niets af van onze opdracht. Want het doel wordt hier op aarde al aardig gemist. En nee het Evangelie is zelfs bij alverzoening niet nutteloos, alleen is alverzoening wel in strijd met de Bijbel.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 09:09

Lucas 12:47 Die slaaf nu, die de wil van zijn heer kende en geen toebereidselen getroffen heeft, of niet gedaan heeft naar de wil van zijn heer, zal vele slagen ontvangen. 48 Wie echter die wil niet heeft gekend en dingen heeft gedaan, die slagen verdienen, zal er weinige ontvangen. Van een ieder, wie veel gegeven is, zal veel geëist worden, en aan wie veel is toevertrouwd, van hem zal des te meer worden gevraagd.

Maar er is niemand die kan zeggen dat ze Hem niet gekend hebben. Want ziet niet iedereen de sterren en de maan. Het kunstwerk van Zijn handen?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 01 sep 2004 09:32

joepie schreef:Maar er is niemand die kan zeggen dat ze Hem niet gekend hebben. Want ziet niet iedereen de sterren en de maan. Het kunstwerk van Zijn handen?

Helemaal mee eens Joepie. Er staat ook in de Bijbel dat ieder mens een ingeschapen Godskennis heeft.

Zoals al eerder opgemerkt in dit forum. Laten we het maar aan God overlaten.
Misschien moet je alleen maar dankbaar zijn dat God heeft beslist om jou geboren te laten worden in een situatie waarin Zijn Woord tot je komt.
En dat is niet arrogant of zelfverzekerd!
Maar dat brengt mij tot een tot "wie ben ik, dat Gij dat voor mij zo bedoeld hebt."
En dan brengt ook dit onderwerp je uiteindelijk terug bij de uitverkiezing. Maar wie van ons mag of kan God aanspreken op Zijn wilsbeschikking.

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 01 sep 2004 09:38

Met Zareb eens.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 sep 2004 10:05

Er is een versje dat gaat over Gods geheimenis.
Weet niet meer precies hoe het gaat.
Maar laten we inderdaad maar Gods geheimenis daar laten waar het hoort. En dat is bij de Schepper van alle dingen.

In ieder geval zegt 1 Cor. 13 er dit over:
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.

Terug naar “Archief”