Belijdenis doen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 nov 2002 15:47
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 07 dec 2002 23:01

Het ene lichaam, daartoe behoren alle christenen uit de hele wereld, maakt niet uit welke kerk. Ik durf zelfs te beweren dat christenen die tot geen enkele kerk behoren, toch bij het lichaam horen, terwijl er ook genoeg kerkleden zijn die er niet bij horen, helaas. [quote]

Het maakt wel uit welke kerk. In dat Bijbelgedeelte (zie stukje Moppie) gaat het over de gemeente van Paulus. En hij heeft het daar over de onderlinge bijeenkomsten. Dat daar de gemeente 1 lichaam is.
Dus niet de mensen buiten de kerk!
Ik geloof wel dat er christenen zijn buiten de kerk. Maar ik geloof ook dat ze er verkeerd aan doen door niet naar een kerk te gaan!!
We hebben dit op cattechesatie heel uitgebreid gehad omdat lang niet iedereen dat begreep en het er mee eens was, maar als je het echt helemaal uitpluist kom je tot die conclusie...

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 07 dec 2002 23:33

ik denk als je belijdenis doet dan kies je voor jezus je wil jezus volgen
en als je belijdenis gedaan hebt mag je ook deelnemen aan de avond maal
groeten connie

Gebruikersavatar
Eelco
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 06 nov 2002 17:01
Locatie: Europa
Contacteer:

Berichtdoor Eelco » 09 dec 2002 00:37

Ellisss schreef:Ik geloof wel dat er christenen zijn buiten de kerk. Maar ik geloof ook dat ze er verkeerd aan doen door niet naar een kerk te gaan!!We hebben dit op cattechesatie heel uitgebreid gehad omdat lang niet iedereen dat begreep en het er mee eens was, maar als je het echt helemaal uitpluist kom je tot die conclusie...


Zou je het dan helemaal willen uitpluizen, samen met ons? Je bent er nu van overtuigd, dus ik neem aan dat je ook wat argumenten hebt.
Zelf denk ik namelijk dat het niet noodzakelijk is om bij een kerk aangesloten te zijn, niet bij een kerk zoals wij die kennen in ieder geval. Als ik daarin onjuist ben, zou ik het fijn vinden van mijn ongelijk overtuigd te worden. Dat is zelfs de voornaamste reden dat ik dit forum lees en af en toe iets post, want het is vergeefse moeite om hier anderen te overtuigen.
CBPVVPDR heeft er een eind aan gemaakt!

jeannet

Berichtdoor jeannet » 16 dec 2002 16:08

kun je uit je eigen ja zeggen tegen God?
wil je uit je eigen God aanemen als jouw verlosser?
als ik diep in mijn eigen hart kijk, zie ik dat ik
dat ik dat niet kan en wil. tuurlijk wil ik wel bekeerd
worden. wie niet?maar dit is vaak op ons zelf gericht.
we hebben niet de eer van God op het oog.
zelf vind ik de vraag over belijdenis doen ook heel moeilijk.
als je de vragen leest die bij ons in de kerk worden gebruikt,
denk ik dat het eigenlijk alleen kan als je echt gelooft, als
je bekeert bent.
maar als je het niet doet, zondig je ook omdat je
niet wilt belijden dat je bij God wilt horen.
dus dan toch maar wel?
lastig hoor!!

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 17 dec 2002 13:00

Wat is überhaupt het nut van belijdenis doen? Het verschijnsel is niet eens bijbels gegrond. Persoonlijk vind ik dat ALS je EEN belijdenis aflegd, dit best een beetje spontaan mag zijn, niet eerst een (half) jaar dingen in je hoofd gaan stampen, om vervolgens voorin de kerk je zenuwen proberen te bedwingen (dat stel ik me zo voor).

Daarnaast worden degene die geen belijdenis hebben gedaan (moi), belemmerd in hun avondmaalsgang. Eerst moet je voldoen aan kerkelijke regels, voordat je naar Jezus toe mag.

Zot.
..

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 dec 2002 13:22

Invincible schreef:Wat is überhaupt het nut van belijdenis doen? Het verschijnsel is niet eens bijbels gegrond. Persoonlijk vind ik dat ALS je EEN belijdenis aflegd, dit best een beetje spontaan mag zijn, niet eerst een (half) jaar dingen in je hoofd gaan stampen, om vervolgens voorin de kerk je zenuwen proberen te bedwingen (dat stel ik me zo voor).

Daarnaast worden degene die geen belijdenis hebben gedaan (moi), belemmerd in hun avondmaalsgang. Eerst moet je voldoen aan kerkelijke regels, voordat je naar Jezus toe mag.

Zot.


Ik heb belijdenis gedaan, omdat ik zelf mijn doop wilde bevestigen. Mijn ouders hebben toen gekozen mij te laten dopen, ik had er zelf geen inspraak in. Nu wilde ik laten zien dat ik er zelf ook achter sta en dat ik zelf voor Jezus heb gekozen. In sommige gemeenten word je pas gedoopt als je daar zelf voor kunt kiezen; bij zo'n volwassendoop doe je ook belijdenis.

Je kunt ook een vergelijking maken met trouwen: als je heel veel van iemand houdt, wil je dat aan iedereen laten zien en dan beloof je in het openbaar trouw aan elkaar. Als je belijdenis doet, beloof je in het openbaar dat je trouw zult zijn aan God.

Over het avondmaal: bij mij in de kerk mag iedereen gewoon meedoen, dus ik doe zelf ook al jaren mee. Toch snap ik wel dat dat niet overal zo is, maar daarvoor wil ik verwijzen naar een ander topic: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... =avondmaal

Rudolf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2002 15:27

Berichtdoor Rudolf » 17 dec 2002 13:30

Volgens mij heeft belijdenis doen te maken met het je aansluiten bij een kerk. Door de belijdenis laat je aan de gemeente zien en horen dat je geloofd en daarbij de regels van de kerk onderstreept.

belijdenis is niet bijbels maar paulus schrijft wel wie geloofd zal hebben en gedoopt is heeft het eeuwige leven.

Daar bij veel reformatorische kerken er een kinder doop is zal men op op latere leeftijd de keuze van de gelovige zelf willen horen.

Ik ga naar een baptisten kerk waar volwassennen op persoonlijk geloof worden gedoopt.

Hoe gaat dat met kinderen? Jezus zegt laat de kinderen tot mij komen.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 dec 2002 17:55

Waarom de belijdenis?

Om de leer te toestemmen? Om verantwoordelijkheid van je ouders over te nemen? Omdat iedereen het doet? Om je bij de ware kerk te voegen?

Wat is bijbels:
Belijdenis van het geloof is dat je (met het zaligmakend geloof) gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God is en voor je zonden gestorven is. Dit kan alleen als je bekeerd bent.

Er worden 4 vragen gesteld:
-of je het eens bent met de zaligmakende leer die in de kerk geleerd wordt.
-of je door Gods genade zal leven en sterven.
-of je je leven godvruchtig zal inrichten.
-of je je aan kerkelijke terechtwijzingen en tucht zal onderwerpen.

Het is heel erg dat in de (oud) ger. gem. (in Ned) gezegd wordt dat je belijdenis doet van de leer. Dit is grote onzin en strijdig met Gods Woord. Ook als iemand serieus en netjes (onbekeerd) is, is hij een vijand van Christus. Dus ook zo iemand kan dan geen (ware) belijdenis doen. De vier belijdenisvragen staan er en er wordt teveel overheen gelopen, terwijl die vragen er wel staan. Onbekeerd belijdenis doen is dus een mijneed plegen tegen een heilig God. Hij zal terugkomen op je eed en vragen waarom je niet godvruchtig naar je belijdenis geleefd hebt.

Je hoort nogal eens het argument dat je je bij de ware kerk moet voegen. Dit klopt, maar dit kan alleen door wedergeboorte. Alleen zo voeg je je bij de ware Kerk. De redenen waarmee een onbekeerd mens belijdenis doet zijn dus niet gebonden aan de Schrift. Alles wat onze kerkvaders hierover gezegd hebben zijn niet altijd bijbels. We zijn toch niet Rooms om alles wat een dominee zegt als waar aan te nemen.

CONCLUSIE: Alleen belijdenis voor mensen die in Christus zijn.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 17:56

CONCLUSIE: Alleen belijdenis voor mensen die in Christus zijn.
amen :)

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 17 dec 2002 18:01

Prachtig Corne.
1 ding, dit is overigens niet als kritiek bedoelt:
Hoe pragmatisch is het? Er is maar 2 personen die dat weten, namelijk God en de persoon zelf, en die laatste soms zelfs ook niet eens......
Credo ergo sum

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 274
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:48

Berichtdoor Corne van 't Hof » 18 dec 2002 15:06

Natuurlijk is het geloof iets waar alleen God en de persoon zelf van af weet of het het zaligmakend geloof is. Maar ik zou belijdenis zo willen invullen: je vertelt aan de kerkenraad je bekeringsverhaal. Dat is je geloof beleiden.

Andreas Poetin
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 19 dec 2002 13:10
Locatie: Ede

belijdenis

Berichtdoor Andreas Poetin » 19 dec 2002 13:26

belijdenis is iets tussen jou en God en niet iets tussen jou en de kerk, dus je doet niet belijdenis van de leer maar van je geloof in God

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: belijdenis

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2002 14:44

Andreas Poetin schreef:belijdenis is iets tussen jou en God en niet iets tussen jou en de kerk, dus je doet niet belijdenis van de leer maar van je geloof in God


ho ho (Merry Christmas), als je belijdenis doet, beloof je ook dat je je zult inzetten voor de kerk. In sommige kerken bedoel je dan die specifieke kerk, in andere kerken zien ze het ruimer en dan beloof je dat je je zult inzetten voor je mede-christenen in het algemeen (ik voel meer voor het laatste).

Lucy

Berichtdoor Lucy » 23 dec 2002 19:12

Ik denk dat belijdenis doen echt een persoonlijke zaak is.
Daarom ben ik het ook niet eens met belijdenis doen van de waarheid of lidmaatschapsbelijdenis.
Het is belijdenis doen van JE geloof.
Dit kun je mijns inziens dan ook niet eerder doen dan dat je weet dat je zelf het ware geloof bezit.

Gebruikersavatar
elis000
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2002 16:19

Berichtdoor elis000 » 26 dec 2002 21:05

dat vind ik ook, belijdenis doen is een zaak tussen God en jou. Je zegt JA op Gods belofte en eis die ons bij de doop is gegeven. ik zit zelf ook op belijdenis catechesatie omdat ik de Heere heb lief gekregen.
Als je in de bijbel naar belijdenissen kijkt hoort het een belijdenis te zijn van je hart en niet van de kerk en al die onzin. We moeten God zoeken, dat wil de Heere graag.
liefs :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten