naar de kerk tijdens je vakantie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 10 aug 2004 16:33

Afgelopen vakantie in Zwitserland geweest. Een Nederlandse dienst bezocht?
Nee joh, de christenen daar bemoedigd met het bezoeken van de diensten daar ter plaatse. Op 2 zondagen, naar twee verschillende evangelische gemeentes geweest. De preken waren in goed verstaanbaar Duits en 1 gemeente projecteerde de Bijbelteksten en samenvattingen uit de preek, middels beamer. Dat was helemaal goed te volgen.

Persoonlijk word ik altijd een beetje beroerd van Nederlanders die denken, dat zij het helemaal zijn en hun refo cultuur perse gestalte moeten geven in het buitenland. (okay, als je de refocultuur als heilig bestempeld, moet je wel, want zoals je het in Nederland aantreft, tref je bijna nergens aan).

Maar zelf kies ik er bewust voor, om Bijbelgetrouwe gemeenten te zoeken in het land zelf. Zijn die er? Ja, legio, alleen even de moeite nemen om te zoeken (via internet bijv.).

In Noorwegen, Madeira, Belgie, Portugal, Hongarije, Letland, ik kon er altijd wel gemeenten vinden. En sommige gemeenten houden juist Engelse diensten, voor de vakantiegangers.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 10 aug 2004 19:42

Race406 schreef:
columbus schreef:
Race406 schreef:Wat mij opvalt is dat in het buitenland mensen wel bij elkaar in de kerk kunnen zitten zonder elkaar meteen dood te slaan met een verbond meer of minder, een berijming, de lengte des preeks, het hoedje wat wel of niet gedragen wordt enzovoorts....

dat is idd opmerkelijk ja.
en na de dienst lekker zeuren dat die dominee te licht of te zwaar is en er te makkelijk of te moeilijk over denkt :? :wink:

Ja, zoiets ja.... Je kunt natuurlijk ook een prekenboek van een oud-vader meenemen :shock: , maar ik vrees dat die "tale Kanaäns" net zo moeilijk (of misschien wel moeilijker) te begrijpen is als een Engelse of Duitse danwel Franse dienst....
Trouwens ff tussen 75 haakjes: Die "tale Kanaäns" waar ik het net over had heeft in mijn ogen helemaal geen &*%#@ te maken met Kanaän of zoiets, het is gewoon oud-Nederlands waar veel waarde aan gehecht wordt door sommige mensen, waarschijnlijk omdat dat statiger of interessanter klinkt dan gewoon Nederlands.
Praat maar gewoon Nederlands, dan doe je gek genoeg, en begrijpt iedereen je.... :?

Ik had zo'n bundel bij me, vond de oudvader toch gemakkelijker dan de frans-engelse dienst die we ook bezocht hebben. :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 aug 2004 22:47

pugna schreef:
Race406 schreef:
columbus schreef:
Race406 schreef:Wat mij opvalt is dat in het buitenland mensen wel bij elkaar in de kerk kunnen zitten zonder elkaar meteen dood te slaan met een verbond meer of minder, een berijming, de lengte des preeks, het hoedje wat wel of niet gedragen wordt enzovoorts....

dat is idd opmerkelijk ja.
en na de dienst lekker zeuren dat die dominee te licht of te zwaar is en er te makkelijk of te moeilijk over denkt :? :wink:

Ja, zoiets ja.... Je kunt natuurlijk ook een prekenboek van een oud-vader meenemen :shock: , maar ik vrees dat die "tale Kanaäns" net zo moeilijk (of misschien wel moeilijker) te begrijpen is als een Engelse of Duitse danwel Franse dienst....
Trouwens ff tussen 75 haakjes: Die "tale Kanaäns" waar ik het net over had heeft in mijn ogen helemaal geen &*%#@ te maken met Kanaän of zoiets, het is gewoon oud-Nederlands waar veel waarde aan gehecht wordt door sommige mensen, waarschijnlijk omdat dat statiger of interessanter klinkt dan gewoon Nederlands.
Praat maar gewoon Nederlands, dan doe je gek genoeg, en begrijpt iedereen je.... :?

Ik had zo'n bundel bij me, vond de oudvader toch gemakkelijker dan de frans-engelse dienst die we ook bezocht hebben. :D

En, heb je nog wat geleerd van die oudvader? Want daarom lees je de boeken van die mensen, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 aug 2004 00:33

ik neem ook wel wat 'oudvaders' mee, mijn voorkeur gaat uit naar de Engelse en Schotse puriteinen. en Race406, ik heb er veel van geleerd kan ik wel zeggen. en nog steeds trouwens.
maar dat is persoonlijk, ik denk dat Rosekapje weer andere boeken meeneemt.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 17 aug 2004 18:50

dit voorjaar zijn wij in Tongeren (B) naar de kerk geweest bij Ds Vanhuyzen, waar wij een hele goede dienst mochten meemaken.
Dit zomer zijn wij in Vlissingen geweest bij Ds Vreugdenhil, waar wij drie zondagen met veel genoegen hebben mogen luisteren.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 aug 2004 19:02

ER was nergens een kerk in de buurt dus heb ik met een vriend smorgens paar uur stille tijd gehouden, en met iedereen die mee was 's avonds een bjibelstudie
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 17 aug 2004 19:09

Even een vraag: Zou je bij het kiezen van je vakantiebestemming eigenlijk geen rekening moeten houden met het feit of je daar al of niet naar de kerk kunt?

caprice

Berichtdoor caprice » 17 aug 2004 20:35

Zareb schreef:Even een vraag: Zou je bij het kiezen van je vakantiebestemming eigenlijk geen rekening moeten houden met het feit of je daar al of niet naar de kerk kunt?

Dat zou wel aanbevolen zijn denk ik. De levende bediening des Woords is toch beter denk ik dan het overjarig koren, al moet je dat niet verachten.
In Zwitserland bijvoorbeeld worden gewoon Nederlandse diensten gehouden.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 17 aug 2004 22:39

Met dank aan Prekenweb: we hadden een set cd's mee met preken van ds. Vreugdenhil en C. Harinck en hebben daarmee rijke zondagen gehad, ook al was er in de verste verten geen Nederlandse kerkdienst te vinden!
~~Soli Deo Gloria~~

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 17 aug 2004 23:22

Ik had mijn laptop mee met een cdrom vol preken.
Ds. Hofman en Ds. v/d Net preekte ;-) Echt een beste oplossing wanneer er niet veel anders is.
Refoweb is van ons allemaal :p

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2004 00:46

Toch vraag ik me af... waarom zou je - als je de plaatselijk taal machtig bent - niet gewoon naar een plaatselijke Kerk gaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 18 aug 2004 08:01

Optimatus schreef:Toch vraag ik me af... waarom zou je - als je de plaatselijk taal machtig bent - niet gewoon naar een plaatselijke Kerk gaan?

Toen ik nog vrijgezellig was, deed ik dat ook altijd tijdens buitenlandse vakanties. Nu, met kinderen, ligt het anders.
~~Soli Deo Gloria~~

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 19 aug 2004 10:13

HereIam schreef:Afgelopen vakantie in Zwitserland geweest. Een Nederlandse dienst bezocht? Nee joh, de christenen daar bemoedigd met het bezoeken van de diensten daar ter plaatse.

Afgezien van het feit dat ik - normaal gesproken - ook naar nederlandstalige diensten ga in het buitenland (en dus hypocriet ga zijn met mijn volgende stukje), moet ik zeggen dat ik het met je eens ben.

In het buitenland kun je als christen-nederlanders je medechristenen in dat land enorm bemoedigen door hun (veelal kleine) gemeenten te bezoeken. Bedenk dat wij in Europa nog steeds het land zijn met de meeste (niet-roomse) christenen. Als je op vakantie gaat in Europa, laat dan zien dat je niet dichtgetikt bent, en probeer plaatselijke gemeenten op te zoeken, om wat van ze te leren, of om hén wat te leren. Tenslotte is een relatie met God belangrijk, maar ook de relatie met je "familieleden in Christus". Er zat niet voor niets ook een dwarsbalkje aan het kruis...
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 17:13

Als je de taal machtig bent moet je dat doen, ja, maar als je kinderen in het gezelschap hebt is het niet zo verstandig, omdat zij er waarschijnlijk nauwelijks of niets van kunnen volgen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 19 aug 2004 17:44

caprice schreef:Als je de taal machtig bent moet je dat doen, ja, maar als je kinderen in het gezelschap hebt is het niet zo verstandig, omdat zij er waarschijnlijk nauwelijks of niets van kunnen volgen.

Toch verkijk je je daar soms op. Ik weet nog goed dat we een keer in Duitsland op vakantie waren, daar zondags ook naar de kerk gingen, en dat m'n jongste broertje (op dat moment misschien 5 of 6) naderhand verrassend veel van de preek wist na te vertellen. Het was een vrij eenvoudige preek, over Jona, maar toch: een kind wat nog amper op de basisschool zat en geen woord Duits kende, kreeg er toch al behoorlijk wat van mee.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze van sommige gelezen preken in ouderwets Nederlands minder meekrijgen - maar da's weer een ander topic... :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Terug naar “Archief”