tekst op grafsteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jul 2005 23:59

Tekst: "Gaudete in Domino semper" (verheugt u in de Heer te allen tijde)

Familiewapen

Naam
* Geboortedatum
+ Sterfdatum
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 jul 2005 02:28

"names are for tombstones"
what the soul hides, blood tells

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 31 jul 2005 16:11

Als ik over een begraafplaats loop, dan treffen mij altijd de "aanduidingen van relatie" mij het meest. (ik weet niet of hier een woord voor is). Maar hiermee bedoel ik: onze echtgenoot, moeder, kind, enz. Hiermee wordt aangegeven dat degenen die overlijden, een rouwende familie achterlaten. De meesten die overlijden, waren geliefd, leefden in een bepaald familieverband. En dat valt dan weg. De familieleden moeten iemand missen.

Mijn opa is slechts een paar meter van het spoor begraven, waar om de zoveel tijd een trein langsraast. Hij was iemand die veel reisde, veel van de wereld gezien had, en daar nog lang niet mee opgehouden was. (hij stierf heel onverwacht door een auto-ongeluk). Dit vind ik een mooi gedachte, dat hij niet ergens op een "doodstil" plekje ligt dood te zijn, maar dat hij nog dicht bij het levende, altijd doorgaande leven is.
Ik weet dat dit een beetje vaag klinkt, en dat het ook geen echte troost is, maar toch vind ik het altijd erg mooi als ik daar dan kom en er rijdt een trein langs. Toch is m'n echte troost dat hij eigendom was van degene die gezegd heeft: "Ik ben de opstanding en het leven."

Cisca

Berichtdoor Cisca » 31 jul 2005 16:32

aurora schreef:Als ik over een begraafplaats loop, dan treffen mij altijd de "aanduidingen van relatie" mij het meest. (ik weet niet of hier een woord voor is). Maar hiermee bedoel ik: onze echtgenoot, moeder, kind, enz. Hiermee wordt aangegeven dat degenen die overlijden, een rouwende familie achterlaten. De meesten die overlijden, waren geliefd, leefden in een bepaald familieverband. En dat valt dan weg. De familieleden moeten iemand missen.

Dat kan inderdaad zo zijn, het is nu eenmaal een gewoonte, als familie kun je er vaak niet onderuit, dat staat zo harteloos, of, het geldt voor één van beide ouders wel, en de andere niet, soms is de realiteit anders dan die woorden doen vermoeden, verkijk je daar niet op.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 31 jul 2005 22:27

Ik denk dat Cisca een punt aanroert, dat realiteit is.
Hoeveel kinderen leven niet in onmin met hun ouders. Deze week hoorde ik dat nog bij Marten Toonder: twee vrouwen verloren, twee (adoptief) kinderen verloren, en een zoon met wie hij geen contact meer heeft!

Gelukkig zijn er ook veel kinderen die hun vader of moeder, opa of oma heel erg missen.

Je kunt als kind ook heel gemengde gevoelens hebben naar je ouders. Het leven is nu eenmaal ingewikkeld.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 00:01

Hoe meer tekst er op staat, hoe meer kansen om je eraan te ergeren.

Mij begraven ze maar met een klein steentje met niets meer dan mijn naam erop, en dan maar laten verwilderen, earth to earth, dust to dust.

Troost moet je niet van een grafsteen halen. Haal je troost maar bij de levenden.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 aug 2005 05:21

Shito schreef:Troost moet je niet van een grafsteen halen. Haal je troost maar bij de levenden.

Nee, bij God, want mensen zijn slechte vertroosters, zeker als ze beginnen te spreken (vrienden van Job).

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 aug 2005 09:38

Gelukkig zijn niet alle vrienden zoals de vrienden van Job :wink: je kunt echt heel veel steun van vrienden krijgen :D

Sproetje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sproetje » 01 aug 2005 09:58

Als ik over een begraafplaats loopt (en dat gebeurt niet vaak, want ik vindt er toch niks terug, alleen een steen met de namen van mijn opa, oma en oom, zo zie ik het dus)
Dan kijk ik meestal naar de geboortedatums, sommige mensen zijn op zo'n jonge leeftijd overleden dat raakt mij echt, teksten zeggen mij niet zoveel. Het zegt soms niks over de persoon zelf.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 aug 2005 10:58

Dodenakkers zijn richtingswijzers naar de Eeuwigheid,het zij links of rechts.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 01 aug 2005 11:23

caprice schreef:
Shito schreef:Troost moet je niet van een grafsteen halen. Haal je troost maar bij de levenden.

Nee, bij God, want mensen zijn slechte vertroosters, zeker als ze beginnen te spreken (vrienden van Job).

Mooi gezegd, maar ooit gemerkt dat YHWH vaak mensen gebruikt om dat pad te laten uitkomen?

Tip: mannen denken oplossing-gericht, vrouwen emotioneel-gericht. Je ziet in Job dat ook: zijn vrienden zoeken een oplossing. Het zijn (meestal) vrouwen die de kracht hebben om anderen te troosten.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2005 11:59

Inderdaad. Helemaal als christenen Caprice. We hebben van God de mogelijkheid gekregen om elkaar ook te troosten. Natuurlijk ga je naar God toe in moeiten.... maar je mag ook bij mensen troost vinden... Want God wil je ook door hen heen troosten.

3 Geprezen zij de God en Vader van onze Heer Jezus Christus, de Vader die zich over ons ontfermt, de God die ons altijd troost 4 en ons in al onze ellende moed geeft, zodat wij door de troost die wijzelf van God ontvangen, anderen in al hun ellende moed kunnen geven. (2 Kor 1)

Ook even een niet-serieuze opmerking tussendoor. Ik moet even denken aan Godfried Bomans die vertelde over een belastingsinspecteur die was overleden, waar hij de volgende tekst voor maakte:

Hier rust een belastingsinspecteur
Met aarde op zijn bast
Vaak stelde hij ons teleur
Nu is hij zelf belast

En dan heb je natuurlijk nog de grafsteenmoppen:

Wat staat er op het graf van een ambtenaar: Hier rust hij verder
Wat staat er op het graf van een tandarts: Hie rheeft hij zijn laatste gat gevuld
Wat staat er op het graf van een gamer: Game Over

etcetera :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 aug 2005 20:59

Ik las vandaag een advertentie in de krant wat me wel raakte.
Een (nog jonge) vader was overleden.
Er stond bij: 'God vond het tijd dat papa bij Hem kwam.
Al snappen wij het niet, we weten wel dat het goed is.'

Dat vond ik heel moedig. Je snapt het niet, maar je verstand weet dat het goed is zo.
Ik vind teksten zelf niet altijd evenveel zeggen.
Ik zie ook wel eens teksten zoiets van: hij/zij is nu veel gelukkiger, nu hij/zij bij zijn/haar Hemelse Vader is.

Dat vind ik een soort van evangelisatie op een grafsteen. Dat vind ik persoonlijk vaak veel meer zeggen dan moeilijke bijbelteksten...

Ik zou denk ik geen tekst willen, maar wel iets dat ik dan voor altijd bij Hem zal zijn.
Ik weet het, dat kun je als familie niet altijd doen, omdat je het niet altijd voor 100 % zeker weet, maar bij een aantal mensen weet je het gewoon wel, en dan vind ik zoiets echt super!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 01 aug 2005 21:55

Toegeschreven aan Joost van den Vondel:

Hier ligt Vondel zonder rouw,
hij is gestorven van de kou...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 aug 2005 22:37

een graf is de laatste rustplaats van een menselijk lichaam.
We zetten er een steen op ter herinnering, een tekst die iets typeert.

Maar is een grafopschrift niet ontzettend leeg? Kwestend? Wonden opnieuw open scheurend?

Een mens is vergeten voordat hij/zij begraven is. Een grafsteen heeft geen waarde als er geen herinneringen zijn. Een mens sterft niet als hij blijft leven in de gedachten van degenen die naast hem leefden.

Ik vind dat een grafsteen die veel waardevoller is.
what the soul hides, blood tells

Terug naar “Archief”