Geloof en verkering!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

refangelist
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor refangelist » 02 nov 2004 14:49

[offtopic]@ TS: gebruik interpunctie ff normaal graag, ik kan haast niet lezen wat je zegt met al die uitroeptekens en matig hoofdlettergebruik...[/offtopic]

Ik kom zelf uit een evangelische gemeente, en ik kan me niet echt vinden in de uitspraak dat 2 verschillende denomintaties niet samen zouden mogen gaan. Ik vind denk dat het heel erg goed kan. Als je allebei van elkaar houdt, en allebei belijdt dat Christus Heer is over jouw leven, en je wilt samen met Hem een relatie opbouwen, is daar niets mis mee denk ik. Ik denk dat Christus centraal moet staan, en niet 'de' kerk.
Er is maar eén ware kerk, en dat is het Lichaam van Christus in de harten van de gelovigen.
@ TS: Ik zou dus gewoon een mooie brief schrijven, je niet schamen voor je mening, en zeggen wat je denkt en wat je wil zeggen. Er is niets waar je je zorgen om hoeft te maken bij zo'n brief. Komt allemaal goed :-).
We are not fighting men...

we are fighting the forces of evil...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 nov 2004 08:33

Mijn toekomstige schoonouders zijn vrijgemaakt en ze zeiden tegen mij (met SoW-nu-PKN-ouders): 'We hebben jou liever dan een vrijgemaakt meisje dat alleen maar naar de kerk gaat omdat het hoort.' Het gaat erom of je christen bent, niet naar welke kerk je gaat.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 nov 2004 09:29

Lalage schreef:Mijn toekomstige schoonouders zijn vrijgemaakt en ze zeiden tegen mij (met SoW-nu-PKN-ouders): 'We hebben jou liever dan een vrijgemaakt meisje dat alleen maar naar de kerk gaat omdat het hoort.' Het gaat erom of je christen bent, niet naar welke kerk je gaat.

idd ik denk dat dat het belangrijkste is! het kan zijn dat je nog wel kleine verschillen heb maar dat heb je op andere gebieden ook en daar moet je ook mee om leren gaan en elkaar daarin accepteren. als de basis maar gelijk is!

girlpower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor girlpower » 05 nov 2004 12:00

ik zou liever niet met iemand nemen die niet gelooft of wel dan
ik heb wel zo iets als ik verkering heb met iemand dat die gene dan ook wat met het geloof doet dan helemaal niks

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2004 14:44

girlpower: ik raad je aan om nu vast te beslissen dat je geen verkering wilt met een niet-christen. Er is een kans dat je in de toekomst zult moeten vechten om je daaraan te houden. Er zijn namelijk veel niet-christelijke leuke jongens op de wereld... Dus denk er nu vast over na.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 16:19

Lalage schreef:girlpower: ik raad je aan om nu vast te beslissen dat je geen verkering wilt met een niet-christen. Er is een kans dat je in de toekomst zult moeten vechten om je daaraan te houden. Er zijn namelijk veel niet-christelijke leuke jongens op de wereld... Dus denk er nu vast over na.

Maar daar hoef je toch niet verliefd op te worden :wink: :)

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 05 nov 2004 16:28

joepie schreef:
Lalage schreef:girlpower: ik raad je aan om nu vast te beslissen dat je geen verkering wilt met een niet-christen. Er is een kans dat je in de toekomst zult moeten vechten om je daaraan te houden. Er zijn namelijk veel niet-christelijke leuke jongens op de wereld... Dus denk er nu vast over na.

Maar daar hoef je toch niet verliefd op te worden :wink: :)

Daar hoef je niet? Net of je dat zelf in de hand hebt of je verliefd op iemand wordt. Of je die gevoelens blijft voeden is vraag 2 natuurlijk. denk zelf dat het een goed advies is van Lalage. Als je verkering krijgt met iemand die gelooft dan weet je zeker dat je goed zit (als je zelf ook gelooft). Maar ook als hij/zij niet gelooft en wel christelijk is heb je al veel "gewonnen", dan weet je het ook waar de ander het over heeft en kun je ook samen achter besluiten staan die je misschien neemt op grond van de Bijbel.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 17:34

Volgens mij moet je om verliefd te worden er voor open staan, en als je dat gewoon niet doet zul je het ook moeilijk zomaar ineens worden.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 05 nov 2004 17:51

Wat een onzin :?

joepie

Berichtdoor joepie » 05 nov 2004 18:37

Ja, kan me voorstellen. Maar er is een onderzoek naar gedaan, dat als je verliefd wil worden je een bepaalde stof afscheid waardoor er bepaalde hormonen gaan werken. Dus dat je het niet zult worden als je het ook echt niet wilt.
Wat er nu gebeurd als je dus op slag verliefd wordt komt doordat je onbewust er wel voor open zou staan.
Maar goed, is weer eens een Amerikaans onderzoek :wink:

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 05 nov 2004 19:20

En OF geloof en verkering nauw samenhangt.
Ik ben zelf belijdend lid van de gergem. Maar dat wil niet zeggen dat ik ook perse een relatie met een gergemmer wil. Voor mij is het belangrijk dat hij God lief heeft, Hem dient.
Sommigen zeggen: als je nog niet op 1 lijn zit kan dat nog wel komen. Maar wie zegt dat je ooit op dezelfde golflengte komt?
Ik maak thuis teveel ellende mee met mijn ouders. Mijn vader gaat altijd wel mee naar de kerk maar is ERG onverschillig. Mijn moeder en ik kunnen ons geloof niet met hem delen wat veel discussie en verdriet geeft. Zo'n huwelijk wil ik niet.

Dat is voor mij ook de reden geweest om met veel pijn in mijn hart afstand te nemen van degene met wie ik in het afgelopen half jaar heel erg close ben geworden. Er is tussen ons nog steeds een wederzijdse aantrekkingskracht. We geven nog steeds om elkaar. Maar ik merkte dat hij belangrijker werd dan God. Hij gaat anders om met het geloof dan ik. En ik ging daar teveel in mee. Dat voelde niet goed.

God is als het goed is de belangrijkste in je leven. Hoeveel ik ook nog om die jongen geef......ik heb toch met veel moeite en verdriet moeten besluiten afstand van hem te nemen. Geloof en relatie is namelijk niet los te zien van elkaar.

Overigens blijf ik nog steeds voor hem bidden dat hij God vind en Hem lief krijgt.

Pff sorry dat het zo'n verhaal is geworden. :oops:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2004 23:22

joepie schreef:Ja, kan me voorstellen. Maar er is een onderzoek naar gedaan, dat als je verliefd wil worden je een bepaalde stof afscheid waardoor er bepaalde hormonen gaan werken. Dus dat je het niet zult worden als je het ook echt niet wilt.
Wat er nu gebeurd als je dus op slag verliefd wordt komt doordat je onbewust er wel voor open zou staan.
Maar goed, is weer eens een Amerikaans onderzoek :wink:

Dat klopt denk ik wel. Maar als je 18 bent is het niet zo gek om open te staan voor verliefdheid. Als ik daar, bewust of onbewust, niet voor open had gestaan, had ik nu ook geen verkering met Borkdude gehad hoor! Het kan je echt gewoon overkomen, patsboem, verliefd. En joepie, ik heb heel hard gevochten, maar de enige oplossing was die jongen nooit meer zien. Ik wist dat ik hem niet wilde en toch ging het fout. Dat is echt heel erg moeilijk. Ik had er dus ook van tevoren over nagedacht en dan ging het nog niet goed. Kan je nagaan wat er gebeurt als je dat niet doet, dan hou je zoveel van iemand en moet je je relatie uitmaken. Dat is nog veel erger. Dus je kunt beter van tevoren je standpunt innemen.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 17 nov 2004 15:13

Vanaf het moment dat ik serieus ging nadenken over verkering/ jongens/ relaties e.d. heb ik er heel bewust voor gekozen om alleen een relatie aan te gaan met een jongen die God persoonlijk kent. Voor mij is God echt de allerbelangrijkste persoon in mijn leven. Als ik zou trouwen met een jongen die dat niet herkent, zou het voor hem heel moeilijk te accepteren zijn dat ik God boven hem zou stellen. Ik ben na die 'beslissing' op verschillende jongens verliefd geweest, maar het waren steeds jongens waarvan ik wist dat ze God kenden. Jongens die dat niet hadden, hadden voor mij gewoon niet meer genoeg aantrekkingskracht om er verliefd op te worden.
Ik vond het wel eens moeilijk. Dan dacht ik dat het wel heel erg moeilijk zou worden om zo'n jongen te vinden die dan ook nog eens verliefd zou worden op mij. Maar ik heb nu 3,5 maanden verkering met een ontzettend lieve jongen, voor wie ik echter niet nummer één ben, maar nummer twee. Nummer één is (ook voor hem) God, en het is echt super als je dat samen deelt. Als we bij elkaar zijn, bidden we altijd samen, en we praten heel veel over God. Het geeft een enorme extra dimensie aan je relatie, als je zoiets intiems als je relatie met God met elkaar kunt delen. Ik moet er niet aan denken dat ik het belangrijkste in mijn leven niet zou kunnen delen met de mens die voor mij de belangrijkste persoon op aarde is.

Zijn er nog meer mensen die ook zo denken, of is het echt heel vreemd :??
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2004 15:35

Hmz, de ouders van Borkdude gaan nu wel moeilijk doen, nu ze merken dat hij toch wel veel over kerkmuren heenkijkt en aan het church-hoppen is :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 19:16

Lalage schreef:Hmz, de ouders van Borkdude gaan nu wel moeilijk doen, nu ze merken dat hij toch wel veel over kerkmuren heenkijkt en aan het church-hoppen is :|

Dat is soms idd vaag bij ouders: eerst lijkt het alsof ze ergens niet veel moeite mee hebben, maar opeens realiseren ze dat het serieus is en dan wordt het toch weer net iets anders. :)

Terug naar “Archief”