Hoe zou ik de zondag moeten zien?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jul 2004 00:13

jacobH schreef:Ik hoorde eens iemand zeggen. Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen.

als je bekeerd wilt worden moet je in de kerk zitten.

Het is doorgaans de manier hoe God wil werken. Natuurlijk kan het ook op andere plaatsen. Maar als je al weinig zin hebt om 2 maal naar de kerk te gaan, vrees ik dat er op andere plekker er ook niet zo veel van zal komen......

Hm, toch lijkt me dat niet helemaal een juiste vergelijking. Bekeerd worden is toch niet iets wat je overkomt als een regenbui?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jul 2004 06:35

Aragorn schreef:
jacobH schreef:Ik hoorde eens iemand zeggen. Als je nat wilt worden moet je in de regen lopen.

Het is doorgaans de manier hoe God wil werken. Natuurlijk kan het ook op andere plaatsen. Maar als je al weinig zin hebt om 2 maal naar de kerk te gaan, vrees ik dat er op andere plekker er ook niet zo veel van zal komen......

Hm, toch lijkt me dat niet helemaal een juiste vergelijking. Bekeerd worden is toch niet iets wat je overkomt als een regenbui?

Maar het gaat wel tegen de wil van de mens in. De mens wil helemaal niet bekeerd worden.

Een dominee (ik hoorde het gisteravond) moest maar van zijn vader 'veel bidden om iets wat hij niet wilde hebben'.

Daarom moeten we niet alleen bidden of God Zijn wegen aan ons leren wil, maar ook of Hij ons hart daartoe bereid wil maken.

Die uitspraak over bekering is al een paar honderd jaar oud (ik weet even niet meer welke oudvader het was) maar nog steeds actueel.
We moeten de genademiddelen naarstiglijk gebruiken, want daardoor wil God nog werken. Door de dwaasheid der prediking.

charlie
Mineur
Mineur

Berichtdoor charlie » 29 jul 2004 08:21

caprice schreef:
Aragorn schreef:

Maar het gaat wel tegen de wil van de mens in. De mens wil helemaal niet bekeerd worden.

Een dominee (ik hoorde het gisteravond) moest maar van zijn vader 'veel bidden om iets wat hij niet wilde hebben'.

Daarom moeten we niet alleen bidden of God Zijn wegen aan ons leren wil, maar ook of Hij ons hart daartoe bereid wil maken.

Die uitspraak over bekering is al een paar honderd jaar oud (ik weet even niet meer welke oudvader het was) maar nog steeds actueel.
We moeten de genademiddelen naarstiglijk gebruiken, want daardoor wil God nog werken. Door de dwaasheid der prediking.

ts, kom jij uit die eeuw ofzo.. (joke)
maareh: liever geen oudvaders citeren, elke traditionele stroming heeft zijn oudvaders, boedhisten en moslims ook, dus daar moet je niet al te veel waarde aan hechten (al kunnen ze best wijze dingen zeggen, maar laat de Bijbel maar es spreken, direct)
(een oude vrouw zei eens 'die oudvaders hebben in bijzonder Licht geleefd' maar ondertussen is de wil van de oudvader wet, letterlijk en firguurlijk) en dat gaat er bij wat mensen op dit forum niet in, dus qua overtuigingskracht hebben ze niet voor alle discussiepartners dezelfde waarde..
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 jul 2004 08:41

Aragorn schreef:

overkomt je het natte pak als je in de regen gaat lopen dan?

Das nou ook wat, sta ik in de regen en word ik nat. Ongelofelijk. :roll: :roll:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 jul 2004 08:47

21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;

Er staat niet, de rust, de eenzaamheid, de stilte, het warme bed, het mooie weer, nee er staat dat de dwaasheid der prediking door God wordt gebruikt om mensen zalig te maken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 29 jul 2004 12:12

Fly29 schreef:Samenvattend krijg ik weer diverse antwoorden. Ik blijf bij mijn standpunt en die is dat ik meer voor mijn gevoel dingen wil doen. er zijn momenten dat ik liever in stilte wil verkeren. Het zal een beetje aan mijn karakter ook liggen. Ik ben niet altijd zo meegaand. Toch heb ik de ervaring dat de momenten waarop ik liever buiten ben niet als verkeerd ervaar. Ik ervaar dingen verkeerd wanneer ik opstandig ben. Het lijkt mij erg moeilijk als je opstandig en boos de kerk binnen loopt. Voor mij is God iemand die Heilig is en smetloos. Hoe kan ik dan met een verduisterd hart de kerk binnen gaan? Ik houd er van om blijmoedig Hem te ontmoeten. Daar kan ik Hem veel meer plezier mee geven dan wanneer ik boos en tegen de draad in ben. Ik wil niet de kerk uitlopen maar ik vind 2 keer vaak iets teveel. God is ook te vinden in stilte. En het is misschien wel goed om eens ook in andere kerken te kijken. Weliswaar zou ik dan eerst mijn drempelvrees wat moeten overwinnen. Echt overwogen om dat samen met mijn vriendin te doen heb ik nog niet. Het is haar huiskerk dus dan wil ik daar ook weer niet teveel aan tornen.

Op zichzelf is het positief dat je je gevoel goed onder woorden kan brengen. Dat kan nooit kwaad. Ik vind echter wel dat je de bijdragen tekort doet en op geen enkel argument ingaat. Jij blijft bij je standpunt en dat baseer je op je gevoel.
Als je bij je standpunt blijft, voeren we geen discussie maar een simpele vorm van debat.
Als je je baseert op je gevoel, doet dat geen recht aan de Bijbel. De Bijbel is niet geschreven om ons korte-termijn-gevoel tevreden te stellen maar ons verstand en ons hart te laten ‘inpakken’ door het Evangelie. Dat wordt nog wel eens door elkaar gehaald (ook in andere discussies).

Ik nodig je dan ook graag uit om met Bijbelse argumenten jouw opvatting weer te geven.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jul 2004 13:18

charlie schreef:ts, kom jij uit die eeuw ofzo.. (joke)

Ik ben geboren in de 20e eeuw.

charlie schreef:maareh: liever geen oudvaders citeren, elke traditionele stroming heeft zijn oudvaders, boedhisten en moslims ook, dus daar moet je niet al te veel waarde aan hechten (al kunnen ze best wijze dingen zeggen, maar laat de Bijbel maar es spreken, direct)
(een oude vrouw zei eens 'die oudvaders hebben in bijzonder Licht geleefd' maar ondertussen is de wil van de oudvader wet, letterlijk en firguurlijk) en dat gaat er bij wat mensen op dit forum niet in, dus qua overtuigingskracht hebben ze niet voor alle discussiepartners dezelfde waarde..

Ik weet eigenlijk niet waar je het over hebt, want behalve de uitspraak 'Wie nat wil worden moet in de regen lopen en wie bekeerd wil worden moet in de kerk komen' is er verder niets geciteerd van oudvaders door mij.

(Volgens mij was'tie van Smytegelt?)

orgeltje

Berichtdoor orgeltje » 29 jul 2004 13:39

caprice schreef:
charlie schreef:ts, kom jij uit die eeuw ofzo.. (joke)

Ik ben geboren in de 20e eeuw.

charlie schreef:maareh: liever geen oudvaders citeren, elke traditionele stroming heeft zijn oudvaders, boedhisten en moslims ook, dus daar moet je niet al te veel waarde aan hechten (al kunnen ze best wijze dingen zeggen, maar laat de Bijbel maar es spreken, direct)

Ik weet eigenlijk niet waar je het over hebt, want behalve de uitspraak 'Wie nat wil worden moet in de regen lopen en wie bekeerd wil worden moet in de kerk komen' is er verder niets geciteerd van oudvaders door mij.

(Volgens mij was'tie van Smytegelt?)

Ja dat klopt

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jul 2004 14:56

jacobH schreef:
Aragorn schreef:

overkomt je het natte pak als je in de regen gaat lopen dan?

Das nou ook wat, sta ik in de regen en word ik nat. Ongelofelijk. :roll: :roll:

Ja, dat overkomt je. Het is namelijk geen actieve daad om nat te worden (wel om in de regen te lopen natuurlijk, maar dat is niet de daad zelf). Niet dat bekeerd worden dat in elk opzicht is, maar het gaat niet zo buiten de persoon zelf om als een regenbui. Anders lijkt het wel alsof er in de kerk een soort loterij gespeeld wordt elke keer ofzo.. :roll:

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 29 jul 2004 18:17

Ik vind dat je het erg ingewikkeld maakt Aragorn. De opmerking:

Wie nat wil worden moet in de regen gaan staan. Als je bekeerd wilt worden moet je in de kerk wezen.

Is niets mis mee. Maar ik wil deze opmerking dan graag toch wat breder trekken. Wie bekeerd wil worden (tot geloof komen) moet zijn leven onder de bijbel = Gods woord, leggen: kerkdienst, bijbelstudie, stille tijd, binnenkamer e.d.

Als je in de regen gaat staan kun je er zeker van zijn dat je nat wordt. Tenzij dat het miezert natuurlijk. Zo is het ook met Gods woord. Het IS een scherpsnijdend zwaard. Of je gaat onder de paraplu staan: laat het woord langs je heen ketsen. Of je gelooft dat woord: je vertrouwd op dat woord, je leeft met en uit dat woord. Een tussenweg is er niet.
De zaligheid komt van God. Hij geeft het leven aan mensen. Hij wil dat bij een ieder doen. Maar..... HIJ is wel degene die het doet. Dat is ook voluit Bijbels. De geest komt vanuit de hoek waar hij vandaan komt.

Over miezeren gesproken. Lees Jesaja 44:5 (vrij vertaald vanuit het Duits) Ik zal water gieten op de dorstige en stromen op het droge. Dat noem ik geen miezeren!

Nogmaals herhaal ik graag de opmerking: Wie nat wil worden......

Mächtige Ströme! Ströme dein Wort uns verheißt. Herr, ist das Träufeln so köstlich, send uns in Strömen den Geist! (dat lied is in Nederland onder de naam: er komen stromen van zegen.

[/i]
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jul 2004 08:22

Verwijderdt

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 jul 2004 08:48

Fly29 schreef:Voor mij is God iemand die Heilig is en smetloos. Hoe kan ik dan met een verduisterd hart de kerk binnen gaan?

Tja, das waar, maar ik moet bekennen dat ik dan niet vaak kan zitten. Maar is het juist niet mooi dat God jou en mij, met een verduisterd hart, uitnodigt om onder Zijn Woord te komen en dat Hij daar ook nog dat verduisterd hart wil bedekken met het licht van Jezus?

caprice schreef:We moeten de genademiddelen naarstiglijk gebruiken
eehhh, hoe gebruiken?

Phranz schreef:Als je in de regen gaat staan kun je er zeker van zijn dat je nat wordt. Tenzij dat het miezert natuurlijk. Zo is het ook met Gods woord. Het IS een scherpsnijdend zwaard. Of je gaat onder de paraplu staan: laat het woord langs je heen ketsen. Of je gelooft dat woord: je vertrouwd op dat woord, je leeft met en uit dat woord. Een tussenweg is er niet.

Zitten we ook niet vaak met een paraplu op in de kerk? Dan zitten we in die stortbui, maar dan doe ik mijn best om droog te blijven.... :cry: Hoezo de Heilige Geest tegen werken?! Ook weer dat verduistert hart he.. Dan mogen we blij zijn dat die Geest sterker is en die paraplu weghaalt. :D

André

Berichtdoor André » 30 jul 2004 09:47

Prachtig al die woordspelingen, één maar, het wordt wel steeds ingewikkelder om elkaars poëzie te begrijpen. :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jul 2004 11:26

Phranz schreef:Ik vind dat je het erg ingewikkeld maakt Aragorn. De opmerking:

Wie nat wil worden moet in de regen gaan staan. Als je bekeerd wilt worden moet je in de kerk wezen.

Is niets mis mee. Maar ik wil deze opmerking dan graag toch wat breder trekken. Wie bekeerd wil worden (tot geloof komen) moet zijn leven onder de bijbel = Gods woord, leggen: kerkdienst, bijbelstudie, stille tijd, binnenkamer e.d.

Als je in de regen gaat staan kun je er zeker van zijn dat je nat wordt. Tenzij dat het miezert natuurlijk. Zo is het ook met Gods woord. Het IS een scherpsnijdend zwaard. Of je gaat onder de paraplu staan: laat het woord langs je heen ketsen. Of je gelooft dat woord: je vertrouwd op dat woord, je leeft met en uit dat woord. Een tussenweg is er niet.
De zaligheid komt van God. Hij geeft het leven aan mensen. Hij wil dat bij een ieder doen. Maar..... HIJ is wel degene die het doet. Dat is ook voluit Bijbels. De geest komt vanuit de hoek waar hij vandaan komt.

Over miezeren gesproken. Lees Jesaja 44:5 (vrij vertaald vanuit het Duits) Ik zal water gieten op de dorstige en stromen op het droge. Dat noem ik geen miezeren!

Nogmaals herhaal ik graag de opmerking: Wie nat wil worden......

Mächtige Ströme! Ströme dein Wort uns verheißt. Herr, ist das Träufeln so köstlich, send uns in Strömen den Geist! (dat lied is in Nederland onder de naam: er komen stromen van zegen.

[/i]

Haha, de voorbeelden worden steeds mooier. 8) Dan is het verschil dus: als je buiten loopt wordt je automatisch nat, als je in de kerk zit moet je eerst nog je paraplu (die iedereen van nature opheeft) afzetten anders heeft het geen zin. :) Right?

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 30 jul 2004 11:40

Aragorn schreef:Haha, de voorbeelden worden steeds mooier. 8) Dan is het verschil dus: als je buiten loopt wordt je automatisch nat, als je in de kerk zit moet je eerst nog je paraplu (die iedereen van nature opheeft) afzetten anders heeft het geen zin. :) Right?

:D
We moeten denk niet zo'n voorbeeld te letterlijk nemen. Ik bedoelde idd te zeggen dat we van nature een plu op hebben, dus dat we van onszelf de Heilige Geest tegen werken. En of we nu niet of wel de Geest tegenwerken, God kan en zal evengoed tot onze hart spreken. En is niet dus niet afhankelijk van onze plu...
Maarre volgens mij moeten we hier niet op deze manier er dieper op in gaan, want dan gaan we te ingewikkeld doen.

Terug naar “Archief”