bloempie19 schreef::roll: Nu kloppen je eerste en tweede postings niet meer met elkaar.
Wat betreft je eerste posting, vind ik dat je een duidelijk voorbeeld hebt gegeven. Het is eigenlijk net als wat dingo zegt, dat je het geloof kent aan de vruchten. Door het ware geloof krijg je ook vertrouwen en dat vertrouwen is een vrucht van het geloof (de bekering).
Ik geloof dat er in Joh. 1:12 met aannemen het geloof en vertrouwen bedoelt wordt.
Maar jij zegt daarna: 'Als je het evangelie aanneemt'. Ik kan echter niet zomaar mijn vertrouwen op God stellen, al geloof ik wel in Hem. Maar God moet het vertrouwen in je werken, dat heb je niet zomaar. Net als in jouw voorbeeld. Er is een verschil tussen geloven en geloven.
Misschien een beetje warrig hoe ik het uitleg, maar ik hoop dat je het begrijpt.
Ik zie de tegenstrijdigheid niet. Natuurlijk is aanneming geloof (=vertrouwen)+bekering. Dus niet geloven en daarna leven alsof God er niet is! Dus niet geloven en toch denken, dat je met je eigen goede werken God kunt behagen. Nee, het betekent, dat je je vertrouwen op Hem stelt. Ik vertrouw volledig op Hem, dat Hij mijn zonden wegneemt en mij heiligt, zodat ik groei volgens Zijn plan. Ik stop met op mijn eigen werken of goedheid te vertrouwen, maar leg mijn lot geheel in Zijn handen. Dat is geloof, dat is bekering. Niet je eigen weg gaan (Jes 53:6), maar jezelf overgeven aan Hem, op grond van het geloof in Christus en Zijn volbrachte werk. Als je die keuze maakt, waaraan moet je dan nog twijfelen? Dan is de belofte van Joh. 1:12 voor jou!