geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 jul 2004 12:00

bloempie19 schreef::roll: Nu kloppen je eerste en tweede postings niet meer met elkaar.
Wat betreft je eerste posting, vind ik dat je een duidelijk voorbeeld hebt gegeven. Het is eigenlijk net als wat dingo zegt, dat je het geloof kent aan de vruchten. Door het ware geloof krijg je ook vertrouwen en dat vertrouwen is een vrucht van het geloof (de bekering).
Ik geloof dat er in Joh. 1:12 met aannemen het geloof en vertrouwen bedoelt wordt.
Maar jij zegt daarna: 'Als je het evangelie aanneemt'. Ik kan echter niet zomaar mijn vertrouwen op God stellen, al geloof ik wel in Hem. Maar God moet het vertrouwen in je werken, dat heb je niet zomaar. Net als in jouw voorbeeld. Er is een verschil tussen geloven en geloven.
Misschien een beetje warrig hoe ik het uitleg, maar ik hoop dat je het begrijpt.

Ik zie de tegenstrijdigheid niet. Natuurlijk is aanneming geloof (=vertrouwen)+bekering. Dus niet geloven en daarna leven alsof God er niet is! Dus niet geloven en toch denken, dat je met je eigen goede werken God kunt behagen. Nee, het betekent, dat je je vertrouwen op Hem stelt. Ik vertrouw volledig op Hem, dat Hij mijn zonden wegneemt en mij heiligt, zodat ik groei volgens Zijn plan. Ik stop met op mijn eigen werken of goedheid te vertrouwen, maar leg mijn lot geheel in Zijn handen. Dat is geloof, dat is bekering. Niet je eigen weg gaan (Jes 53:6), maar jezelf overgeven aan Hem, op grond van het geloof in Christus en Zijn volbrachte werk. Als je die keuze maakt, waaraan moet je dan nog twijfelen? Dan is de belofte van Joh. 1:12 voor jou!
The Lord is the Potter, not Harry!!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 21 jul 2004 12:16

Ik zal even doorgaan met jou voorbeeld.
De mensen geloven, dat die man de kruiwagen veilig heen en weer kan rijden over het touw.
Maar het vertrouwen om samen met hem over dat touw heen te gaan, is er niet.
En dat is net zo met geloof zonder bekering. Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is. Ik weet dat de Bijbel waar is. Maar om de stap te nemen om Hem te volgen, heb ik vertrouwen nodig. En die is er niet. Want in mijn leven zie je geen vruchten van het geloof. En door de vruchten weet je of het het ware geloof is of niet.
En dat is denk ik ook wat Willempie bedoelt met het geloof van de duivel. Hij gelooft in God, maar hij volgt God niet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 jul 2004 13:32

bloempie19 schreef:Ik zal even doorgaan met jou voorbeeld.
De mensen geloven, dat die man de kruiwagen veilig heen en weer kan rijden over het touw.
En dat is net zo met geloof zonder bekering. Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is. Ik weet dat de Bijbel waar is. Maar om de stap te nemen om Hem te volgen, heb ik vertrouwen nodig. En die is er niet. Want in mijn leven zie je geen vruchten van het geloof. En door de vruchten weet je of het het ware geloof is of niet.
En dat is denk ik ook wat Willempie bedoelt met het geloof van de duivel. Hij gelooft in God, maar hij volgt God niet.

Ik kan - en mag - natuurlijk niet beoordelen, of er in jouw leven vruchten zijn van het geloof. Je zegt zelf niet vertrouwen in God te hebben. Wat ik niet begrijp is de volgende zin: 'Want in mijn leven zie je geen vruchten...'. Draai je hier niet oorzaak en gevolg om? Als ik het goed begrijp, wil je eerst de vruchten zien en daarna vertrouwen. Of, om het voorbeeld nog maar eens aan te halen, je wilt eerst zien dat je in de kruiwagen veilig naar de overkant komt en dan kun je vertrouwen...?
Maar het begint met vertrouwen, ook al zie je de vruchten nog niet. Ik kan je dus alleen aanmoedigen om de stap te wagen en je vertrouwen op God te stellen, door expliciet je leven aan Hem over te geven. Je zult dan na een tijd de vrucht gaan zien (bedenk wel, dat elke vrucht tijd nodig heeft om te groeien). Wees ervan bewust dat de duivel een ongelofelijke hekel aan bekering heeft en je voortdurend probeert wijs te maken, dat jij daar geen deel aanhebt. Hij wordt niet voor niets de "aanklager van onze broeders" genoemd (Open. 12:10). Ook al ben je gered en sta je voor Gods aangezicht, dan zal de aanklager je nog altijd proberen aan te klagen.

Lees maar eens Zach. 3:1-5

"1 Vervolgens deed Hij mij de hogepriester Jozua zien, staande vóór de Engel des HEREN, terwijl de satan aan zijn rechterhand stond om hem aan te klagen. 2 De HERE echter zeide tot de satan: De HERE bestraffe u, satan, ja de HERE, die Jeruzalem verkiest, bestraffe u; is deze niet een brandhout uit het vuur gerukt? 3 Jozua nu was met vuile klederen bekleed, terwijl hij voor de Engel stond.
4 Toen nam deze het woord en zeide tot hen die vóór Hem stonden: Doet hem de vuile klederen uit. Hij zeide tot hem: Zie, Ik neem uw ongerechtigheid van u weg, Ik trek u feestklederen aan. 5 Ik nu zeide: Laat ze een reine tulband op zijn hoofd zetten. Toen zetten zij een reine tulband op zijn hoofd en trokken hem een staatsiegewaad aan, terwijl de Engel des HEREN erbij stond."

Het is de Here zelf, die het voor Jozua opneemt. Hij is - net als wij allemaal - een brandhout, dat uit het vuur is gerukt. Merk op, dat Jozua al voor het aangezicht van de Here stond. En toch werd hij aangeklaagd. Maar die aanklacht komt niet van God. Veel christenen ervaren deze aanklacht ook en gaan dan aan hun redding twijfelen. Gods reactie is, dat Hij onze ongerechtigheden wegneemt en ons feestklederen geeft.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 jul 2004 09:30

Dat is waar wat je zegt. Maar als je een kind van God bent, dan wil je Hem overal volgen, je wilt Hem dienen. Als het goed is krijg je daardoor ook een hekel aan de zonde.
Maar als je in God gelooft en je blijft evengoed doorgaan met in de zonde leven, dan denk ik niet dat je kunt zeggen dat je het ware geloof bezit.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

André

Berichtdoor André » 22 jul 2004 10:45

bloempie19 schreef:Dat is waar wat je zegt. Maar als je een kind van God bent, dan wil je Hem overal volgen, je wilt Hem dienen. Als het goed is krijg je daardoor ook een hekel aan de zonde.
Maar als je in God gelooft en je blijft evengoed doorgaan met in de zonde leven, dan denk ik niet dat je kunt zeggen dat je het ware geloof bezit.

Bloempie van 19 :) , soms weet je ff niet of iets wel dan niet een zonde is, het mooie is dan toch dat je mag steunen op je geloof, n.m. dat Jezus voor onze zonden heeft geleden, is dat niet pr8ig dat we dat hebben als houvast.......
Wat vind je zelf van de uitdrukking "waar geloof"?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 22 jul 2004 11:15

Andre schreef:Bloempie van 19 :) , soms weet je ff niet of iets wel dan niet een zonde is, het mooie is dan toch dat je mag steunen op je geloof, n.m. dat Jezus voor onze zonden heeft geleden, is dat niet pr8ig dat we dat hebben als houvast.......
Wat vind je zelf van de uitdrukking "waar geloof"?

Idd, Andre, dat doet me denken aan:

1 Joh 1 : 7
maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Het gaat hier dus om mensen, die in het licht wandelen, dus bekeerde mensen. Toch zegt de bijbel niet, dat die mensen nooit meer zondigen (ik neem aan dat iedereen die ervaring heeft... :cry: ). Maar voor hen geldt, dat Gods trouw zo groot is, dat Hij ons reinigt van alle zonden.
En dat is precies jouw opmerking, Andre.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 jul 2004 13:03

Ik denk dat als je een kind van God bent, dat je daar dan ook zekerheid over hebt. Want het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet.
En dat betekent heus niet dat je iedere dag die zekerheid hebt, maar meestal toch wel.
Als het goed is voel je bij jezelf wel een verandering en zie je die verandering ook in je gedrag.
Ik denk niet dat je kunt zeggen, dat als je aan een bepaalde maatstaf voldoet, dat je dan bekeerd bent. God werkt bij ieder persoonlijk en iedereen ervaart het geloof op zijn eigen manier.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 27 jul 2004 08:26

Sorry dat ik een poos niet gereageerd heb. Ik was even een weekje op vakantie. Hier mijn reactie.

Amic schreef:Dit is het zaligmakend geloof, en de mens die het bezit, heeft het eeuwige leven: Hem vertrouwen, zeggende: Hij zal voor mij wezen, wat Hij zegt voor mij te zijn, en Hij zal voor mij doen, wat hij beloofd heeft te zullen doen. Ik geef mij over in de handen van Hem, die verordineerd is om te behouden, opdat Hij mij behoude. C.H. Spurgeon

Bloempie19 schreef:Ik zal even doorgaan met jou voorbeeld.

Amic, dat is inderdaad volgens mij het geloof wat bedoeld wordt, met de tekst die ik in het begin aanhaalde. Ik vind het ontzettend helder gezegd.
Toch geloof ik dat het ook is zoals Bloempie het schrijft. Wij geloven het allemaal wel, maar het vertrouwen is er nog niet.
Als je in het dagelijks leven iemand leert kennen, vertrouw je zo iemand nog niet meteen. Dat vertrouwen moet groeien, en dat moet zo'n persoon aan je geven, door nooit jouw vertrouwen te beschamen. Zo is het ook met God, je moet God leren kennen, door Zijn woord te lezen, door met Hem te spreken door middel van het gebed. Alleen op die manier zul je God leren kennen, en zul je vertrouwen in Hem krijgen, omdat je ziet dat hij nooit iemand heeft beschaamd die op Hem vertrouwd.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 14 aug 2004 10:33

Heb je mooi gezegd, Willempie.
Geloof in God moet groeien, steeds sterker worden. Het geloof moet je
levenskracht zijn. Maar het lijkt wel zo eenvoudig: 'Geloof in de Heere Jezus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis'.
Is het werkelijk zo simpel??
Het probleem is vaak dat geloven met je verstand gebeurt en niet met je
hart...
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 aug 2004 11:15

juliagirl schreef:Heb je mooi gezegd, Willempie.
Geloof in God moet groeien, steeds sterker worden. Het geloof moet je
levenskracht zijn. Maar het lijkt wel zo eenvoudig: 'Geloof in de Heere Jezus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis'.
Is het werkelijk zo simpel??
Het probleem is vaak dat geloven met je verstand gebeurt en niet met je
hart...
volgens mij worden er hier twee dingen door elkaar gehaald, bekeerd zijn en zleven zoals God het wilt. Door geloof wordt je behouden. Zo simpel door dat alleen. Maar daar houdt het niet mee op, dat is de start van de wedloop, niet de finish. Wat willempie zegt is inderdaad waar, je moet daarna groeien, maar daar wordt je niet zalig door, maar daarmee kom je wel tot je levensdoel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 aug 2004 15:52

Topictitel schreef:geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

Matth 19:16+17

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: (...) wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
En Hij zeide tot hem: (...) wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Punt :roll:
..

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 aug 2004 16:25

Invincible schreef:
Topictitel schreef:geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

Matth 19:16+17

En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: (...) wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?

En aangezien je niet de geboden kunt houden gaat iedereen verloren. Dat lees ik bij jou tussen de regels door op deze manier. Waarom gaan we altijd maar met uit het verband gerukte teksten gooien? Ik kan ook wel weer aankomen met Joh3:16, maar dan krijg je alleen maar weer weerleggingen met andere teksten. Zet gewoon alle vooroordelen en twijfeles die je hebt meegekregen van thuis, kerk en van jezelf opzij en stel je open voor God zelf. Lees zijn Woord en bid of Hij je inzicht wil geven en wil laten zien wie Hij is. Als je zo op een eerlijke en oprechte manier Hem gaat zoeken, dan zal Hij zich echt niet verschuilen, maar zul je Hem leren kennen. Ook die belofte geeft Hij. Wie Mij vroeg zoeken, zullen mij vinden!.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 14 aug 2004 18:05

Invincible schreef:En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: (...) wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?

Ja, inderdaad, punt. Triest? Als je kijkt naar hoe wij het ervan af brengen tav het onderhouden van de geboden inderdaad.

Weet je wat echter het gave, ongelofelijke wonder is? Dat Christus al de geboden gehouden heeft! Denk jij dat je in staat bent om ook maar een gebod te onderhouden? Ik denk van niet, maar dankzij het werk van Jezus, de Zaligmaker, is er behoud!
Hij wil komen wonen in jouw en mijn tekortschietende, zondige leven. Als je steeds weer, of misschien wel voor de eerste keer, je onmacht en schuld belijdt aan de Here, en aan de andere kant erkent en vertrouwt dat er bij Christus redding mogelijk is voor zulke mensen als jij, sterker nog, voor jouw persoonlijk dan komt Christus zelf met Zijn Heilige Geest in je wonen en wil Hij in jouw de geboden onderhouden; Hij is immers zonder zonde, Hij zal niet falen in jouw, omdat Hij God is!

Wie zou geen acht slaan op zo'n genadevolle Zaligmaker? Hij wil echt niet dat er iemand van ons verloren gaat, maar dat is zijn verlangen, dat zij zich bekeren (schuld belijden en Christus erkennen als Heer) en leven![/quote]
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 aug 2004 18:41

De tekts fascineert mij omdat niet wordt vermeld of de man geloofde in wie Yeshua zei dat Hij was. Er wordt niet over geloof gerept. Dat is toch vreemd.. in het licht van dit topic.

Of zie ik iets over het hoofd?

Hydro schreef:En aangezien je niet de geboden kunt houden gaat iedereen verloren.

TR86 schreef:Denk jij dat je in staat bent om ook maar een gebod te onderhouden? Ik denk van niet, maar dankzij het werk van Jezus, de Zaligmaker, is er behoud!

:!: Deze man hield de geboden! Yeshua ontkende dat niet. Sterker nog: in de parallelpassage in Markus 10:21 staat, nadat de man vertelde dat hij alle geboden zijn hele leven had onderhouden: En Jezus, hem aanziende, beminde hem.

En ik ruk geen teksten uit het verband, Hydro, mi.

Maar stel dat de man in Yeshua als Redder etc. had geloofd. Dan nog was het antwoord op de vraag hoe hij eeuwig leven ontving: geboden onderhouden.
Of heeft dat weer te maken met het verschil tussen Jood & heiden? :|

Eric.
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 aug 2004 18:55

Invincible schreef:De tekts fascineert mij omdat niet wordt vermeld of de man geloofde in wie Yeshua zei dat Hij was.

Of zie ik iets over het hoofd?

Jah boy :? je ziet over het hoofd dat de man aankomt met 'Goede Meester' maar bovenal dat hij het niet onprettig of vreemd vind Yeshua na te volgen nadat hij alles zou hebben verkocht.

Okay, de man was dus 'gelovig'/volgeling van Yeshua. Mijn laatste alinea's in vorige post blijven staan. Er wordt gezegd dat je eeuwig leven kan krijgen door de geboden te onderhouden.
..

Terug naar “Archief”