Wanneer mag je scheiden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 01 aug 2004 18:49

Wanneer mag je scheiden? Volgens Gods wet nooit! ALs je het wel doet ben je daaraan ongehoorzaam. Maar er staat in de Bijbel ook dat er een scheidbrief is afgegeven vanwege de hardigheid van de harten.
Dus volgens de wet nooit, maar aangezien we allen zondigen en het soms zo is dat door de zonde van beide er geen samen leven meer mogelijk is dan is er weleens geen andere weg.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 01:19

joepie schreef:Wanneer mag je scheiden? Volgens Gods wet nooit! <KNIP>

Waar staat dat dan in de wet?
In elk geval niet in de 10 geboden.
Daar gaat het over overspel plegen, niet over scheiden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 06:41

Gij zult niet echtbreken.

Matt. 19:3
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 08:50

joepie schreef:Wanneer mag je scheiden? Volgens Gods wet nooit! ALs je het wel doet ben je daaraan ongehoorzaam. Maar er staat in de Bijbel ook dat er een scheidbrief is afgegeven vanwege de hardigheid van de harten.
Dus volgens de wet nooit, maar aangezien we allen zondigen en het soms zo is dat door de zonde van beide er geen samen leven meer mogelijk is dan is er weleens geen andere weg.

Ik heb het tekstje nog eens gelezen zoals je het hierboven zegt.
Wat je zegt is eigenlijk: "Als je dit-en-dit doet, ga je lijnrecht tegen God in. Maar vooruit, omdat we maar mensen zijn, mag je in speciale gevallen Gods wet naast je neerleggen." Dat vind ik nogal wat, ik kan me niet voorstellen dat God zoiets inconsequents in de bijbel neerzet!!!
Laatst gewijzigd door TheEdge op 06 aug 2004 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 08:56

joepie schreef:Gij zult niet echtbreken.

echt'breuk v(m) het schenden v.d. huwelijkstrouw
echt'scheiding v -en ontbinding v.e. huwelijk

Bron: Wolters' Ster Woordenboek Nederlands, Eerste Druk, 1983

Ofwel: echtbreuk = overspel

Ik zag dat je vervolgens Mattheus 19:3-9 citeerde uit het NBG. Ik heb de statenvertaling er ook even bijgepakt, en de King James-vertaling:

De statenvertaling schreef:3 En de Farizeen kwamen tot Hem, verzoekende Hem, en zeggende tot Hem: Is het een mens geoorloofd zijn vrouw te verlaten, om allerlei oorzaak?
4 Doch Hij, antwoordende, zeide tot hen: Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne [den mens] gemaakt heeft, dat Hij ze gemaakt heeft man en
vrouw?
5 En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn;
6 Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
7 Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, [die] doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet [ook] overspel.

King James schreef:9 And I say unto you, Whosoever shall put away his wife, except [it] [be] for fornication, and shall marry another, committeth adultery: and whoso
marrieth her which is put away doth commit adultery.

Dus: echtbreken mag niet. Echtscheiden wel. Echter: als je echtscheidt om een andere reden dan ontrouw van je partner, mag je niet weer opnieuw trouwen. (In het geval van ontrouw van je partner heeft je partner het contract opgezegd dat God door jullie huwelijk met jullie is aangegaan. Jijzelf hebt dan vervolgens geen verplichtingen meer jegens die partner.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 aug 2004 10:44

TheEdge schreef:Wat je zegt is eigenlijk: "Als je dit-en-dit doet, ga je lijnrecht tegen God in. Maar vooruit, omdat we maar mensen zijn, mag je in speciale gevallen Gods wet naast je neerleggen." Dat vind ik nogal wat, ik kan me niet voorstellen dat God zoiets inconsequents in de bijbel neerzet!!!

Nou, het is niet perse Gods wet naast je neerleggen, maar het gaat denk ik om de minste van 2 kwaden. Het mooiste zou zijn als iedereen met z´n eigen partner ubergelukkig zou zijn, maar dat is nu eenmaal niet altijd zo. En dan is het soms minder slecht om maar te scheiden, dan om in haat en onenigheid met elkaar te leven.

Anders zou Mozes dus ook uiterst inconsequent zijn, want hij gaf blijkbaar ook toe aan de 'hardigheid huns harten'.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 11:05

Aragorn schreef:
TheEdge schreef:Wat je zegt is eigenlijk: "Als je dit-en-dit doet, ga je lijnrecht tegen God in. Maar vooruit, omdat we maar mensen zijn, mag je in speciale gevallen Gods wet naast je neerleggen." Dat vind ik nogal wat, ik kan me niet voorstellen dat God zoiets inconsequents in de bijbel neerzet!!!

Nou, het is niet perse Gods wet naast je neerleggen, maar het gaat denk ik om de minste van 2 kwaden. Het mooiste zou zijn als iedereen met z´n eigen partner ubergelukkig zou zijn, maar dat is nu eenmaal niet altijd zo. En dan is het soms minder slecht om maar te scheiden, dan om in haat en onenigheid met elkaar te leven.

Anders zou Mozes dus ook uiterst inconsequent zijn, want hij gaf blijkbaar ook toe aan de 'hardigheid huns harten'.

Er staat bij mijn weten niet in de wet van God dat mensen niet mogen scheiden, zie mijn vorige post over het verschil tussen echtbreuk en echtscheiding (maar als je het tegendeel kunt bewijzen, dan hoor ik dat graag). Wat er wél staat, is dat God het oorspronkelijk niet zo bedoeld heeft. De irritatie die X jaar samenzijn kan opleveren, is één van de vele dingen uit de schepping die scheef gelopen is bij de zondeval. Mensen moeten er natuurlijk naar streven om te zorgen dat een scheiding niet nodig is. Maar je mág - als het echt nodig is - wel scheiden. Mattheus 19:8.

(Dit wordt echter wel gevolgd door een clausule in Mattheus 19:9, om te zorgen dat niet iedereen massaal aan het scheiden en hertrouwen slaat, wanneer men de relatie zat is of verliefd wordt op iemand anders)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 aug 2004 11:17

Ehm, volgens mij ben ik het wel met je eens, wat was mijn probleem nu eigenlijk? :roll: :mrgreen:

Ow, jij wilde dus betogen dat het niet zo is dat scheiden lijnrecht tegen Gods Wet ingaat, anders zou het inconsequent zijn? Dat had ik er nog niet in gelezen, kzal voortaan beter opletten. :D

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 06 aug 2004 11:25

Aragorn schreef:Ehm, volgens mij ben ik het wel met je eens, wat was mijn probleem nu eigenlijk? :roll: :mrgreen:

Ow, jij wilde dus betogen dat het niet zo is dat scheiden lijnrecht tegen Gods Wet ingaat, anders zou het inconsequent zijn? Dat had ik er nog niet in gelezen, kzal voortaan beter opletten. :D

Ik zal voortaal beter formuleren... :)

Ja, dat wil ik inderdaad betogen.
Maar ik hoor het graag als iemand het tegendeel wil bewijzen.

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 11:49

Maarre....als je echt-scheid ben je toch ook ontrouw aan je partner :? Dus pleeg je echtbreuk?
Laatst gewijzigd door joepie op 06 aug 2004 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 aug 2004 11:55

joepie schreef:Maarre....als je echt scheid met je toch ook ontrouw aan je partner :? Dus pleeg je echtbreuk?

Nou, als je allebei gewoon helemaal geen seks meer hebt, lijkt me ook niet dat er sprake is van ontrouw.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 06 aug 2004 12:25

Hoho, volgens mij gaat er iets fout. Wat ik uit het NT opmaak, is dat je alleen mag scheiden in geval van 'hoererij of overspel'. Er staat nergens dat er een verschil is tussen echtscheiding en echtbreuk, het komt op mij ook redelijk kunstmatig over. En Jezus vindt het door Mozes toegestane scheiden duidelijk een slap compromis en verwacht zoiets niet van zijn volgelingen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 13:13

Aragorn schreef:
joepie schreef:Maarre....als je echt scheid met je toch ook ontrouw aan je partner :? Dus pleeg je echtbreuk?

Nou, als je allebei gewoon helemaal geen seks meer hebt, lijkt me ook niet dat er sprake is van ontrouw.

Echtbreuk was volgens het woordenboek toch het schenden van de huwelijksTROUW?
Dan pleeg je toch ook echtbreuk als je scheid?
Je bent namelijk niet meer trouw aan het huwelijk met die vrouw/man die God aan je gegeven heeft.

meboy

Berichtdoor meboy » 06 aug 2004 16:24

Het irritant moeilijke in dit soort situaties is dat je eigenlijk moet kiezen tussen 2 kwaden. Iedereen zit te peinzen en te zoeken naar dé juiste oplossing en die is er volgens mij niet.

Ik ken net zoals iedereen pijnlijke situaties waarbij je gevoel zegt: dat is absoluut niet leefbaar: ik vind het knap als mensen proberen een Christelijke beslissing te nemen. Dan vind ik de stappen díe ze nemen ondergeschikt aan hóe ze die stappen nemen.

Het onderscheid in echtscheiding en echtbreuk zie ik niet zo zitten; in allebei de gevallen gaat hem om het opzeggen van het huwelijk, het één in Goddelijke zin en de ander in menselijke zin, wat is dan de waarde ervan?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 aug 2004 20:26

joepie schreef:Maarre....als je echt-scheid ben je toch ook ontrouw aan je partner :? Dus pleeg je echtbreuk?

Dus moet je je maar iedere dag bont en blauw laten slaan, tot je een keer niet meer bijkomt?
En leuk meekijken als je man meerdere vriendinnen heeft?
Daar ging het namelijk over.
Nou, als jij daar tegen kunt, ben je een heilige.

Terug naar “Archief”