Dominees/ voorgangers universitair???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:07

japijo schreef:Ik vindt het een vereiste dat een dominee een universitaire studie achter de rug heeft. Een dominee moet veel weten, breed geschoold zijn (op de universiteit kom je heel erg in aanraking met het remonstrantisme, ed. Van de professoren is er geen behoudende meer te vinden en moet je jezelf dus erg verdedigen. Dat is erg goed voor de verbreding van je kennis. Bovendien moet je dogmatisch ook goed zijn en als je bij een andere predikant in de leer gaat wordt je dat nooit. Ook kennis van de grondtalen is belangrijk, kortom een universitaire studie is een vereiste!

Vind je Verboom en de Reuver niet behoudend? Overigens ben ik het voor de rest met je eens.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:08

Aragorn schreef:
sanderious schreef:Overigens werden zij wel de grootste predikers? Ze waren ook maar gewoon mensen.

Ik dacht dat de geleerde Paulus altijd nog de grootste apostel was ja.. :wink:

Hij was gewoon de eerste :arrow:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 00:23

sanderious schreef:
Aragorn schreef:
sanderious schreef:Overigens werden zij wel de grootste predikers? Ze waren ook maar gewoon mensen.

Ja, maar toch ook wel degene die de grootste reizen gemaakt heeft enzo. Nouja, logisch ook als pionier dan, maar toch...

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:27

Aragorn schreef:
sanderious schreef:
Aragorn schreef:

Ja, maar toch ook wel degene die de grootste reizen gemaakt heeft enzo. Nouja, logisch ook als pionier dan, maar toch...

Dat krijg je er allemaal bij als je de eerste bent...

Zoals een senator ooit zei in Amerika: Wie herinnert zich nog wie als tweede na Charles Lindbergh de Oceaan overvloog?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 00:28

Jep. Maar hij was lekker WEL heel geleerd. :P :)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:29

Aragorn schreef:Jep. Maar hij was lekker WEL heel geleerd. :P :)

Ach ja, krijg je als je Roomsch en Jood bent

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jul 2004 06:31

sanderious schreef:
Hoe kun je uitleg geven van een tekst als je niet eens weet wat er exact staat?

De discipelen kenden overigens hun talen en zaten in een andere situatie als tegenwoordig.

Overigens werden zij wel de grootste predikers? Ze waren ook maar gewoon mensen.

Ik ben niet tegen een hogere opleiding voor predikanten. Zoals ik eerder opmerkte lijkt mij een zekere mate van scholing niet onbelangrijk.
Blijft de vraag of dit absoluut noodzakelijk is. Als je kijkt naar alle verschillende versies die universitair geschoolde predikanten kunnen verzinnen rond een en dezelfde tekst.
Je kan als dominee de grondteksten perfect kunnen lezen en verstandelijk verklaren, (overigens hoe je daar geen dominee voor te zijn, zoals dit forum regelmatig bewijst) maar als dit niet door Gods Geest gestuurd word is het uitsluitend wetenschap.

Dominee is geen beroep als een ander. Je wordt geen dominee door met succes een universitaire studie afgerond te hebben. Maar uitsluitend door dat God je roept en zend.
Een vriend van mij dolgraag dominee worden en heeft inmiddels zijn studie afgerond. Hij werkt momenteel als onderzoeksmedewerker aan de universiteit van Leuven. Gaande dit topic belde ik hem en legde hem een en ander voor. Gezien het tekort aan predikanten in België zou het goed zijn als hij zich beroepbaar stelde. Zijn antwoord. "Zolang God mij niet tot Zijn dienst roept durf ik de preekstoel niet op."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 08:37

Zareb schreef:Blijft de vraag of dit absoluut noodzakelijk is. Als je kijkt naar alle verschillende versies die universitair geschoolde predikanten kunnen verzinnen rond een en dezelfde tekst.

Liever dat ze verschillende versies kunnen bedenken dan dat ze er maar een kunnen noemen, die ook nog eens exegetisch totaal onverantwoord is..

Je kan als dominee de grondteksten perfect kunnen lezen en verstandelijk verklaren, (overigens hoe je daar geen dominee voor te zijn, zoals dit forum regelmatig bewijst) maar als dit niet door Gods Geest gestuurd word is het uitsluitend wetenschap.

Uiteraard, maar dat geldt voor ongeschoolde dominee's evengoed. Nu lijkt het bijna wel alsof ongeschoolden meer open zouden staan voor Gods Geest dan hoger opgeleiden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 06 jul 2004 12:11

sanderious schreef:
japijo schreef:Ik vindt het een vereiste dat een dominee een universitaire studie achter de rug heeft. Een dominee moet veel weten, breed geschoold zijn (op de universiteit kom je heel erg in aanraking met het remonstrantisme, ed. Van de professoren is er geen behoudende meer te vinden en moet je jezelf dus erg verdedigen. Dat is erg goed voor de verbreding van je kennis. Bovendien moet je dogmatisch ook goed zijn en als je bij een andere predikant in de leer gaat wordt je dat nooit. Ook kennis van de grondtalen is belangrijk, kortom een universitaire studie is een vereiste!

Vind je Verboom en de Reuver niet behoudend? Overigens ben ik het voor de rest met je eens.

Nou, ik bedoelde het eigenlijk meer in het algemeen. Er zijn nog maar weinig behoudende professoren. De meeste zijn vrijzinnig.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jul 2004 19:31

Aragorn schreef:
Uiteraard, maar dat geldt voor ongeschoolde dominee's evengoed. Nu lijkt het bijna wel alsof ongeschoolden meer open zouden staan voor Gods Geest dan hoger opgeleiden.

Nee, dat bedoel ik niet.
Alleen krijg ik een beetje de indruk dat het er niet om gaat of iemand dominee is geworden omdat hij door God is geroepen, maar dat het bepalend is of hij een universitaire opleiding heeft genoten.
Kennis kan functioneel zijn, maar kennis kan ook opgeblazen maken. (vrij naar Spreuken)

Een dominee staat niet vrijblijvend op de kansel.
En dan luister ik liever naar een dominee waaraan je kunt horen dat "Gods Geest tussen de raderen zit" dan naar iemand die het zelf wel eens even allemaal uitgezocht heeft.
Wij gaan er allemaal vanuit (tenminste dat hoop ik) dat de Bijbel tot stand gekomen is onder inspiratie van de Heilige Geest.
Volgens mij heeft God nu ook echt geen universiteit nodig om Zijn Woord te verkondigen. Want dat is toch ten diepste wat een dominee is: spreekbuis van God.

Kan God spreken door iemand die op de universiteit heeft gezeten? Natuurlijk.
Ik denk dat de vraag of een dominee al dan niet een universitaire of zelfs een HBO opleiding heeft genoten eigenlijk helemaal niet relevant is. De belangrijkste vraag is, naar mijn bescheiden mening, heeft God deze predikant geroepen en gezonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 20:48

Zareb schreef:
Aragorn schreef:

Nee, dat bedoel ik niet.
Alleen krijg ik een beetje de indruk dat het er niet om gaat of iemand dominee is geworden omdat hij door God is geroepen, maar dat het bepalend is of hij een universitaire opleiding heeft genoten.
Kennis kan functioneel zijn, maar kennis kan ook opgeblazen maken. (vrij naar Spreuken)

Oke, dan zijn we het er in ieder geval over eens dat een dominee sowieso door God geroepen moet zijn (hoe dat dan in de praktijk werkt is weer een hele andere discussie die we hier maar niet zullen gaan voeren). Kunnen we dat punt verder uit de discussie houden. :)

Nu het volgende punt: moet die door God geroepen persoon ook goed opgeleid zijn? En dan zeg ik: ja, om de redenen die hiervoor al door mij en anderen genoemd zijn. En als iemand door God geroepen is zal zijn kennis niet opgeblazen maken. En een niet-opgeleide voorganger kan evengoed opgeblazen raken doordat mensen hem gaan idoliseren ofzo.

En dan luister ik liever naar een dominee waaraan je kunt horen dat "Gods Geest tussen de raderen zit" dan naar iemand die het zelf wel eens even allemaal uitgezocht heeft.

Ja, wie niet? Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten en dat lijk in deze discussie wel een beetje zo te zijn.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 07 jul 2004 01:12

Zareb schreef:Ik ben niet tegen een hogere opleiding voor predikanten. Zoals ik eerder opmerkte lijkt mij een zekere mate van scholing niet onbelangrijk.
Blijft de vraag of dit absoluut noodzakelijk is. Als je kijkt naar alle verschillende versies die universitair geschoolde predikanten kunnen verzinnen rond een en dezelfde tekst.

Die heb je evenveel als die dominees die nooit verder komen dan de punten die je al lang weet. Overigens moet je niet alles naar het rijk der fabelen versturen, ik hoor zondag ook nog weleens nieuwe intepretaties die recht doen aan de tekst.

Zareb schreef:Je kan als dominee de grondteksten perfect kunnen lezen en verstandelijk verklaren, (overigens hoe je daar geen dominee voor te zijn, zoals dit forum regelmatig bewijst) maar als dit niet door Gods Geest gestuurd word is het uitsluitend wetenschap.

Het is aan ons om God's stem te horen en deze te onderzoeken. Die hoeft niet per definitie in de gereformeerde gezindte te klinken.

Zareb schreef:Dominee is geen beroep als een ander. Je wordt geen dominee door met succes een universitaire studie afgerond te hebben. Maar uitsluitend door dat God je roept en zend.

Een ieder zal zijn roeping hebben... kunnen anderen daarover oordelen?

Zareb schreef:Een vriend van mij dolgraag dominee worden en heeft inmiddels zijn studie afgerond. Hij werkt momenteel als onderzoeksmedewerker aan de universiteit van Leuven. Gaande dit topic belde ik hem en legde hem een en ander voor. Gezien het tekort aan predikanten in België zou het goed zijn als hij zich beroepbaar stelde. Zijn antwoord. "Zolang God mij niet tot Zijn dienst roept durf ik de preekstoel niet op."

Dat is zijn goed recht, alleen dat geldt alleen voor zijn specifieke geval.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 07 jul 2004 01:15

japijo schreef:Nou, ik bedoelde het eigenlijk meer in het algemeen. Er zijn nog maar weinig behoudende professoren. De meeste zijn vrijzinnig.

De meeste wel ja... ik was overigens Prof. van de Beek vergeten aan de VU!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 jul 2004 10:41

Sorry hoor mensen, maar ik ben het echt niet met jullie eens. In mijn gemeente hebben we een voorganger die timmerman is geweest en dus geen universitaire studie heeft gehad en ik schrijf hem hoger aan dan vele dominees. Waarom?

Nou ik merk echt dat deze voorganger echt vervuld is met de heilige Geest en dat hij door Hem onderwezen is. Ik denk ook dat jullie te veel uit gaan van het menselijk kunnen door het te plaatsen op universitair niveau. En het gevaar bij deze mensen is dat ze het teveel van zichzelf verwachten doordat ze zoveel theologie hebben gehad en alles lijken te weten. En dat is echt fout. We moeten als christenen bouwen op God en dat is op aarde mogelijk door het onderwijs wat we krijgen van de heilige Geest!
Laat je leiden door Hem!

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 12:44

Tijn schreef:Sorry hoor mensen, maar ik ben het echt niet met jullie eens. In mijn gemeente hebben we een voorganger die timmerman is geweest en dus geen universitaire studie heeft gehad en ik schrijf hem hoger aan dan vele dominees. Waarom?

Nou ik merk echt dat deze voorganger echt vervuld is met de heilige Geest en dat hij door Hem onderwezen is. Ik denk ook dat jullie te veel uit gaan van het menselijk kunnen door het te plaatsen op universitair niveau. En het gevaar bij deze mensen is dat ze het teveel van zichzelf verwachten doordat ze zoveel theologie hebben gehad en alles lijken te weten. En dat is echt fout. We moeten als christenen bouwen op God en dat is op aarde mogelijk door het onderwijs wat we krijgen van de heilige Geest!

Doordat jij een voorganger hebt die timmerman is geweest (moet gelijk aan Jozef denken), het goed doet in jouw ogen (da's mooi), moet je niet hem gelijk hoger aanschrijven dan andere dominees.

Waarom schrijf je hem hoger aan? Omdat hij vervuld is met de Heilige Geest? Dat zijn ook dominees die een hele goeie opleiding hebben gehad. Vind het vreemd om dus enerzijds de timmerman en anderzijds de academische predikant tegenover elkaar te zetten. Volgens mij kunnen die prima naast elkaar bestaan.

Want, dit is absoluut onwaar:
academicus = slim
timmerman = dom.

Ben erg domme academici tegengekomen en hele slimme timmermannen / praktische mensen.

Het is vervolgens wel zaak dat die timmerman wel zelf veel studeert en de maatschappelijke ontwikkelingen bijhoudt. Het is niet handig als de jeugd uit de gemeente meer weet dan de voorganger. Tenminste, daar zou ik zelf van balen :mrgreen:
Geen commentaar

Terug naar “Archief”