Voetbal..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 jul 2004 00:25

Yo, Alex en Aragorn,...

Ik had het natuurlijk graag zelf wat verduidelijkt, maar zo te zien is er niets meer waar Aragorn me niet al mee is voorgeweest. :mrgreen:

Neemt niet weg dat ik het toch ga proberen....:

Alex Dekkers schreef:Deels eens dat je in iemands bijzijn (in casu een naaste Christen) door verkeerd gedrag als Christen ook een verkeerd beeld naar diegene neer te zetten en bepaalde Christenen in 'verwarring' zou kunnen brengen. Echter is dit argument niet valide m.b.t. het kijken naar voetbal, behalve als ik al eerder aangeef je over de schreef gaat met bedreigingen. Maar dat zegt dan meer over het individu in kwestie en niet over het voetbal kijken in het algemeen.

Mee eens. Eén opmerking echter: je zegt dat je door verkeerd gedrag Christenen in verwarring kunt brengen. Okee. Maar ook door gedrag wat op zich niet fout is kun je medechristenen in verwarring brengen. Vergelijk het eten van Paulus van offervlees gewijd aan een niet-bestaande god, wat sommige christenen destijds heel schokkend vonden.

De grote zwakte in mijn betoog - en daar kan ik je wel in gelijk geven - is dat ik geen praktisch voorbeeld kan geven van waarom je door voetbal te kijken, andere christenen zou kunnen verwarren. Voetbal kijken op tv wordt namelijk niet standaard geassocieerd met ontucht, brasserijen en dronkenschap. Was dit wél zo geweest, dan zou je - ookal doe jij helemaal niet met die dingen mee - toch met die wandaden geassocieerd worden, en kun je dus maar beter helemáál geen voetbal kijken.

(Vergelijk het met 'blijven slapen bij je vriendin'. Je kunt nog zo kuis op de bank liggen, maar de hele buurt zal denken dat je ****** --> je kunt dan beter thuis slapen) :mrgreen:

Maargoed, ik denk dat je dat zelf ook al in gedachten had. Vooralsnog zal ik je dus zeker niet tegenhouden om lekker van je potje voetbal op tv te genieten. :puh: Tenzij je natuurlijk tot een gemeente behoort die uberhaupt het bezít van een tv al als goddeloos beschouwt.... :-k
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 jul 2004 08:51

Aragorn schreef:Het lijkt trouwens heel erg veel op de offervlees discussie bij de Korinthiers.. :wink:
dat is niet juist. het voetbal kijken is niet iets wat voortkomt uit de rituele handeling van de religie, maar het voetbal kijken is de rite/de ceremonie zelf.

Het is deelnemen aan de dienst aan een afgod, daarom is het woord van Paulus, hier niet toe te passen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:01

Maarten schreef:
Aragorn schreef:Het lijkt trouwens heel erg veel op de offervlees discussie bij de Korinthiers.. :wink:
dat is niet juist. het voetbal kijken is niet iets wat voortkomt uit de rituele handeling van de religie, maar het voetbal kijken is de rite/de ceremonie zelf.

Het is deelnemen aan de dienst aan een afgod, daarom is het woord van Paulus, hier niet toe te passen.

Hm, oke dat is waar. Maar het kijken is een rituele handeling voor de persoon die voetbal als religie ervaart. Een schaap op een altaar slachten en offeren is een specifiek ritueel wat alleen binnen de context van die religie past. Voetbal kijken is dat duidelijk niet.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 01 jul 2004 13:43

Aragorn schreef:Hm, oke dat is waar. Maar het kijken is een rituele handeling voor de persoon die voetbal als religie ervaart.
Toch is dat niet juist. Het gaat niet om het ervaren van (professioneel) voetbal als religie, maar om de vraag of het dat is. Als ik de islam niet als religie ervaar kan ik dus rustig meedoen met de rituelen, zonder dat ik daarmee afgoderij bedrijf? De islam is een religie (specifieker: een godsdienst), daarom mag (en wil) ik als christen niet meedoen met de rituelen van de islam.

De islam is voor mij geen godsdienst (het is niet mijn godsdienst), daarom is er niets optegen als ik de vijf plichten van de moslim navolg. Ik vind dat heel krom, bovendien maak je jezelf als christen daar niet geloofwaardig mee.
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:48

Nou, je zegt het zelf al: de Islam is een religie en ook als dusdanig bedoeld. Voetbal is niet bedoeld als religie, maar als spel. Op sommige niveaus wordt het door sommige mensen echter verheven tot en beleefd als religie, zoals andere mensen dat weer met muziek hebben, of met seks, of whatever.

Overigens heb ik er niets op tegen als je als christen aan de armen geeft en 5x per dag bid, ook al zijn dat dan pijlers van de Islam.. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jul 2004 13:52

Precies, de Islam is een religie... voetbal hoeft dat niet te zijn. Je kunt niet op een matje Islamitische gebeden doen zonder het gevoel te hebben dat je met de Islam als religie bezig bent. Je kunt wel voetbal kijken zonder dat je de spelers vereert bijvoorbeeld, zonder dat het een afgod voor je is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jul 2004 14:50

Marnix schreef:Precies, de Islam is een religie... voetbal hoeft dat niet te zijn. Je kunt niet op een matje Islamitische gebeden doen zonder het gevoel te hebben dat je met de Islam als religie bezig bent. Je kunt wel voetbal kijken zonder dat je de spelers vereert bijvoorbeeld, zonder dat het een afgod voor je is.

Hier sluit ik me helemaal bij aan! d:)b
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”