hoe machtig is God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 29 jun 2004 23:04

Waarnemer komt aardig in de buurt van Dr. Leibniz die zegt: God heeft de best mogelijke wereld geschapen. (dit stelde hij omdat hij ook vast wilde houden aan de goedheid van God)

Hij slaat alleen de zondeval over. ik geloof dat wij in het paradijs een vrije wil hadden. Sinds de val (wat klinkt het weer netjes zoals geleerd op catechisatie) is deze wil "geknecht".

Wat een wonder (wat klinkt dat toch weer preekstoelachtig) dat God toch nog mensen roept, lokt en nodigt. Had God er meer aan kunnen doen om de wereld te redden dan Zijn eigen zoon zenden.

Voorzover ik off topic was, mijn verontschuldigingen.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 23:06

Oke, stel dat die wil geknecht is, is de almacht van God dan na de val dus weer toegenomen?

Leibniz stelde toch dat deze wereld de ideale balans is tussen chaos en wanorde? (ff om te checken of we dezelfde voor ons hebben :wink: )

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 29 jun 2004 23:18

Volgens mij gaat het inderdaad om die Leibniz.

Sinds wij geknechte wil hebben is Gods almacht volgens mij idd. toegenomen. Hoe moet je aan mij niet vragen. Ik kom daar niet uit. Ik kan wel in redeneringen als: de duivel heeft juist meer macht gekregen, God zit vast aan eigen voorbeschikking e.d. maar houd me er niet mee bezig. Ik houd me er nogmaals simpel aan dat Hij almachtig is om mij te redden en verlossen en dat Hij dat ook wil doen.

Een andere gedachte is bijvoorbeeld (ik bedoel het niet oneerbiedig): Als Adam nu in een boom was geklomen (in het paradijs), en hij viel er uit, wat was er dan met hem gebeurt?
Hij had een vrije wil, als hij een boom in wilde kon hij en zo kun je wel doorgaan.
Mijns inziens is het einde dan zoek.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 23:22

Hein schreef:Volgens mij gaat het inderdaad om die Leibniz.

Sinds wij geknechte wil hebben is Gods almacht volgens mij idd. toegenomen. Hoe moet je aan mij niet vragen. Ik kom daar niet uit. Ik kan wel in redeneringen als: de duivel heeft juist meer macht gekregen, God zit vast aan eigen voorbeschikking e.d. maar houd me er niet mee bezig. Ik houd me er nogmaals simpel aan dat Hij almachtig is om mij te redden en verlossen en dat Hij dat ook wil doen.

Ja, dat lijkt me idd wel de enige logische consequentie van jouw uitspraak van hiervoor. Maar hoe enzo, daar zou ik ook geen antwoord op weten, maargoed, dat hoeft ook niet want ik was het al niet met jouw uitspraak eens. :wink:

En inderdaad, ik denk dat Adams gewoon z'n been zou breken ofzo, maar kan dat in een paradijs? Had ik zelf eigenlijk nog nooit zo over nagedacht en ik heb ook geen idee in welke richting ik een antwoord moet zoeken.. Iemand een idee?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 07:35

[quote="Aragorn
En inderdaad, ik denk dat Adams gewoon z'n been zou breken ofzo, maar kan dat in een paradijs? [/quote]

Eigenlijk vraag je dus, hoe kwam de slang in het paradijs?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2004 08:02

"Tja," zei het potje tegen de pottenbakker, "hoe doe je dat toch, potjes maken?"
En tegen het andere potje zei hij: "Waarom maakt onze bakker mooie en minder mooie potjes?"

TK's visie is duidelijk?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 11:09

Maja de Bij schreef:[quote="Aragorn
En inderdaad, ik denk dat Adams gewoon z'n been zou breken ofzo, maar kan dat in een paradijs?

Eigenlijk vraag je dus, hoe kwam de slang in het paradijs?[/quote]

Nee hoezo? Die slang is er door God ingedaan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 11:25

Aragorn schreef:
Maja de Bij schreef:[quote="Aragorn
En inderdaad, ik denk dat Adams gewoon z'n been zou breken ofzo, maar kan dat in een paradijs?

Eigenlijk vraag je dus, hoe kwam de slang in het paradijs?

Nee hoezo? Die slang is er door God ingedaan.[/quote]

Sorry, ik was te kort door de bocht. :oops:
Je vraagt of Adam z'n been kon breken in het paradijs en toen dacht ik, hij heeft nu toch veel meer, ja alles (de hele schepping), gebroken?
Maar wat heeft de Heere bewogen niet tijdig in te grijpen. Nu heeft het Hem uiteindelijk z'n eigen Zoon gekost. Daar peins ik wel eens over, maar ik kom er niet echt iut.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 11:46

Maar in het paradijs zullen ze ongetwijfeld ook al natuurwetten gehad hebben, en waarom zou Adam niet uit een boom kunnen vallen of een boom op hem ofzo?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 30 jun 2004 11:53

Vergeet niet dat natuurwetten slechts wetmatigheden zijn die wij in de natuur ontdekken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 11:55

Hein schreef:Vergeet niet dat natuurwetten slechts wetmatigheden zijn die wij in de natuur ontdekken.

Jep oke, in die zin is het slechts een theoretisch concept van de werkelijkheid. Maar dat wil toch niet zeggen dat de werkelijkheid toen dusdanig was dat je geen been breekt als je van 6 meter hoog naar beneden valt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 11:57

Aragorn schreef:Maar in het paradijs zullen ze ongetwijfeld ook al natuurwetten gehad hebben, en waarom zou Adam niet uit een boom kunnen vallen of een boom op hem ofzo?

'kweet niet. Het gaat mij ver boven de pet. Zouden we straks op de nieuwe aarde ook nog uit de boom kunnen vallen, denk je ?

Msschien moeten we hier Psalm 91 wel aanhalen : God zal Zijn engelen gebieden, dat je je aan geen steen stoot (vertaling Maja :) )
En dat kan ook in het paradijs volmaakt gegolden hebben. Maar waarom, vraag ik dan maar weer, hebben dan die engelen de appel niet voor Eva's neus weggekaapt?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 30 jun 2004 11:58

Ik denk dat , zo hij in een boom was geklomen en hij er uit was gevallen die idd gebroken had. Maar ik besef terdege dat dit niet zo hoeft te zijn. Misschien was de wetmatigheid van de natuur in het paradijs anders. Het ging mij er om: iemand stelde dat God Adam ervoor bewaard zou hebben in die boom geklommen te hebben (iemand die in de val gelooft). Als dat zo is, ga je er dus van uit dat je in het paradijs geen vrije wil had.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 12:05

Ja klopt, dan gaat die vrije wil weer op de helling.. :roll:

Ik kom er niet echt uit zo.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 12:15

Aragorn schreef:Ja klopt, dan gaat die vrije wil weer op de helling.. :roll:

Ik kom er niet echt uit zo.

Ja maar de vrije wil van een jongen wordt gigantisch ingeperkt als hij verliefd wordt op een meisje (en dat wordt na het trouwen alleen maar erger :mrgreen: ).
Zo was ook in het goede paradijs de vrije wil van Adam zeer beperkt door zijn liefde tot de Heere. Misschien sluit het een het ander niet uit :?:

Terug naar “Archief”