Benny Hinn en vallen in de geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 20:44

wina schreef:
pugna schreef:Johannes zag Christus en viel aan zijn voeten.
De soldaten die Jezus gevangen namen, zagen Hem voor zich en vielen achterover.

Vergeet niet dat dit 2 voorbeelden zijn van voor de uitstorting van de H.Geest toen Jezus zelf nog op aarde was.

Jezus was hier om de wet te vervullen en het werk te volbrengen, en de H.Geest is gekomen om ons tot Jezus te leiden. Hij heeft een heel andere taak, dat kun je onderscheiden in 1 Cor 12

Ik doelde op Johannes toen hij zijn openbaring kreeg. Dat is na de uitstorting van de Geest.

Maar noem mij eens een bijbelvers waar de Heilige Geest iemand liet vallen. Na pinksteren.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 28 jun 2004 21:32

De tekst Openbaringen:
En in het midden van de zeven kandelaren Een, de Zoon van de mensen gelijk zijnde, bekleed met een lang kleed tot de voeten, en omgord aan de borsten met een gouden gordel; En Zijn hoofd en haar was wit, gelijk als witte wol, gelijk sneeuw; en Zijn ogen gelijk een vlam vuurs; En Zijn voeten waren blinkend koper gelijk, en gloeiden als in een oven; en Zijn stem als een stem van vele wateren. En Hij had zeven sterren in Zijn rechterhand; en uit Zijn mond ging een tweesnijdend scherp zwaard; en Zijn aangezicht was, gelijk de zon schijnt in haar kracht. En toen ik Hem zag, viel ik als dood aan Zijn voeten; (Openb.1:13b-17a)
is eerder verwant aan:
En ik hief mijn ogen op, en zag, en ziet, er was een Man met linnen bekleed, en Zijn lenden waren omgord met fijn goud van Ufaz. En Zijn lichaam was gelijk een turkoois, en Zijn aangezicht gelijk de gedaante des bliksems, en Zijn ogen gelijk vurige lamp, en Zijn armen en Zijn voeten gelijk het zicht van gepolijst koper; en de stem Zijner woorden was gelijk de stem van gedruis. En ik, Daniel, alleen zag dat gezicht, maar de mannen, die bij mij waren, zagen dat gezicht niet; doch een grote verschrikking viel op hen, en zij vluchtten, om zich te versteken. Ik dan werd alleen overgelaten, en zag dit grote gezicht, en er bleef in mij geen kracht overig; en mijn sierlijkheid werd aan mij veranderd in een verderving, zodat ik geen kracht behield. En ik hoorde de stem Zijner woorden; en toen ik de stem Zijner woorden hoorde, zo viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde. (Dan.10:5-9)

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2004 09:56

Ik kan zelf geen bijbelteksten vinden over vallen in de Geest... aan de andere kant ga ik daarmee het absoluut niet veroordelen... Ik heb het wel eens meegemaakt... ik heb zelf ook wel eens gehad dat ik me heel licht voelde en mijn spieren nauwelijks voelde, dat ik echt moeite moest toen om in balans te blijven... Misschien is het een soort trance waarbij je de controle over al je spieren / zenuwen een beetje verliest? Ik weet het niet... maar ook dat kan van de Geest komen.

Om te kijken of het van God komt of niet moet je naar de vruchten kijken... niet naar het vallen zelf (net als bij tongentaal)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 29 jun 2004 13:35

Misschien is het 'vallen in de Geest' niet zozeer direct te wijten aan het werk van de Geest, maar meer een indirect wijten aan de Geest.

Ik bedoel dit te zeggen. Als Gods kracht zich in alle macht openbaart (de werkingen van kracht (Grieks. energema -> zien we het woordje energie in, zie bijv. 1 Kor. 12:6), dan kan je als mens daar lichamelijk op reageren -> je valt neer, onder de heerlijkheid van God. Je benen kunnen je niet meer dragen. Dragen ze je nog wel, dan lijk je wel dronken.
Het is dan misschien ook wel niet voor niets dat bij de uitstorting van de HG in Hand. 2 de discipelen wel dronken leken (ze kregen dit verwijt) en dat Efeze 5:18 lijkt ook een paralel te leggen tussen dronkenschap en vervulling met de HG. Waarom?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2004 00:13

Dronken kan ook luidruchtig zijn, spreken in "vreemde onverstaanbare klanken" of heel vrolijk zijn... kan dat je gelijk hebt maar ja, er zijn meer mogelijkhedene en hoe weten we nou wat de juiste is he :)

Misschien maar ff DE hulplijn inschakelen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 30 jun 2004 08:24

wina schreef:Erik,
Ik weet gewoon wat je met deze vraag losmaakt, ik loop n.l al een poosje mee op verschillende Fora.

Het is een omstreden onderwerp, en ik heb het al heel veel meegemaakt in bijeenkomsten.

Zelf ben ik nog nooit gevallen, als er voor mij gebeden werd, maar ik weet van mensen die ik goed ken, dat ze nooit zich hebben laten vallen, maar dat het plots gebeurde.

Als je een beetje ervaring hebt haal je ze er zo uit die zichzelf laten vallen, omdat ze denken dat het erbij hoort.

Je moet het zien als een krachtige aanraking van de Geest tijdens het gebed, zodat je niet op je benen kunt blijven staan.

Ik zou vooral niet zeggen dat men het moet zien als een aanraking van Gods Geest. ZEKER niet van Gods Geest (pasop pasop mensen wat je Hem toeschrijft). Maar iets voorzichtiger zoals "Je zou kunnen...." Ik ben er ook zéér sceptisch over (understatement van het jaar!!!). Zoals Taytel al zei: In de Tenach zijn er voorbeelden van het vallen, maar EERST werd de aanwezigheid van Gods heerlijk onomstotelijk vastgesteld (wolk of rook) en DAN pas viel men VOOROVER op het aangezicht, en niet achterover op het achterhoofd, waarbij soms hersenschuddingen worden opgelopen. Dat kán m.i. niet van God zijn!

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 08:24

Iedereen die niet weet wat hij ermee aanmoet: spreek in een dienst/plek/conferentie binnenkort iemand aan (die je niet kent) die dronken lijkt. Vraag op dat moment zelf: WAT gebeurt er nu met je? Wat doet God? Voor zover je een oordeel hierover moet hebben klaarstaan (wat ik betwijfel, wat je niet hebt meegemaakt en is niet makkelijk waarheidsgetrouw te beoordelen), kun je dat beter maken na het van henzelf te horen.

Overigens zijn er ook in-tongen-sprekende gelovigen die paulus' raad om dat niet zonder vertaling in een dienst te doen ter harte nemen. Aangezien het henzelf opbouwt, doen ze dat prive, en wanneer ze ook een vertaling hebben, evt. in de gemeente (wordt het vaak een profetie of iets dat God wil zeggen of duidelijk maken).

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 30 jun 2004 08:34

wina schreef:Ook Johannes viel (voorover), zie openbaring. Maar kwam dat door de Heilige Geest of door de Heerlijkheid des Heeren.

In Handelingen lees ik niet dat de apostelen vielen toen de Geest over hen kwam.

Wat een bekrompen gedachte of de H.Geest beperkt is tot voorover vallen.

Staat er niet : De Geest waait waarheen Hij wil ?[/quote]

1) Waar heeft dit ergens mee te maken? "De Geest waait waarheen Hij wil?"

2) Is het bekrompen om te zeggen dat het kenmerkend is voor de aanwezigheid van de Heerlijkheid van God om voorover te vallen ipv achterover?

Nakdimon
Maar Tsion zegt: ADONAI heeft mij verlaten en ADONAI heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten...Al zouden zij die vergeten, toch vergeet Ik u niet. Zie, Ik heb u in mijn handpalmen gegrift, uw muren zijn bestendig vóór Mij.

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 30 jun 2004 08:38

mirjamvandorp schreef:
Trouwens voorover vallen wijst op aanbidding, achter over.. daar zit iets in van 'weg van God', naar achteren.

Sorry maar dit soort dingen vind ik zon onzin, wie maakt uit of je dichterbij God bent als je achterover valt of voorover. God is overal dus slaat naar mijn gevoel echt nergens op.

Neen ik vind het wel wat hebben. Je staat normaliter met jouw aangezicht naar God toe, dus dan is het logisch dat je op jouw aangezicht valt, want als God overal zou zijn, zoals jij zegt, dan zou je Hem jouw kont laten zien ipv op jouw aangezicht vallen. Zo ook met het achterover vallen. Het heeft meer iets weg van "verslagen zijn" (in de zin van wanneer je iemand neerslaat) dan uit ontzag voor kracht van Gods Geest vallen.

Nakdimon

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 10:59

Dit gaat dus helemaal nergens over. God is een Geest, die staat toch niet voor of achter je?

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 30 jun 2004 13:33

Aragorn schreef:Dit gaat dus helemaal nergens over. God is een Geest, die staat toch niet voor of achter je?

dat bedoelde ik dus ook te zeggen.
He died for me, I life for Him!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 30 jun 2004 14:07

Nakdimon,
Wat heb jij toch altijd een hatelijke opmerkingen, dat moet je eens afleren, dat is een lelijke karaktertrek.

Sinds jij een ander geloof hebt aangenomen, schop je tegen alles aan wat evangelisch is.

Als dat het resultaat van je nieuwe geloof is, dan hoef ik het niet.
Weest blij in de Heer !

Nakdimon
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Nakdimon » 30 jun 2004 14:38

wina schreef:Nakdimon,
Wat heb jij toch altijd een hatelijke opmerkingen, dat moet je eens afleren, dat is een lelijke karaktertrek.

Sinds jij een ander geloof hebt aangenomen, schop je tegen alles aan wat evangelisch is.

Als dat het resultaat van je nieuwe geloof is, dan hoef ik het niet.

Ik weet nu dus zeker met wie ik te maken heb. Dit is nou teleurstellend:

1) Jij beweert dingen die bijbels niet te ondersteunen zijn. Dit weet ik omdat

a) ik zelf evangelisch ben geweest
b) ik het heb getoetst toen ik evangelisch was en "bedrogen" ben uitgekomen
c) het jou telkens tevergeefs wordt om bijbelse ondersteuning ipv bijbels ongefundeerde speculaties

2) waar ben ik hatelijk? Ik stel je een vraag en sinds jij het niet kan beantwoorden, ga je maar beweren dat ik hatelijk ben en schop ik tegen alles wat evangelisch is.

3) omdat iets evangelisch is hoeft het nog niet bijbels te zijn. Ik heb dit geloof ik in het verleden meerdere malen aangekaart aan de hand van de bijbel zelf en daar ben jij heel goed van op de hoogte. Katholieke tradities zoals kussen van beelden, heiligen aanbidding, etc zijn net zo verwerpelijk als evangelisch. Dus ik hoef daar niet telkens "ja" en "amen" op te zeggen om jou of wie dan ook een plezier te doen terwijl ik wel beter weet.

4) is dit alles wat je te zeggen hebt?

5) hoezo "mijn nieuwe" geloof? Toen ik evangelisch was gedroeg ik me vele malen erger tegenover bijv Jehovahs Getuigen als nu tegen jou en andere evangelischen, maar toen vonden evangelischen (waaronder jij) mij zo een geest gevulde broeder, O zo vol van de geest. Maar nu ik het niet met jou eens ben, dan ben ik maar een hatelijk ventje met lelijke karaktertrekjes.

Ik ben in iedere geval blij dat ik niet meer evangelisch ben!

Nakdimon

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 30 jun 2004 15:55

tongentaal en vallen in de geest heb ik al een keer mee gemaakt de eerste keer snapje er niks van tot dat je het zelf mee heb gemaakt want dan voel je echt de kracht van GOD door je heen werken en het gebeurt meestal op de moment wannneer je het meest voor GOD open staat
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 30 jun 2004 16:57

Katholieke tradities zoals kussen van beelden, heiligen aanbidding, etc zijn net zo verwerpelijk als evangelisch.

Tsjonge!

Ik weet niet in wat soort 'evangelische gemeente' je hebt gezeten. Daar ik je uitlatingen lees, een vrij extreme groep ofzo. Je klinkt gefustreerd. Dat spijt me om te horen.

[ff offtopic]
Het feit dat mensen van een evangelische gemeente naar een reformatorische gaan, hoor ik niet zo vaak. Intigreert me wel. Hang je nu ook de kinderdoop, verbondsleer (vervangingsleer), leer van beperkte verzoening en (dubbele) predestinatie aan?

Het kan apart gegaan, juist door veel in de Bijbel te lezen ben ik tot de overtuiging gekomen dat de Bijbel alleen genoeg is en de formulieren en andere reformatorische belijdenisgeschriften feilbaar zijn. Ik hoef ze niet meer in de kaft van de Bijbel te hebben, als grondslag voor leer en leven. Verder voel ik mij veel meer thuis in de evangelische gemeenten, maar ik kan mij levendig voorstellen dat niet iedereen zo gecharmeerd is van drumstel en vrije liturgie.

Tegelijkertijd voel ik mij niet zozeer één met de evangelische christenen, maar meer met hen die in Jezus Christus geloven.

Terug naar “Archief”