Kiezen,
ik wil hier toch wel even wat uitvoeriger op ingaan.
mij wordt door verschillende mensen verweten dat er door een mens niet te kiezen valt. Dat is toch niet helemaal waar. als je al mijn postings zou door lezen vind je altijd deze 2 elementen.
Kies dan heden wie gij dienen zult. bv Jozua
Er is niemand die goed doet. bv rom 3
Kiezen gaat zomaar niet. Want er staat geschreven er is niemand die goed. Of wat ook gezeg wordt in de bijbel:
Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Genesis 8:21 En de HEERE rook dien liefelijken, reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ‘s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Job 14:4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
Job 15:14 Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?
Job 15:16 Hoeveel te meer is een man gruwelijk en stinkende, die het onrecht indrinkt als water?
Job 15:35 Zijn ontvangen moeite, en baren ijdelheid, en hun buik richt bedrog aan.
Johannes 3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Jesaja 53:6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.
Het vliegt me aan als ik dit leest. Maar klopt het niet gewoon als we dit lezen. Overdenk nu eens je weg. Hoe vaak kies je niet tegen God (door het doen van zonden=doelmissen). Is dat niet veel vaker als dat je voor Hem kiest? Als het van het weegschaal model zou moeten afhangen waar zou dan de schaal naar beneden zakken.
Hoe kunnen we dan wel kiezen.
nou door de Geest van God. Als we die missen kunnen we het gewoon niet.
1 Corinthe 12:3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.
2 Corinthe 3:5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;
Dus de keuze kan nooit onze keuze zijn tendiepste. Die is niet uit het vlees maar uit God. Hoe kunnen we dan die keuze maken. Slechts als we wedergeboren zijn.
Johannes 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
waarom zouden we wedergeboren willen worden. Wat doet ons bij Christus brengen. Dat kan op verschillende manieren.
hier moet eerst op gemerkt worden wat ons van Christus weg houdt. Dat is duidelijk. onze zonde. Om met God te worden verzoend is dus of een zondeloos leven nodig of een Zaligmaker. Vind je dat je die niet nodig hetbt, of vind je je zelf niet schuldig voor God dan heb je per definitie Christus niet nodig.
God laat een mens zien wie Hij is. Dit zal altijd gekenmerkt worden dat je wat mist, je onrustig bent, je schuldig voelt, enzv. Je ervaart een kloof tussen jou en God. Pas als je dat inziet en ervaart zal je gaan zoeken naar herstel.
Nu kunnen julli mij dus wel verwijten dat je moet kiezen. Maar is het bovenstaande dan onzin. Als jullie mij verwijten dat ik eenzijdig zou zijn, dan moeten jullie toch toegeven dat zelf net zo goed te zijn.
Romeinen 5:18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.