Het grote EOJD lezingen bekritiseer en prijs topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 16:31

Kiezen,

ik wil hier toch wel even wat uitvoeriger op ingaan.

mij wordt door verschillende mensen verweten dat er door een mens niet te kiezen valt. Dat is toch niet helemaal waar. als je al mijn postings zou door lezen vind je altijd deze 2 elementen.

Kies dan heden wie gij dienen zult. bv Jozua
Er is niemand die goed doet. bv rom 3

Kiezen gaat zomaar niet. Want er staat geschreven er is niemand die goed. Of wat ook gezeg wordt in de bijbel:

Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Genesis 8:21 En de HEERE rook dien liefelijken, reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ‘s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Job 14:4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
Job 15:14 Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?
Job 15:16 Hoeveel te meer is een man gruwelijk en stinkende, die het onrecht indrinkt als water?
Job 15:35 Zijn ontvangen moeite, en baren ijdelheid, en hun buik richt bedrog aan.
Johannes 3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Jesaja 53:6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

Het vliegt me aan als ik dit leest. Maar klopt het niet gewoon als we dit lezen. Overdenk nu eens je weg. Hoe vaak kies je niet tegen God (door het doen van zonden=doelmissen). Is dat niet veel vaker als dat je voor Hem kiest? Als het van het weegschaal model zou moeten afhangen waar zou dan de schaal naar beneden zakken.

Hoe kunnen we dan wel kiezen.

nou door de Geest van God. Als we die missen kunnen we het gewoon niet.

1 Corinthe 12:3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere te zijn, dan door den Heiligen Geest.
2 Corinthe 3:5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;

Dus de keuze kan nooit onze keuze zijn tendiepste. Die is niet uit het vlees maar uit God. Hoe kunnen we dan die keuze maken. Slechts als we wedergeboren zijn.

Johannes 3:5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

waarom zouden we wedergeboren willen worden. Wat doet ons bij Christus brengen. Dat kan op verschillende manieren.

hier moet eerst op gemerkt worden wat ons van Christus weg houdt. Dat is duidelijk. onze zonde. Om met God te worden verzoend is dus of een zondeloos leven nodig of een Zaligmaker. Vind je dat je die niet nodig hetbt, of vind je je zelf niet schuldig voor God dan heb je per definitie Christus niet nodig.

God laat een mens zien wie Hij is. Dit zal altijd gekenmerkt worden dat je wat mist, je onrustig bent, je schuldig voelt, enzv. Je ervaart een kloof tussen jou en God. Pas als je dat inziet en ervaart zal je gaan zoeken naar herstel.

Nu kunnen julli mij dus wel verwijten dat je moet kiezen. Maar is het bovenstaande dan onzin. Als jullie mij verwijten dat ik eenzijdig zou zijn, dan moeten jullie toch toegeven dat zelf net zo goed te zijn.

Romeinen 5:18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
Romeinen 5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 jun 2004 17:06

jacobH schreef:
Tabitha schreef:
jacobH schreef:
nou hier is die dan.

Jammer dat het een keuze is. Ik kan kiezen voor Jezus. Dit is een halve waarheid en dus een leugen. Niemand is in staat voor Jezus te kiezen. Hoe dan. Zou je er alles voor op willen geven? Net als de rijke jongeling bijvoorbeeld die dat niet wilde. God de Vader vangt mensen en confronteert hun met zichzelf. en dan pas is er een drang om God te vinden, niet eerder. En dan is er pas een ruimte voor een keuze. en ja er zijn er ook die zich bedriegen. Ben je daar nooit bang voor? (nee? dan ben je verder dan David) Maar ik vrees dat je verderweg bent.

JacobH, kun jij mij uitleggen waarom er in de Bijbel staat: KIEST nu heden wie gij dienen zult? Er staat geeneens achter dat de mens niet kan kiezen, hoe verklaar je dat dan??
Moet achter elke oproep dan direct angstig er achteraan gezegd worden dat mensen dat niet van zichzelf kan? Volgens mij is dat niet Bijbels.

Ik hoor deze kritiek ook nogal eens in mijn omgeving en volgens mij stel je door zo'n reactie ten diepste het geloof van de personen daar in twijfel en dat vind ik jammer!

nee dat hoeft niet.

wat ik wel wil duidelijk hebben is dat Christus is gestorven voor zondaren. En als je je geen zondaar voelt is het bloed ook niet voor jou. Wat zou je er aan hebben. Het hele kies verhaal is puur bijbels. DAt heb ik ook gezegd. Maar er is een ander kant. Wij hebben de breuk met God zelf geslagen. Er is geen weg terug. En dat moeten we ons goed realiseren.

Ik zou ieders geloof in twijfel willen trekken. Als het goed is brengt zo iemand dat weer bij God. Beproeft de zielen of ze uit God zijn. Als we dat eens wat vaker zouden doen? Niet bij een ander dat klopt, maar ten eerste bij je zelf.

Volgens mij gaat het er in de eerste plaats in om of je je zondig VOELT, maar dat je zondig BENT (om die beste Spurgeon maar eens even aan te halen). Ik denk trouwens dat de meesten op de EOjd direct zullen toegeven dat ze zondig zijn.

Mijns inziens heeft die Bram de kern van het christendom zojuist in deze toespraak aangehaald, nl. dat wij zondig zijn en dat Jezus kwam om ons te redden, maar volgens jou zou hij dus wat meer over de breuk die er is tussen God en de mensen moeten spreken???

Ik probeer juist altijd mensen te geloven op hun woord. Als zij zeggen dat ze gelovig zijn, probeer ik dat te geloven en niet gelijk te wantrouwen met een blik van: Bewijs dat maar eens! Het lijkt mij heel naar als andere mensen jou zo behandelen.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jun 2004 17:07

Enkele opmerkingen: kben het grotendeels met je eens jakobH, die keuze onstaat niet 'zomaar', van uit het vlees. Die keuze maken we inderdaad alleen van uit de Geest. Maar kunnen we het werk van de Geest altijd merken? Nee. Een keuze maken kunnen we echter wel altijd. Dus komt "een keuze maken" veel dichter bij onze beleving dan "bekeerd worden door het werk van de HG", al is dat theologisch gezien minstens even correct.

De tekst die jij citeerde, geeft al aan dat als we een keuze voor maken, dat het altijd ten goede is. En hij is inderdaad door de HG bewerkt. Toch zal de desbetreffende persoon dat niet altijd zo ervaren al was het simpel vanwege het feit dat hij op dat moment God niet kent, en dus ook zijn manier van werken niet. Gods verborgen werk ontslaat jouw nooit van je openbare verantwoordelijkheid (dat bedoel/ beweer je ook niet, maar ik zeg het er voor de algemene volledigheid ff bij :wink:). Gods verborgen werkt vraagt zogezegd om een openbare reactie. (of Gods verborgen werk altijd resulteert in een keuze ten goede laat ik hier in het midden, dat is een discussie opzich).

Wat ik overigens niet helemaal snap, is dat je wedergeboorte en bekering uit elkaar haalt. Als ik begrijp zie je het ongeveer zo: Eerst wordt je wedergeboren door het werk van de HG, vervolgens 'maak' je daardoor de keuze voor god, oftewel wordt je bekeerd. Maar volgens mij is de 1e bekering gewoon de wedergeboorte, oftewel ga je nog steeds verloren tussen het moment dat jij wedergeboorte noemt en bekering. Oftewel als de HG al aan het werk is maar je nog niet gelooft ga je nog steeds verloren.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 18:10

Tabitha schreef:
jacobH schreef:
Tabitha schreef:
jacobH schreef:
nou hier is die dan.

Jammer dat het een keuze is. Ik kan kiezen voor Jezus. Dit is een halve waarheid en dus een leugen. Niemand is in staat voor Jezus te kiezen. Hoe dan. Zou je er alles voor op willen geven? Net als de rijke jongeling bijvoorbeeld die dat niet wilde. God de Vader vangt mensen en confronteert hun met zichzelf. en dan pas is er een drang om God te vinden, niet eerder. En dan is er pas een ruimte voor een keuze. en ja er zijn er ook die zich bedriegen. Ben je daar nooit bang voor? (nee? dan ben je verder dan David) Maar ik vrees dat je verderweg bent.

JacobH, kun jij mij uitleggen waarom er in de Bijbel staat: KIEST nu heden wie gij dienen zult? Er staat geeneens achter dat de mens niet kan kiezen, hoe verklaar je dat dan??
Moet achter elke oproep dan direct angstig er achteraan gezegd worden dat mensen dat niet van zichzelf kan? Volgens mij is dat niet Bijbels.

Ik hoor deze kritiek ook nogal eens in mijn omgeving en volgens mij stel je door zo'n reactie ten diepste het geloof van de personen daar in twijfel en dat vind ik jammer!

nee dat hoeft niet.

wat ik wel wil duidelijk hebben is dat Christus is gestorven voor zondaren. En als je je geen zondaar voelt is het bloed ook niet voor jou. Wat zou je er aan hebben. Het hele kies verhaal is puur bijbels. DAt heb ik ook gezegd. Maar er is een ander kant. Wij hebben de breuk met God zelf geslagen. Er is geen weg terug. En dat moeten we ons goed realiseren.

Ik zou ieders geloof in twijfel willen trekken. Als het goed is brengt zo iemand dat weer bij God. Beproeft de zielen of ze uit God zijn. Als we dat eens wat vaker zouden doen? Niet bij een ander dat klopt, maar ten eerste bij je zelf.

Volgens mij gaat het er in de eerste plaats in om of je je zondig VOELT, maar dat je zondig BENT (om die beste Spurgeon maar eens even aan te halen). Ik denk trouwens dat de meesten op de EOjd direct zullen toegeven dat ze zondig zijn.

Mijns inziens heeft die Bram de kern van het christendom zojuist in deze toespraak aangehaald, nl. dat wij zondig zijn en dat Jezus kwam om ons te redden, maar volgens jou zou hij dus wat meer over de breuk die er is tussen God en de mensen moeten spreken???

Ik probeer juist altijd mensen te geloven op hun woord. Als zij zeggen dat ze gelovig zijn, probeer ik dat te geloven en niet gelijk te wantrouwen met een blik van: Bewijs dat maar eens! Het lijkt mij heel naar als andere mensen jou zo behandelen.

volgens mij heb ik niemand zo behandeld. Ik heb mijn vragen gesteld bij de samenvatting zoals gegeven bij het begin van dit topic.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 18:21

@mic schreef:Enkele opmerkingen: kben het grotendeels met je eens jakobH, die keuze onstaat niet 'zomaar', van uit het vlees. Die keuze maken we inderdaad alleen van uit de Geest. Maar kunnen we het werk van de Geest altijd merken? Nee. Een keuze maken kunnen we echter wel altijd. Dus komt "een keuze maken" veel dichter bij onze beleving dan "bekeerd worden door het werk van de HG", al is dat theologisch gezien minstens even correct.

De tekst die jij citeerde, geeft al aan dat als we een keuze voor maken, dat het altijd ten goede is. En hij is inderdaad door de HG bewerkt. Toch zal de desbetreffende persoon dat niet altijd zo ervaren al was het simpel vanwege het feit dat hij op dat moment God niet kent, en dus ook zijn manier van werken niet. Gods verborgen werk ontslaat jouw nooit van je openbare verantwoordelijkheid (dat bedoel/ beweer je ook niet, maar ik zeg het er voor de algemene volledigheid ff bij :wink:). Gods verborgen werkt vraagt zogezegd om een openbare reactie. (of Gods verborgen werk altijd resulteert in een keuze ten goede laat ik hier in het midden, dat is een discussie opzich).

Wat ik overigens niet helemaal snap, is dat je wedergeboorte en bekering uit elkaar haalt. Als ik begrijp zie je het ongeveer zo: Eerst wordt je wedergeboren door het werk van de HG, vervolgens 'maak' je daardoor de keuze voor god, oftewel wordt je bekeerd. Maar volgens mij is de 1e bekering gewoon de wedergeboorte, oftewel ga je nog steeds verloren tussen het moment dat jij wedergeboorte noemt en bekering. Oftewel als de HG al aan het werk is maar je nog niet gelooft ga je nog steeds verloren.

ik heb het uit elkaar gehaald en dat is dogmatisch een grove fout. Ik ben het volledig met je eens zoals je het nu opschrijft. Ik heb het gedaan meer ter verduideliking. Maar als er meer vragen oproept dan zal ik op jou terug wijzen.

Nee hoor je gaat dus niet meer verloren. Laat dat even heel erg duidelijk zijn. Zoieso niet hoor als God begint. wat Hij begint zal Hij ook voleinden. Maar of je dat zo beleeft is natuurlijk een tweede. Wat dat beteft is een dogmatische benadering eerder een valstrik.

we raken nu wel wat van topic. Ik vind dat je een en ander hierboven genoemd wel moet zie in het kader kiezen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 jun 2004 18:42

Nee hoor je gaat dus niet meer verloren. Laat dat even heel erg duidelijk zijn. Zoieso niet hoor als God begint. wat Hij begint zal Hij ook voleinden. Maar of je dat zo beleeft is natuurlijk een tweede. Wat dat beteft is een dogmatische benadering eerder een valstrik.
Kan ik me in vinden. Maar ik durf het ook nooit hardop uit te spreken of er van uit te gaan. Maar id, laten we weer ontopic gaan :wink:
Afbeelding

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 jun 2004 19:02

Fantastische toespraken.
Fantastische dag.
Ook de afterparty met ThirdDay in Zwolle! 8)
..

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 08:24

Invincible schreef:Fantastische toespraken.
Fantastische dag.
Third Day concert was zeker cool...

Verder heb ik toespraken alleen maar gelezen. Klinkt in grote lijnen goed, zelf heb ik het niet zo op die massa "kom naar voren en kies" gebeurtenissen. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren en volgens mij is dat allemaal een beetje gevaarlijk... Toch geloof ik dat als je heel bewust en vol overtuiging kiest het zeker gezegend kan worden...

Een vraagje: als je de enige was die naar voren wilde... was je dan ook gegaan?

Maar diep respect voor al die mensen die zich inzetten om het evengelie te verkondigen in deze tijd!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jun 2004 08:44

Meestal ben ik er niet dol op om seculiere kranten te citeren over iets als de jongerendag, omdat zij de geestelijke inhoud toch niet op waarde schatten. Maar dit liet me wel erg schrikken, waarom wil men een subcultuur zijn en geen tegencultuur?:

Wanneer ze zich voor het buitenpodium van de EO-Jongerendag op een verhoging hijsen om het volgende optreden aan te kondigen, verdringen zich tientallen meisjes rond Venderbos en collega-presentator Herman Wegter (26). De meisjes aan hun voeten willen een handtekening op hun schooltas, met hen op de foto of alleen even een praatje maken met het uiterst modieus geklede duo.

Een vluchtig danspasje voordat de camera loopt doet de tieners om hen heen in een ijselijk gegil ontsteken. "Broek uit, broek uit," wordt er zelfs geroepen, zij het met een vette knipoog en uit puberale baldadigheid. "Op de EO-Jongerendag van vorig jaar merkten we voor het eerst hoe het is om bekend te zijn," zegt Venderbos. "We werden voortdurend aan ons shirt getrokken en kwamen nauwelijks nog aan werken toe."

Gedurende de rest van het jaar worden ze maar zelden herkend. Gelukkig maar, want een beetje vreemd voelt het wel om als televisiepresentatoren op een voetstuk te worden geplaatst, zeggen ze. "Alleen hier komen de jongeren samen die kijken naar de EO of lid zijn van Ronduit, de jongerenclub van de EO," zegt Wegter. Maar dat maakt ze niet anders dan andere jongeren. "Volgens een hardnekkig stereotype komen hier op de EO-Jongerendag alleen de rokjes uit Veenendaal," zegt hij. "Die zijn er ook, maar ook een boel anderen."

Het is de succesformule van de EO-Jongerendag die zaterdag in het Arnhemse Gelredome zijn dertigste editie beleefde. De kerken gaan met hun tijd mee. Meer dan dertigduizend jongeren worden vermaakt met christelijk geinspireerde rockmuziek en bijbelstudies, gebed en dreunende technobeats. "Deze jongeren gaan ook naar de uitreiking van de TMF-Awards," zegt Wegter "Christelijke artiesten als Daniel Beddingfield en Stacie Orrico dringen door tot de Top-40. Het lijkt me ideaal als er nog meer vermenging optreedt," zegt Venderbos.

Zelf zijn Wegter en Venderbos afkomstig uit gereformeerde gezinnen en op hun manier geloven ze in God. "Vroeger was het voor mij vanzelfsprekend om op zondag twee keer naar de kerk te gaan," zegt Wegter. "Aan die traditie heb ik me ontworsteld, maar de kern van het geloof, dat er meer is dan je kunt horen of zien, heb ik behouden." Venderbos mocht van zijn ouders - 'een soort christelijke hippies', zoals hij zegt - zelf inschatten of zijn gedrag de goedkeuring van God zou kunnen wegdragen.

In hun programma X-Noizz op radio (elke zondagavond) en televisie speelt het geloof een belangrijke rol. Niet omdat het moet, maar omdat ze zelf in God geloven en dat soms zo ter sprake komt, zoals Venderbos verklaart. "Natuurlijk wil de EO het geloof uitdragen, maar we hebben een soort ongeschreven deal dat we dat mogen doen op onze manier," zegt Wegter.

"Dat wij gelovig zijn betekent ook nog niet dat wij bij de EO moeten werken," zegt hij. Dat ze bij de EO zijn beland, beschouwen ze als niet meer dan toevallig. Vier jaar geleden kregen ze hun kans bij de EO , waar ze besloten samen een presentatieduo te vormen. Maar eerder hebben ze al voor andere omroepen gewerkt en ze zien dat ook als een reele mogelijkheid voor de toekomst. "Op dit moment is het voor mij een schrikbeeld om tot mijn pensioen bij de EO te blijven," zegt Wegter.

Op het veld van het Gelredome interviewen ze Atina de Graaf. Tot voor kort dacht ze alleen maar aan uitgaan en was ze 'zwaar aan de pillen en de coke'. Maar onlangs heeft ze na een teken van God alles achter zich gelaten. "Wat een geweldig verhaal," zegt Venderbos via het videoscherm tot de menigte. De 32 duizend jongeren antwoorden met applaus.

Soms hebben Wegter en Venderbos het gevoel dat een overmaat aan aandacht voor het geloof afbreuk doet aan de spontaniteit van hun werk. "Bij de Avro hebben ze een heel blok met dierenprogramma's," zegt Venderbos. "Misschien denkt daar ook wel eens iemand: laten we gewoon een keer een leuk programma maken zonder dat het over dieren gaat."

"Maar als je niets hebt met het geloof, houd je het hier niet zo lang vol als wij," zegt Wegter. Binnen de EO kan eigenlijk heel veel, hebben ze gemerkt. De identiteit van de omroep is door en door christelijk, maar strekt zich uit 'van zwarte kousen tot de juichende en zingende kerkgemeenschappen van de Pinkstergemeente'.

Hun televisieprogramma's hebben stiekem verrassend veel weg van MTV. In hun flitsende decor doen ze niets onder voor Jeroen Post van TMF of Ruud de Wild tot voor kort bij BNN. "Maar wij leven ook in 2004," zegt Wegter.

"Dat is het stereotype dat bestaat van de EO en de christenen," zegt Venderbos. "Van Henk met zijn baard en zijn slobbertrui en Trijn met een sjaaltje en een plooirok. Maar Henk en Trijn hebben kinderen gekregen en dat zijn wij."

BART VAN ZOELEN

bron: Het Parool
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 08:50

parsifal schreef:Meestal ben ik er niet dol op om seculiere kranten te citeren over iets als de jongerendag, omdat zij de geestelijke inhoud toch niet op waarde schatten. Maar dit liet me wel erg schrikken, waarom wil men een subcultuur zijn en geen tegencultuur?

Die tegencultuur hebben we toch al op de "zwartenkousencatechesaties en jv's"?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 16 jun 2004 10:13

Men wil een subcultuur creëren, omdat jongeren zich daar sneller toe voelen aangetrokken dan de tegencultuur.
De grens tussen subculttur en tegencultuur is trouwens meestal niet erg duidelijk.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2004 10:40

Waarom zou er een tegencultuur moeten worden gecreeerd. Een tegencultuur is iets waarbij je tegen een cultuur ingaat, waarbij je tegen de dingen die daar veel worden gedaan aanschopt. Traditionele kerken zijn een tegencultuur.

Maar is muziek, radio en televisie, een stadion vol mensen, wat hardere muziek en daarbij vuurwerk en vette lichteffecten.... is dat slecht? Tuurlijk hoeft dat niet slecht te zijn... Je kunt met dingen die momenteel in zijn echt wel het evangelie vertellen... en die mensen die aan die cultuur gewend zijn bereik je dan vaak veel eerder met de boodschap.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 10:45

Herman en Manuel zijn nou ook niet echt de toonbeelden van intelligentie... De eo gaat (gelukkig) nog wel iets verder als deze twee heren...

Daarnaast krijg ik sterk de indruk dat dit artikel niet al te objectief in elkaar is gezet. Zou mij niets verbasen als het hele interview een stuk beter over zou komen (zoveel vertrouwen heb ik dan nog weer wel in H&M).

Al moet ik zeggen dat ik vorig jaar op Flevo ook 5min in hun tent ben geweest (een of andere foute dans parade) en stijl achterover sloeg van het belachelijke niveau van de entertainment...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 10:53

Marnix schreef:Waarom zou er een tegencultuur moeten worden gecreeerd. Een tegencultuur is iets waarbij je tegen een cultuur ingaat, waarbij je tegen de dingen die daar veel worden gedaan aanschopt. Traditionele kerken zijn een tegencultuur.

Maar is muziek, radio en televisie, een stadion vol mensen, wat hardere muziek en daarbij vuurwerk en vette lichteffecten.... is dat slecht? Tuurlijk hoeft dat niet slecht te zijn... Je kunt met dingen die momenteel in zijn echt wel het evangelie vertellen... en die mensen die aan die cultuur gewend zijn bereik je dan vaak veel eerder met de boodschap.

tuurlijk mag je het mooi maken, (en dat mag in de kerken wel iets meer gebeuren). Maar je houd mij thuis met al die licht effecten licht, vuurwerk enz. Al die show heeft niks te maken met het eeuwige geluk, Gods wijsheid, Gods kracht. This leuk als het er een beetje leuk uitziet, maar je kan natuurlijk doorslaan. Volgens mij kan het best wat minder.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 11:01

@tlantis schreef:
Invincible schreef:Fantastische toespraken.
Fantastische dag.
Third Day concert was zeker cool...

Verder heb ik toespraken alleen maar gelezen. Klinkt in grote lijnen goed, zelf heb ik het niet zo op die massa "kom naar voren en kies" gebeurtenissen. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren en volgens mij is dat allemaal een beetje gevaarlijk... Toch geloof ik dat als je heel bewust en vol overtuiging kiest het zeker gezegend kan worden...

Een vraagje: als je de enige was die naar voren wilde... was je dan ook gegaan?

Maar diep respect voor al die mensen die zich inzetten om het evengelie te verkondigen in deze tijd!
Nou ja er was toch minstens 1 iemand de eerste, en waarschijnlijk hebben de eerste paar het sowieso niet van elkaar gezien.
Afbeelding

Terug naar “Archief”