Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 jun 2004 20:22

Dit is een vraag en geen aanval :oops:

Baseer jij je op de D.K.O. ?
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 20:37

Hein schreef:Dit is een vraag en geen aanval :oops:

Baseer jij je op de D.K.O. ?

:?:

Eh, ik bedoelde het niet aanvallend.

Ik heb de DKO even opgezocht:

Artikel 43 - Onderlinge censuur op de classes enz.

In het einde van de classicale en andere meerdere samenkomsten, zal men censuur houden over diegenen, die iets strafwaardigs in de vergadering gedaan, of de vermaning der mindere samenkomsten versmaad hebben.

Artikel 76 - De afhouding van het Avondmaal.

Zo wie hardnekkiglijk de vermaning des kerkenraads verwerpt, en desgelijks wie een openbare of anderszins een grove zonde gedaan heeft, zal van het Avondmaal des Heeren afgehouden worden. En indien hij, afgehouden zijnde, na verscheidene vermaningen geen teken der boetvaardigheid bewijst, zo zal men ten laatste tot de uiterste remedie, namelijk de afsnijding, komen, volgens de forme naar den Woorde Gods daartoe gesteld. Doch zal niemand afgesneden worden, dan met voorgaand advies der classis.

Mij is altijd geleerd dat men eerst gecensureerd wordt en daarna (eventueel) gebannen. Zoals beschreven in artikel 76.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 jun 2004 20:44

Heel hartelijk dank voor deze bijdrage.

zelf ben ik niet in het bezit van de D.K.O.

Vandaar mijn vraag. Overgens had ik jou opmerking ook niet als een aanval opgevat.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 20:49

Bezoek dan deze site eens. DKO's in alle smaken. :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 11 jun 2004 21:20

Jullie dwalen in zekere zin af: je hebt het namelijk over tuchtmaatregelen, maar Klaas van der Zwaag is uitdrukkelijk niet onder censuur geplaatst. Dat hij is afgehouden van deelname aan het Avondmaal, wordt "gebracht" als een maatregel van orde, niet als een maatregel van tucht. Ik ben verder niet zo thuis in die materie, maar ik weet wel dat de maatregel die tegen Klaas is getroffen uitdrukkelijk niet als tuchtmaatregel mocht worden gezien. Zo'n maatregel van orde schijnt te kunnen worden toegepast als men nog bezig is te onderzoeken wat de persoon in kwestie precies heeft gezegd of gedaan, of wanneer men nog niet heeft kunnen besluiten welke (defenitieve) maatregelen er getroffen zullen worden.
Dat is wat ik erover vernomen heb. Ben overigens zeer benieuwd of men inmiddels al tot een definitieve uitspraak is gekomen, en zo ja, hoe die dan luidt.
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jun 2004 19:05

SDG schreef:
Jullie dwalen in zekere zin af: je hebt het namelijk over tuchtmaatregelen, maar Klaas van der Zwaag is uitdrukkelijk niet onder censuur geplaatst. Dat hij is afgehouden van deelname aan het Avondmaal, wordt "gebracht" als een maatregel van orde, niet als een maatregel van tucht. Ik ben verder niet zo thuis in die materie, maar ik weet wel dat de maatregel die tegen Klaas is getroffen uitdrukkelijk niet als tuchtmaatregel mocht worden gezien. Zo'n maatregel van orde schijnt te kunnen worden toegepast als men nog bezig is te onderzoeken wat de persoon in kwestie precies heeft gezegd of gedaan, of wanneer men nog niet heeft kunnen besluiten welke (defenitieve) maatregelen er getroffen zullen worden.
Dat is wat ik erover vernomen heb. Ben overigens zeer benieuwd of men inmiddels al tot een definitieve uitspraak is gekomen, en zo ja, hoe die dan luidt.

Maar als het geen tuchtmaatregel geweest is, waar menen ze dan het recht vandaan te halen om iemand die zo'n schitterend boek geschreven heeft, te weigeren :?: :?:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 19:15

Hm, maar wat voor wanorde zou er ontstaan als hij aan zou gaan dan?

En waarom moet ik zo aan de middeleeuws RKK denken..? :?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 12 jun 2004 19:27

Aragorn schreef:
Hm, maar wat voor wanorde zou er ontstaan als hij aan zou gaan dan?

Wanorde?? :shock: Zouden ze dat doen? Zouden ze het durven om heisa te maken? Zal toch niet? Dat zouden Gergemmers toch nooit doen?? :mrgreen: En overigens ligt de nadruk bij het H.A. niet op de personen die aangaan maar op Hem Die zei: "Doe dat tot Mijn gedachtenis". Uhhhhhh als het goed is........ :wink:
Degenen die aangaan zien op Hem Die hun Leven is. "En hun ogen opheffende, zagen zij niemand dan Jezus alleen", Mattheüs 17:8. En degenen die niet aangaan zitten vol schaamte, met hun hoofden naar beneden in de bank hun schuld te belijden dat ze Jezus zitten te verloochenen omdat ze Hem niet kennen. Zo is het toch? Dus de enige die bezwaar zou kunnen maken zou dan de dienstdoende predikant zijn en dat kan ik van hem helemaal niet geloven............................ :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 jun 2004 19:30

Nouja, als afhouden een regel van orde is, zeg je dan niet eigenlijk dat aangaan tot een bepaalde wanorde zou leiden?

Of bedoelen ze soms dat er dan weer mensen zijn die ergens diep van binnen voelen ( :P ) dat er een smet op het H.A. ligt, want er was iemand die er niet had moeten zijn enzow..?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jun 2004 16:58

Volgens mij is de discussie behoorlijk verzand. Want het zou gaan over de verscheidenheid binnen de GG, maar het gaat over de perikelen rond KvdZ.

Gelukkig heb ik pas heel positief nieuw vernomen. Er was een commissie van samenspraak voor de GGiN. De leden van die commissie worden over het algemeen "rechts" ingedeeld. (Val ff niet over die term rechts). Toch konden de leden van deze commissie niet tot overeenstemming komen met de GGiN, dat betekent: de zogenaamde rechterflank van de GG is duidelijk niet gelijk aan de GGiN. :)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 21 jun 2004 17:35

Je moet wel nuchter zijn. Dat ze elkaar direct om de hals vliegen had niemand verwacht. Maar als je tussen de regels doorleest blijft er een opening. Ook de artikelen van ds Visscher in de Saambinder duiden er op om dichter bij de GGin te kruipen. Het verschil met Steenblok wordt een accentverschil genoemd en het verschil met ds. Kok een leerverschil. Dit zijn openingszetten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 jun 2004 17:38

Het verschil was toch tussen steenblok en kok?

Tussen steenblok en wie was het dan een accenverschil en tussen kok en wie een leerverschil?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 18:02

waarnemer schreef:Je moet wel nuchter zijn. Dat ze elkaar direct om de hals vliegen had niemand verwacht. Maar als je tussen de regels doorleest blijft er een opening. Ook de artikelen van ds Visscher in de Saambinder duiden er op om dichter bij de GGin te kruipen. Het verschil met Steenblok wordt een accentverschil genoemd en het verschil met ds. Kok een leerverschil. Dit zijn openingszetten.

Je doet je naam eer aan waarnemer! goed waargenomen. Maar ik hoef geen openingszetten in deze. Gelukkig is hier geen sprake van samengaan. Moet er niet aan denken.

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 21 jun 2004 18:16

En ik nog minder Bookman
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 21 jun 2004 19:37

Phranz schreef:En ik nog minder Bookman

Heb je in Duitsland ook nix te vrezen op dat gebied natuurlijk, maar goed ik begrijp je! :wink:

Terug naar “Archief”