Baseer jij je op de D.K.O. ?
Moderator: Moderafo's
Hein schreef:Dit is een vraag en geen aanval![]()
Baseer jij je op de D.K.O. ?
Artikel 43 - Onderlinge censuur op de classes enz.
In het einde van de classicale en andere meerdere samenkomsten, zal men censuur houden over diegenen, die iets strafwaardigs in de vergadering gedaan, of de vermaning der mindere samenkomsten versmaad hebben.
Artikel 76 - De afhouding van het Avondmaal.
Zo wie hardnekkiglijk de vermaning des kerkenraads verwerpt, en desgelijks wie een openbare of anderszins een grove zonde gedaan heeft, zal van het Avondmaal des Heeren afgehouden worden. En indien hij, afgehouden zijnde, na verscheidene vermaningen geen teken der boetvaardigheid bewijst, zo zal men ten laatste tot de uiterste remedie, namelijk de afsnijding, komen, volgens de forme naar den Woorde Gods daartoe gesteld. Doch zal niemand afgesneden worden, dan met voorgaand advies der classis.
Jullie dwalen in zekere zin af: je hebt het namelijk over tuchtmaatregelen, maar Klaas van der Zwaag is uitdrukkelijk niet onder censuur geplaatst. Dat hij is afgehouden van deelname aan het Avondmaal, wordt "gebracht" als een maatregel van orde, niet als een maatregel van tucht. Ik ben verder niet zo thuis in die materie, maar ik weet wel dat de maatregel die tegen Klaas is getroffen uitdrukkelijk niet als tuchtmaatregel mocht worden gezien. Zo'n maatregel van orde schijnt te kunnen worden toegepast als men nog bezig is te onderzoeken wat de persoon in kwestie precies heeft gezegd of gedaan, of wanneer men nog niet heeft kunnen besluiten welke (defenitieve) maatregelen er getroffen zullen worden.
Dat is wat ik erover vernomen heb. Ben overigens zeer benieuwd of men inmiddels al tot een definitieve uitspraak is gekomen, en zo ja, hoe die dan luidt.
Hm, maar wat voor wanorde zou er ontstaan als hij aan zou gaan dan?
waarnemer schreef:Je moet wel nuchter zijn. Dat ze elkaar direct om de hals vliegen had niemand verwacht. Maar als je tussen de regels doorleest blijft er een opening. Ook de artikelen van ds Visscher in de Saambinder duiden er op om dichter bij de GGin te kruipen. Het verschil met Steenblok wordt een accentverschil genoemd en het verschil met ds. Kok een leerverschil. Dit zijn openingszetten.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten