Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2004 09:46

[

dan nemen we er weer een paar over van de CGK :mrgreen:[/quote]

hmm dit ligt een beetje gevoelig motormuis. liever dan niet na een kerkscheuring maar dat zon dominee uit eigen beweging gaat en niet de hele gemeente molesteerd voordat ie eindelijk de benen neemt. En de gemeente met de brokken laat zitten verdeeld en gescheurd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 09:52

Yael schreef:[

dan nemen we er weer een paar over van de CGK :mrgreen:

hmm dit ligt een beetje gevoelig motormuis. liever dan niet na een kerkscheuring maar dat zon dominee uit eigen beweging gaat en niet de hele gemeente molesteerd voordat ie eindelijk de benen neemt. En de gemeente met de brokken laat zitten verdeeld en gescheurd.[/quote]

Sorry, wilde geen gevoelige wonden openrijten. Had idd begrepen dat dit niet altijd even netjes is gegaan. Ben er ook niet voor om onrust te schoppen en dan te vertrekken.... Was ook niet zo bedoeld trouwens.
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 09:55

Het Weermannetje schreef:Bijbelkringen onder leiding van iemand die kennis van de Bijbel heeft zijn ze niet op tegen. Doe niet alsof je als je net komt kijken de Bijbel al zo geweldig kunt uitleggen. Dan heb je nog onderwijs nodig.

Huh? Wie bepaalt dan wanneer je voldoende kennis over de Bijbel heeft? Ik ken ook mensen "die nog maar net komen kijken", maar wel een helder inzicht in de Bijbel hebben. Duzzzzzzz
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 09:56

Ditbenik schreef:
Vito schreef:[De leer van de GGiN staat vast en bestuderen van de Bijbel kan je er alleen aan doen twijfelen. Wanneer zal de Bijbel verboden worden binnen dit kerkgenootschap...? :roll:

Hoe lang het nog duurt weet ik niet, maar zal nog wel ff duren verwacht ik. Zit zelf ook in GGiN, maar Bijbel is nog steeds niet verboden hoor. Als ze het wel ooit doen, kunnen ze maar beter meteen het kerkverband opheffen....

Wil jij trouwens fuseren met de GG?
Geen commentaar

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2004 09:58

Motormuis schreef:
Sorry, wilde geen gevoelige wonden openrijten. Had idd begrepen dat dit niet altijd even netjes is gegaan. Ben er ook niet voor om onrust te schoppen en dan te vertrekken.... Was ook niet zo bedoeld trouwens.

Oke :wink: We hebben nu een fijne dominee, hoop dat ie de scheuring enz en ds.H. een beetje kan doen vergeten. Ma ikzelf sta niet zo positief tegen over de gg. :oops:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:00

tanteoranje schreef:
Aragorn schreef:Nouja, je zou kunnen zeggen dat levendmaking = je gaat zoeken, en wedergeboorte = je vindt. Daar kan wat tijd tussen zitten natuurlijk.

... ja, maar dan mag je dus vanaf dat moment (het zoeken) weten dat je zult vinden...

Dat is waar. Opzich kan ik er wel een beetje inkomen eigenlijk (in die scheiding).

Btw: Motormuis, denk je dat de gergem wel aan al die punten voldoet? :roll:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 02 jun 2004 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 10:00

Yael schreef:
Motormuis schreef:

Oke :wink: We hebben nu een fijne dominee, hoop dat ie de scheuring enz en ds.H. een beetje kan doen vergeten. Ma ikzelf sta niet zo positief tegen over de gg. :oops:

Ach, 3-verbonden joch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 10:04

Btw: Motormuis, denk je dat de gergem wel aan al die punten voldoet? :roll:

Waar ik zit in ieder geval wel :roll:
Maar je hebt gelijk, ook bij de GG ontbreekt dat er helaas regelmatig aan. Dan nog, hoewel je dat bij de GG ook ziet, ga ik er natuurlijk niet voor pleiten om er nog meer van die dominees en mensen bij te krijgen :oops:

Dus geen fusie. Trouwens, een kerk die leeft, scheurt! (lees:fuseert niet......) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:08

Dus bij jullie wordt alleen liefde altijd als DE vrucht van het geloof gezien en zijn er geen mensen die raar aankijken tegen snorren of baarden, enz?

Trouwens, een kerk die leeft, scheurt! (lees:fuseert niet......)

Waar slaat dat op?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2004 10:10

[Ach, 3-verbonden joch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/quote]

Had niks met de 3-verbonden te maken hoor die scheuring :wink: (wel slim van dsH dat hij het daarop gespeeld had, want in de cgk is er geen regel dat dat verboden zou zijn wel in de gg vandaar. :mrgreen: nu denkt iedereen dat hij daarom weg ging maar dat was niet zo, want bv. ds.Baars leert ook de 2 verbondenleer.)
en om de 3-verbonden of 2-verbondenleer maak ik me allang niet meer druk sinds die scheuring, heb ik wel gedaan daar niet van geloof in geen van beide vandaar.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 10:11

Aragorn schreef:Dus bij jullie wordt alleen liefde altijd als DE vrucht van het geloof gezien en zijn er geen mensen die raar aankijken tegen snorren of baarden, enz?

Trouwens, een kerk die leeft, scheurt! (lees:fuseert niet......)

Waar slaat dat op?

Was een citaat van Maarten 't Hart, moest ik aan denken in deze hele discussie over verschillende genootschappen, fusies etc.
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:15

Motormuis schreef:
Het Weermannetje schreef:Bijbelkringen onder leiding van iemand die kennis van de Bijbel heeft zijn ze niet op tegen. Doe niet alsof je als je net komt kijken de Bijbel al zo geweldig kunt uitleggen. Dan heb je nog onderwijs nodig.

Huh? Wie bepaalt dan wanneer je voldoende kennis over de Bijbel heeft? Ik ken ook mensen "die nog maar net komen kijken", maar wel een helder inzicht in de Bijbel hebben. Duzzzzzzz

Heeft te maken met onderzoek in de Bijbel. Maar ik denk niet dat het goed is dat iedereen zomaar aan elkaar gaat uitleggen wat er in de Bijbel staat. Niemand bepaalt wanneer je voldoende kennis hebt, maar ik denk dat dit een taak is voor de kerkenraad bijvoorbeeld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 10:20

Het Weermannetje schreef:
Motormuis schreef:

Heeft te maken met onderzoek in de Bijbel. Maar ik denk niet dat het goed is dat iedereen zomaar aan elkaar gaat uitleggen wat er in de Bijbel staat. Niemand bepaalt wanneer je voldoende kennis hebt, maar ik denk dat dit een taak is voor de kerkenraad bijvoorbeeld.

Hoe kan de kerkenraad dan bepalen of ze genoeg bijbelkennis hebben? Vooral nu veel mensen in de gemeente zelf ook hoger opgeleid zijn en de kerkenraadsleden soms zo uit de stal komen (ik denk nu even aan de situatie in de ogg waar ik zat).

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 10:22

Ik denk dat mensen in de kerkenraad, tenminste ouderlingen bekeerd behoren te zijn. (ga daar niet over discussieren hoor!) En ik denk dat die echt wel Bijbelkennis hebben. Je moet ook het ware geloof hebben om de Bijbel goed te kunnen uitleggen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 02 jun 2004 10:24

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat mensen in de kerkenraad, tenminste ouderlingen bekeerd behoren te zijn. (ga daar niet over discussieren hoor!) En ik denk dat die echt wel Bijbelkennis hebben. Je moet ook het ware geloof hebben om de Bijbel goed te kunnen uitleggen.

Hmm niet alle bekeerde mensen hebben zon grote Bijbelkennis denk ik.
Niet het ware geloof maar de Heilige Geest heb je nodig om de Bijbel goed te kunnen uitleggen.

Terug naar “Archief”