Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 17:01

Aragorn schreef:Oke, wat is het nut er dan van? Je leert jezelf niet beter kennen door hier te posten wat je al weet.

juist, en het punt dat je over een tijdje word geconfronteerd met jou zondes en uitspraken die je onder de neus worden gehouden door mensen die deze topic lezen :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 17:13

Ik heb deze topic geopend om te ageren tegen mensen die het buitengewoon goed weten wat de zonden van anderen zijn. :x Die bijvoorbeeld 2 paginas kunnen vullen met teksten tegen homofilie. Daar heb ik me vreselijk aan geergerd. Toen dacht ik dat het nuttig zou zijn om eens te kijken of we ook zo vlug met lijsten teksten klaarstaan tegen onze eigen zonden. Dat blijkt idd mee te vallen. :roll: Of we gaan weer volle bak eroverheen reageren, of we doen of we het niet begrijpen. :mrgreen: Slechts enkelen hebben het heel goed begrepen, en plaatsten iets over hun zelf. Dat is lef. :wink: Als je je eigen zonde kent of denkt te kennen dan reageer je anders naar de zonden van anderen.
Dat die lijsten niet compleet zijn dat weet ik ook wel. Daar ging het ook niet om. Kortom gaat het dus hierom: Denk of schrijf eerst eens wat over je eigen zonden voordat je met de Bijbel erbij die van een ander ga lopen bekritiseren, als het al zonden zijn............... :|
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

columbus
Majoor
Majoor

Re: Je eigen zondenlijst.......zelfkennis!

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 17:30

Bookman schreef:Zal ik eens een beginnentje maken :?:
Bookman:
Tegen Bookman zijn bezwaren in te brengen vanuit de Bijbel omdat hij zo vol zit met kwade begeerten. Verkeerde sexuele begeerten. Hoe vaak moet ik mijn ogen afwenden, en bidden: "Heere, bewaar me toch, laat het toch niet toe dat ik in de zonde val".
Bookman is te veroordelen vanwege zijn vreselijk driftig karakter. Kan heel opvliegend zijn. En dat is weleens heel erg moeilijk. Daar voel ik me vaak schuldig over.
Bookman heeft last van dubbelzinnige gevoelens. Vanwege een sterk gevoel voor humor, voelt hij zich daar ook al schuldig door.
Bookman is soms zo driftig dat hij weleens iemand aan zou willen vliegen.
Ook dan weer: 'Bewaar me toch, Heere'!!!
En dan al die mensen die ik niet gewaarschuwd heb? En die nu al in de eeuwigheid zijn? Weer schuldig!
Moet ik hier teksten bij zoeken? Dat ga ik niet doen. Ik ben des doods schuldig.
Maar dit weet ik ook, en dat is mijn troost: "Christus heeft voor mijn zonden voldaan, en heeft mij schuldvergeving gegeven. Door de lange lijst van schulden, heeft Hij met Zijn Doorboorde Hand, Zijn handtekening gezet, met Bloed, en weet je wat er staat?
VOLDAAN.

Wanneer er iemand is die behoefte heeft om weer eens een of andere zonde te veroordelen, en die al dan niet terecht, daar bijbelteksten bij aansleept, laat die eerst even zijn eigen zondelijst op deze topic zetten.
Wie volgt??

leuk! maar wat ik in jou lijstje mis is dat je zo vaak afgeeft op de ger gem ned. ik heb niets met die kerk zelf maar er zitten daar ook oprechte mensen en ook die mensen maken fouten. ook heb ik het idee door jouw postings dat, wat er ook gebeurt is in je leven, vergeven niet jouw sterkste kant is.
ik vind het een beetje dubbel, zelf veroordeel je aan de lopende band in diverse postings maar dat kan ik in jouw lijstje niet terugvinden.

en mijn zondelijst plaats ik niet want er zijn ook jongeren die dit lezen en die zouden eens op verkeerde gedachten kunnen komen :? :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:47

Ja, nu weet columbus het weer erg goed voor Bookman.. :mrgreen:

Maar je kunt met zo'n lijst natuurlijk ook erg creatief zijn. Dan zet je er bijvoorbeeld op: ik ben snel driftig en dan lijkt het net alsof je afkeer van een bepaald kerkverband mede daaruit voortkomt. Zo praat je jezelf dus eigenlijk juist weer goed zegmaar.

Btw: ik zeg helemaal niet dat het bij Bookman zo is, dit is slechts een voorbeeld van hoe iemand het zou kunnen doen, en dat gevaar zit er wel in denk ik.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:48

Overigens heeft het niks te maken met niet willen begrijpen, ik begreep het echt niet.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 jun 2004 17:49

columbus schreef: ook heb ik het idee door jouw postings dat, wat er ook gebeurt is in je leven, vergeven niet jouw sterkste kant is.
ik vind het een beetje dubbel, zelf veroordeel je aan de lopende band in diverse postings maar dat kan ik in jouw lijstje niet terugvinden.

Ik stem met Columbus in. Er zit iets vreselijks dubbels in. Twee maten misschien wel.
Ik ga het overigens verder niet onder woorden brengen, ik vrees dat ik dan een zonde bega.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 17:50

Aragorn schreef:Ja, nu weet columbus het weer erg goed voor Bookman.. :mrgreen:

Christenen mogen elkaar toch wijzen op hun fouten? :mrgreen:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 17:52

Night schreef:
columbus schreef: ook heb ik het idee door jouw postings dat, wat er ook gebeurt is in je leven, vergeven niet jouw sterkste kant is.

Ik stem met Columbus in. Er zit iets vreselijks dubbels in. Twee maten misschien wel.
Ik ga het overigens verder niet onder woorden brengen, ik vrees dat ik dan een zonde bega.

Idd, zet die maar op je lijstje.
Ik heb overigens geen lijstje, want ik bega geen zonden.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 18:13

Columbus schreef:
leuk! maar wat ik in jou lijstje mis is dat je zo vaak afgeeft op de ger gem ned. ik heb niets met die kerk zelf maar er zitten daar ook oprechte mensen en ook die mensen maken fouten. ook heb ik het idee door jouw postings dat, wat er ook gebeurt is in je leven, vergeven niet jouw sterkste kant is.

en mijn zondelijst plaats ik niet want er zijn ook jongeren die dit lezen en die zouden eens op verkeerde gedachten kunnen komen

Columbus, ik voel me hier echt geraakt door. Als je beter las, dan zou het je al lang op zijn gevallen dat ik hetgeen ik tegen de GGN heb, puur om de leer gaat. En wat hier plaatselijk gebeurd is, dat is door mij niet te vergeven, want ze hebben er nooit geen schuld over beleden. En het veroordelen aan de lopende band is ook niet waar, als je hier geen mening meer mag weergeven, dan kun je Refoweb beter opgeven.
Toevallig heb ik vanmiddag nog een hele lofpreek over een bepaalde GGN ds. zitten schrijven. Daarom vind ik het echt heel gemeen van je, dat je me hier van beschuldigd. Jij veroordeelt mij wel, dat is hierboven beschreven. En als je geen behoefte hebt om deze topic te bezoeken, blijf dan weg. En fijn dat je mijn lijst langer wist te maken. Voor Gods troon wordt er echter naar jouw lijst gevraagd. Ik zou er toch alvast eens over nadenken. De mijne zijn vergeven, die van jou ook?
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 18:18

Wat ben ik blij dat hier niemand op reageerde, anders was hij veroordelend bezig. Als ik hier mijn lijstje op moet zetten weet ik niet waar ik moet beginnen en eindigen. Bovendien worden mijn topic's nog langer als die van Alim, dus laat ik het maar niet doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 18:23

japijo schreef:

Wat ben ik blij dat hier niemand op reageerde, anders was hij veroordelend bezig. Als ik hier mijn lijstje op moet zetten weet ik niet waar ik moet beginnen en eindigen. Bovendien worden mijn topic's nog langer als die van Alim, dus laat ik het maar niet doen.

Ik wilde juist net gaan zeggen dat ik eindelijk een medestander had gevonden, maar je hebt me weer teleurgesteld.. :?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 18:31

Aragorn schreef:
japijo schreef:

Ik wilde juist net gaan zeggen dat ik eindelijk een medestander had gevonden, maar je hebt me weer teleurgesteld.. :?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 18:33

Bookman schreef:

Columbus, ik voel me hier echt geraakt door. Als je beter las, dan zou het je al lang op zijn gevallen dat ik hetgeen ik tegen de GGN heb, puur om de leer gaat. En wat hier plaatselijk gebeurd is, dat is door mij niet te vergeven, want ze hebben er nooit geen schuld over beleden.

die postings gingen ook over de leer idd maar ik vond er toch ook een bepaalde hatelijke sfeer van uitgaan naar die mensen toe. zo kwam het op mij over.
geen schuld beleden?, probeer er boven te staan en laat je leven er niet door beheersen. dat is echt wel mogelijk!

En het veroordelen aan de lopende band is ook niet waar, als je hier geen mening meer mag weergeven, dan kun je Refoweb beter opgeven.

ik geef ook mijn mening, en die is dat ik het niet nodig vind om mijn zondelijst hier te plaatsen. vind k echt onzin maar wie het wel wil doen, hou je niet in, laat ons meegenieten :?
Toevallig heb ik vanmiddag nog een hele lofpreek over een bepaalde GGN ds. zitten schrijven.

open een topic en plaats die preek, meen ik echt

Daarom vind ik het echt heel gemeen van je, dat je me hier van beschuldigd. Jij veroordeelt mij wel, dat is hierboven beschreven. En als je geen behoefte hebt om deze topic te bezoeken, blijf dan weg. En fijn dat je mijn lijst langer wist te maken. Voor Gods troon wordt er echter naar jouw lijst gevraagd. Ik zou er toch alvast eens over nadenken. De mijne zijn vergeven, die van jou ook?

gemeen zijn was en is niet de bedoeling. jammer dat je het zo oppakt.
mijn lijstje zit in mn hoofd en daar denk ik zeker wel over na.
of mijn zonden vergeven zijn? daar heb ik nog niet echt zekerheid over

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 18:39

Ik weet dat het aan mij ligt. Laat ons nu met z'n allen de loftrompet steken over de GGN.
Ik ga me er ook niet meer in verdedigen, het wordt niet begrepen, en dat is vrij logisch.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 18:46

Bookman schreef:Ik weet dat het aan mij ligt. Laat ons nu met z'n allen de loftrompet steken over de GGN.
Ik ga me er ook niet meer in verdedigen, het wordt niet begrepen, en dat is vrij logisch.

Ik kan het wel begrijpen van Bookman, het is je rechtvaardigheidsgevoel die ook meespeelt. als ik de loftrompet over ds.Hakvoort hoor, zal ik niet zo snel positief over hem kunnen zijn gezien het verleden (kerkscheuring.) hoe je dan gekwest wordt, is heel moeilijk te vergeven. Maar niet onmogelijk :wink:

Terug naar “Archief”