Ds. Kersten en de verbonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 12:02

Ging even over aanbod van genade bij ogg.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 mei 2004 12:52

Klaas schreef:Zijn we nou aan het bevechten wat de Ware Kerk is?
Ik dacht dat we dat al zo'n 100 jaar niet meer deden...

Klaas

hoe kom je daarbij?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 mei 2004 12:53

Waarbij? Het eerste of het tweede dat ik noemde?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 13:27

Nou, dan zal ik als rechtgeaard oud gergemmer maar even mijn zegje doen. 8)

In de praktijk komt het aanbod van genade in de ogg denk ik wel het dichtst in de buurt van de ggn. De ogg is echter een kerkverband met een heel ander karakter dan de ggn. Daar is het niet zo eng (kun je op 2 manieren opvatten) logisch beredeneerd, befilosofeerd en uitgeplozen als bij de ggn. Men gaat meer op de gemoedelijke toer, refereert veel aan het bevindelijke gezelschapsleven van het 'oude volkje' en vind ook wel dat het er 'diep door moet gaan' alvorens er sprake kan zijn van een ware bekering. Ik denk dat ogg-ers meer gevoelsmensen zijn, meer bevindelijk, terwijl in de ggn het rationalisme meer heerst. Hierdoor heeft de ogg (volgens mij) geen tot in de puntjes uitgewerkte visie op allerlei theologische kwesties, in tegendeel tot de ggn. Daarom kan het ook per plaats en per dominee een hoop verschillen in hoeverre het de ggn benadert of niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 27 mei 2004 14:26

Aragorn schreef:Nou, dan zal ik als rechtgeaard oud gergemmer maar even mijn zegje doen. 8)

In de praktijk komt het aanbod van genade in de ogg denk ik wel het dichtst in de buurt van de ggn. De ogg is echter een kerkverband met een heel ander karakter dan de ggn. Daar is het niet zo eng (kun je op 2 manieren opvatten) logisch beredeneerd, befilosofeerd en uitgeplozen als bij de ggn. Men gaat meer op de gemoedelijke toer, refereert veel aan het bevindelijke gezelschapsleven van het 'oude volkje' en vind ook wel dat het er 'diep door moet gaan' alvorens er sprake kan zijn van een ware bekering. Ik denk dat ogg-ers meer gevoelsmensen zijn, meer bevindelijk, terwijl in de ggn het rationalisme meer heerst. Hierdoor heeft de ogg (volgens mij) geen tot in de puntjes uitgewerkte visie op allerlei theologische kwesties, in tegendeel tot de ggn. Daarom kan het ook per plaats en per dominee een hoop verschillen in hoeverre het de ggn benadert of niet.

Jij van de OGG??????

je blijft me verbazen!!

:lol: :lol: :lol:
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 14:45

Haha, is ook alweer bijna een jaar geleden dat ik erin zat maar toch.. 8)

En het zal je ook wel verbazen dat ik momenteel in een bezwaarde gemeente terecht ben gekomen terwijl ik eigenlijk principieel tegen afscheidingen ben.. :)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 14:46

Aragorn schreef:Haha, is ook alweer bijna een jaar geleden dat ik erin zat maar toch.. 8)

En het zal je ook wel verbazen dat ik momenteel in een bezwaarde gemeente terecht ben gekomen terwijl ik eigenlijk principieel tegen afscheidingen ben.. :)

Een echte hervormde ziet het dan ook niet als afscheiding maar als blijven. Goed dit is een andere, vervelende discussie die ik niet opnieuw wil starten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 15:11

japijo schreef:
Aragorn schreef:Haha, is ook alweer bijna een jaar geleden dat ik erin zat maar toch.. 8)

Een echte hervormde ziet het dan ook niet als afscheiding maar als blijven. Goed dit is een andere, vervelende discussie die ik niet opnieuw wil starten.

Laten we dat dan maar niet doen nee. :wink:

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 30 mei 2004 18:24

Na drie pagina's noch niets over de verbonden. :o

Wat is er zo speciaal aan de verbondsleer van ds Kersten dat er een topic aan wordt gewijd?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 31 mei 2004 09:31

Speedy schreef:
Het Weermannetje schreef:Overigens denk ik dat de ggn dichter bij de visie van Kersten zit dan de gergem. :wink:

Grijns, toon maar aan dan.

Na und...? Was soll das...?
Hoe vaak horen we nog eigenlijk zeggen: "Maar de Schrift zegt..." Daar staat de Romeinenbrief van Paulus toch ook bol van: 'ti legei hè grafè?' (=wat zegt de Schrift?/het schriftwoord?)
Waarom zeggen wij dat niet vaker? Waarom is dàt ons spreken niet? Interesseert ons dat niet meer of zo?
Waarom blijkbaar al dat dogmatische gereken?

Wat ds. Kersten dacht, wat dr. Abraham Kuyper dacht, wat paus Leo X dacht, wat Mohammed dacht... dat zijn allemaal mensen! Daar schieten we dus geen ene zak mee op.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mei 2004 19:11

Bij 'kerken en Godsdiensten' heb ik nieuw onderwerp geopend: 'Heeft de Heere een verbond met de kerk gesloten?' Ik denk dat er geen verbond met de kerk is gesloten, dat werpt een ander licht op de discussie die hier gevoerd wordt. Al is de discussie geleidelijk wat van het eigenlijke onderwerp afgegaan. Als er dus geen verbond met wat voor kerk ook maar gesloten is, dan komt de vraag, is die is volgens mij relevanter. Hoe kunnen wij delen in de zegeningen van het verbond die met Israël en Juda gesloten zijn.

Terug naar “Archief”