Ikke21 schreef:Nu hebben jullie het alleen nog maar over trouwen voor de burgelijke stand, maar wat dacht je trouwen voor God en in de kerk? Heeft dat geen meerwaarde? Wat is er mooier dan een zegen over je huwelijk te vragen?! Dit doe je met samenwonen niet? Ja misschien wel zelf of samen, maar niet knielend voor in de kerk voor Gods aangezicht. Dit heeft voor mij een absolute meerwaarde!!
Dat is absoluut belangrijk Ikke21! Maar het eigenlijke trouwen doe je voor de burgerlijke stand, de zegen hierover vragen doe je in de kerk. En dat is natuurlijk belangrijk, en wat mij betreft kunnen ook mensen die gaan samenwonen over hun relatie een zegen vragen in de kerk. Maar ja, in een huwelijksdienst zie je ook voornamelijk mensen die je toch al uitnodigt op de dag, het is dan niet specifiek dat je in de gemeente die zegen vraagt. Wel in het gebouw, wel door de dominee, maar niet zozeer in de gemeente.
Wat ik een paar jaa geleden heel mooi vond, was een stel kennissen van ons, die trouwden op zaterdag, en hierlden ook toen hun feest en zo. Zij namen het vragen van een zegen in het midden van de gemeente heel serieus, en deden dat dus in de zondagse dienst, waar dus echt de hele gemeente bij was. Was erg origineel, en erg mooi vond ik.