Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 25 mei 2004 09:19

Ikke21 schreef:Nu hebben jullie het alleen nog maar over trouwen voor de burgelijke stand, maar wat dacht je trouwen voor God en in de kerk? Heeft dat geen meerwaarde? Wat is er mooier dan een zegen over je huwelijk te vragen?! Dit doe je met samenwonen niet? Ja misschien wel zelf of samen, maar niet knielend voor in de kerk voor Gods aangezicht. Dit heeft voor mij een absolute meerwaarde!!

Dat is absoluut belangrijk Ikke21! Maar het eigenlijke trouwen doe je voor de burgerlijke stand, de zegen hierover vragen doe je in de kerk. En dat is natuurlijk belangrijk, en wat mij betreft kunnen ook mensen die gaan samenwonen over hun relatie een zegen vragen in de kerk. Maar ja, in een huwelijksdienst zie je ook voornamelijk mensen die je toch al uitnodigt op de dag, het is dan niet specifiek dat je in de gemeente die zegen vraagt. Wel in het gebouw, wel door de dominee, maar niet zozeer in de gemeente.

Wat ik een paar jaa geleden heel mooi vond, was een stel kennissen van ons, die trouwden op zaterdag, en hierlden ook toen hun feest en zo. Zij namen het vragen van een zegen in het midden van de gemeente heel serieus, en deden dat dus in de zondagse dienst, waar dus echt de hele gemeente bij was. Was erg origineel, en erg mooi vond ik.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:28

Pim schreef:
Ikke21 schreef:Nu hebben jullie het alleen nog maar over trouwen voor de burgelijke stand, maar wat dacht je trouwen voor God en in de kerk? Heeft dat geen meerwaarde? Wat is er mooier dan een zegen over je huwelijk te vragen?! Dit doe je met samenwonen niet? Ja misschien wel zelf of samen, maar niet knielend voor in de kerk voor Gods aangezicht. Dit heeft voor mij een absolute meerwaarde!!

Dat is absoluut belangrijk Ikke21! Maar het eigenlijke trouwen doe je voor de burgerlijke stand, de zegen hierover vragen doe je in de kerk. En dat is natuurlijk belangrijk, en wat mij betreft kunnen ook mensen die gaan samenwonen over hun relatie een zegen vragen in de kerk. Maar ja, in een huwelijksdienst zie je ook voornamelijk mensen die je toch al uitnodigt op de dag, het is dan niet specifiek dat je in de gemeente die zegen vraagt. Wel in het gebouw, wel door de dominee, maar niet zozeer in de gemeente.

Wat ik een paar jaa geleden heel mooi vond, was een stel kennissen van ons, die trouwden op zaterdag, en hierlden ook toen hun feest en zo. Zij namen het vragen van een zegen in het midden van de gemeente heel serieus, en deden dat dus in de zondagse dienst, waar dus echt de hele gemeente bij was. Was erg origineel, en erg mooi vond ik.

Jamaar voor de mensen die er geen familie van zijn lijkt het me irritant. die interesseert het mischien geen bal.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 09:47

joepie schreef:Als je samen vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God kunt gaan, dan mag je er zeker van zijn dat die persoon door God op je weg geplaatst is. Daar mag je dan samen om bidden en voor danken. Als je dat niet direct doet in een relatie dan vergeet je hoe belangrijk je basis is voor de rest van je leven samen.

Dus God haalt personen die Hij op je weg plaatst er soms ook weer af?

Verder ben ik het helemaal met Pim eens. Trouwen is een sociale constructie om een hoop problemen te voorkomen. Is trouwen praktisch gezien niet goed mogelijk en wordt toch aan de voorwaarden voor een huwelijk voldaan, dan is aan het princicpe gehoorzaamd. Als het zonde doen hem zit in die ene handtekening krijg ik associaties met de door Jezus zo verafschuwde Farizeeers.

En ik moet bij dit soort discussie ook altijd denken aan C.S. Lewis, die zei dat de zonden met ons lichaam voor God de minst belangrijke zijn, maar door mensen het meest uitvergroot worden van alles. Als een stel samenwoont of voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat is het een grote schande, terwijl belastingontduiking, ongeloof en liefdeloosheid bijna als normaal gezien worden.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 25 mei 2004 09:48

japijo schreef:Jamaar voor de mensen die er geen familie van zijn lijkt het me irritant. die interesseert het mischien geen bal.

Dat is een gevaar ja. Het was wel een gemeente waar zij ook heel veel mensen kenden, en waar ook wel ruimte is voor wat liturgische afwisseling op zijn tijd. Maar goed, doopdiensten worden ook in de gemeente gehouden, en dan zitten er misschien ook wel mensen die het niet interesseert, of die de doopouders niet kennen. Kan overal gebeuren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 09:54

Pim schreef:
japijo schreef:Jamaar voor de mensen die er geen familie van zijn lijkt het me irritant. die interesseert het mischien geen bal.

Dat is een gevaar ja. Het was wel een gemeente waar zij ook heel veel mensen kenden, en waar ook wel ruimte is voor wat liturgische afwisseling op zijn tijd. Maar goed, doopdiensten worden ook in de gemeente gehouden, en dan zitten er misschien ook wel mensen die het niet interesseert, of die de doopouders niet kennen. Kan overal gebeuren.

Het ligt er denk ik net aan wat voor gemeente het is. Als het merendeel het geen bal interesseert dat een jong stel uit de gemeente voor het aangezicht van God en de gemeente elkaar trouw wil beloven zegt dat natuurlijk wel iets over het gemeenteleven en de broederlijke liefde.. :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 10:39

Lalage schreef:
joepie schreef:Als je samen vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God kunt gaan, dan mag je er zeker van zijn dat die persoon door God op je weg geplaatst is. Daar mag je dan samen om bidden en voor danken. Als je dat niet direct doet in een relatie dan vergeet je hoe belangrijk je basis is voor de rest van je leven samen.

Toch denk ik dat het nooit een garantie is. Een gezin dat ik vaag ken ligt nu ook uit elkaar, omdat de man heel erg overspannen was. Die man is ziek in zijn hoofd en daardoor wilde hij bij zijn vrouw weg. De vrouw wilde niet scheiden, maar kan niet anders, omdat die man niet meer met haar verder wil. En volgens mij waren dit best wel christelijke mensen. Er zijn vast wel meer van dit soort situaties waarin een huwelijk toch niet heel blijft. Tuurlijk, het maakt superveel uit of je samen bidt (merk ik nu zelf ook al) maar ik vind je hier iets te kort door de bocht gaan.

En wat is er hier kort door de bocht?
Als je navraagt bij de huwelijken die stranden of ze nog wel samen bidden en uit de Bijbel lezen, zul je als antwoordt krijgen dat het niet meer zo is. Dus hun basis is weg.
En als je zoals die man, overspannen bent, dan kun je hem dat op dit moment moeilijk aanrekenen.
Ik zeg ook niet dat het een garantie is, maar je mag er wel op vertrouwen dat God je samenbind. Want je bent samen al direct bezig met het belangrijkste in je leven, zeker ook in een relatie, en dat is: Samen stil voor God. Samen zorgen dat de horizontale band goed is.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 10:44

Aragorn schreef:

En ik moet bij dit soort discussie ook altijd denken aan C.S. Lewis, die zei dat de zonden met ons lichaam voor God de minst belangrijke zijn, maar door mensen het meest uitvergroot worden van alles. Als een stel samenwoont of voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat is het een grote schande, terwijl belastingontduiking, ongeloof en liefdeloosheid bijna als normaal gezien worden.

Zo denk ik zeker niet! En hoe bedoel je de bovenste zin?

Ook voor God was de officiele huwelijks voltrekking belangrijk. Die moest zeker eerst gebeuren voor je ging samen wonen met je meisje.
Hij was er zeker niet voor om maar te gaan samenwonen en dan maar eens te zien wanneer je gaat trouwen.
En ja, in nederland ben je pas officieel getrouwd als je dat boterbriefje hebt gehaald. En aangezien we de overheid dienen te gehoorzamen geld ook voor ons dat je dan dus officeel getrouwd bent.
En zullen ook wij ons daaraan moeten houden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 10:45

Aragorn schreef:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 10:48

Aragorn schreef:
Aragorn schreef:

:?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 mei 2004 10:50

Aragorn schreef:
Aragorn schreef:

Dat geloof ik zeker ja!! Ik ken een meisje ze was verloofd met een vriend van mij, 3 maanden voor hun trouwen kwam de jongen door een bedrijfsongeval om het leven!! God geeft en neemt op Zijn tijd en wijze, als is het voor de mens soms ondoorgrondelijk, wat God doet is goed.

Dus ik geloof zeker dat God mensen op je weg plaatst die Hij later weer van je afneemt, zie het voorbeeld wat ik genoemd heb.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 11:00

joepie schreef:
Aragorn schreef:
Aragorn schreef:

Ik zal het even verduidelijken. Jij zei dat je er zeker mag zijn dat een persoon door God op je weg geplaatst is als je vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God mag gaan.
Nu vroeg ik me af of dat een garantie is dat het niet uit kan gaan, of dat God zo iemand ook weer van je weg af kan halen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 mei 2004 11:03

Aragorn schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:
Aragorn schreef:

Ik zal het even verduidelijken. Jij zei dat je er zeker mag zijn dat een persoon door God op je weg geplaatst is als je vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God mag gaan.
Nu vroeg ik me af of dat een garantie is dat het niet uit kan gaan, of dat God zo iemand ook weer van je weg af kan halen.

Zie mijn bericht hierboven

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 11:30

Aragorn schreef:
Pim schreef:

Het ligt er denk ik net aan wat voor gemeente het is. Als het merendeel het geen bal interesseert dat een jong stel uit de gemeente voor het aangezicht van God en de gemeente elkaar trouw wil beloven zegt dat natuurlijk wel iets over het gemeenteleven en de broederlijke liefde.. :roll:

Dat vind ik ook. Ik heb me trouwens vaak geergerd aan doopouders die normaal nooit in de kerk kwamen :-S

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:12

Aragorn schreef:
Pim schreef:

Dat klopt ja, daar dacht ik ook aan toen ik dat zinnetje typte.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:18

Ikke21 schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:
Aragorn schreef:

Zie mijn bericht hierboven

Ja oke, dankje. Ben nu alleen nog benieuwd wat joepie er van denkt en dan vooral als een verkering uitgaat.

Terug naar “Archief”