het was surfer niet duidelijk.
en ik heb niets over beweren gehad.
Moderator: Moderafo's
surfer schreef:wina schreef:Ik heb nu alle postings gelezen, en het valt mij op dat jullie allemaal dezelfde uitleg geven, n.l. over de éne zoon.
Dat is de helft van de gelijkenis, er wordt nog over een tweede zoon gesproken, en niet voor niets.
De eerste zoon leefde in relatie met de vader.
De tweede zoon vertegenwoordigt de christenen die nooit bij de vader zijn weggelopen, en altijd trouw hun arbeid hebben gedaan.
Maar juist deze tweede zoon heeft nog nooit een relatie vader/zoon gehad, hij werd ook boos toen zijn broer tot bekering kwam en hij was jaloers op zijn broer, daarom feestte hij niet mee.
Hij leefde als knecht i.p.v. een zoon.
Hij had nooit beseft dat 'al het mijne is het jouwe' voor hem gegolden had.
Hoeveel christenen leven er niet als de tweede zoon, en leven alleen maar als dienstknecht en niet als erfgenaam ? Want ook nu geldt voor ons 'Al het Mijne is het uwe ' We mogen nu al gebruik maken van onze erfenis.
In deze gelijkenis is de eerste zoon beter af dan de tweede.
misschien had die oudste zoon de jongste wel door....
Marnix schreef:Precies.... Jezus verzin het verhaal zelf.... Stel, ik pas ergens op en vertel de kineren voorhet slapen gaan een verhaal.... en bij elke zin die ik zeg zetten ze vraagtekens en gaan ze zich afvragen of het wel klopt wat ik zeg... terwijl ik het verhaal zelf verzin.... wat gaat er dan mis
Jezus wil inderdaad wat duidelijk maken met het verhaal... kijk daar dan gewoon naar.... Daarom vertelt Hij dat verhaal....
wina schreef:We kunnen zeggen : Vader u hebt in uw woord beloofd............en op deze belofte gaan staan.
henk77 schreef:....en zeker heeft die jongen wel oprecht berouw gehad ander ging hij niet zo denken en terug naar zn vader.(15:19)
Cathy schreef:Jezus wil inderdaad wat duidelijk maken met het verhaal... kijk daar dan gewoon naar.... Daarom vertelt Hij dat verhaal....
Mee eens, maar toch denk ik dat je ervan uit mag gaan dat het verhaal gewoon helemaal klopt, aan alle kanten, want het is Yeshua die het verzint/vertelt..
Aragorn schreef:Daarom lijkt het me ook logisch dat je de uitleg die (het meest) strookt met de bijbel kiest.
Marnix schreef:Tuurlijk mag dat.... Dat wilde ik juist ook zeggen
Cathy schreef:Aragorn schreef:Daarom lijkt het me ook logisch dat je de uitleg die (het meest) strookt met de bijbel kiest.Marnix schreef:Tuurlijk mag dat.... Dat wilde ik juist ook zeggen
En die is......
een combinatie van berouw en eigenbelang............o nee, andersom volgens Lukas: eerst eigenbelang en dan berouw?
Hoe serieus is dat berouw dan?
Ach...een ieder onderzoeke zichzelf...
surfer schreef:of angst...Cathy schreef:Aragorn schreef:Maar aan de andere kant: zou het God veel interesseren waarom iemand komt? Als hij maar komt toch?
Mee eens![]()
Want dat impliceert geloof!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten