Tegenslagen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 05 mei 2004 16:36

De prijs van het boek is tussen de 10 - 15 euro.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 12:11

Yael schreef:
Evelien schreef:Maar soms dan probeer je je groot te houden, en probeer je niet bij de pakken neer te gaan zitten. (dat heb ik ook gedaan) Maar op een gegeven moment dan kun je niet meer verder en als je als maar tegenslagen krijgt dan is je moed ook op.

Ik had het wat simpel neergezet dat weet ik omdat het in de praktijk zo vaak niet werkt.

Wat vindt je van dit lied?

Ik ben de Heer die jou eens schiep
in je moeder tot leven riep
Ik zag je vormeloos begin
omdat Ik je wilde heeft je leven zin

Wees maar niet bang
Ik bemin je al zolang
Ik voelde de pijn
toen je niet meer kind kon zijn

Heer als U dan echt mij zo goed kent,
met liefde over mij bewogen bent
Maak me dan een kind zoals U wilt
zodat ik weer aan Uw voeten speel

Wees maar niet bang
Ik bemin je al zolang.
Ik voelde de pijn
toen je niet meer kind kon zijn.

Heer ik pak aan wat U voor me heeft.
omdat U voor mij geleden heeft.
De kracht die uit de dood U riep,
maakt mij zoals U mij eens schiep

Ik hou van U omdat U echt om me geeft.
Kom in de stilte, werk nu Heilige Geest.

Ik ben de Heer die jou eens schiep
in je moeder tot leven riep
Ik zag je vormeloos begin,
omdat Ik je wilde heeft je leven zin.

(Overgenomen van de cd: wereld van verschil, van Rolof Mulder, die ook dit lied schreef.)

Ik zat dit lied nog eens even door te nemen. En liet het even tot me doorwerken dan heb ik best wel vragen bij bepaalde regels...

Zoals:
omdat Ik je wilde heeft je leven zin. ----> hieruit concludeer ik eigenlijk het volgende: God is iemand die mij pijn doet, die je zoveel tegenslagen geeft in dit leven. Best wel krom toch?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 12:17

Hm, ik volg die link totaal niet Evelien...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 12:20

Aragorn schreef:Hm, ik volg die link totaal niet Evelien...

Nou kijk God gaf mij het leven omdat Hij dat wou. Maar als ik naar mijn leven kijk is het een grote misslukking.... En God geeft ons toch het leven? En daaruit concludeer ik dat God mij die grote mislukkeling(en) geeft.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 06 mei 2004 12:28

Evelien schreef:

Nou kijk God gaf mij het leven omdat Hij dat wou. Maar als ik naar mijn leven kijk is het een grote misslukking.... En God geeft ons toch het leven? En daaruit concludeer ik dat God mij die grote mislukkeling(en) geeft.

Moet je psalm 73 eens lezen, misschien herken je dat?

1 Een psalm van Asaf. Immers is God Israel goed, dengenen, die rein van harte zijn.
2 Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
3 Want ik was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede.
4 Want er zijn geen banden tot hun dood toe, en hun kracht is fris.
5 Zij zijn niet in de moeite als andere mensen, en worden met andere mensen niet geplaagd.
6 Daarom omringt hen de hovaardij als een keten; het geweld bedekt hen als een gewaad.
7 Hun ogen puilen uit van vet; zij gaan de inbeeldingen des harten te boven.
8 Zij mergelen de lieden uit, en spreken boselijk van verdrukking; zij spreken uit de hoogte.
9 Zij zetten hun mond tegen den hemel, en hun tong wandelt op de aarde.
10 Daarom keert zich Zijn volk hiertoe, als hun wateren eens vollen bekers worden uitgedrukt,
11 Dat zij zeggen: Hoe zou het God weten, en zou er wetenschap zijn bij den Allerhoogste?
12 Ziet, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld; zij vermenigvuldigen het vermogen.
13 Immers heb ik tevergeefs mijn hart gezuiverd, en mijn handen in onschuld gewassen.
14 Dewijl ik den gansen dag geplaagd ben, en mijn straffing is er alle morgens.
15 Indien ik zou zeggen: Ik zal ook alzo spreken; ziet, zo zou ik trouweloos zijn aan het geslacht Uwer kinderen.
16 Nochtans heb ik gedacht om dit te mogen verstaan; maar het was moeite in mijn ogen;
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen; Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting, nemen een einde, worden te niet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken! Als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
21 Als mijn hart opgezwollen was, en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
22 Toen was ik onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij U.
23 Ik zal dan geduriglijk bij U zijn; Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
26 Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
27 Want ziet, die verre van U zijn, zullen vergaan; Gij roeit uit, al wie van U afhoereert.
28 Maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te wezen; ik zet mijn betrouwen op den Heere HEERE, om al Uw werken te vertellen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 12:31

Evelien schreef:

Ja, ik kan die redenering wel begrijpen, maar dat is volgens mij niet wat dit gedicht/lied wil zeggen.

En de meeste christenen geloven toch dat God je het leven geeft? En ja, wanneer is je leven een mislukking? Komt dat door rechtreeks Goddelijk ingrijpen, of door andere mensen, omstandigheden, enz?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mei 2004 18:55

Aragorn schreef:
Evelien schreef:

Ja, ik kan die redenering wel begrijpen, maar dat is volgens mij niet wat dit gedicht/lied wil zeggen.

En de meeste christenen geloven toch dat God je het leven geeft? En ja, wanneer is je leven een mislukking? Komt dat door rechtreeks Goddelijk ingrijpen, of door andere mensen, omstandigheden, enz?

Ik vraag me af of je leven eigenlijk mislukt kan zijn. Ja, het leven van moordenaars en grote misdadigers als vriend Dutreaux is behoorlijk mislukt.
Ik zat dinsdagavond naar een documentaire met overlevenden van een conentratekamp te kijken. Die hebben onwijs veel leed gezien en meegemaakt, wat ze psychisch ook getraumatiseerd heeft. Maar als ik kijk wat ze na de oorlog met hun leven gedaan hebben, hoe ze anderen geholpen hebben enzo. Is zó'n leven toch veel meer waard dan iemand bij wie alles maar perfect gaat, bij wie niets mislukt, maar die niets goeds geeft aan de mensen om hem/haar heen.

Het ligt er aan wat voor eisen je aanjezelf stelt en aan de mensen om je heen. wanneer daar niets van terecht komt, kan je jezelf een mislukking vinden, denk ik ja.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 21:47

Ik wil hier best wel mijn levenservaringen vertellen. Maar ik ben erg bang dat niemand mij gelooft.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 mei 2004 21:57

Evelien schreef:Ik wil hier best wel mijn levenservaringen vertellen. Maar ik ben erg bang dat niemand mij gelooft.
Je hoeft van mij niet je levenservaringen neer te zetten; toch denk ik niet snel dat iets onmogelijk is. Daarvoor heb ik al teveel absurde situaties gehoord.

Als je wilt praten kan je altijd een PB sturen...

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 21:57

Evelien schreef:Ik wil hier best wel mijn levenservaringen vertellen. Maar ik ben erg bang dat niemand mij gelooft.

why not?

sorry ik vindt het zo erg als iemand zegt dat zijn leven een mislukking is. Weet je hoe jong je bent, weet je wat voor leven je je nog voor je hebt. En laat je je nu inpalmen door rot gevoelens, erge dingen die je hebt meegemaakt. Weet je mischien denk je: hij weet niet waar hij het over heeft. En ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nog nooit hele erge dingen meegemaakt. Maar ik denk wat je ook meemaakt, je nooit er bij moet neerleggen, zo van: "mijn leven is niks meer waard"

Absoluut niet waar! De duivel maakt je dat wijs, dat jou leven niks waard is. Je hebt van het weekend een mooie gesprekken gehad, mischien een mooie bijbel studie, je hebt wat van God mogen doorgeven. Is jou leven dan niks waard? mischien juichen straks al de engelen wel in de hemel omdat jij iemand naar God hebt gewezen.

sterke evelien!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 22:21

Ik heb ooit eens een keer mijn levensgeschiedenis/ervaring op papier gezet. Maar als ik het dan (weer) terug lees, kun je daaruit niet opmerken dat het een misslukking is. Maar toch voelt het wel van binnen als een misslukking. Omdat ik het ervaren heb.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 22:23

Maar mensen die mij kennen vanuit de kerk, omgeving of school zien mij totaal anders dan dat ik in werkelijkheid ben. Dit omdat ik een giga masker op heb.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 22:28

Evelien schreef:Maar mensen die mij kennen vanuit de kerk, omgeving of school zien mij totaal anders dan dat ik in werkelijkheid ben. Dit omdat ik een giga masker op heb.

ik heb ook jaren lang een masker opgehad, en die heb ik nog wel eens op. Maar daar kan je aan werken, met hulp of zonder hulp. in ieder geval met hulp van God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 22:30

Evelien schreef:Ik heb ooit eens een keer mijn levensgeschiedenis/ervaring op papier gezet. Maar als ik het dan (weer) terug lees, kun je daaruit niet opmerken dat het een misslukking is. Maar toch voelt het wel van binnen als een misslukking. Omdat ik het ervaren heb.

tuurlijk is iets ervaren heel anders dan iets lezen. Maar wat je ook ervaren hebt: het kan nooit een reden zijn om te zeggen tegen het leven wat voor je ligt: het wordt een minslukking.

jij weet nooit wat voor mooie dingen God met jou van plan is

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 mei 2004 22:34

hijwel schreef:
Evelien schreef:Ik heb ooit eens een keer mijn levensgeschiedenis/ervaring op papier gezet. Maar als ik het dan (weer) terug lees, kun je daaruit niet opmerken dat het een misslukking is. Maar toch voelt het wel van binnen als een misslukking. Omdat ik het ervaren heb.

tuurlijk is iets ervaren heel anders dan iets lezen. Maar wat je ook ervaren hebt: het kan nooit een reden zijn om te zeggen tegen het leven wat voor je ligt: het wordt een minslukking.

jij weet nooit wat voor mooie dingen God met jou van plan is

Het gaat hier niet om: het word een misslukking, het IS een misslukking.

Wat wil je ook:

als je als 3 jarige een ongeluk krijgt --> hierdoor veel problemen krijgt met je verdere ontwikkeling als kind. Ziekenhuis in ziekenhuis uit, de ene onderzoek naar de andere onderzoek, geen vriendinnetjes omdat je als maar het zh. en andere instellingen moet bezoeken, altijd hulp van anderen, pesten om je haarkleur, gepest worden om dat je te serieus bent, de ene onvoldoende naar de andere onvoldoende, het buitenbeentje in je gezin..... etc.

Terug naar “Archief”