Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 10:43

Als de PKN dat zou doen, zou het hele principe van pluriforme kerk verloren gaan. Misschien hadden ze zowiezo wel voor een federatie moeten kiezen (ik denk van wel), maar als je dat niet doet, kun je dit ook niet toestaan.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 04 mei 2004 22:19

Bij ons is alles gelukkig goed en ordelijk verlopen. Hoorde dat het op andere plaatsen wel moeilijk geweest was. Dat PKN ingreep waar het niet nodig was. Gemeenten die het zelf ondeling goed geregeld hadden.
Oa een PKN dominee met 1000 gemeenteleden moesten in een kerk met 400 plaatsen tewijl een niet PKN dominee met 400 gemeenteleden in een kerk met 1000 plaatsen meost. terwijl ze het zelf andersom geregeld hadden.

Ook begrijp ik nu dat in Katwijk de dominees er niet mee instemden. Ze moesten beide met 1000 gemeenteleden in kerken met 400 zitplaatsen. Dit is natuurlijk niet reeël.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2004 22:39

Ja, nu de kaarten eenmaal geschud zijn is het jammer als men niet probeert in broederlijke liefde ervan te maken wat ervan te maken valt. Zonder weer nieuwe twisten op te roepen en uit te gaan vechten.

Het is nu eenmaal zo als het nu is, bezwaarden gaan niet mee, helaas voor de PKN. En de PKN is een feit, jammer voor de bezwaarden. Maar de tijd om daarover te ruzieen is voorbij. Het zou mooi zijn als men nu de verhoudingen probeert te herstellen en zachtmoedigheid en eenheid in geloof in de praktijk te brengen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 mei 2004 15:02

ik wordt alleen een beetje ziek van die mensen die jaren zelden in de kerk kwamen, en nu zo'n beetje het bezwaardtste zijn van allemaal. maar goed, dat zijn zo ongeveer beroepsbezwaarden, die zijn ook al bezwaard als er een boom in de straat geplant gaat worden (net zoals ze bezwaard zouden zijn als er geen boom geplant ging worden).

maar goed, ik heb gehoord dat er op veel plaatsen gelukkig wel wat geregeld is als noodkerkgebouw (schoolaula's o.i.d.), hoeven er geen hagepreken gehouden te worden :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2004 15:07

Beroepsbezwaarden.... :lol: :mrgreen:

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 08 mei 2004 19:59

Er zijn ook brood-pkners, oftewel dominees die meegaan om hun traktement te behouden. Dominees die eerst tegen PKN zijn maar op het nippertje toch meegaan omdat ze anders geen loon meer krijgen.

Er gebeuren veel erge dingen in sommige kerken. Heel erg jammer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 mei 2004 20:30

weetje wat ik zo jammer vind van die pkn

dat het een scheuring in een groep heeft teweeg gebrachte die anders normaal met elkaar konden omgaan.

Omdat ze zo nodig een stel vrijzinnige snuiters erbij moesten halen, vallen de mensen die nog bij de Schrift willen blijven uit een. Heel erg jammer.

Ik heb geen oordeel, velen zijn hier op zijn zacht gezegd nogal aanmatigend. Dat is jammer. Maar misschien wel menselijk.

Ik ding wil ik nog wel kwijt.

Het is onmogelijk om over het geweten van en ander te regeren. Doe dat dan ook aub niet!
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 08 mei 2004 20:43

jacobH schreef:Omdat ze zo nodig een stel vrijzinnige snuiters erbij moesten halen, vallen de mensen die nog bij de Schrift willen blijven uit een. Heel erg jammer. (....)
Het is onmogelijk om over het geweten van en ander te regeren. Doe dat dan ook aub niet!

Wie zijn die vrijzinnige "snuiters"? En "regeer" je hier ook over het geweten van de "snuiters' of lees ik dat verkeerd?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2004 21:08

jacobH schreef:weetje wat ik zo jammer vind van die pkn

dat het een scheuring in een groep heeft teweeg gebrachte die anders normaal met elkaar konden omgaan.

Omdat ze zo nodig een stel vrijzinnige snuiters erbij moesten halen, vallen de mensen die nog bij de Schrift willen blijven uit een. Heel erg jammer.

Ik heb geen oordeel, velen zijn hier op zijn zacht gezegd nogal aanmatigend. Dat is jammer. Maar misschien wel menselijk.

Ik ding wil ik nog wel kwijt.

*Aragorn denkt dat JacobH met deze posting op het randje balanceert, wankelt en bijna valt* :wink:

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 mei 2004 22:39

hm, ik zie dat probleem van vrijzinnige snuiters erbij halen eigenlijk niet zo. er zaten er toch al behoorlijk wat in het schip. tenminste, ik heb nu niet het idee dat het met de vrijzinnigheid in de ger. kerken erger gesteld is dan in de herv. kerk. ik heb alle begrip voor mensen die niet mee kunnen in de PKN, maar ik vraag me dan wel af wat ze nog in de hervormde kerk deden. maar goed, ik heb geen zin meer om te discussieren, dat heb ik hier al veel te vaak over gedaan, ik hoop alleen dat mensen hebben gedaan wat zij geloven dat goed is, en dat we elkaar niet op de keuzes gaan beoordelen/veroordelen. als we altijd broeders van 1 gemeente zijn geweest, moet dat na een ontwikkeling die we beide niet gewild hebben, toch nog steeds kunnen zijn?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 05:49

Zoals jullie weten geef ik niets voor het geloof van mensen dat op hun eigen ratio, normen en waarden is gebaseerd. Er zitten dus "snuiters" in de PKN die werkelijk absoluut niks aantrekken van het gezag van de bijbel. Juist die groep heeft een scheuring veroorzaakt in het bijbelgetrouwe deel van de kerk. En dat vind ik jammer.

Het grote verschil met vroeger is dat het vrijzinnige is uitgesproken door de belijdenissen/bewuste pluriformiteit, dat was anders dan vroeger. Ik kan me voorstellen dat je daar bezwaard tegen bent, ik kan ook begrijpen dat je dan toch blijft als bezwaarde.

groeten
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mei 2004 09:45

jacobH schreef:Zoals jullie weten geef ik niets voor het geloof van mensen dat op hun eigen ratio, normen en waarden is gebaseerd. Er zitten dus "snuiters" in de PKN die werkelijk absoluut niks aantrekken van het gezag van de bijbel. Juist die groep heeft een scheuring veroorzaakt in het bijbelgetrouwe deel van de kerk. En dat vind ik jammer.

Het grote verschil met vroeger is dat het vrijzinnige is uitgesproken door de belijdenissen/bewuste pluriformiteit, dat was anders dan vroeger. Ik kan me voorstellen dat je daar bezwaard tegen bent, ik kan ook begrijpen dat je dan toch blijft als bezwaarde.

groeten

Ik ben juist heel blij dat er voor diversiteit plaats is in onze PKN. Onze kerk staat open voor discussie en veelzijdigheid in plaats van verstarring en eenzijdigheid en tunnelblikken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 10:01

Optimatus schreef:
jacobH schreef:Zoals jullie weten geef ik niets voor het geloof van mensen dat op hun eigen ratio, normen en waarden is gebaseerd. Er zitten dus "snuiters" in de PKN die werkelijk absoluut niks aantrekken van het gezag van de bijbel. Juist die groep heeft een scheuring veroorzaakt in het bijbelgetrouwe deel van de kerk. En dat vind ik jammer.

groeten

Ik ben juist heel blij dat er voor diversiteit plaats is in onze PKN. Onze kerk staat open voor discussie en veelzijdigheid in plaats van verstarring en eenzijdigheid en tunnelblikken.

ik heb niet zoveel met veelzijdigheid die zo veelzijdig is dat er voor God en Jezus als Zaligmaker geen plaats meer is.

Ik heb er eigenlijk niks mee. Het is tegen de Schrift. En daar kan im mij niet mee identificeren. En als jij dat wel kan vind ik dat onbegrijpelijk. Iemand die zegt dat Christus de Verlosser niet de verlosser is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 10:43

Ik vind het wel een beetje vergaand om te zeggen dat de vrijzinnigen de scheuring veroorzaakt hebben hoor. Dan versimpel je de werkelijkheid toch ietsje teveel...

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 11:00

Aragorn schreef:

Ik vind het wel een beetje vergaand om te zeggen dat de vrijzinnigen de scheuring veroorzaakt hebben hoor. Dan versimpel je de werkelijkheid toch ietsje teveel...

hmmm ik zou niet weten waarom. Als de fusie nooit tot stand was gekomen had de gereformeerde bond nooit gescheurd.

helaas heeft de fusie al weer minsten 3 kerken opgeleverd. Dus per saldo is er helemaal niks gewonnen

Terug naar “Archief”