De Rooms-Katholieke Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 16:18

besprenkelen ipv dopen gebeurt in het gros van de protestantse kerken ook hoor...

... maar dat vind ik wel zo'n ontzettend kleine detailkwestie...

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 16:33

Brion...ik spreek redelijk vaak met Rk- & protestantentse mensen. Ook hier :D

Dopen betekent letterlijk 'onderdompelen'; niet besprenkelen dus. En dopen is bijbels, omdat dat namelijk door de Apostelen wordt onderwezen in navolging overigens van de doop van Jezus.

Het meestomvattende verhaal over dopen in de Bijbel vind ik persoonlijk het verhaal over 'de ethiopische kamerheer'....

Handelingen 8:34-36 - Weten wat je gelooft...‘Vertel me,’ vroeg de kamerheer aan Filippus, ‘over wie zegt de profeet dit? Over zichzelf of over een ander?’ En Filippus begon te spreken. Uitgaande van die woorden uit de Schrift verkondigde hij hem het goede nieuws over Jezus.

Hand 8:37-39
Belijden wat je geleerd hebt en gelooft door de doop
Onderweg kwamen ze langs een water. ‘Kijk, hier is water!’ zei de kamerheer. ‘Wat is ertegen dat ik gedoopt word?’ Hij liet de wagen stilhouden. Ze gingen beiden het water in, zowel Filippus als de kamerheer; en Filippus doopte de man.
Toen ze uit het water kwamen, nam de Geest van de Heer Filippus weg. De kamerheer zag hem niet meer. Hij zette zijn tocht voort; het was hem blij te moede.

Dus:
1. Leren over het evangelie, wie Jezus is, etc.
2. Door doop Jezus als persoonlijke Redder aannemen
3. Uitgaan

Maar...je bent er met de doop natuurlijk nog niet! De Apostelen onderwijzen immers 'handoplegging' om deel te nemen aan de Geest van God...lees zelf maar:

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, '

En zo ben je met de doop 'in Jezus' en door handoplegging 'in de Geest van God'. Dit kan je ook lezen in Efeze 2....

Efeze 2:22 In eenheid met hem wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.

Josh

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 17:04

Josh schreef:Brion...ik spreek redelijk vaak met Rk- & protestantentse mensen. Ook hier :D

Dopen betekent letterlijk 'onderdompelen'; niet besprenkelen dus. En dopen is bijbels, omdat dat namelijk door de Apostelen wordt onderwezen in navolging overigens van de doop van Jezus.

Josh, al dat gesmijt met bijbelteksten spreekt mij niet zo aan.

Even samenvatten: (zeg maar als ik het mis heb) 90% van gelovig Nederland is protestant of katholiek, viert de zondag op de zondag, en staat achter de kinderdoop (besprenkeling). Die 90% zit helemaal fout, want onbijbels. 10% zit aan de goede kant, en interpreteert de bijbel op een juiste manier. En jij hoort daarbij.

Kun je me nog eens iets over de (mogelijke) achtergronden vertellen? Zijn ze in RK-kerk en de PKN nou gewoon ontzettend dom, en begrijpen ze al eeuwenlang geen fluit van de bijbel, of zit er ook een kwade opzet achter? B.v. ze weten wel dat de kinderdoop hartstikke onbijbels is, maar ze durven het niet toe te geven?

Klopt het dat al deze wijsheden van deze site komen?
http://www.sign2god.com/begin.html

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 18:14

Brion...jij schreef:
Josh, al dat gesmijt met bijbelteksten spreekt mij niet zo aan.

Als het over God gaat, dan is Gods Woord uitgangspunt én leading voor alle Christenen. En daarom spreekt Gods Woord mij wél aan...

Even samenvatten: (zeg maar als ik het mis heb) 90% van gelovig Nederland is protestant of katholiek, viert de zondag op de zondag, en staat achter de kinderdoop (besprenkeling). Die 90% zit helemaal fout, want onbijbels. 10% zit aan de goede kant, en interpreteert de bijbel op een juiste manier. En jij hoort daarbij.

Gods Woord is beslist géén compromis van 'meeste-stemmen-gelden'. En Christen-zijn evenmin. Gods Woord is uitgangspunt, dus doe je wat God van je vraagt, wat de Zoon van God van je vraagt én wat de Apostelen onderwijzen.

De Bijbel geeft aan, dat je moet weten wat je gelooft én moet geloven wat je weet. Babies kunnen dat niet. Vervolgens wordt de doop onderwezen en niet de besprenkeling.

Kun je me nog eens iets over de (mogelijke) achtergronden vertellen? Zijn ze in RK-kerk en de PKN nou gewoon ontzettend dom, en begrijpen ze al eeuwenlang geen fluit van de bijbel, of zit er ook een kwade opzet achter? B.v. ze weten wel dat de kinderdoop hartstikke onbijbels is, maar ze durven het niet toe te geven?

Het gaat niet over dom of niet. Het gaat om de fundamenten die je hebt en wie je verder leidt met de fundamenten als uitgangspunt.

***Is je fundament Jezus, God en Gods Woord? Dan laat je je dopen, ontvang je de Gaven door 'handoplegging' en hou je in Jezus en Geest de Geboden van God, welke ook de Geboden van de Zoon van God zijn.

***Is je fundament niet Gods Woord... dan laat je je niet dopen, ben je niet verankerd in Jezus, ontvang je niet de Geestesgaven en word je misleidt en blind; bovendien doet God er zelf nog een schep bovenop door je te verharden in jouw keuze tegen HEM.

Klopt het dat al deze wijsheden van deze site komen?

Alle wijsheid komt van GOD; in Jezus en door de Geest van GOD. Jezus wordt overigens ook in de Bijbel 'de Wijsheid van GOD' genoemd... Het is GOD die alwetend is en Jezus schiep...

Mijn fundamenten ken je inmiddels, dus je weet ook aan wie ik mijn wijsheid dank.

**De Bijbel spreekt over een enorme misleiding van ALLE volken.
**De Bijbel spreekt over 'dat de verachting voor de Wet (Geboden) zal toenemen
**De Bijbel spreekt dat daarom liefde verdwijnt en er oorlogen, haat, egoisme etc = vrucht van de wereld ervoor zichtbaar in de plaats komt.

Slotvraag aan jou.... Waar protesteren de PKN-ers eigenlijk nog tegen?

Josh

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 19:09

Josh schreef:Slotvraag aan jou.... Waar protesteren de PKN-ers eigenlijk nog tegen?

Ik stel vast dat je op geen enkele vraag ingaat. Zelfs niet op een simpele vraag, van welke website al je wijsheden vandaan komen. Kan ik me ook wel een beetje voorstellen, want de site die ik suggereerde daar staan wel heel vreemde dingen geschreven.

Jouw slotvraag aan mij is (helaas) een erg domme vraag. Protestant heeft niets met protesteren te maken. Maar met "openlijk getuigen" of "ergens voor staan". Ook hier: je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt. Je roept maar wat in het wilde weg, en als mensen verduidelijking willen en je concrete vragen stellen, ga je met bijbelteksten gooien, of je negeert doodleuk de vragen.

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 19:19

Ik heb iedere vraag van jou duidelijk beantwoord. Dus spreek geen onzin.

Als jij niet weet waarom de Protestanten 'Protestanten' worden genoemd en ook niet waartegen ze protesteren... waarom stel jij mij dan vragen omtrent de PKN en RK-kerk?

Als je toch niet weet waar dat allemaal over gaat...waarom dan uberhaupt antwoorden willen op dit gebied?

Maar dat je geheel niet op antwoorden uit bent, blijkt ook uit je opmerking 'dat dat gebruik van Bijbelteksten je niet zo aanspreekt...'. Dat spreekt dus zeker niet Gods Woord of 'Bijbelboekdelen'.

Als je werkelijk in GOD geinteresseerd bent, dan vind je Gods Woord namelijk wél enorm interessant.....

Josh

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 19:30

Josh schreef:
Maar dat je geheel niet op antwoorden uit bent, blijkt ook uit je opmerking 'dat dat gebruik van Bijbelteksten je niet zo aanspreekt...'. Dat spreekt dus zeker niet Gods Woord of 'Bijbelboekdelen'.

Misquote! Ik snap wel dat je dat bewust doet, maar het blijft natuurlijk heel verwerpelijk. Gelukkig staat mijn bericht er nog, met wat ik WEL zei.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 21:34

Maar...je bent er met de doop natuurlijk nog niet! De Apostelen onderwijzen immers 'handoplegging' om deel te nemen aan de Geest van God...lees zelf maar:

Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, '

En zo ben je met de doop 'in Jezus' en door handoplegging 'in de Geest van God'. Dit kan je ook lezen in Efeze 2....

Efeze 2:22 In eenheid met hem wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.

Josh

Beste Josh, het is mij een volkomen raadsel hoe jij tot de conclusie komt uit bovengenoemde Bijbelteksten dat je handoplegging nodig hebt om deel te hebben aan de Geest van God.

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 21:37

Brion... je bent niet opzoek naar antwoorden, anders zou je zeer geinteresseerd zijn in Bijbelteksten en dat ben je dus niet zo...

En je bent duidelijk ook niet oprecht geinteresseerd naar 'het onderwerp van protest' van de Protestanten van de PKN...

En wat jij verder 'kleine detailkwesties' noemt (dopen of besprenkelen) is kennelijk veel minder belangrijk dan 'of jij wel of niet iets zegt tav Bijbelteksten'...

Kortom: als de Bijbel leert, dat dopen een fundament is [en dus niet besprenkelen!] dan is dat dus niet zo belangrijk, maar jouw woorden tav Bijbelteksten moeten zeer in detail......

Als je nu eens begint met Gods Woord (Bijbel + Jezus) waarlijk als uitgangspunt te nemen....misschien dat je eigen woorden gaan veranderen.....en daarmee de werkelijke doelstelling van je vragen!

Josh

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 sep 2004 21:38

Socrates schreef:

Josh

Beste Josh, het is mij een volkomen raadsel hoe jij tot de conclusie komt uit bovengenoemde Bijbelteksten dat je handoplegging nodig hebt om deel te hebben aan de Geest van God.

Socrates, dat Josh niet helemaal begrijpt wat on-topic is is duidelijk. Maar alsjeblieft praat over handoplegging in de discussie die daar over loopt. dus weer on-topic graag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 10 sep 2004 21:41

dat was ik, die dopen/besprenkelen een detailkwestie vindt.
bovendien heet het gewoon dopen, dat besprenkelen :)

letterlijk gezien ga je inderdaad onder water, al wordt er een stuk minder water gebruikt dan bij een echte onderdompeling. ik denk dat als je daar problemen mee hebt dat je dan een rare magische waarde hecht aan het gebruik, terwijl het vooral de BETEKENIS, de HEENWIJZING van dit ritueel is wat belangrijk is!

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 21:47

Dopen betekent letterlijk 'onderdompelen'. Onder water dus.

Symboliserend dat onderwater je zondige leven afsterft en uit het water komend je opstaat schoon in het Lichaam van Jezus.

Als we jouw wijzen en gedachtengang volgen, kunnen we gewoon ook iemand bespugen of een beker cola doen drinken. Als het er maar op lijkt toch?!

Misschien moeten we alles in de Bijbel maar symbolisch opvatten en onszelf tot god verklaren. En dan kan je alles doen wat je zelf goeddunkt. Gewoon ff New Age....

Geen wonder dat de RK-kerk het hier zo goed doet......

Josh

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 21:57

Josh schreef:
Als je nu eens begint met Gods Woord (Bijbel + Jezus) waarlijk als uitgangspunt te nemen....misschien dat je eigen woorden gaan veranderen.....en daarmee de werkelijke doelstelling van je vragen!

Josh

Als JIJ nu eens begint met mensen JUIST te citeren, en gewoon antwoord te geven op simpele vragen. Dat doe je niet. Ook hier vul je van alles voor me in, hoe ik over de bijbel denk, hoe ik de bijbel lees, in hoeverre ik geinteresseerd ben, en ga zo maar door. Je lijkt wel een helderziende.

Eerst plaats je deze link in je antwoord, en dan krijg je opeens spijt en verwijdert 'm weer, omdat er op die site zoveel onzin staat.

Komop wees een vent, en zeg gewoon: die site is goed! En zeg gewoon dat 90% van de gelovigen in Nederland fout zit t.a.v. kinderdoop, sabbatsviering en dat JIJ het WEL goed weet. En geef je gewoon antwoord op de simpele vraag:

Beduvelen de PKN, de RK-kerk en de reformatorische kerken ons bewust of weten ze niet beter?

Is dat nou werkelijk zo'n lastige vraag? Zeg gewoon: "ja dat doen ze bewust", of "nee, ze weten niet beter". Draai er toch niet zo dom omheen.......

Als je me gaat citeren wil je me dan juist quoten en niet opzettelijk woorden veranderen? Alvast bedankt!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 10 sep 2004 22:01

Josh schreef:Als we jouw wijzen en gedachtengang volgen, kunnen we gewoon ook iemand bespugen of een beker cola doen drinken. Als het er maar op lijkt toch?!

Ik vind deze reaktie buitengewoon grof.

Josh

Berichtdoor Josh » 10 sep 2004 22:09

Beduvelen de PKN, de RK-kerk en de reformatorische kerken ons bewust of weten ze niet beter?

**Als jij ook weet, dat de PKN samengaat in de RvK (incl SOW) met de RK waartegen het eigenlijk behoort te protesteren...

**Als jij ook weet, dat de Ref.kerken meedoet met zowel de PKN (SoW)én de Vrijmetselaars-EA

**Als jij ook weet, dat de RvK aanstuurt op interreligie (samengaan met andere religies) in Beraadsgroepen waarin alle RvK-kerken deelhebben

Zou het dan kunnen zijn, dat de PKN, RK en Ref-kerken gewoon denken 'dat het doel de middelen heiligt'?! En jij zegt dan dus 'bewust beduvelen'... Misschien doen de kerken wel bewust wat zij denken wat goed is...en of dat totaal conflicteert met wat GOD van ons vraagt...dat is hen dus een rotzorg. De kerken gaan gewoon verder.

Of een korter antwoord: ja: de kerken hebben een bepaald doel voor ogen en daar gaan ze voor of dat nu strijdig is met God of Gebod
Ze nemen daarmee hun leden én God in de maling.

Josh

Terug naar “Archief”