besprenkelen ipv dopen gebeurt in het gros van de protestantse kerken ook hoor...
... maar dat vind ik wel zo'n ontzettend kleine detailkwestie...
Moderator: Moderafo's
Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'
Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, '
Efeze 2:22 In eenheid met hem wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.
Josh schreef:Brion...ik spreek redelijk vaak met Rk- & protestantentse mensen. Ook hier![]()
Dopen betekent letterlijk 'onderdompelen'; niet besprenkelen dus. En dopen is bijbels, omdat dat namelijk door de Apostelen wordt onderwezen in navolging overigens van de doop van Jezus.
Josh, al dat gesmijt met bijbelteksten spreekt mij niet zo aan.
Even samenvatten: (zeg maar als ik het mis heb) 90% van gelovig Nederland is protestant of katholiek, viert de zondag op de zondag, en staat achter de kinderdoop (besprenkeling). Die 90% zit helemaal fout, want onbijbels. 10% zit aan de goede kant, en interpreteert de bijbel op een juiste manier. En jij hoort daarbij.
Kun je me nog eens iets over de (mogelijke) achtergronden vertellen? Zijn ze in RK-kerk en de PKN nou gewoon ontzettend dom, en begrijpen ze al eeuwenlang geen fluit van de bijbel, of zit er ook een kwade opzet achter? B.v. ze weten wel dat de kinderdoop hartstikke onbijbels is, maar ze durven het niet toe te geven?
Klopt het dat al deze wijsheden van deze site komen?
Josh schreef:Slotvraag aan jou.... Waar protesteren de PKN-ers eigenlijk nog tegen?
Josh schreef:
Maar dat je geheel niet op antwoorden uit bent, blijkt ook uit je opmerking 'dat dat gebruik van Bijbelteksten je niet zo aanspreekt...'. Dat spreekt dus zeker niet Gods Woord of 'Bijbelboekdelen'.
Maar...je bent er met de doop natuurlijk nog niet! De Apostelen onderwijzen immers 'handoplegging' om deel te nemen aan de Geest van God...lees zelf maar:Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, '
En zo ben je met de doop 'in Jezus' en door handoplegging 'in de Geest van God'. Dit kan je ook lezen in Efeze 2....Efeze 2:22 In eenheid met hem wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.
Josh
Socrates schreef:Maar...je bent er met de doop natuurlijk nog niet! De Apostelen onderwijzen immers 'handoplegging' om deel te nemen aan de Geest van God...lees zelf maar:Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'Hebr 6:4 'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, '
En zo ben je met de doop 'in Jezus' en door handoplegging 'in de Geest van God'. Dit kan je ook lezen in Efeze 2....Efeze 2:22 In eenheid met hem wordt ook u mee opgebouwd tot een geestelijk verblijf voor God.
Josh
Beste Josh, het is mij een volkomen raadsel hoe jij tot de conclusie komt uit bovengenoemde Bijbelteksten dat je handoplegging nodig hebt om deel te hebben aan de Geest van God.
Josh schreef:
Als je nu eens begint met Gods Woord (Bijbel + Jezus) waarlijk als uitgangspunt te nemen....misschien dat je eigen woorden gaan veranderen.....en daarmee de werkelijke doelstelling van je vragen!
Josh
Beduvelen de PKN, de RK-kerk en de reformatorische kerken ons bewust of weten ze niet beter?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten