Hee @mic!
Heb jij een mentor eigenlijk? En zo ja, wat doe je daar dan mee? Ennuh... ben je op de borrel vanavond?
Moderator: Moderafo's
nee ik heb geen mentor. maareeh kben niet op de borrel vanaaf. (en volgende week ook niet).TheEdge schreef:Hee @mic!
Heb jij een mentor eigenlijk? En zo ja, wat doe je daar dan mee? Ennuh... ben je op de borrel vanavond?
@mic schreef:nee ik heb geen mentor. maareeh kben niet op de borrel vanaaf. (en volgende week ook niet).TheEdge schreef:Hee @mic!
Ik krijg volgend jaar toch wel een soort vader als ik lid wordt?
Voor mijn gevoel zeg je nu hetzelfde als wat er de rest van het topic ook al gezegd werdMaarten schreef:ik heb dit hele topic ook eens doorgelezen en ik denk ik dat ik begrijp waar het om gaat. Een ding stuit me echter enorm tegen de borst. En dat is de visie op geloofsgroei die hier achter zit. de mentor is verder in het geloof dan de leerling. Maar wat betekent dat 'verder' in het geloof? Is dat dan een betere christen? Ik geloof niet in goede christenen. Ik geloof in christenen die grote zondaren zijn en alleen maar elke dag weer van genade moeten leven. Ik geloof dat christenen mensen zijn, die iedere dag meer zien van hoe zondig ze zelf wel niet zijn, en die iedere dag ook zien hoe groot Christus wel niet is. Overeenkomstig het motto van Johannes de Doper: "Hij moet wassen, en ik minder worden" Ik heb ook lang geprobeerd een goede christen te zijn, maar ik ben erachter gekomen dat ik een grote zondaar ben, maar het wonder is juist dat Jezus kwam om die zondaren zalig te maken en niet die vrome mensen die zo goed christen zijn.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je andere mensen om je heen hebt, die meer van God hebben geleerd dan jij. Maar de betiteling verder in het geloof vind ik niet adequaat. Ik heb gemerkt dat wanneer ik het nodig heb om te praten over het geloof of als ik vragen heb dat er mensen klaar staan. Niet als goede christenen, maar als mede-pelgrims die mij voortdurend wijzen op het Woord van God.
En wonderlijk genoeg, merk ik dat mensen ook mij vragen gaan stellen. Ik begrijp niet waarom, maar ik bid of het tot zegen mag zijn. Ik voel me ook helemaal niet bekwaam om mensen te helpen met geloofsvragen. Het enige wat ik kan doen is bidden om de Heilige Geest en lezen in het Woord en wijzen op het Woord.
Een wat uitgebreid antwoord. Het idee op zich vind ik niet verkeerd, maar het moet wel op een degelijke manier ingevuld worden. Wat mij betreft geen opgelegd systeem, maar op een natuurlijke manier. Word niet aangewezen als mentor, maar wees een mentor. Probeer open te staan voor vragen van anderen en als er een beroep op je wordt gedaan, probeer dan te helpen, naar de genade die je van God gekregen hebt.
@mic schreef:Voor mijn gevoel zeg je nu hetzelfde als wat er de rest van het topic ook al gezegd werd, maar ik ben het met je eens dat het niet opgelegd moet zijn, ik ben nu ook beetje mentor, maar dat is gewoon zo 'gegroeid', en degene die ik dan mentor (wat klink dat arrogant zeg
) is zelf ook weer mentor van iemand anders
wat dat betreft is paulus heel typerend in zijn boeken:Maarten schreef:@mic schreef:Voor mijn gevoel zeg je nu hetzelfde als wat er de rest van het topic ook al gezegd werd, maar ik ben het met je eens dat het niet opgelegd moet zijn, ik ben nu ook beetje mentor, maar dat is gewoon zo 'gegroeid', en degene die ik dan mentor (wat klink dat arrogant zeg
ow, dan heb ik het eerst verkeerd begrepen. Maar volgens mij heb ik wel een aantal nieuwe dingen ingebracht m.b.t. op de visie op geloofsgroei.
dat is me nog nooit opgevallen, maar wel heel mooi! Zegt Paulus dit in hetzelfde boek of verspreid over meerdere boeken? Als dit laatste het geval is, is het maar de vraag of het chronologisch is, want de boeken zijn niet chronologisch gerangschikt in de Bijbel.@mic schreef:wat dat betreft is paulus heel typerend in zijn boeken:Maarten schreef:@mic schreef:Voor mijn gevoel zeg je nu hetzelfde als wat er de rest van het topic ook al gezegd werd, maar ik ben het met je eens dat het niet opgelegd moet zijn, ik ben nu ook beetje mentor, maar dat is gewoon zo 'gegroeid', en degene die ik dan mentor (wat klink dat arrogant zeg
ow, dan heb ik het eerst verkeerd begrepen. Maar volgens mij heb ik wel een aantal nieuwe dingen ingebracht m.b.t. op de visie op geloofsgroei.
Hij zegt eerst (chronologisch) dat hij de minste der apostelen is, daarna dat hij de minste der christenen is, en tenslotte dat hij de grootste der zondaren is!
Maarten schreef:Een ding stuit me echter enorm tegen de borst. En dat is de visie op geloofsgroei die hier achter zit. de mentor is verder in het geloof dan de leerling. Maar wat betekent dat 'verder' in het geloof? Is dat dan een betere christen?
Ik denk wel dat het belangrijk is dat je andere mensen om je heen hebt, die meer van God hebben geleerd dan jij. Maar de betiteling verder in het geloof vind ik niet adequaat. Ik heb gemerkt dat wanneer ik het nodig heb om te praten over het geloof of als ik vragen heb dat er mensen klaar staan. Niet als goede christenen, maar als mede-pelgrims die mij voortdurend wijzen op het Woord van God.
En wonderlijk genoeg, merk ik dat mensen ook mij vragen gaan stellen. Ik begrijp niet waarom, maar ik bid of het tot zegen mag zijn. Ik voel me ook helemaal niet bekwaam om mensen te helpen met geloofsvragen. Het enige wat ik kan doen is bidden om de Heilige Geest en lezen in het Woord en wijzen op het Woord.
Een wat uitgebreid antwoord. Het idee op zich vind ik niet verkeerd, maar het moet wel op een degelijke manier ingevuld worden. Wat mij betreft geen opgelegd systeem, maar op een natuurlijke manier. Word niet aangewezen als mentor, maar wees een mentor. Probeer open te staan voor vragen van anderen en als er een beroep op je wordt gedaan, probeer dan te helpen, naar de genade die je van God gekregen hebt.
Ja ga maar eens met je ouders bespreken dat je problemen hebt met je ouders of inde familiejoepie schreef:Het is eigenlijk bedroevend dat je een mentor nodig zou hebben.
In die zin, dat je ouders toch je sterkste mentoren zouden moeten zijn.
Maar als ik kijk naar hoe ze inderdaad bepaalde cathechesaties geven met mentoren en hoe dat uitwerkt onder jongeren denk ik dat er wel wat voor te zeggen is.
Alleen hoe weet je dat een ander verder is in zijn geloof?
Hoe ga je dat bepalen? En moet dat dan perse?
Is het niet zo dat je van elkaar kunt leren?
En die boekjes: wie heeft ze geschreven?
Om ze eventueel ook te gaan lezen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten