De kinderdoop een gevolg van de vervangingstheologie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 13:12

Het Weermannetje schreef:Maar dat komt niet omdat die kinderen godzalige ouders hebben!

Welke kant wil je nu op? Hoe leg jij 1 Kor. 7:14 uit?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:23

Nou, dat je niet om je ouders bekeerd bent, maar omdat Christus voor je gestorven is.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 14:02

Het Weermannetje schreef:Nou, dat je niet om je ouders bekeerd bent, maar omdat Christus voor je gestorven is.

Dat snap ik, maar hoe lees je 1 Kor. 7:14 en het aangehaalde artikel uit de Dordtse Leerregels?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 14:10

Vind ik heel moeilijk, ik weet niet of alle kinderen die jong sterven en bekeerde ouders hebben ook het eeuwige leven bezitten. Ik denk van wel, maar ik vind dat heel moeilijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 23:26

Het Weermannetje schreef:Ja, maar dat zegt niet dat ze ook allemaal bekeerd worden.

Je moet bekeerd zijn om gered te worden? Met die theorie zou geen enkel kind het redden, want als baby/peuter/kleuter kun je je niet bekeren.

Juist daarom denk ik dat kinderen gered worden, omdat ze niet tegen God en Zijn genade kunnen kiezen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 07:46

Maar wat denk jij dan van de erfsmet?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 09:18

Het Weermannetje schreef:Maar wat denk jij dan van de erfsmet?
Oké de vraag is dus: Kom je in de hel door de erfsmet, of door je eigen zonde?

Volgens mij is de erfsmet niet dat we de straf van Adam erven, maar het karakter, dus dat we zonde doen. Oftewel als je perfect zondeloos zou leven zou je dan wel in de hemel komen, of niet door je erfzonde?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 09:30

Volgens mij ga je dus ook verloren ten gevolge van de erfsmet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 10:47

Wat is erfsmet precies? Wat is het verschil met erfzonde?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 10:48

Aragorn schreef:Wat is erfsmet precies? Wat is het verschil met erfzonde?
oh is hetzelfde volgens mij
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 10:48

Dat is hetzelfde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 11:06

Ow oke.. dacht op catechesatie weleens iets gehoord te hebben over verschil daartussen. Of nee, dat was geloof ik erfschuld en erfsmet. Dan zal erfschuld wel je erfzonde zijn zolang die niet vergeven is, en erfsmet als het wel vergeven is, maar je nog steeds je zondige natuur hebt ofzo..

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 23 apr 2004 11:28

Aragorn schreef:Ow oke.. dacht op catechesatie weleens iets gehoord te hebben over verschil daartussen. Of nee, dat was geloof ik erfschuld en erfsmet. Dan zal erfschuld wel je erfzonde zijn zolang die niet vergeven is, en erfsmet als het wel vergeven is, maar je nog steeds je zondige natuur hebt ofzo..

Waarom wordt er eigenlijk zo buitenproportioneel veel aandacht besteed aan erfzonde, erfsmet en wat dies meer zij :?? In veel reformatorische gemeenten gebeurt dat. Op zich niet verkeerd, maar ik wéét dat ik zondig ben. Of ik dat nu vanaf mijn geboorte ben ja of nee, dat doet er niet toe. De bijbel leert ons dat we zondig zijn. Punt uit.

Alleen het feit al dat we zalig kunnen worden (met of zonder toeleidende weg :mrgreen:) is grote genade van God.

Over kleine kinderen: alleen God weet of zij zalig worden of niet, daar kunnen wij niet over oordelen. Aan de andere kant is er de (christelijke) hoop, die een bepaalde zekerheid inhoudt. Ik vind het, zeker met dit soort onderwerpen, moeilijk een standpunt te bepalen.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 11:31

Aragorn schreef:Ow oke.. dacht op catechesatie weleens iets gehoord te hebben over verschil daartussen. Of nee, dat was geloof ik erfschuld en erfsmet. Dan zal erfschuld wel je erfzonde zijn zolang die niet vergeven is, en erfsmet als het wel vergeven is, maar je nog steeds je zondige natuur hebt ofzo..

Klopt ja. Volgens mij is dat het verschil. Maar volgens mij kun je dus om je erfzonde verloren gaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2004 12:18

Het Weermannetje schreef:Volgens mij ga je dus ook verloren ten gevolge van de erfsmet.

Dat heb ik al gezegd. Evenals de kinderen zonder het te weten in Adam veroordeeld zijn, zo worden ze ook zonder het te weten in Christus gerechtvaardigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”