Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 19 apr 2004 12:42

Inderdaad, als onze verwachting van Hem is dan gaan er zeker wonderen gebeuren, ook mbt tot het al dan niet aannemen van studenten aan de Theologische School. Dan komt deze kwestie in een totaal andere dimensie te staan en is het onnuttig te discussieren over de toelatingscriteria van de aannemingscommissie.

Voor alles moeten we in gelovig vertrouwen alles verwachten van de Here!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2004 17:34

ja pfft hallo, jullie doen net of die mensen kunnen kijken in het hart...
God alleen ziet het hart, en ik geloof niet dat hij wil dat wij met zn allen even zullen bepalen wie we wel en wie we niet willen horen. alleen omdat iemand verbaal goed uit de voeten kan...ds.visser (herv.) stottert ook, maar preken dat ´ie kan! daar heb ik veel meer aan dan een zeer verbaal begaafd persoon die me niet meer kan vertellen dat wat het curatorium vind dat ie mag zeggen.
echt belachelijk...sorry voor de ger.gemmers , maar echt belachelijk dat jullie dit met zn allen maar goed vinden!
Engaged @ 07-01-2005

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 apr 2004 17:49

dus iedereen kan zomaar dominee worden?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 17:57

johannes1 schreef:dus iedereen kan zomaar dominee worden?

Nee, alleen de aller, allerheiligsten onder ons. (En dan moeten ze het natuurlijk ook nog ff met Moerkerken eens zijn en vd. Zwaag willen bannen, maar dat spreekt voor zich) :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 19 apr 2004 18:00

ik wil maar zeggen dat het goed is om te kijken of iemand geschikt is voor dominee. zo kan je toch de kaf een beetje scheiden van de koren, oftewel de valse leraars. het moet niet zo zijn: ow je vindt het leuk om dominee te worden, oke je bent aangenomen. zo makkelijk moet het niet gaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2004 18:27

M@rije schreef:ja pfft hallo, jullie doen net of die mensen kunnen kijken in het hart...
God alleen ziet het hart, en ik geloof niet dat hij wil dat wij met zn allen even zullen bepalen wie we wel en wie we niet willen horen. alleen omdat iemand verbaal goed uit de voeten kan...ds.visser (herv.) stottert ook, maar preken dat ´ie kan! daar heb ik veel meer aan dan een zeer verbaal begaafd persoon die me niet meer kan vertellen dat wat het curatorium vind dat ie mag zeggen.
echt belachelijk...sorry voor de ger.gemmers , maar echt belachelijk dat jullie dit met zn allen maar goed vinden!

sorry m@rije ik ben het helemaal neit met je eens :wink:

Als een gemeente bid voor de curatoren of ze vervuld mogen worden door de Heilige Geest, en dat ze de valse leeraars en de mensen die niet vanuit hun hart spreken er uit mogen halen (God die ze aanwijst).

Als wij er als gemeente vanuit gaan dat als wij bidden dat God hun wil vervullen met Zijn Geest, dan mogen wij ook geloven dat God hun ook zal vervullen met zijn Geest. En dan zijn het dus niet de curatoren die kiezen of iemand wel mag preken, maar dan is het God die kiest (omdat hij met Zijn Geest in hun woont)

ik vindt het principe van het curatorium mooi, alleen denk ik wel eens dat de mensen daar op hun gevoel afgaan i.p.v. op Gods Geest!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2004 18:30

Aragorn schreef:Nee, alleen de aller, allerheiligsten onder ons. (En dan moeten ze het natuurlijk ook nog ff met Moerkerken eens zijn en vd. Zwaag willen bannen, maar dat spreekt voor zich) :roll:

nee alleen de mensen die God toelaat (als het goed is.)
Maar ik geloof als ik zie wat God doet bij ons in de gemeente (ger. gem) dat God gaat werken! en dat hij dus ook de juiste mannen zal doorlaten. En dat hij de curatoren wijsheid zal geven

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 19 apr 2004 18:42

hijwel schreef:
M@rije schreef:ja pfft hallo, jullie doen net of die mensen kunnen kijken in het hart...

sorry m@rije ik ben het helemaal neit met je eens :wink:

Als een gemeente bid voor de curatoren of ze vervuld mogen worden door de Heilige Geest, en dat ze de valse leeraars en de mensen die niet vanuit hun hart spreken er uit mogen halen (God die ze aanwijst).

Als wij er als gemeente vanuit gaan dat als wij bidden dat God hun wil vervullen met Zijn Geest, dan mogen wij ook geloven dat God hun ook zal vervullen met zijn Geest. En dan zijn het dus niet de curatoren die kiezen of iemand wel mag preken, maar dan is het God die kiest (omdat hij met Zijn Geest in hun woont)

ik vindt het principe van het curatorium mooi, alleen denk ik wel eens dat de mensen daar op hun gevoel afgaan i.p.v. op Gods Geest!

Je spreekt jezelf tegen, want je zegt eerst dat er voor de curatoren gebeden wordt en dat je dus moet geloven dat het God is die kiest. Later zeg je dat je denkt dat de mensen teveel op hun gevoel afgaan i.p.v op Gods Geest.

Ik vind het gewoon veel te ver gaan als dominees daar afgekeurd zijn, terwijl ze 100% reformatorisch zijn, geloven dat de Bijbel volledig Gods Woord is en dat ze door God bekeerd zijn. Volgens mij worden ze alleen afgekeurd omdat ze te 'ruim' denken en omdat ze niet volgens 'de weg' van de gergem bekeerd zijn. Dat vind ik heel erg.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2004 18:49

Je spreekt jezelf tegen, want je zegt eerst dat er voor de curatoren gebeden wordt en dat je dus moet geloven dat het God is die kiest. Later zeg je dat je denkt dat de mensen teveel op hun gevoel afgaan i.p.v op Gods Geest.

Ik spreek alles behalve mijzelf tegen :wink: Want ik heb nog nooit gebeden voor de curatoren, en ik heb er ook nog nooit een bebedsgroep voor opgesteld. Ik heb het nog nooit onder de aandacht gebracht. Maar geloof nu wel dat God hun het ligt van de Heilige Geest wil geven.

Ik vind het gewoon veel te ver gaan als dominees daar afgekeurd zijn, terwijl ze 100% reformatorisch zijn, geloven dat de Bijbel volledig Gods Woord is en dat ze door God bekeerd zijn. Volgens mij worden ze alleen afgekeurd omdat ze te 'ruim' denken en omdat ze niet volgens 'de weg' van de gergem bekeerd zijn. Dat vind ik heel erg.

dat vindt ik ook heel erg, maar als jij bid voor hun, dat ze verlicht mogen worden met de Heilige Geest. Dan mag je ook geloven dat God dat zal doen. Want det zegt God zelf!

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2004 20:34

hey hijwel
jij geeft nu precies het punt aan waarmee ik zoveel moeite heb; het kiezen met het gevoel in plaats van met het Woord!
wees blij dat er mannen zijn die dominee willen worden! twijfel niet meteen aan hun goede bedoelingen nog voordat ze aan de opleiding beginnen.
een studie theologie hoeft trouwens toch ook niet altijd te leiden tot het worden van dominee? dat is bij de ger.gem. wel een automatische consequentie, maar ergensweg is dat raar, want deze studie kun je ook gewoon doen omdat je je in dingen wilt verdiepen vind ik. het lijkt mij ontzettend interessant.
andere kerken hebben ook niet de zaligmakende weg hor, maar wie van ons heeft dat wel?
Engaged @ 07-01-2005

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 apr 2004 21:23

in de meeste gevallen spreekt het curatorium ook nog enkele familieleden/ vrienden. ze kijken ook hoe je in het dagelijkse leven staat. of je levenswandel een beetje 'netjes' is en op die manier krijgen ze ook indrukken hoe je bent buiten de universiteit/ hoge school.

ik vind het een goede zaak, dominee is niet zomaar een vak dat je ff beoefend.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 19 apr 2004 21:58

columbus schreef:

ik vind het een goede zaak, dominee is niet zomaar een vak dat je ff beoefend.

Mee eens, hoewel je het dominee-zijn niet moet gaan verheffen.

Bij ons in de kerk preken wel eens dominees die afgekeurd zijn door de curatoren en daar kan ik dan niet zo goed tegen, omdat er volgens mij niks op hun levenswandel is aan te merken en ook niets op hun leer, maar omdat ze het accent soms net een centimeter linkser leggen dan ds. Moerkerken.
Ik vraag me ook wel eens af of bijvoorbeeld dominees als W.Harninck en C. Vreugdenhil weer door de keuring heen zouden komen, als ze nu gekeurd moesten worden.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 22:09

Tabitha schreef:Ik vraag me ook wel eens af of bijvoorbeeld dominees als W.Harninck en C. Vreugdenhil weer door de keuring heen zouden komen, als ze nu gekeurd moesten worden.

Denk het niet... :D

Die Moerkerken zit zich nou natuurlijk voor de kop te slaan dattie deze 2 erdoor heeft laten glippen.. :mrgreen: daarom zijn ze nu natuurlijk ook zo streng: dat willen ze zich geen 2e keer op de hals halen! 8)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 19 apr 2004 22:15

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:Ik vraag me ook wel eens af of bijvoorbeeld dominees als W.Harninck en C. Vreugdenhil weer door de keuring heen zouden komen, als ze nu gekeurd moesten worden.

Denk het niet... :D

Die Moerkerken zit zich nou natuurlijk voor de kop te slaan dattie deze 2 erdoor heeft laten glippen.. :mrgreen: daarom zijn ze nu natuurlijk ook zo streng: dat willen ze zich geen 2e keer op de hals halen! 8)

Ze mogen van mij hervormd worden, hoor!! We zullen ze met open armen ontvangen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 22:18

Ja, dat hopen de rechtse gergembroeders waarschijnlijk ook, want dan hebben ze geen recht van spreken meer. Het vervelende is dat ze uit het verband zelf komen... en daarom moeten ze er gewoon blijven zitten. :D

Terug naar “Archief”