@Vrouwe.. Probeer eens niet iemand te verleiden tot het kritisch kijken naar zijn geloof

Moderator: Moderafo's
Raido schreef:@Yael ... probeer je geloof niet te omschrijven of uitteleggen, straks kom je erachter door logisch te denken (moet je niet doen op geloof gebied) dat het wel heeel belachelijk is.
@Vrouwe.. Probeer eens niet iemand te verleiden tot het kritisch kijken naar zijn geloofAls hij dat ervaart, fijn voor hem, ik doe het niet, en jij waarschijnlijk ook niet.
hèhè straks ga je nog beweren dat niet gelovigen logischer kunnen denken dan gelovigen. kdenk ut ook...Raido schreef:@Yael ... probeer je geloof niet te omschrijven of uitteleggen, straks kom je erachter door logisch te denken (moet je niet doen op geloof gebied) dat het wel heeel belachelijk is.
@Vrouwe.. Probeer eens niet iemand te verleiden tot het kritisch kijken naar zijn geloofAls hij dat ervaart, fijn voor hem, ik doe het niet, en jij waarschijnlijk ook niet.
Yael schreef:[Maar zelfs al zou Jezus de enige weg zijn, dan nog is het niet dat alleen christenen die weg kunnen bewandelen. Jezus is een benaming, een menselijke invulling.
meschianza schreef:God staat boven het kwaad, omdat Hij puur goed is.
ik vind er wel wat inzitten ja. God gaf de kennis van goed en kwaad, goed en kwaad was er al. T'is alleen jammer dat juist die kennis ons aanzet tot het doen van kwaad.Aragorn schreef:meschianza schreef:God staat boven het kwaad, omdat Hij puur goed is.
Even een hypothese: zou God niet boven onze begrippen van goed en kwaad staan?
Of nee, misschien manifesteren goed en kwaad zich alleen maar meer naarmate de levensvorm hoger is. Mensen kunnen zowel beter als slechter zijn dan dieren en die op hun beurd weer beter en slechter dan stenen... hm, ingewikkeld hoor.
kwaad is volgens mij gewoon een logisch gevolg van het creeeren van een keuze mogelijkheid. als je een multiplechoice toets maakt met verschillende antwoorden, volgt daar logisch uit dat er verschillende fout zijn. (tenzij je natuurlijk dezelfde antwoorden neerzet, maar dan kun je strikt gezien geen keuze meer maken)Aragorn schreef:Misschien hebben wij wel te weinig kennis van goed en kwaad om goed te kunnen kiezen. Overzien we de gevolgen van het kwaad niet volledig en zien wij de schoonheid van het goede te weinig in..
Maar ik vraag me wel af of kwaad per definitie bestaat, of dat het op de een of andere manier ontstaan/geschapen is.
Aragorn schreef:meschianza schreef:God staat boven het kwaad, omdat Hij puur goed is.
Even een hypothese: zou God niet boven onze begrippen van goed en kwaad staan?
Of nee, misschien manifesteren goed en kwaad zich alleen maar meer naarmate de levensvorm hoger is. Mensen kunnen zowel beter als slechter zijn dan dieren en die op hun beurd weer beter en slechter dan stenen... hm, ingewikkeld hoor.
De satan heeft God ook goed geschapen, hij was een engel, net als vele andere engelen, ze zeggen dat hij een aartsengel was, dus een hoge engel in zijn rang.
Alleen hij kwam tegen God in opstand en vocht tegen God, omdat hij op de troon van God wilde zitten. Satan verloor het, en God zond hem in de put van de afgrond.
Nee we moeten God hier niet de schuld van geven, en nog helemaal niet alles willen doorgronden.
Het is de schuld van de satan en van de mens dat we in de zonden zijn gevallen en God vertoornd is op ons.
Toen deed God als eerste de moederbelofte, de belofte van de Messias, Die in Jezus Christus werkelijkheid werd.
God is liefde, trouw,wijs, almachtig, alwetend, alomtegenwoordig enz.
Zoek Jezus dan, en je zult ontdekken dat God vol liefde op je staat te wachten en je nooit af zal wijzen.
Ja, Kurtyo, ik kan me er ook niet in vinden wat je schrijft.........
Kurtyo, ik vind het altijd jammer als ik mensen zie die niets van God's liefde zien.
Ik geloof dan ook dat God het niet nodig vind dat wij precies weten hoe het kwaad in de wereld is gekomen en hoe de satan van een engel een duivel is geworden en meer van dat soort vragen
Tsja, dan kun je eindeloos discusseren en filosoferen over kwaad en goed... maar ik denk niet dat je daar ooit een stap verder mee gaat komen als je er niet op vertrouwd dat God een licht is en dat er totaal geen duisternis in hem te vinden is.
Echter wil ik Kurtyo alsvast waarschuwen dat ik met mijn begrip voor hem me niet achter zijn wagentje laat spannen.
Huh God heeft de satan toch niet zo geschapen? Die is toch gevallen?
Gods liefde is niet verondersteld, als je erzo over gaat denken vraag ik me af of je eigenlijk wel gelooft in de Bijbel.
Hoe kon Lucifer voor het kwade kiezen? Dan moest er eerst iets bestaan als het kwade, dat moet dan dus ook door God gemaakt zijn, want Hij is het begin en einde van alle dingen, toch? En hoe merken jullie God´s nabijheid dan?
Omdat lucifer een vrije wil had. God heeft het kwaad niet bedacht, of gemaakt. lucifer was ''kwaad'' toen hij tegen God opstond, hij wist immers dat God goed was en had God van aangezicht gekend. Toch kwam lucifer in opstand. (Niet Gods schuld.) (Het is wel beledigend als je denkt dat God het kwade heeft bedacht...!)
Ik denk omdat de ervaring daar nu eenmaal goed in past. En het creeeren van zo'n beeld is natuurlijk ook een beetje self fulfilling prophecy. Dingen die daar niet inpassen horen dan (voor je gevoel) niet bij je ervaring, en de rest wel. Dan bevestig je het beeld dat je had. (Behalve als het fundamenteel anders is, maar dat zal blijkbaar niet het geval zijn)
Iets is waar totdat het tegendeel bewezen is, je kunt niet bewijzen dat er een God is, of dat er überhaupt een hogere macht is. Dat moet je geloven, en daar gaat het altijd fout.
Je moet in iets geloven wat je niet ziet. Wat is jou omschrijving van liefde, bij mij is dat iemand vasthouden, praten met elkaar... enz.. dat is niet Gods liefde... je kunt God niet vasthouden, niet zien, niet horen, niet voelen, niet ruiken.
Dit is niet letterlijk bedoeld maar je ontmoet/ziet Hem in Zijn Woord, je deelt alles met Hem in het gebed,
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten