Moderator: Moderafo's
Riska schreef:Alex Leusink schreef:Ongeloof is niet vertrouwen.
Ik vind dat een ontzettend veroordelende opmerking.
Je moet wel geleerd hebben te vertrouwen. Wanneer je als kind vanaf je vroegste herinnering geleerd hebt dat een volwassene niet te vertrouwen is, hoe wil je dan vertrouwen op God?
Riska
Riska schreef:Oké: ik zal een voorbeeld geven van wat ik bedoel.
Ik heb iemand in mijn kennissenkring die voor het leven beschadigd is, door emotionele, fysieke, psychische en seksuele mishandeling door de vader. Die vader was zeer actief in de kerk, ouderling, zondagschool, kinderdiensten etc. Zeer gezien...
Maar thuis was hij een totaal ander mens.
De persoon in kwestie heeft ontzettend veel moeite gehad om te geloven, want geloof is vertrouwen. En of er nu gebeden werd of niet, er veranderde helemaal niets.
Daarom zeg ik: niet altijd is vertrouwen zo gemakkelijk. En nu niet zeggen dat God anders is. Voor een mens die zo is opgegroeid zijn vele Godsbeelden moeilijk, bijvoorbeeld het Vaderbeeld.
Dat bedoel ik met te zeggen dat vertrouwen niet altijd even gemakkelijk is. Dat je dat in zo'n geval moet leren. Wij hebben als gelovige mensen een heel grote verantwoordelijkheid, dat we niemand door onze levenswandel en handel in de weg staan naar God toe.
Riska
jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.
Aragorn schreef:jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.
...jep, zoals bijvoorbeeld slachtoffers van politiek-religieuze indoctrinatie..![]()
(sorry, kon het even niet laten..)
jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.
...jep, zoals bijvoorbeeld slachtoffers van politiek-religieuze indoctrinatie..![]()
ik zou zeggen, wie de schoen past, trekke hem aan.
ik voel mezelf in elk geval geen slachtoffer. ik ben gewend mn keuzes geheel vrijwillig te maken op grond van mijn eigen religieuze inzichten.
maar die zijn bij jou nog niet zo ontwikkeld.
Riska schreef:De persoon in kwestie heeft ondanks alles het geloof behouden...
Bevochten geloof, want er zijn veel vragen overgebleven.
Het slachtoffer moet m.i. helemaal niks.
De mensen om zo iemand heen moeten zorgen dat er liefdevolle en begripvolle aandacht en zorg is.
En geloof is iets wat je geschonken wordt, door God Zelf.
Riska
Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.
ik zou zeggen, wie de schoen past, trekke hem aan.
ik voel mezelf in elk geval geen slachtoffer. ik ben gewend mn keuzes geheel vrijwillig te maken op grond van mijn eigen religieuze inzichten.
maar die zijn bij jou nog niet zo ontwikkeld.
Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.
jas schreef:Aragorn schreef:Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.
Sorry, maar je begrijpt me toch echt verkeerd. Ik haat die kinderen helemaal niet. Ik haat de ouders om hetgeen ze die kinderen aandoen en ik haat de religie die ze aanhangen omdat deze probeert mijn God te onteren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten