Ongeloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 28 sep 2004 21:10

Als je vertrouwen in Hem kreeg, dan heb je al gekozen
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 sep 2004 21:20

achterlijk iig dat we vertrouwen moeten krijgen in God. :roll:

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 28 sep 2004 21:55

Vertrouwen/geloof kun je m.i. alleen krijgen van God. Ik ben zelf niet christelijk opgevoed, wel iets van meegekregen, maar nooit de "christelijke levensinstelling" geleefd. Nú wel, ik stel al mijn hoop op de Heere en probeer mijn leven zodanig in te richten. Dit heeft -bij mij in ieder geval- niets met mijn opvoeding te maken gehad...Niets ten nadele van mijn ouders/opvoeding, maar als het daaraan gelegen had, leefde ik er nog steeds 'op los'.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 sep 2004 22:46

Riska schreef:Maar soms kan er alleen maar de vraag zijn, waarom dingen gebeurden en waarom God niet ingreep. Maar misschien ben je daar nog een beetje jong voor?

Riska
Hmm... over veroordelende reacties gesproken... :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 08:11

Riska schreef:
Alex Leusink schreef:Ongeloof is niet vertrouwen.

Ik vind dat een ontzettend veroordelende opmerking.
Je moet wel geleerd hebben te vertrouwen. Wanneer je als kind vanaf je vroegste herinnering geleerd hebt dat een volwassene niet te vertrouwen is, hoe wil je dan vertrouwen op God?

Riska

Riska, sommige dingen kunnen dan misschien wel hard overkomen, maar als iemand zegt niet het persoonlijk geloof te hebben, gelooft die persoon dan wel of gelooft ie niet? iemand die niet gelooft is toch geen gelovige, maar een ongelovige? wat is er hard aan dat te zeggen? het zou de persoon in kwestie aan het nadenken moeten zetten en bidden dat God hem of haar het geloof wil schenken.
Er zijn nou eenmaal bepaalde tegenstellingen die je niet ongedaan kunt maken. koud is niet warm, droog is niet nat, donker is niet licht en ongeloof is geen geloof.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2004 09:50

Oké: ik zal een voorbeeld geven van wat ik bedoel.
Ik heb iemand in mijn kennissenkring die voor het leven beschadigd is, door emotionele, fysieke, psychische en seksuele mishandeling door de vader. Die vader was zeer actief in de kerk, ouderling, zondagschool, kinderdiensten etc. Zeer gezien...
Maar thuis was hij een totaal ander mens.
De persoon in kwestie heeft ontzettend veel moeite gehad om te geloven, want geloof is vertrouwen. En of er nu gebeden werd of niet, er veranderde helemaal niets.
Daarom zeg ik: niet altijd is vertrouwen zo gemakkelijk. En nu niet zeggen dat God anders is. Voor een mens die zo is opgegroeid zijn vele Godsbeelden moeilijk, bijvoorbeeld het Vaderbeeld.

Dat bedoel ik met te zeggen dat vertrouwen niet altijd even gemakkelijk is. Dat je dat in zo'n geval moet leren. Wij hebben als gelovige mensen een heel grote verantwoordelijkheid, dat we niemand door onze levenswandel en handel in de weg staan naar God toe.

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 10:12

Riska schreef:Oké: ik zal een voorbeeld geven van wat ik bedoel.
Ik heb iemand in mijn kennissenkring die voor het leven beschadigd is, door emotionele, fysieke, psychische en seksuele mishandeling door de vader. Die vader was zeer actief in de kerk, ouderling, zondagschool, kinderdiensten etc. Zeer gezien...
Maar thuis was hij een totaal ander mens.
De persoon in kwestie heeft ontzettend veel moeite gehad om te geloven, want geloof is vertrouwen. En of er nu gebeden werd of niet, er veranderde helemaal niets.
Daarom zeg ik: niet altijd is vertrouwen zo gemakkelijk. En nu niet zeggen dat God anders is. Voor een mens die zo is opgegroeid zijn vele Godsbeelden moeilijk, bijvoorbeeld het Vaderbeeld.

Dat bedoel ik met te zeggen dat vertrouwen niet altijd even gemakkelijk is. Dat je dat in zo'n geval moet leren. Wij hebben als gelovige mensen een heel grote verantwoordelijkheid, dat we niemand door onze levenswandel en handel in de weg staan naar God toe.

Riska

ja ik begrijp wat je bedoelt. Toch geeft hetgeen ons in het leven overkomt ons geen excuus om niet te geloven. Iedereen kan dan wel een beroep doen op persoonlijke omstandigheden. Hoewel, dat besef ik, deze voor sommigen wel heel zwaar zijn. Het is verschrikkelijk wat de persoon uit jouw verhaal is overkomen en wat die vader gedaan heeft is menselijkerwijs ook bijna onvergeeflijk. Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers. Natuurlijk is dat niet zo eenvoudig als het klinkt. Waar het mij om gaat is dat een mens in elk geval niet mag rusten, voor het geloof hem of haar persoonlijk deelachtig is geworden.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 sep 2004 10:32

De persoon in kwestie heeft ondanks alles het geloof behouden...
Bevochten geloof, want er zijn veel vragen overgebleven.

Het slachtoffer moet m.i. helemaal niks.
De mensen om zo iemand heen moeten zorgen dat er liefdevolle en begripvolle aandacht en zorg is.
En geloof is iets wat je geschonken wordt, door God Zelf.

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 11:00

jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.

...jep, zoals bijvoorbeeld slachtoffers van politiek-religieuze indoctrinatie.. 8)

(sorry, kon het even niet laten.. :wink: )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 11:09

Aragorn schreef:
jas schreef:Toch zou de persoon in kwestie er op gewezen moeten worden en ook er voor open staan, dat God ook, of juist een God is voor ontredderden, verstotenen, misbruikten, geslagenen, kortom voor slachtoffers.

...jep, zoals bijvoorbeeld slachtoffers van politiek-religieuze indoctrinatie.. 8)

ik zou zeggen, wie de schoen past, trekke hem aan.
ik voel mezelf in elk geval geen slachtoffer. ik ben gewend mn keuzes geheel vrijwillig te maken op grond van mijn eigen religieuze inzichten.
maar die zijn bij jou nog niet zo ontwikkeld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 11:13

jas schreef:
Aragorn schreef:

ik voel mezelf in elk geval geen slachtoffer. ik ben gewend mn keuzes geheel vrijwillig te maken op grond van mijn eigen religieuze inzichten.

Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 11:13

Riska schreef:De persoon in kwestie heeft ondanks alles het geloof behouden...
Bevochten geloof, want er zijn veel vragen overgebleven.

Het slachtoffer moet m.i. helemaal niks.
De mensen om zo iemand heen moeten zorgen dat er liefdevolle en begripvolle aandacht en zorg is.
En geloof is iets wat je geschonken wordt, door God Zelf.

Riska

Ik ben heel blij dat deze persoon het geloof heeft behouden.
Toch ben ik van mening, dat geen enkele gebeurtenis ons ontslaat van onze persoonlijke verplichting, ja je leest het goed, verplichting tot geloven. Het geloof is zeker Gods gave, maar het is onze verplichting het te doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 11:15

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.

Sorry, maar je begrijpt me toch echt verkeerd. Ik haat die kinderen helemaal niet. Ik haat de ouders om hetgeen ze die kinderen aandoen en ik haat de religie die ze aanhangen omdat deze probeert mijn God te onteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 11:17

jas schreef:
Aragorn schreef:Ik bedoelde jou ook niet, maar de door jou zo gehate kinderen in het midden-oosten.

Sorry, maar je begrijpt me toch echt verkeerd. Ik haat die kinderen helemaal niet. Ik haat de ouders om hetgeen ze die kinderen aandoen en ik haat de religie die ze aanhangen omdat deze probeert mijn God te onteren.

Ik ben blij dat je dit zo zegt, maar het is wel in tegenspraak met al je eerdere postings hierover.

Die ouders zijn ook zulke kinderen geweest, en als je de kinderen niet haat, waarom zou je er dan plezier in hebben dat ze verloren gaan ipv behouden worden?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 sep 2004 11:18

Trouwens, even voor alle duidelijkheid. Ik haat alles en iedereen die anderen onderdrukt. Dus, als christenen moslims zouden onderdrukken dan zou ik dat ook haten.
Onderdrukking kan en mag nooit een middel zijn om anderen je wil op te leggen.

Terug naar “Archief”