Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 21:45

mystery schreef:
aurora schreef:Als newbie ook maar even mijn mening geven. Natuurlijk mogen ze tot op zekere hoogte zelf weten hoe ze erbij lopen. Maar het gaat volgens mij om wat er achter zit. In hun beleving gaat het dus erg om het uiterlijk, en ik zou ze nu zo graag wat meer blijdschap in het geloof gunnen.
Was het trouwens de Gortelse Dag waar jullie het over hebben?

Hoi, welkom!

In een zwart pak of zwarte kleren kan je ook blijdschap in je geloof hebben hoor!!

Dat kan wel ja. Alleen dragen ze vaak juist zwart om te laten zien hoe ze gebukt gaan onder de zonde en ellende...

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 27 mar 2004 23:14

Aragorn schreef:Dat kan wel ja. Alleen dragen ze vaak juist zwart om te laten zien hoe ze gebukt gaan onder de zonde en ellende...

En in welke kleur van de kleding komt naar voren dat ze een nieuw leven in Christus hebben gekregen?!
Quote van mijn ds afgelopen week in mijn gesprek over de manier waarop de gemeenteleden gekleed gaan in de dienst: ''We zouden allemaal in witte gewaden moeten lopen, om te laten zien dat Christus onze zonden heeft vergeven. Witter dan sneeuw! Juist dan zullen de mensen zien dat de mens zondig is. Zonder zonden zou je inmmers Christus niet nodig hebben!'' > Ik vond het een goede opmerking.

Eq.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 23:18

Equilibrist schreef:
Aragorn schreef:Dat kan wel ja. Alleen dragen ze vaak juist zwart om te laten zien hoe ze gebukt gaan onder de zonde en ellende...

En in welke kleur van de kleding komt naar voren dat ze een nieuw leven in Christus hebben gekregen?!
Quote van mijn ds afgelopen week in mijn gesprek over de manier waarop de gemeenteleden gekleed gaan in de dienst: ''We zouden allemaal in witte gewaden moeten lopen, om te laten zien dat Christus onze zonden heeft vergeven. Witter dan sneeuw! Juist dan zullen de mensen zien dat de mens zondig is. Zonder zonden zou je inmmers Christus niet nodig hebben!'' > Ik vond het een goede opmerking.

Eq.

Het nieuwe leven in Christus is voor die mensen niet bepalend voor hun geestelijke toestand, maar vooral het besef dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn. (Eigenlijk zou je het ook een soort ongeloof kunnen noemen.. :? )

Nieuw leven in Christus is iets wat vooral voor de eeuwigheid gereserveerd wordt, dan ben je pas echt vrij van de zonde en dan is het pas gepast om in blinkend wit te lopen..

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 27 mar 2004 23:28

Aragorn schreef:Het nieuwe leven in Christus is voor die mensen niet bepalend voor hun geestelijke toestand, maar vooral het besef dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn. (Eigenlijk zou je het ook een soort ongeloof kunnen noemen.. :? )

Nieuw leven in Christus is iets wat vooral voor de eeuwigheid gereserveerd wordt, dan ben je pas echt vrij van de zonde en dan is het pas gepast om in blinkend wit te lopen..

Bedoel je dat zij (de mensen in het zwart gekleed) dat zo zien, of zie je dat (met name dat laatste) zelf ook zo?! :?

Eq.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 23:33

Equilibrist schreef:
Aragorn schreef:Het nieuwe leven in Christus is voor die mensen niet bepalend voor hun geestelijke toestand, maar vooral het besef dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn. (Eigenlijk zou je het ook een soort ongeloof kunnen noemen.. :? )

Bedoel je dat zij (de mensen in het zwart gekleed) dat zo zien, of zie je dat (met name dat laatste) zelf ook zo?! :?

Eq.

Zo zien zij dat doorgaans. (Al zijn er natuurlijk ook die het gewoon doen omdat het traditie/cultuur is, maar die cultuur is wel op deze gedachte gestoeld)

Overigens kan ik het ook weer niet helemaal oneens zijn met dat laatste. Niet dat je altijd bedroefd moet zijn of in het zwart moet lopen, dat niet. En ik denk dat het ook je opdracht is om verheugd te zijn in Christus. Maar het is wel een feit dat je pas echt vrij van zonde bent als je het tijdelijke met eeuwige verwisseld hebt (om het maar eens archaisch uit te drukken.. :wink: )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2004 10:59

Tja maar of mensen er zo nog tegen aankijken is de vraag... ik denk dat dat al lang niet meer zo is.. dat het meer traditie is... en er netjes bij willen lopen. Een zwart pak is heel veelzijdig, beel mensen dragen het bij de begrafenis.... maar ook bij hun trouwerij, het past bij elke gelegenheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 00:32

Marnix schreef:Tja maar of mensen er zo nog tegen aankijken is de vraag... ik denk dat dat al lang niet meer zo is.. dat het meer traditie is... en er netjes bij willen lopen. Een zwart pak is heel veelzijdig, beel mensen dragen het bij de begrafenis.... maar ook bij hun trouwerij, het past bij elke gelegenheid.

Veel mensen wel, maar ik kan je garanderen dat er ook nog wel zijn die er zo over denken zoals ik hierboven beschreef...

En een antal mensen zouden uit zichzelf niet meer daarvoor kiezen, maar nu de traditie in sommige kringen zo is onderschrijven ze die (en de achterliggende gedachte ervan) wel.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2004 20:19

...

:shock: Nou nou! Hier schiet je wel uit de bocht!
Dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn en dat willen beseffen noem ik geen ongeloof. Anders had Romeinen 7 ook niet in de Bijbel mogen staan.
Ongeloof is: dat je ondanks je bekering niet gelooft dat je bekeerd bent, dat je niet vertrouwt op Christus. Dat is heel wat anders.
Je zult het zo niet bedoeld hebben? Ik hoop het, maar dan zou ik wel willen zeggen: formuleer ajb een beetje nauwkeurig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 20:23

Boekenlezer schreef:
...

:shock: Nou nou! Hier schiet je wel uit de bocht!
Dat ze ondanks hun bekering nog steeds zondig zijn en dat willen beseffen noem ik geen ongeloof. Anders had Romeinen 7 ook niet in de Bijbel mogen staan.
Ongeloof is: dat je ondanks je bekering niet gelooft dat je bekeerd bent, dat je niet vertrouwt op Christus. Dat is heel wat anders.
Je zult het zo niet bedoeld hebben? Ik hoop het, maar dan zou ik wel willen zeggen: formuleer ajb een beetje nauwkeurig!

Ik zei ook niet voor niets een soort ongeloof... :mrgreen:

Maar het komt ook voor dat men dan 'niet kan ontkennen dat er iets gebeurd is', maar maar ook niet echt vertrouwt op Christus. Dat men wel 'bekommerd' is vanwege de zonden enzo, maar niet vast gelooft in het persoonlijk heil. Dat dat maar in de lucht blijft zweven, wankel is.
Maar dat komt denk ik ook een beetje voort uit angst een van die 'mensen die het altijd maar hebben' te zijn. Dat is verdacht, als je altijd leeft uit de beloften van God.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 29 mar 2004 20:40

Mensen die in zwarte pakken blijven lopen vanwege hun zonden, zijn volgens mij vóór het kruis blijven steken, en hebben het nooit gepasseerd.
Weest blij in de Heer !

caprice

Berichtdoor caprice » 29 mar 2004 21:03

wina schreef:Mensen die in zwarte pakken blijven lopen vanwege hun zonden, zijn volgens mij vóór het kruis blijven steken, en hebben het nooit gepasseerd.

Zo mag je het niet zeggen.
Een mens blijft zondigen en loopt steeds weer bij God vandaan, ook al heeft hij genade ontvangen en is hij wedergeboren.
Ik vind dit geen leuke opmerking.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2004 21:08

caprice schreef:
wina schreef:Mensen die in zwarte pakken blijven lopen vanwege hun zonden, zijn volgens mij vóór het kruis blijven steken, en hebben het nooit gepasseerd.

Een mens blijft zondigen en loopt steeds weer bij God vandaan, ook al heeft hij genade ontvangen en is hij wedergeboren.

toch zit er wel wat in vindt ik. Geloof je dan wel in de vergeving? Heb je de last van de zonde wel echt afgelegd of vindt je het stiekum toch 'lekker'om te zwoegen onder de last?

caprice

Berichtdoor caprice » 29 mar 2004 21:11

joris schreef:
caprice schreef:

toch zit er wel wat in vindt ik. Geloof je dan wel in de vergeving? Heb je de last van de zonde wel echt afgelegd of vindt je het stiekum toch 'lekker'om te zwoegen onder de last?

Het wordt gewoon niet begrepen.

Heb jij nooit dat je terugvalt in je oude zonden? Heb je daar dan geen berouw over?
De oude mens leeft toch nog steeds? Die zal pas weggenomen worden bij het sterven, en de vernieuwde mens zal dan leven.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2004 21:13

Das niet bijbels denk ik, Caprice. Als je je oude leven aflegt en in Christus opstaat ben je opgestaan in een nieuw leven. Paulus zegt niet voor niets: niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.

Tuurlijk doe je dan nog zonde. Maar ik denk dat de vreugde over je verlossing groter mag zijn dan het verdriet van die paar zonden die je af en toe doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 29 mar 2004 21:18

joris schreef:Das niet bijbels denk ik, Caprice. Als je je oude leven aflegt en in Christus opstaat ben je opgestaan in een nieuw leven. Paulus zegt niet voor niets: niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.

Tuurlijk doe je dan nog zonde. Maar ik denk dat de vreugde over je verlossing groter mag zijn dan het verdriet van die paar zonden die je af en toe doet.

Maar je kunt er wel mee laten zien dat je zwak bent en geneigd blijft tot alle kwaad.
De mens is pas van zichzelf verlost bij de dood.
In Christus opstaan in een nieuw leven is dan wel gebeurt, maar die oude mens is ook nog steeds niet verleden tijd!
Er is strijd tussen die nieuwe en oude mens (Adam en Christus).

Terug naar “Archief”