Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 14:31

babbeltje schreef:Maar marnix, tuurlijk is er vergeving van zonde, maar zelfmoord = dood, na de dood bestaat er geen vergeving van zonde meer, dan is het eeuwig wee of voor altijd gelukkig.

Beste Babbeltje,

Dus als jij vergeet om vergeving te vragen voor dat koekje dat je onrechtmatig uit de kast thuis pakte ga je naar de hel als je komt te overlijden voordat je vergiffenis ervoor vroeg?

Het Apostholicum schrijft: "Ik geloof de vergeving der zonden" dus ook van de toekomende...

Er is slechts één zonde onvergeeflijk, dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Zelfmoord kan dus niet onvergeeflijk zijn, in ieder geval dat leert de Bijbel.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2004 14:32

babbeltje schreef:nou ja zeg, je kan hier dus beter je mond houden, want een andere mening wordt niet geaccepteerd.

Waarom hard? het is toch MIJN mening en MIJN mening hoeft niet goed te zijn, maar zo is het hoe ik erover denk!!!!

Je mag zo denken hoor, ik heb ook zo ged8. Maar ik weet dat God nu alle zonde wil vergeven, en dat God ook zelfmoord vergeeft. Het is een absolute daad van wanhoop. In zo'n wanhoop is er geen licht puntje meer. Ik geloof zelf ook dat God de kracht kan geven om niet te zondigen, maar ik zondig toch zo vaak omdat ik mijn eigen wil doorvoeren. God heeft een doel met mijn leven, maar wat als ik zo eigenwijs ben en een eind aan mijn leven wil maken.

btw, this niet verkeerd om er nog eens overna te denken. :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 14:32

sanderious schreef:
babbeltje schreef:Maar marnix, tuurlijk is er vergeving van zonde, maar zelfmoord = dood, na de dood bestaat er geen vergeving van zonde meer, dan is het eeuwig wee of voor altijd gelukkig.

Beste Babbeltje,

Dus als jij vergeet om vergeving te vragen voor dat koekje dat je onrechtmatig uit de kast thuis pakte ga je naar de hel als je komt te overlijden voordat je vergiffenis ervoor vroeg?

Het Apostholicum schrijft: "Ik geloof de vergeving der zonden" dus ook van de toekomende...

Er is slechts één zonde onvergeeflijk, dat is de zonde tegen de Heilige Geest. Zelfmoord kan dus niet onvergeeflijk zijn, in ieder geval dat leert de Bijbel.

Lees jij eerst even verder, je moet iets naar beneden lezen hoe ik dit bedoelde en niet gelijk de verkeerde kant er mee uit gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 14:32

babbeltje schreef:nou ja zeg, je kan hier dus beter je mond houden, want een andere mening wordt niet geaccepteerd.

Waarom hard? het is toch MIJN mening en MIJN mening hoeft niet goed te zijn, maar zo is het hoe ik erover denk!!!!

Ik heb niemand horen zeggen dat je je mond maar beter kan houden hoor! En inderdaad heb je het volle recht om JOU mening te propageren! wees maar trots op JOUW mening, maar laat anderen aub ook de mogelijkheid om het daar niet mee eens te zijn...

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 14:34

Aragorn schreef:

Ik heb niemand horen zeggen dat je je mond maar beter kan houden hoor! En inderdaad heb je het volle recht om JOU mening te propageren! wees maar trots op JOUW mening, maar laat anderen aub ook de mogelijkheid om het daar niet mee eens te zijn...

Tuurlijk mag dat, maar je word gelijk van alle kanten aangevallen dat het niet zo is en weet ik wat. Kom met argumenten aan.
Zelf heb ik van dichtbij meegemaakt dat een mens ver kan gaan, maar dat God diegene toch bewaard heeft voor zelfmoord.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 14:35

babbeltje schreef:Je gaat er een beetje de verkeerde kant mee op, want dit is helemaal niet wat ik bedoel!!! Tuurlijk vergeeft God al onze zonde en ook je laatste zonde, maar met zelfmoord heb ik enige moeite, ik geloof gewoon niet dat God de Zijne zover laat komen, Hij is er voor ons en bewaart ons ook voor zulke vreselijke dingen, echt ik geloof dat God dat echt doet en ons niet laat sterven door zelfmoord.

Met alle respect, dit is onzin (!).

De mens ligt in de zonde hier op aarde, tot onze laatste snik. Dus wij zijn ook onderhevig aan zondeval, dus ook aan de zelfmoord.

Als jouw redenatie klopte, hoe komt het dan nog tot vervolging van Christenen? Mensen die voor hun geloof moeten sterven? Bewaart God dan niet meer?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 14:37

Ik kan me niet herinneren onbeargumenteerd iets beweerd te hebben, als het zo is, wil je het dan alsnog even aangeven?
Verder ben ik ook wel benieuwd naar jouw argumenten, behalve dan dat je het 'gewoon niet geloofd' en dat je van dichtbij meegemaakt hebt dat het anders kan (want dat zegt uiteraard nog niet dat het altijd zo gaat).

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 14:38

babbeltje schreef:Lees jij eerst even verder, je moet iets naar beneden lezen hoe ik dit bedoelde en niet gelijk de verkeerde kant er mee uit gaan.

Heb ik gedaan en volgens mij vond je ook een argumentatie tegen de stelling die je plaatste 8)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 03 mar 2004 14:40

...ik weet zeker dat Babbeltje zich niet hard wil opstellen in haar mening en het is heel moeilijk om je te verplaatsen in een depressieve of suicidale naaste. Maar ik heb wel wat aan het boekje: Suicide, uit de serie Praktisch en Pastoraal (dr. J. vander Wal) Suicide kun je niet gelijk stellen aan de zonde tegen de Heilige Geest, die is namelijk wel onvergeeflijk. Zou God niet ingrijpen als Zijn kind zelfmoord wil plegen? Hij kan het wel maar het gebeurt niet altijd. In het boekje wordt nog het voorbeeld genoemd van een vrouw die in een psychotische toestand een einde aan haar leven maakte. In haar leven had ze getuigd van haar liefde voor Christus, dat was voor de nabestaanden een grote troost. Nogmaals, ik kan Babbeltje heel goed begrijpen maar tegelijk heb ik ook gezien dat er mensen zijn die een zo zieke geest hadden, toch een relatie met de Heere hadden en helaas tot de daad van suicide kwamen .

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 14:42

Daar is niets fout mee, maar volgens mij zitten we hier op een discussieforum...

We proberen op Bijbelse gronden een discussie te voeren, op den duur alsje met het argument komt: "Ik vind dit gewoon", tja waar discussiëren we dan nog over?

Ik heb zelf al enkele argumenten tegen gegeven, anderen evenzo... waar zijn dan jouw Bijbelse argumenten dat het onvergeeflijk zou zijn of dat God mensen hiervoor zou bewaren?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mar 2004 14:50

Zelfmoord is een uitermate pijnlijk onderwerp. Nog pijnlijker is het om te lezen dat mijn ex-vriendin, een goede vriendin van mij, enkele van mijn beste vrienden en ikzelf in de hel zouden kunnen branden op dit moment als we onze plannen (allemaal individueel overigens) uitgevoerd zouden hebben... En met plannen bedoel ik geen mooi uitgewerkte plannetjes, maar zwaar depressieve gedachten...

Wie ben jij, babbeltje, wie is sowieso iemand, om dat te kunnen zeggen? Is het oordeel aan mensen? Nee toch? Dat zou niet mooi zijn, want dan zou de hemel behoorlijk leeg zijn....

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 03 mar 2004 14:50

Ik kan babbeltje ook goed begrijpen, op zelfmoord ligt zo'n reusachtige taboe, en het probleem is dat er haast niks over in de bijbel staat... okay 3 man, die naar de hel gingen (vermoedelijk) en een naar de hemel (zeker)... moeilijk
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 14:51

sanderious schreef:

Daar is niets fout mee, maar volgens mij zitten we hier op een discussieforum...

We proberen op Bijbelse gronden een discussie te voeren, op den duur alsje met het argument komt: "Ik vind dit gewoon", tja waar discussiëren we dan nog over?

Ik heb zelf al enkele argumenten tegen gegeven, anderen evenzo... waar zijn dan jouw Bijbelse argumenten dat het onvergeeflijk zou zijn of dat God mensen hiervoor zou bewaren?

owwww het gaat er niet om dat we niet mogen discusseren, heel graag zelfs, daar leren we allemaal van, maar accepteer ook mijn mening!!

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 14:54

tanteoranje schreef:...ik weet zeker dat Babbeltje zich niet hard wil opstellen in haar mening en het is heel moeilijk om je te verplaatsen in een depressieve of suicidale naaste. Maar ik heb wel wat aan het boekje: Suicide, uit de serie Praktisch en Pastoraal (dr. J. vander Wal) Suicide kun je niet gelijk stellen aan de zonde tegen de Heilige Geest, die is namelijk wel onvergeeflijk. Zou God niet ingrijpen als Zijn kind zelfmoord wil plegen? Hij kan het wel maar het gebeurt niet altijd. In het boekje wordt nog het voorbeeld genoemd van een vrouw die in een psychotische toestand een einde aan haar leven maakte. In haar leven had ze getuigd van haar liefde voor Christus, dat was voor de nabestaanden een grote troost. Nogmaals, ik kan Babbeltje heel goed begrijpen maar tegelijk heb ik ook gezien dat er mensen zijn die een zo zieke geest hadden, toch een relatie met de Heere hadden en helaas tot de daad van suicide kwamen .

Ik wil me inderdaad niet hard opstellen :cry: jij begrijpt me tenminste. :wink:

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 03 mar 2004 14:55

babbeltje schreef:owwww het gaat er niet om dat we niet mogen discusseren, heel graag zelfs, daar leren we allemaal van, maar accepteer ook mijn mening!!

accepteren doe ik het wel, of ik het serieus neem is een tweede...

Het enige argument dat jij aandraagt is je gevoel, daar kan ik erg weinig mee in een discussie... dus waar praten we over :?:

Terug naar “Archief”