Nee
Maar @mic was eerlijk over hoe hij het voelt, wat hij ermee bedoelt, en beseft dat het verkeerd over kan komen. Dat is fijn toch.
Nu kan jij wat amic verder zou zeggen ook beter op waarde schatten toch?
Wat ik gewoon bedoel is dat ik zoveel zoekende, twijfelende mensen zie lopen... en de mensen die het allemaal zo goed en zeker weten zitten netjes op elkaar gepakt in de kerk, onberispelijk. En ze roepen maar, 'Jaaaa! Tis geweldig! Het is ZO duidelijk! ZO mooi! ZO zeker!' En ik zie de mensen buiten in de regen, in de modder... en ze denken, 'jaja het zal wel.. maar niet voor mij, ik heb geen mooi pak... en ik zie er niks van'. De drempel is zo hoog. Hoezo ze zijn blij en zeker? Nee! Weet je waar
ik me blij en zeker van voel Aragorn? Door te geloven dat ik zwak mag zijn. Dat als ik zwak durf te zijn meer kracht krijg.
Dan wil ik ook naar buiten rennen, maar niet om het er bij mensen in te slaan. Ik zou het er juist bij de zekere mensen uit willen schoppen! Ik wil naar buiten rennen en jullie allemaal vertellen van de blijde boodschap, en dat die blijde boodschap ook betekend dat aan tafel mag zitten zoals je nu bent. Jezus zei niet, 'Ik breek het brood pas als je gelooft dat ik het kan'. Je mag zitten, Hij breekt het brood toch wel. Waarom zou ik nu je twijfel wegwuiven, als we al samen mogen zitten en op pad gaan met vragen in ons hart. Wil je hoofdstuk 1 van het boek niet doorlezen tenzij je vast weet wat er in hoofdstuk 8 gebeurd?
Waarom herders? Waarom vissers? Zelfs de dicipelen twijfelden, en die zagen notabene Jezus op het water wandelen! Wie ben ik dan om te doen alsof mijn geloof zo groot is? Doe dan! Vraag maar aan de dominee of hij vaak op het water loopt. Ik kijk niet naar mijn eigen hart om te zien of het genoeg zekerheid heeft. Het heil komt niet van mij. Ik ben juist klein. Dus ik ren naar buiten en zeg dat ik m'n mooie jas ook maar van Jezus heb gehad, dat ik het verder ook niet zo begrijp... en of je mee wilt gaan, dan kunnen we samen luisteren.
Zekerheid? Zekerheid dat God bij me is als ik mijn hart open, in oprechtheid. Twijfels? Genoeg.